کد خبر 771283
تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۴:۵۰
عفاف و حجاب

کارکرد نادرست و غفلت مسئولیتی ۲۵ دستگاه متولی در بحث عفاف و حجاب، کار را به جایی رساند که سخنگوی ناجا از رویاروشدن پلیس مقابل مردم گلایه کرد.

به گزارش مشرق، کارکرد نادرست و غفلت مسئولیتی ۲۵ دستگاه متولی در بحث عفاف و حجاب، کار را به جایی رساند که سخنگوی ناجا از رویاروشدن پلیس مقابل مردم گلایه کرد و گفت: «نباید کم‌کاری دیگر دستگاه‌ها در کنار عمل پلیس به قانون سبب شود تا نیروی انتظامی در مقابل مردم قرار بگیرد.»

موضوع عفاف و حجاب از آن دسته موضوعات آموزشی و فرهنگی است که در کلیت آن به دلیل زمانبر بودن، بیش از نیاز به بخش انتظامی، نیازمند مشارکت بخش‌های مختلف با اهداف مشترک فرهنگی است.

در تمام دنیا در زمینه نهادینه‌سازی امور فرهنگی، از نهاد مسئول آموزشی و فرهنگی استفاده می‌شود، اما از آنجایی که دستگاه‌های متولی به ویژه امورفرهنگی و اجتماعی در این زمینه غفلت کرده‌اند، متأسفانه بخش انتظامی در حوزه عفاف و حجاب برجسته‌تر از بخش فرهنگی شده است.

نیروی انتظامی نیز به عنوان آخرین گزینه فعال در مقوله عفاف و حجاب، سال‌هاست کم‌کاری و غفلت سایر دستگاه‌ها را به عهده گرفته و این در حالی است که قبل از آن بسیاری از دستگاه‌ها وظایف فرهنگی مختلفی دارند که با بی‌توجهی از کنار عبور می‌کنند و در نهایت این پلیس است که به رغم تأکید بر بی‌اشتیاقی ورود به این حوزه، به عنوان متولی دفاع از حقوق اجتماعی ورود پیدا کرده است.

فعالیت انفرادی این دستگاه در حوزه عفاف و حجاب و برخورد سلبی که به عنوان وظیفه این نهاد در نظر گرفته شده است باعث شده تا ضرورت‌های اصلی طرح امنیت اخلاقی زیر سؤال برود.

مطابق با تعاریف موجود حجاب دو وجه دارد که یکی معطوف به امر فردی و دیگری از حیث اجتماعی است. طرح امنیت اخلاقی و مباحثی همچون گشت ارشاد نیز از همین حیث اجتماعی تحلیل می‌شود. به سخن دیگر اگر بحث از حجاب فردی باشد، طبیعی است که راهش گشت ارشاد نیست، اما گشت ارشاد بر خلاف تصور عوامانه بر مبنای با حجاب کردن یک فرد، صیانت از یک هویت اجتماعی محسوب می‌شود. مطابق با قوانین شرعی و عرفی در تمام عالم نیز حق جامعه بر حق فرد اولی است و از مسلمات حقوق بشر تلقی می‌شود.

البته موضوع عفاف و حجاب از قوانین و ارزش‌های انقلاب اسلامی است و از این رو سعی و گفتمان نیروی انتظامی کشور را از این بابت بر جسته‌تر می‌کند که البته این امر نیز بدون توجه به زیر ساخت‌های فرهنگی و وظایف نهادهای فرهنگی در این قضیه امری ابتر و صرفاً قهری خواهد بود و این کنش، واکنش‌هایی از طرف مقابل ایجاد می‌کند.

امروز مطابق با آنچه دیده می‌شود و به تأیید سردار سعید منتظرالمهدی هم رسیده است، آنچه بر عهده ناجا قرار دارد، بخشی سلبی و بخشی فرهنگی است. وی می‌گوید:« تا هر جایی که نیاز باشد ما مأموریت‌هایمان را انجام خواهیم داد، اما معتقدیم که اقدامات سلبی آخرین راه‌حل برای یک مشکل است و باید با یک سری مسائل و پدیده‌ها از همان مبدأ برخورد شود.»

آنچه بیش از پیش بی‌اشتیاقی ورود نیروی انتظامی به این حوزه را برجسته‌تر می‌کند رویارویی نیروی انتظامی در مقابل مردم است که به رغم وجهه حفاظت از منافع مردم و خدمت به آنان، اکنون به عنوان یکه‌تاز و پیشرو در این حوزه شده است، چنانچه باور عمومی مردم از مسئولیت این نهاد تغییر یافته است. همین باعث می‌شود که باز هم نیروی انتظامی تکرار کند که هیچ اصراری به انجام اقدامات خارج از قانون ندارد.


اکنون سؤال این است سهم ۲۵ دستگاه متولی اجرای فرهنگ عفاف و حجاب در سطح جامعه به چه میزان بوده است؟ این مؤسسات و نهادها تا چه حد به و ظایف خود در این زمینه عمل کرده‌اند؟! چه چیز باعث شده‌است تا پلیس به عنوان ضابط قضایی به تنهایی به وظیفه خود عمل کند و در مقابل نیز علاوه بر اینکه با دهها اما و اگر و جبهه‌گیری نحله‌ها و گروه‌ها و جناح‌های سیاسی و فرهنگی جامعه روبه‌رو می‌شود، در نگاه مردم نیز فراتر از وظیفه قانونی جا بیفتند؟!

منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس