کد خبر 773162
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۰
دوش

در برخی افراد با شرایط خاص، دوش گرفتن با آب سرد باعث نشاط و تقویت بدن، جمیع قوای بدنی و حرارت غریزی می‌شود.

به گزارش مشرق، سید جواد علوی درباره شرایط شستشوی بدن با آب سرد اظهار کرد: شستشو با آب سرد فقط در برخی شرایط خاص مجاز است.

وی افزود: شستشو با آب سرد برای افراد گرم مزاج و جوان مناسب است همچنین دوش گرفتن با آب سرد برای کودکان و پیران جایز نیست؛ با توجه به اینکه کودک حرارت زیادی دارد ولی زیادی رطوبت در کودکان قدری کیفیت گرمی را کاهش می‌دهد و در سالخوردگان نیز به علت ضعف حرارت غریزی جایز نیست.

این کارشناس طب سنتی تصریح کرد: شست‌وشو در آب سرد باید در فصل تابستان و در زمان گرم روز (ظهر) باشد زیرا در زمان سرما باعث کاهش حرارت غریزی می‌شود همچنین گوشت بدن در زیادی و کمی معتدل باشد، چون در فرد لاغر سرما به زودی به باطن بدن نفوذ می‌کند, فرد غذایی که موجب فساد هضم شود, نخورده باشد زیرا فساد هضم باعث صعود بخارهای فاسد می‌شود.

علوی خاطرنشان کرد: فردی که مبتلا به نزله(ترشحات پشت حلقی) و زکام(سرماخوردگی) است نباید بدن را با آب سرد بشوید چرا که زیرا مانع تحلیل مواد حبس شده در سر و در نتیجه تشدید این بیماری‌ها می‌شود, شستشو با آب سرد پس از ورزشهای قوی، سنگین و طولانی جایز نیست.

نتایج شستشو با آب سرد

وی یادآورر شد: در فردی که تمام شرایط گفته شده را دارد، انجام محدود این کار باعث نشاط و تقویت بدن، جمیع قوای بدنی و حرارت غریزی می‌شود همچنین غسل با آب سرد باعث استحکام اعضا و اجزای بدن می‌شود.

این کارشناس طب سنتی بیان کرد: برای غسل با آب سرد, فرد واجد شرایط باید به یک باره در آب فرو رفته و پیش از آن که سرمای آب موجب لرز شود، از آب خارج شود و هنگامی که از آب بیرون می‌آید، زود گرم شود تا بدن به دمای طبیعی خود بازگردد؛ پیش از داخل شدن به آب سرد بهتر است بدن را با کمی روغن مالش داد و سپس ورزشی سبک و معتدل، سبک‌تر از آنچه عادت فرد است، انجام شود, پس از بیرون آمدن از آب بهتر است, فرد دوباره بدن را مالش دهد ولی با شدت بیشتر و آن روز غذای بیشتری مصرف کرده و آب کمتری بنوشد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس