کد خبر 773051
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۹
 بهرام قاسمی

سیاستهای رژیم صهیونیستی در منطقه روشن است که ایران هراسی است و با این سیاست‌ها تنفس می‌کند.

 به گزارش مشرق، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود با خبرنگاران که امروز انجام شد با محکوم کردن جنایات میانمار و ابراز همدردی با قربانیان توفان آمریکا و زلزله مکزیک درباره خروج احتمالی آمریکا از برجام گفت: همه اینها گمانه زنی و حدس و گمان است. باید صبر کرد و دید، تصمیمات ما را هیات نظارت بر برجام خواهد گرفت و آنچه به صلاح کشور است اقدام خواهد شد.

وی در خصوص سفر وزیر خارجه پاکستان به ایران گفت: وی وارد تهران شده و مذاکرات خود را با همتای ایرانی دنبال می‌کند. موضوعات متعددی برای مذاکرات است که مسایل سیاسی و امنیتی و اقتصادی را شامل می‌شود. این سنت است که وزرای خارجه جدید پاکستان در اولین سفر خود به ایران می‌آیند تا موارد مورد علاقه دو طرف را بررسی کنند.

موضع ایران درباره تسلیحات هسته‌ای روشن است

وی در خصوص سفر فرستاده ویژه نخست وزیر ژاپن به ایران و درخواست از ایران برای موضع گیری درباره کره شمالی گفت:  این سفر قبلا هم در این سطح بوده و سفر وزیر خارجه ایران به توکیو را داشتیم. تبادل افکار بین ایران و ژاپن وجود داشته است. بحث کره شمالی و بحران شبه جزیره کره توسط دو طرف مورد رایزنی قرار گرفته  اما خواسته مشخص ژاپن در این خصوص را اطلاعی ندارم.

انچه در وضعیت شبه جزیره دیده می‌شود و خطرناک است که ما بعد از بحران دهه 60 میلادی داشتیم ولی آنچه رسانه ها بدان اشاره کردند پیرامون همکاری ایران و کره شمالی گفتاری نسنجیده و دور از واقعیت است. مواضع ما پیرامون تسلیحات هسته ای روشن است و جدید نبوده است.

سخنگو در خصوص ادعای نشریات غربی در همکاری ایران و کره شمالی در ساخت بمب هسته ای گفت: این حرف بی ربط و بی جایی است که قابل اعتنا نیست.

علاقه ایران به تداوم مذکرات اربیل-بغداد

قاسمی در خصوص همه پرسی اقلیم کردستان عراق و درخواست بارزانی از ایران گفت: ما علاقه‌مند هستیم که مذاکرات بین اربیل و بغداد ادامه یابد و به نتایج مثبتی برسد. مواضع ایران در خصوص عراق و حاکمیت این کشور و همه پرسی را اعلام کرده ایم. امیدواریم درایت مسئولان عراقی کمک کند که وضعیت پیچیده این منطقه بیش از این پیچیده نشود.

نفوذ ایران در منطقه طبیعی است

وی درباره ادعاهای عربستان علیه ایران اظهار داشت: بحث ایران هراسی جدید نیست و یک حربه نخ نمای از دور خارج شده است که از سوی آمریکا و برخی کشورهای منطقه دنبال می‌شود. حضور و نفوذ ایران در منطقه اکتسابی و طبیعی است. آنچه در محیط پیرامونی ایران وجود دارد تمدنی و فرهنگی است.

سخنگو درباره بازی فوتبال ایران و سوریه و حواشی آن گفت: با ارتباط موضوعات مطرح شده با سیاستهای ایران در سوریه چندان معتقد نیستم. شکایت از ایران درباره حجاب صحت ندارد و بحثی که سوریه دنبال می‌کند برای امتیازهای آتی خود است.

موفقیت برجام منوط به اجرای تعهدات است

قاسمی در خصوص اظهارات علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی درباره خروج آمریکا از برجام و ادامه آن گفت: برجام یک توافق دو جانبه نیست بلکه یک تفاهم چند جانبه است که با قطعنامه شورای امنیت مورد تایید سازمان ملل است. بقای برجام منوط به اجرای تعهدات همه طرفین است و در صورتیکه کشوری از اجرای تعهدات خود کوتاهی کند باید تاوان و بهای سنگین عدم اجرای تعهدات خود را پرداخت کند. ایران اغاز کننده نقض بوجام نخواهد بود البته در مقابل نقض برجام عکس العمل های لازم را خواهد داشت و آن را تحمل نخواهد کرد. بقا و موفقیت برجام منوط است به متعهد ماندن و اجرای دقیق تعهدات توسط تمامی کشورها و هر کدام از کشورها که نخواهند تعهدات خود را اجرا کنند حتما با تاوان خسارات جبران ناپذیر مواجه می‌شوند. برجام مکانیسم، ضوابط و موضوعیت خود را دارد و هر گونه اقدامی که مغایر با برجام باشد ما موضوع را در هیات عالی نظارت بر برجام پیگیری خواهیم کرد.

قاسمی در خصوص اظهارات صالحی درباره خروج آمریکا از برجام و ادامه حضور ایران گفت: در این خصوص پاسخ لازم را از خود سازمان بگیرید در حوزه فنی اما موضع جمهوری اسلامی روشن است.

تبدیل تروریسم به سوژه‌ای برای تجارت

معاون وزیر خارجه در خصوص اظهارات ضد ایرانی ترامپ درباره برجام اظهار داشت: ما منتظر خواهیم بود و رصد خواهیم کرد و اقدام مقتضی از سوی هیات نظارت بر برجام اتخاذ خواهد شد. اتهام تروریسم به جمهوری اسلامی بحث جدیدی نیست و تصور می کنند همه موضوعات از جمله تروریسم را می‌توان به عنوان یک کالای تجاری قلمداد کرد و با اتهام تروریسم از کشورهای منطقه امتیاز گرفت. امروز به جای برخورد جدی با تروریسم شاهد هستیم که تروریسم تبدیل به یک سوژه برای تجارت شده و ایران که در سطح نخست مبارزه با تروریسم بهای سنگینی داده متهم به حمایت از آن می‌شود اما جای شگفتی ندارد چون افراد کنونی دولت آمریکا در کمپین‌های خود دولتمردان گذشته را به ایجاد گروه‌های ترویستی نظیر القاعده متهم می‌کردند.

بررسی عدم صدور ویزای برخی کشورهای اروپایی

قاسمی درباره موضوع عدم صدور ویزا از سوی برخی کشورهای اروپایی گفت: این موضوع در دست بررسی و پیگیری است. تا حد زیادی برخی مسایل حل و فصل شده ولی ایران با اینکه سفارتخانه ها بخشی از وظایف خود را به شرکتهای قانونی واگذار کنند مشکلی ندارد و ما حتی می‌توانیم آنها را تشویق کنیم. آنچه مشکل شهروندان و ماست همان شبکه های مافیایی است که در اطراف برخی سفارتخانه به کار سیاه صدور روادید مشغول بودند و امروز متاسفانه در حاشیه همین دفاتر کار خود را دنبال می‌کنند. در صورت نیاز از طریق سیستم قضایی اقدام خواهیم کرد تا اجازه ندهیم دیگرانی برای سود جویی با هموطنان خود اینگونه رفتار کنند.

تغییرات ساختاری وزارت خارجه

وی در خصوص تغییرات وزرات خارجه و معاونتها گفت: تغییرات بنیادی و اساسی است که در دهه های گذشته بی سابقه است و با توجه به ضروریتها  و نیازهای کشور دنبال می‌شود. بعد از امضای این موضوع از سوی سازمان استخدامی کشور در حال اجرای مراحل عملی شدن ان هستیم که تا مهر ماه به سامان می‌رسد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: بخش دیگر چارت تکمیل شده و به سازمان امور استخدامی رفته و به زودی تصویب می‌شود. بحث معاونت دیپلماسی اقتصادی موضوع مهمی است که بر اساس اقتصاد مقاومتی طراحی شده و امیدواریم با برقراری این معاونت بتوانیم گامهای بیشتری را برای راهیابی به بازارهای جهانی فراهم کنیم. معاونتهای منطقه ای از میان خواهند رفت و ما یک معاونت سیاسی و یک معاونت دیپلماسی اقتصادی خواهیم داشت و ادارات کل اختیارات بیشتری خواهند یافت.

تشکیل ستاد اربعین در وزارت خارجه

قاسمی در خصوص سفر زوار ایرانی به عراق گفت: از مدتها پیش ستاد اربعین در وزارت خارجه تشکیل شده و برنامه ریزی های لازم برای هرچه بهتر برگزار شدن مراسم مورد پیگرد قرار داده و امیدواریم امسال بتوانیم با تسهیلات بیشتر در خدمت زوار ایرانی باشیم.

وی درباره نشست آستانه 6 گفت: این نشست باید مصوبات نشست قبلی را مورد پیکرد قرار دهد و مباحث باقی مانده از اجلاس قبلی نهایی شود و مرزها و نیروهای لازم برای نقاط کاهش تنش مشخص شوند.

تعطیلی مدارس ایران در امارات سیاسی نیست

سخنگو درباره تعطیلی مدارس ایران در امارات گفت: این موضوع سیاسی نیست. یک موضوع نسبتا قدیمتر است. دو سال است که برخی موضوعات فنی بین این مدارس با مقامات اماراتی وجود داشته اعم از ساختمان، مدیریت و کتابهای درسی با توجه به قوانین داخلی ابوظبی و شارجه و امیدوارم با توجه به مذاکراتی که وجود داشته طرفین ظرف چند ماه آینده تفاهم لازم را داشته باشند. مدرسه ابوظبی به کار خود ادامه می‌دهد.

روند صعودی همکاری ایران-ترکیه

وی در خصوص دیدار اردوغان و روحانی گفت: همکاری های ایران و ترکیه از یک روند صعودی پیروی کرده است و این فضای جدید با توجه به شرایط منطقه و بین المللی ایجاد شده که بتوانیم اقدامات بهینه و بهتر را در جهت ثبات و رامش منطقه داشته باشیم. در آینده شاهد تبادل هیاتهای دیگری خواهیم بود و این روند با قوت ادامه دارد. امیدوارم در آستانه 6 و پس از ان نیز دو دولت همکاری هایی را در شرایط خاص منطقه داشته باشند.

کشور مشخصی به دخالت در 11 سپتامبر متهم شد

سخنگو در خصوص سالگرد 11 سپتامبر گفت: 11 سپتامبر یک بحث روشن است. اتفاق مهمی که رخ داد و دادگاه‌هایی که تشکیل شد و کشور مشخصی متهم به دخالت در آن شد تا حدی به دلایل تجارت رایج و جدیدی که در آمریکا شکل گرفته تا حدی کمرنگ نشان می‌دهد خود را. امیدوارم هر آنچه در دادگاه‌های آمریکا به اثبات رسیده بود در جهت احقاق حق بازماندگان و قربانیان محقق شود.

قاسمی درباره راهبرد جدید آمریکا در افغانستان گفت: در دیدارهای منطقه ای ما و بخصوص سفر وزیر خارجه پاکستان درباره مسایل مورد علاقه دو کشور تبادل نظر خواهیم داشت. افغانستان هیچ راه حل نظامی ندارد و باید برای افغانستان با ثبات و ارام تلاش کرد. حضور قدرتهای فرامنطقه ای نشان داده که نهایتا وضعیت افغانستان بحرانی تر می‌شود. آنانی که علاقه‌مند به آینده افغانستان هستند باید دخالت بی جای خود را کاهش دهند و اجازه دهند مردم افغانستان با رایزنی سرنوشت خود را تعیین کنند.

اقدامات صورت گرفته برای میانمار

وی در خصوص بحران میانمار نیز گفت: ما رابطه سیاسی داریم، سفارتخانه نداریم، سفارت ما در تایلند اکردیته است. با شدت گرفتن بحران در میانمار سفارت ما تلاشهای خود را اغاز کرد تا مجوز اعزام کمک و هیات  را بگیرد که تا این زمان مجوز صادر نشده که درباره سایر کشورها هم صادق است. هماهنگی برای ارسال میزانی از کمکها به بنگلادش است که آوارگان  میانماری در آنجا هستند.

بازدید از اماکن دیپلماتیک ایران و سعودی

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص اعزام یک هیات از عربستان به ایران گفت: تاریخی مشخص نشده ولی موضوع بابرجاست و دو هیات ویزای خود را دریافت کرده‌اند و فکر می‌کنم بعد از اتمام حج این تبادل صورت بگیرد و صرفا برای بازدید از اماکن دیپلماتیک است که در هفته های آینده به اجرا گذاشته خواهد شد.

خودشفیتگی مجدد وزیر خارجه سعودی

وی در خصوص منع حمله رسانه های سعودی به ایران که تکذیب سریع ان گفت: آنچه در رسانه ها مطرح شده رسانه ای است ولی در دنیای سیاست سخنان متضاد و متفاوت بسیار شنیده می‌شود و الزاما نباید همه آنها را جدی گرفت و درباره سخنان وزیر خارجه عربستان وی دچار خودشیفتگی مجدد شده و درباره موضوع دیگری قصد صحبت داشته و نام ایران را برده است.

استقلال عمل آژانس

سخنگو در خصوص سفر نیکی هیلی به وین گفت: همه چیز در چارچوب برجام دیده شده و همه مکانیسم‌ها درباره بازرسی ها و نظارت است و هیچکس نمی‌تواند به صورت خودساخته چیزی اعمال کند و آژانس هم اجازه نخواهد داد دیگران خواسته خود را بر این نهاد تحمیل کنند. نماینده آمریکا به دلایل شخصی و اهداف و آرزوهای خود دست به اقداماتی می‌زند که چیزی برای آن نخواهد داشت.

وی درباره اظهارت ضد برجامی نیکی هیلی و عدم واکنش نماینده ایران گفت: نمایندگی ایران در نیویورک در دو مورد و نماینده ایران در وین موضع گیری به هنگامی را داشتند.

اسرائیل با ایران هراسی تنفس می‌کند

وی در خصوص رویارویی احتمالی اسرائیل و ایران و تهدیدات رژیم صهیونیستی گفت: سیاستهای اسرائیل در منطقه روشن است که ایران هراسی است و با این سیاستها تنفس می‌کند و همواره ایران هراسی را دنبال می‌کند تا همواره از خزانه دیگر کشورها بهره مند شود.

سخنگو درباره دیدار روحانی و الهام علی اف گفت: در سفرهای آتی مقامات بین دو کشور رایزنی  پیرامون مسایل منطقه دنبال خواهد شد.

ظریف به‌زودی به آمریکا می‌رود

قاسمی در خصوص سفر ظریف به آمریکا و نشست وزاری خارجه ایران و 1+5 گفت: این سفر به‌زودی انجام خواهد شد در راس هیات بلند پایه برای شرکت در مجمع عمومی و وزارت خارجه در حال برنامه ریزی است.

سخنگو درباره عادی سازی روابط امارات و اسرائیل و واکنش ایران گفت: بسیاری از کشورها با این رژیم ارتبط دارند و ما نیز با آنها رابطه داریم.

قاسمی در خصوص فضا سازی علیه ایران در دولت ترامپ هر چند ماه یکبار و در موعد امضای برجام صورت می‌گیرد، اظهار داشت: آمریکا در بد عهدی ها و جنگهای روانی خود سعی کرده ایران را از مزایای برجام محروم کند اما موفقیت چندانی نداشته که شاهد آن روابط ایران و تفاهمنامه های منعقد شده با سایر کشورهای اروپایی و آسیایی است.

وی در خصوص تحریم ایران در حوزه ارتباطات گفت: دو تحریم اخیر برجامی نیست. وزیر ارتباطات نیز اعاام کرد که موضوع را در دست پیگیری دارد.

قاسمی پیگیری وضعیت سرباز ایرانی در مرز میرجاوه را در دستور کار خواند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس