کد خبر 771664
تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۲:۵۶
دیرالزور

حالا با رسیدن نیروهای مقاومت به دیرالزور، نه تنها روزهای تاریک محاصره از بین رفته‌ بلکه رؤیای آمریکا برای ایجاد شکاف در مرز عراق و سوریه دچار ضربه مهلکی شده است.

به گزارش مشرق، روزنامه «جوان» در یادداشتی از «محمد بابایی» نوشت: داستان محاصره دیرالزور یکی از تاریک‌ترین و دردناک‌ترین فصل‌های جنگ چندجانبه سوریه است و پایان آن می‌تواند آغازگر روزهای روشنی برای این کشور باشد.  شهر دیرالزور که درست در لبه غربی رود فرات قرار دارد به عنوان قلب شرقی سوریه عمل می‌کند و استان دیرالزور دروازه ورود به غرب عراق شناخته می‌شود. نزدیک به سه سال قبل داعش بر اکثر مناطق این استان از جمله خود شهر دیرالزور مسلط شد اما بخش‌هایی از شهر (70 الی 100 هزار غیرنظامی) به همراه یک مرکز نظامی ( 5 الی 10 هزار نیرو) به رغم اینکه به صورت کامل تحت محاصره قرار گرفتند اما تسلیم نشدند تا یکی از حماسی‌ترین داستان‌های این جنگ شش ساله را رقم بزنند. دولت سوریه با استفاده از پرتاب هوایی نیازهای اولیه نظامیان و غیرنظامیان را فراهم می‌آورد. 

 
در طول سه سال گذشته تلاش‌های گسترده داعش برای تسلط کامل بر شهر به دربسته خورد حتی حملاتی که امریکا علیه خطوط دفاعی ارتش سوریه در دیرالزور انجام داد، باعث نشد مدافعان شهر دست از مقاومت بردارند. امریکایی‌ها حداقل دو بار حملاتی علیه نیروهای ارتش انجام دادند و هر دو بار مدعی شدند که اشتباهی بوده و قصدشان داعش بوده است اما کسی ادعای  آنها را با توجه به نقشه‌هایی که در سر می‌پرورانند، باور نکرد.  امریکا در واقع قصد داشت با تسلط بر شمال شرقی (رقه)، مرکز شرقی (دیرالزور) و جنوب شرقی (تنف) شکافی بزرگ در امتداد مرزهای غربی عراق ایجاد کند و بدین طریق مانع از اتصال جغرافیایی محور مقاومت در یک گستره بزرگ‌تر شود که از شرق ایران شروع می‌شود و در سواحل مدیترانه واقع در غرب سوریه پایان می‌یابد.  جلوگیری از شکل‌گیری این پدیده که امریکایی‌ها با نیت فرقه‌گرایانه آن را «هلال شیعی» یا «امپراطوری شیعی» می‌نامند باعث شده حتی بعضی مقامات سابق امریکایی از ایجاد یک کشور جدید سنی در مرکز این هلال با پایتختی دیرالزور حرف بزنند.
 
امریکایی‌ها تلاش‌های خود را برای رسیدن به طرح به کار گرفتند، اما با هوشیاری و جسارت مقاومت ناکام ماندند. پیشروی نیروهایی که در تنف بودند به سمت دیرالزور علناً با پیشروی نیروهای مقاومت در 60 کیلومتری شمال تنف به بن‌بست خورد. از سوی دیگر امریکا در شمال شرقی برای متحد کردن کردها و اعراب‌ جهت اعزام آنها به سمت دیرالزور با چالش مواجه شده است.
 
در واقع نبود یک نیروی زمینی مؤثر و قدرتمند بود که باعث شد مقامات امریکایی در مقابل واقعیت تسلیم شوند و چند روز قبل اعلام کنند در صورتی که دولت سوریه بخواهد دیرالزور را آزاد کند، «امریکا مشکلی ندارد». اما این مواضع امریکایی‌ها ناشی از رضایت آنها از شکست داعش به دست ارتش سوریه و متحدانش نبود بلکه ناشی از ناتوانی امریکا در رسیدن به دیرالزور بود.  حالا با رسیدن نیروهای مقاومت به این شهر نه تنها روزهای تاریک محاصره از بین رفته‌ بلکه رؤیای امریکا برای ایجاد شکاف در مرز عراق و سوریه دچار ضربه مهلکی شده است. با تسلط سوریه بر دیرالزور علناً شرق کشور به جز شمال شرقی تحت حاکمیت مرکزی قرار خواهد گرفت و مقاومت اجازه شکاف در جفرافیایی خود را نخواهد داد.  این پیروزی بزرگی برای بشار اسد خواهد بود که در طول شش سال گذشته هیچ‌گاه حاضر نشد دست از دیرالزور بردارد و در اوج نبردهای سرنوشت‌ساز در غرب کشور، یکی از مهم‌ترین فرماندهان خود یعنی ژنرال «حسام ظهرالدین» را به شرق فرستاد تا جلوی سقوط آخرین سنگر شرقی سوریه را بگیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس