کد خبر 771719
تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۹
کاتالونیا

پارلمان کاتالونیا روز چهارشنبه با برگزاری همه پرسی استقلال از اسپانیا در روز اول اکتبر موافقت کرد.

 به گزارش مشرق به نقل از رویترز، رای مثبت پارلمان کاتالونیا برای برگزاری همه پرسی استقلال از اسپانیا در روز اول اکتبر، موجب تشدید منازعات دولت مرکزی مادرید با منطقه کاتالونیا خواهد شد. دولت اسپانیا بارها برگزاری همه پرسی استقلال در کاتالونیا را غیرقانونی دانسته است.

پس از 12 ساعت بحث و جدل در پارلمان بارسلونا اکثر نمایندگان از برگزاری همه پرسی استقلال از اسپانیا حمایت کردند. بر اساس طرح مصوب نمایندگان پارلمان کاتالونیا، در صورت رای مثبت مردم به استقلال از اسپانیا، ظرف مدت 48 ساعت پس از اعلام نتایج همه پرسی، استقلال کاتالونیا از اسپانیا اعلام خواهد شد و کشور جدیدی تشکیل می شود.

نمایندگان مخالف با برگزاری همه پرسی در زمان رای گیری پارلمان را ترک کنند و پرچم های کاتالونیا را بر روی صندلی های خود قرار دادند.

نتایج نظرسنجی های انجام شده نشان می دهد که میزان حمایت از استقلال کاتالونیا با کاهش روبرو شده است، این در حالی است که اوضاع اقتصادی اسپانیا نسبت به ماه های قبل بهتر شده است.

دولت مادرید از دادگاه قانون اساسی خواسته است تا غیرقانونی بودن برگزاری این همه پرسی را اعلام کند.

ثریا سائنز معاون نخست وزیر اسپانیا در سخنانی تاکید کرد: چیزی که در پارلمان کاتالونیا اتفاق افتاد، شرم آور است.

دادگاه قانون اساسی اسپانیا پیش از این مانع برگزاری همه پرسی مشابهی در کاتالونیا شده است. به نظر می رسد حتی در صورتی که چارچوب قانونی استقلال کاتالونیا در پارلمان این منطقه تصویب شود، دادگاه قانون اساسی اسپانیا با آن مخالفت خواهد کرد.

کاتالونیا سالهاست که برای استقلال از اسپانیا تلاش می کند. 9 نوامبر 2014 میلادی حدود 80 درصد مردم کاتالونیا در یک همه پرسی غیر الزام آور خواستار جدا شدن ایت ایالت از اسپانیا شدند. البته دولت اسپانیا برگزاری این همه پرسی را غیرقانونی ارزیابی کرده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس