نوبخت

نوبخت در نشست خبری گفت: بدخواهی های دولت آمریکایی ها به جای خود است اما در سال جاری ۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری نفتی داشتیم که در قالب قرارداد توتال انجام شد.

 به گزارش مشرق، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت امروز در نشست خبری با اشاره به مصوبات روز گذشته شورای اقتصاد اظهار کرد: توقع افکار عمومی از آثار برجام در عرصه اقتصادی این است که بتوانیم برای گشایش های بانکی از این فرصت استفاده کنیم.

وی افزود: بدخواهی های دولت آمریکایی ها به جای خود است اما در سال جاری ۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری در عرصه میادین نفتی داشتیم که در قالب قرارداد توتال انجام شد.

نوبخت ادامه داد: ۸ هزار میلیارد دلار سرمایه گذاری با کره ای ها انجام شد، مصوبات دیروز شورای اقتصاد برای این بود که مصوبات عرصه درمانی و آب را در نظر بگیرد.

نوبخت ادامه داد: مقرر شده که برای بیمارستان ۷۲۳ تختخوابی تبریز بالغ بر ۲۰۳ میلیون یورو برای بیمارستان ۱۳۷۴ تختخوابی نمازی شیراز و برای بیمارستان هزار تخت خوابی رجایی تهران ۴۱۵ میلیون یورو مقرر شده بود که شرکت کره ای سرمایه گذاری آن را تقبل کرد و روز گذشته شورای اقتصاد آن را به تصویب رساند که با این رقم یک میلیارد یورو در بیمارستان سرمایه گذاری خواهد شد.

نوبخت درباره مصوبه تامین آب و فاضلاب و برق استان خوزستان گفت: روز گذشته در جلسه شورای اقتصاد مصوب شد که ۲۰۰ میلیون و ۱۴۰هزار یورو برای آبرسانی دشت ایذه و باغ ملک استفاده شود و طرف خارجی سرمایه گذار برای این اقدام هم مشخص شد.

سخنگوی دولت درباره امنیت غذایی و خرید گندم گفت: تا این تاریخ حدود ۸ میلیون و ۸۳۴ هزار تن گندم خریدیم که ارزشی بالغ بر ۱۱ هزار و ۵۴۶ میلیارد تومان است و تا امروز ۶۶ درصد از پرداخت ها به کشاورزان صورت گرفته است.

وی با اشاره به تسهیلات به واحدهای تولیدی عنوان کرد: از سال ۹۵ تا امروز به ۲۵ هزار و ۵۱۸ واحد تولیدی، ۱۷ هزار و ۹۳۳ میلیارد تومان پرداخت کرده ایم که امسال ۷۲۰ واحد تولیدی توانستند ۷۸۵ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردند.

نوبخت درباره جایگزینی خودروهای فرسوده هم گفت: تا امروز ۵۴ هزار و ۶۱۷ تاکسی در مرحله نهایی جایگزین و تحویل شده است.

سخنگوی دولت درباره مصوبه اخیر مجلس درباره کاهش مجازات قاچاقچیان مواد مخدر از اعدام و تخفیف برای معتادان گفت: این لایحه ای نیست که ما روی آن نظر داشته باشیم؛ نمایندگان از حق خود برای ارائه این طرح استفاده کردند اما اگر این مصوبه از سوی مجلس تصویب شود، شورای نگهبان با فیلترهای دیگر و عقل جمعی در این باره تصمیم گیری خواهند کرد.

وی درباره لیست اموال وزرا گفت: این روند اداری است که وزرا تمام اموال خود، همسر و فرزندان خود را اعلام می کنند که به نظرم این اقدام در حال انجام است؛ در غیر این صورت قوه قضائیه خود انگیزه برای پیگیری این مسئله را دارد.

سخنگوی دولت درباره سفر رئیس جمهور به سازمان ملل گفت: این سفر در هفته پایانی شهریور صورت می گیرد؛  بعد از قطعی شدن اطلاع رسانی می کنم اما خبر دارم که تمهیداتی در حال انجام است.

نوبخت درباره اولین گفتگوی رئیس جمهور در تلویزیون و واکنش برخی اصلاح طلبان نسبت به برآورده نشدن انتظارات آن ها عنوان کرد: رئیس جمهور صادقانه صحبت کرد؛ ارزیابی کلی داشتم و متوجه شدم که تقریبا همه همین احساس را داشتند اما نمی دانم چه توقعاتی بوده که ممکن است برآورده نشده باشد.

نوبخت درباره مشکل ما با بانک های بزرگ دنیا با وجود سرمایه گذاری های و گشایش های صورت گرفته گفت: سرمایه گذاری های اخیر جهش بزرگی را نشان می دهد اما به هرحال بانک های اروپایی عوامل متعددی برای عدم همکاری با ما دارند.

وی ادامه داد: اگر بانکی بخواهد با ما همکاری کند، توانمندی ما را می بیند ضمن اینکه تهدیدهای آمریکایی ها هم وجود دارد اما این تهدیدات مانند گذشته سرمایه گذاری را قفل نمی کند. برخی بانک ها با ما کار نمی کنند و این از خصومت آمریکاست اما این خصومت ها امروز دیگر رنگی ندارد.

سخنگوی دولت گفت: از این به بعد دوران انتقاد به سازمان برنامه و بودجه است چون می خواهیم سخت بگیریم و صرفه جویی کنیم. قرار بود ساختار اداری ما اصلاح شود اما تا به امروز نشده، باید اقتصاد مقاومتی عملیاتی شود باید اصلاح اقتصادی انجام دهیم و ما این آمادگی را اعلام کردیم.

نوبخت درباره واردات خودرو های خارجی گفت: گزارشی دریافت کردیم که میزان واردات در چند ماهه اول سال بالا رفت و با هدف ما نمی خواند از این رو تصمیم گرفته شد محدودیت هایی اعمال شود اما به زودی وزیر صنعت برنامه هایی که تعادل بین صادرات و واردات را برقرار خواهند کرد اعلام می کند.

نوبخت درباره کشته شدن یک کولبر و یک دهیار در مرزهای غرب گفت: ساماندهی کولبرها در دولت مطرح شد؛ پیشنهاداتی هم از سوی وزیر کشور مطرح شد و ما قانع شدیم که می توان این هموطنان را سامان دهی کرد اما اطلاعاتی از دهیار بود یکی از دو کشته شدگان ندارم.

وی درباره تداوم حصر عنوان کرد: این مطالب مربوط به شورای عالی امنیت ملی است. در جلسه بودم و مواضع صریح رئیس جمهور را دیدم اما باید در این باره دبیر شورای عالی امنیت ملی اعلام کند. من از دبیر شورا درخواست می کنم آنچه لازم به اطلاع رسانی است را اعلام کنند.

سخنگوی دولت درباره حضور شهردار در جلسات دولت افزود: شهردار تهران برای حضور در جلسه فردای دولت دعوت شده است.

نوبخت درباره جلسات قوا بل رهبر انقلاب درخصوص مسائل آسیب های اجتماعی گفت: جلساتی که با حضور رهبری باشد از سوی دفتر رهبری اطلاع رسانی خواهد شد. رهبر انقلاب فرمودند هر شش ماه باید در این باره گزارش داده شود و قرار بود برای آخرین بار اردیبهشت امسال جلسه ای برگزار شود اما مسئله انتخابات در پیش بود و قرار شد در زمان دیگری این جلسه برگزار شود که پیش بینی می کنیم در مدتی نزدیک این جلسه برگزار شود که البته سایر قوا و نیروهای مسلح هم در آن جلسه حضور خواهند داشت.

وی تصریح کرد: بنده در سازمان برنامه و بودجه مشاور ویژه ای برای مسئله ریشه کن کردن مطلق فقر تعیین کردم تا بتوانیم نسبت به ماموریتی که به ما داده شده در خصوص پایین بردن میزان فقر مطلق اقدام کنیم.

سخنگوی دولت درباره اینکه در جلسات قوه قضائیه و دولت درباره حصر صحبت می شود یا نه ادامه داد: این مسئله یک حکم از قوه قضائیه نیست و مربوط به شورای عالی امنیت ملی است. بهتر است جزئیات این مسئله را دبیر شورای عالی امنیت ملی مطرح کنند همه شما می دانید ما چه موضعی را داریم اما اجازه دهید این مسائل از مجرای قانونی پیش رود چون امنیت و مواضع رهبری برای ما اهمیت دارد، مشکلی پیش آمده که باید حل شود. منافع ملی ما گره خورده به این مسئله است پس توصیه می کنم این مسئله را به شورای عالی امنیت ملی بسپاریم.

نوبخت درباره اطلاع رسانی شورای عالی امنیت ملی عنوان کرد: تصمیمات شورای عالی امنیت ملی از سوی دبیر این شورا اعلام می شود البته آن ها محدودیت هایی را در اطلاع رسانی ها دارند. انتظار ما این است به جای اینکه سخنگوهای قوا در این باره بیان نظر کنند دبیر شورا اطلاع رسانی کند.

وی افزود: من درباره مواضع آقای رئیس جمهور در خصوص مسئله حصر لذت بردم که اینگونه قاطع و صریح مطرح کردند که به امنیت و منافع ملی ما مربوط می شود اما به هرحال باید نظرات مختلف را اجماع کرد و در نهایت باید دبیر شورای عالی امنیت ملی این نظرات را اعلام کند.

نوبخت درباره تصمیمات دولت برای تکریم معلمان و اساتید دانشگاه در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید گفت: تا جایی که در توان ما باشد باید این تکریم انجام شود. متوسط حقوق فرهنگیان در دولت یازدهم بیش از دو برابر سد اما این را کافی نمیدانیم اما باید قبول کنیم که بخشی از بدنه جامعه ما در کشور در بخش های عمرانی مشغول هستند و متاسفانه این جوانان و مهندسین حتی حقوق خود را دریافت نکردند.

سخنگوی دولت ادامه داد: منابع ما محدود است و باید همه جا را مدیریت کنیم. دولت قبول دارد که باید دریافتی ها را افزایش دهد اما توان آن وجود ندارد چون منابع ما محدود است. با این وجود هرچه در توانمان باشد انجام می دهیم.

وی همچنین درباره حدف برچسب قیمت از روی برخی کالاها در پی مصوبه وزارت صنعت و معدن عنوان کرد: طبق قانون باید برچسب قیمت وجود داشته باشد اما از وزیر صنعت در این باره سوال خواهم کرد.

سخنگوی دولت درباره کیفر خواست حقوق های نجومی و اینکه برخی حکم تبرئه دریافت کردند تصریح کرد: هر اطلاعاتی از ما می خواستند ارایه کردیم هر همکاری که از سوی دولت لازم بود انجام شد؛ ما ریز دریافتی ها را ارائه دادیم اما این اعلام نظر از سوی دیوان محاسبات بوده است.

نوبخت درباره معرفی دو وزیر باقی مانده از کابینه دولت دوازدهم گفت: در مهر ماه وزیر علوم و نیرو معرفی خواهند شد.

سخنگوی دولت درباره سیاست های نفتی دولت دوازدهم گفت: قرار دادهای قبلی جاذبه ای برای سرمایه گذاران نداشت بنابراین قراردادهای جدید منعقد شد و همه دستگاه ها از بالا تا پایین بر این قراردادها نظارت کردند که بخش اول این قراردادها توتال بود، به هرحال ما تلاش می کنیم برای اینکه قراردادهای نفتی به روز شود.

نوبخت درباره قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان اظهار کرد: وظیفه ما این بود برای بازنشستگاه چند کار فوق العاده انجام دهیم، سال گذشته ۱۲ درصد و کسانی که زیر ۲ میلیون تومان دریافتی داشتند را ۲۰ درصد افزایش حقوق انجام دادیم. سال گذشته همسان سازی را به مجلس بردیم که در برنامه پنج ساله توسعه عملیاتی شود. ما برای این عزیزان فروگذار نمی کنیم اما توان مالی این را نداریم که در مدت کوتاه این همسان سازی را انجام دهیم ما با توجه به منابع موجود سال آینده هم همسان سازی را انجام خواهیم داد. اساسا برنامه ما این بود که در طول اجرای برنامه همسان سازی صورت گیرد.

وی درباره وعده های دولت به خسارت دیدگان پلاسکو افزود: مصوبه ای داشتیم که مقرر شد وزارت کار آن را عملی کند و از  آقای ربیعی می خواهم تلاش کنند تا اگر کم کاری نسبت به این عزیزان حادثه دیده شده اصلاح شود.

سخنگوی دولت درباره حفظ تعادل در قیمت ارز گفت: سیاست دولت متعادل بودن قیمت ارز است ما حاضر نیستیم اقتصاد کشور را دچار چالش کنیم و دست آورد کاهش تورم از بین برود.

نوبخت درباره مسئولیت دادن به فرزندان مسئولین از جمله نمایندگان ادامه داد: به جای اظهار نظر در این باره اگر موردی وجود دارد اعلام کنند که فرزند کدام یک از ما مسئولیت پیدا کرده است.  

وی درباره فرزندان آقایان عارف و وکیلی نمایندگان مجلس تصریح کرد: فرزند یک مسئول اگر شایسته باشد آیا حق حیات ندارد و نباید مسئول شود؟ این ظالمانه است که همه چیز را به هم مرتبط کرده و گفته شود سهمیه بندی شده است.

سخنگوی دولت درباره انتخاب مشاور رئیس جمهور برای استفاده از نظرات مراجع گفت: ما نیازمند راهنمایی و دعای خیر مراجع هستیم از این رو رئیس دفتر رئیس جمهور و وزیر فرهنگ در هفته گذشته در قم دیدارهایی را با مراجع داشتند و ما از نظرات مراجع به طور مرتب استفاده خواهیم کرد. در حال حاضر هم فردی این مسئولیت را دارد در شرایط فعلی که جزئیات آن را در آینده اعلام خواهیم کرد.

نوبخت درباره تاثیر حضور  شهردار تهران در جلسات دولت اظهار کرد: در سایه این تعامل کارها به خوبی پیش خواهد رفت از این رو این اتفاق را خیر تلقی می کنیم.

وی درباره انتخاب استاندار زن عنوان داشت: من قصد دعوا ندارم اما اگر یک روز امکان داشته باشد می گوییم که چه قدر مانع وجود دارد که از زنان در مسئولیت های مختلف استفاده کنیم. امروز می فهمم که رئیس جمهور در این باره چه کشیده است، نمی دانم استان ها چه شرایطی را دارد که نمی توان در آن ها مدیر زن داشت. ما علاقمندیم از شایستگی زنان در مسئولیت های مختلف استفاده کنیم.

سخنگوی دولت درباره کاهش نرخ سود بانکی و زمینه سازی برای جذب سرمایه هایی که از بانک ها وارد کشور می شود گفت: این اقدام از شنبه آغاز شده و باید قدری فرصت دهیم تا به خوبی پخته شود که آثار این اقدام به خوبی در سطح جامعه ملموس شود.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس