نسل کشی مسلمانان در میانمار

محقق آمریکایی معتقد است که رژیم واشنگتن حوادث را از طریق لنز منافع ملی خود می بیند، بنابراین در مورد حوادث مشابه موضع های متفاوتی اتخاذ می کند.

به گزارش مشرق، کشتار وحشیانه و قتل‌عام زنان، کودکان، جوانان و سالمندان مسلمان روهینگیا، نمایانگر تصاویر وحشیانه‌ای از تروریسم و لکه ننگی بر پیشانی انسانیت و  مدعیان دروغین حقوق بشر در جامعه امروز است.

دولت‌های امپریالیستی ازجمله آمریکا و  انگلیس که با اندک خشونت از سوی مسلمانان افراطی، صدایشان گوش عالم را کر می‌کند، در برابر ذبح کودکان، کشتار مردمان و آوارگی هزاران انسان، سکوت مرگ گرفته‌اند و  همچنان به بیان کلمات بی‌خاصیت و اتخاذ مواضع دوپهلو مشغول هستند.

سوالی مهمی که اکنون مطرح می شود این است که چرا دولتهای امپریالیستی و جامعه بین الملل در برابر جنایات دولت میانمار علیه مسلمانان روهینگیا سکوت کرده اند؟

جهت پاسخ به سوال فوق گفتگویی با «یورام عبدالله وایلر» محقق آمریکایی تنظیم نموده است که در ادامه می آید.

*مسلمانان روهینگیا در میانمار با شرایط فاجعه بار روبرو هستند. چرا سازمان های بین المللی و موسسات به وضعیت خود توجه نمی کنند؟

با توجه به وضعیت فعلی جهان اسلام: تجاوز وحشیانه عربستان سعودی در یمن که در آن بیماری وبا به سرعت در حال افزایش است؛ تلاش غرب برای حمایت از کنار گذاردن دولت اسد؛ ادامه اشغال سرزمین های فلسطینی توسط اسرائیل؛ پاکسازی قومی مسلمانان در جمهوری آفریقای مرکزی؛ هرج و مرج ناشی ازدخالت غرب در لیبی؛ قحطی در سومالی که محمد عبداللهی محمد، رئیس جمهور جدیدش، نیز شهروند ایالات متحده است. 

درگیری  هایی که سودان را به دو کشور تقسیم می کند و بیش از ۵ میلیون نفر   در آن دچار قحطی گرسنگی هستند. بحران انسانی در عراق به دلیل جنگ علیه تروریست های داعش توسط ایالات متحده ایجاد شده است ؛ بیش از ۳ میلیون نفر در پاکستان و افغانستان در نتیجه جنگ های ایالات متحده در منطقه نیاز به کمک دارند؛ سیل در بنگلادش، هند و نپال منجر به آوارگی به ۱۶ میلیون نفر شده است. و بسیاری دیگر، نباید تعجبی داشته باشد که به اصطلاح جامعه بین المللی وضعیت نا امید کننده مسلمانان روهینگیا را به عنوان یک اولویت مشاهده نمی کند.

*انون سن سو کی، برنده صلح نوبل، که خودش قربانی ارتش میانمار بوده و چندین سال تحت شکنجه قرار گرفته است، در مورد وضعیت مسلمانان روهینگیا سکوت کرد و حتی با اقدامات نظامی علیه آنها همراه شد. ارزیابی شما از این موضوع چیست؟

از آنجاییکه ائون سن سو کی هنوز نفوذ  نظامی،سیاسی زیادی در میانمار دارد و آونگ سن سو چی به لحاظ قانونی ناتوان است تا آنها را کنترل کند، این امر نیز شگفت آور نخواهد بود، مگر این واقعیت که او حتی اعلامیه ای را مبنی بر محکومیت جنایاتی که علیه مسلمانان روهینگیا صادر نکرده است. علاوه بر این، بیانیه اخیر وی ریاکارانه تدوین شده است. او حتی اظهار کرده است که  حملات  اخیرنظامی به روهینگها بخشی از سرکوب تروریسم و تروریست ها "کوه یخ"بوده که  اطلاعات غلط را منتشر کرده اند. در حالی که غرب آونگ سن سو چی را به یک قهرمان حقوق بشر تبدیل کرده است، به نظر می رسد که  رفتار او در بهترین حالت نشان دهنده سهل انگاری نسبت به سرنوشت روهینگیا است که یکی از ۱۳۵ گروه اقلیت های میانمار است.

*مسئولیت سازمان ملل متحد و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد نسبت به مسلمانان و کاهش درد و رنج آنها چیست و چرا آنها این کار را به نحو موثری انجام نداده اند؟

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR )در سال ۱۹۵۰ به وسیله ایالت متحده امریکا به منظورحمایت از  پناهندگان، افرادی که از درگیری مسلحانه و یا آزار و اذیت مذهبی، سیاسی یا گاهی حتی  افرادی که از دولت های خود  فرارمی کردند تأسیس شد، واضح است که این قانون شامل  حمایت از مسلمانان روهینگیا می شود و به وضوح تحت حمایت کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد قرار(می گیرند) دارند.

آژانس در بیانیه شماره ۶ خود میانماررا در فهرست کشورهای تولید کننده پناهندگان قرار دارد، سازمان ملل متحد باید از کشورهای عضوبخواهد تا به پناهندگان کمک کند و زمانی که قدرت های بزرگ نمی خواهند، کمی وجود دارد.

منافع اصلی ایالات متحده در میانمار در این نقطه است که این کشور بین قدرت های اقتصادی چین و هند قرار دارد و فشار مجدد بردولت یانگون با  اعمال تحریم ها یی که از سال های ۱۹۶۲ تا ۲۰۱۱ اجرا می شد در ماه ژوئیه۲۰۱۲ پس از آنکه ارتش قدرت خود را کاهش داد، به طور رسمی لغو شد ، که از طرف  واشنگتن به عنوان مقابله ایجاد  "آزاد سازی یا لیبرالیسم " درنظر گرفته می شود.  میانمار به عنوان تولید کننده اصلی گاز و نفت، که  عمده گاز طبیعی آن  به چین و تایلند صادر می شود،  دارای  پتانسیل سرمایه گذاری نفتی برای  شرکت های غربی  و چین است.

با این حال، واشنگتن هر چیزی را که ممکن است تغییردر اوضاع میانمار را به نفع پکن به ارمغان بیاورد، اجتناب خواهد کرد و این شامل سخن گفتن در برابر وضعیت حقوق بشر در روهینگیا می شود.

* اگر وضعیتی که مسلمانان روهینگیا در حال حاضر با آن مواجه هستند به شهروندان یک کشور غربی تحمیل شود، همه سازمان های بین المللی و موسسات احتمالا اقداماتی را برای مقابله با این مسئله انجام خواهند داد. چرا این سازمان ها استانداردهای دوگانه دارند و به مسلمانان روهینگیا بی تفاوت هستند؟

رژیم واشنگتن حوادث را از طریق لنز منافع ملی خود می بیند، بنابراین دو بحران پناهندگان مشابه یا بلایای انسانی می توانند واکنشهای متفاوتی را اعمال کنند. از این رو، تا آنجا که به رهبران ایالات متحده مربوط می شود، هیچ استاندارد دوگانه ای وجود ندارد، فقط در مواردی که قبلا ذکر شد.

به عنوان مثال، در حالی که هیچ نگرانی خاصی در مورد بلایای انسانی در غزه و یمن وجود ندارد، ایالات متحده سریعا پس از حمله به عراق و مداخله نظامی در مورد سلاحهای شیمیایی صدام، اقدام به «مداخله بشردوستانه» کرد. به همین ترتیب، نخستین اظهارات  رئیس جمهور اوباما به رئیس جمهور اسد علیه تظاهرات کنندگان و ورود کمک های بشردوستانه ایالات متحده بیش از ۶.۵ میلیارد دلار بود.

در مورد میانمار، اهمیت واقعی این کشور نه تنها توسط "محور آسیا" رئیس جمهور سابق آمریکا اوباما، بلکه با رقابت بین آمریکا و چین برای دستیابی به این بازارآسیایی حدود۵۰ میلیون مردمی است . سرگ پون، یکی از ثروتمندترین مردان آسیا، اعلام کرده است که اقتصاد میانمار، تحت نظر آونگ سن سو چی، آن طور که باید در این کشور به خوبی اجرا نشده است. چنین بیانیه هایی از سوی سرمایه گذاران ثروتمند در مورد اقتصاد، قدرت سیاسی آونگ سن سو چی را در معرض خطر قرار می دهد و ممکن است عامل دیگری در پاسخ وی به آزار و اذیت ارتش علیه مسلمانان روهینگیا باشد.

با توجه به تعصب غلط ضد مسلمانانه رژیم فعلی واشنگتن و عوامل اقتصادی در رابطه با میانمار، تعجبی نیست که مسلمانان روهینگیا نادیده گرفته شوند. اما با ادامه اعتراض مسلمانان در سراسر جهان، فشار سیاسی رهبران کشورهای اسلامی و افزایش پوشش رسانه ها، پاکسازی قومی از روهینگاها توسط دولت میانمار می تواند متوقف شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس