کد خبر 772661
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۵
11 سپتامبر

مدارک تازه بیانگر ارتباط مالی و عملیاتی دولت عربستان با عوامل حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر است.

 به گزارش مشرق به نقل از نیویورک پست، مدارک تازه در ارتباط با پرونده حملات 11 سپتامبر علیه عربستان سعودی حاکی از آن است که سفارت عربستان در واشنگتن احتمالا هزینه عملیات آزمایشی هواپیماربایی توسط دو کارمند سعودی را تامین کرده است. این مدارک ادعای هدایت عملیات و کمک به عاملان حمله یازده سپتامبر توسط کارکنان و عوامل عربستان سعودی را تقویت می‌کند.

دو سال پیش از حملات 11 سپتامبر سفارت عربستان به  دو تبعه عربستانی که در قالب دانشجو در حال زندگی در آمریکا بودند برای سفر هوایی از فینیکس به واشنگتن و انجام آزمایشی حمله 11 سپتامبر کمک مالی کرد.

دادگاه مسئول رسیدگی به این پرونده جزئیات جدیدی از "الگوی حمایت مالی و عملیاتی" منابع عربستانی از توطئه 11 سپتامبر را ارائه کرده است. در واقع دولت عربستان احتمالا از مراحل اولیه برنامه ریزی این حمله در پشت پرده نقش داشته است.

شان کارتر دادستان اصلی شکات 11 سپتامبر در این ارتباط گفت: مدتهاست که اعلام کرده‌ایم ارتباط نزدیک و طولانی مدتی میان القاعده و بخش‌های مذهبی دولت عربستان وجود داشته است.

طبق شکایت مطرح شده به نقل از اسناد اف بی آی «محمد القودهایین» و «حمدان الشلوی»  درواقع اعضای شبکه نیروهای عربستان در داخل آمریکا بوده‌ و در توطئه تروریستی مذکور نقش داشته‌اند. این افراد همزمان با هواپیمارباها در افغانستان آموزش دیده بودند. و درحالیکه در آریزونا مستقر بودند تماس‌های مستمری با یکی از هواپیمارباها و یکی از رهبران ارشد القاعده داشتند که اکنون در گوانتانامو به سر می‌برد. حداقل یکی از این افراد یک ماه قبل از حملات یازده سپتامبر به عنوان یکی از آدم‌رباها قصد ورود به آمریکا را داشت اما به دلیل حضور در لیست نظارت تروریستی از ورود وی به آمریکا ممانعت شد.

طبق اسناد موجود هر دو نفر با دولت عربستان همکاری می‌کردند و پول دریافت می‌کردند. القودهایین در وزارت امور اسلامی استخدام بود و شلوی نیز یکی از کارکنان قدیمی دولت عربستان به شمار می‌رفت. هر دو نفر زمانی که در آمریکا بودند بارها با مقامات عربستان تماس گرفته بودند.

بااینحال تاکنون تلاش برای تماس تلفنی و یا ایمیل با وکلای دولت عربستان بی نتیجه بوده است. البته ماه گذشته وکلای عربستان مدعی شدند که شکایت مطرح شده نمی‌تواند حمایت مستقیم عربستان از هواپیمارباها را اثبات کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    0 0
    اگر قرار باشه دولت عربستان در این زمینه لو بره ، دست CIA هم رو میشه ، چون خود آنها پشت سر این کار بودند. بنابر این احتمالا در این صندوق همچنان بسته خواهد ماند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس