خودروسازان

رئیس کمیته امنیت داخلی کمیسیون شوراهای مجلس از طراحی سامانه GPS ملی به نام «نبأ» با همکاری وزارت دفاع و نیروی انتظامی بر روی خودروها خبر داد.

به گزارش مشرق، ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مطالعه کمیته امنیت داخلی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس بر روی موضوع کاهش تصادفات گفت: سامانه بومی GPS بر اساس آنتن‌دهی سیم‌کارت‌های تلفن همراه با کمک وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و نیروی انتظامی در دست طراحی است.

وی با ذکر این که کارخانه‌های خودروسازی مکلف به نصب این سامانه بر روی همه خودروها خواهند شد، اظهار داشت: از آنجا که 70 درصد تصادفات ما در کشور ناشی از بی‌احتیاطی راننده است و هزینه بسیاری به بیت‌المال وارد می‌کند، با این سامانه می‌توانیم سرعت را لحظه به لحظه کنترل کرد.

ابوترابی با اعلام اینکه نام سامانه GPS ایرانی «نبأ» است، ‌گفت: نصب این سامانه شش مزیت دارد؛ اول آنکه سرعت خودرو را در نقاطی که همراه اول، ایرانسل و یا رایتل آنتن می‌دهد به‌صورت آنلاین به مرکز کنترل ترافیک ارسال و دوم خودروهای سرقتی را مکان‌یابی می‌کند.

وی از ثبت لحظه‌ای تخلفاتی چون بی‌توجهی به تابلوی ورود ممنوع و پارک دوبل در خیابان‌ها به‌عنوان دو مزیت دیگر سامانه بومی نبأ نام برد و اظهار داشت: به‌واسطه نصب این سامانه، اگر خودرویی در مسیرهای جاده‌ای دچار مشکل شود و یا واژگون شود، امدادرسانان فوراً از حادثه مطلع شده و برای امداد اعزام می‌شوند.

رئیس کمیته امنیت داخلی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت با تأکید بر این که این سامانه نقطه‌یاب ایرانی ضریب امنیتی بسیار بالاتری نسبت به جی‌پی‌اس دارد،‌ گفت: GPS زیر نظر و رصد کامل آمریکا قرار دارند.

وی با اعلام اینکه پیش‌بینی بر این است که به میزان 40 یا 50 درصد تصادفات پس از نصب الزامی سامانه نقطه‌یاب ملی کاهش یابد، عنوان داشت: پس از تکمیل طرح سامانه نبأ همه شرکت‌های داخلی از جمله اسنپ و تپسی هم ملزم به استفاده از آن خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه طرح مذکور از یک سال پیش در کمیته امنیت داخلی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس و با همکاری وزارت دفاع و نیروی انتظامی در دست مطالعه است، افزود: مجموعه زیان کشور از تصادفات، اعم از خسارت‌های مالی و جانی و نیز هزینه‌های انتظامی و قضایی ناشی از آن، امروز 16 هزار میلیارد تومان است.

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: برای کاهش نقش عامل انسانی در تصادفات که امروز 70 درصد است در کمیته امنیت داخلی کمیسیون به این نتیجه رسیدیم که به جای صرف این همه هزینه برای دوربین در جاده‌ها و دیگر سامانه‌های نظارتی، طرح جدیدی با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان وزارت دفاع کلید بزنیم.

رئیس کمیته امنیت داخلی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برآورد اولیه از هزینه نصب سامانه نبأ بر روی خودروها 300 هزار تومان است، که در قیمت ماشین تحویلی از کارخانه لحاظ می‌شود، خاطرنشان کرد: این طرح که هم‌اکنون به‌طور مشترک از سوی چند شرکت دانش‌بنیان در حال تدوین و تکمیل است، فعلاً به‌صورت فاز مفهومی به اتمام رسیده است و حدود دو سال اجرای آن به‌طول می‌انجامد، چون باید طرح، ابتدائاً در کمیسیون شوراها و امور داخلی و مجلس تصویب شده و سپس استانداردهای الزامی خودرو تغییر کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 42
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 19
  • ا IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
    9 12
    آیا واقعا همانند امکانات GPS عمل خواهد کرد یا فقط بخش کوچکی از امکانات آن را خواهد داشت? چون برای اینکار باید چندین ماهواره همزمان با محاسبات پیچیده اطلاعات را منتقل کنند. مگر اینکه واقعا تفاوت بین عملکرد وجود داشته باشد که در اینصورت نام جی پی اس مغلطه ای بیش نخواهد بود.
    • IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
      11 0
      قرار نیست ماهواره ای پرتاب بشه!چیزی که از صحبتهای ایشون بر میاد اینه که قراره از طریق ماهواره مکان یابی صورت بگیره و از طریق ماژولهای ارتباطی GSm به سروری اطلاعات دقیق مکانی و سرعت وسیله نقلیه مخابره بشه ! تنها مشکل اینه که بیش از 20 میلیون وسیله نقلیه هر 1 دقیقه یکبار هم دیتای 1 کیلو بایتی به سرورها بفرستند، هم پهنای باند زیادی مصرف میشه و هم احتمالا با دستگاههای جمر بشه GPS روی خودرو رو از کار انداخت در مواقع خلاف کردن! توان پردازشی لازم برای پردازش این حجم از اطلاعات خام رو هم نباید فراموش کرد
    • IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      1 0
      والا همین جی پی اس امریکا که شما می گی محاسبات دقیق و پیچده همیشه بین 10 تا 30 کیلومتر خطا داره
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
    16 14
    ۱_با سیمکارت مکان لحظه ای طرف چطور میخواد شناسایی بشه? این کاره ماهواره است نه سیمکارت. ۲_ این کار صرفا برای شناسایی محل و مکان برای پلیس و مسوولان کارکرد دارد نه رانندگان و ما!!!!!!!!!!! بنابراین نام GPS گذاشتن روی آن ، سو استفاده از شهرت این سامانه است.
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
      7 0
      در صورتی که در محدوده 3 bts باشید به صورت همزمان میشه نقطه داد ولی با 1 bts فقط میشه مکان تقریبی رو مشخص کرد
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
    11 0
    به نظر از سیمکارت استفاده نمی کند و از دکل آنها استفاده می کند که اشتباه بیان شده بود.
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
    17 22
    اینکه نقض صریح حریم خصوصی است!! تفاوت GPS با این اینه که اون اختیاری است و هر کی خواست استفاده می کنه یا نمی کنه اما میگن این اجباری است و در اینصورت شناسایی شدن شما قطعی است. رو خودروها هم که اجباری کردن و دست شما نیست که باشه یا نه. دکل هم باز دست شما نیست و تو همه جا هست.
    • IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
      11 11
      نقض قوانین راهنمایی رانندگی مهم نیست و کشته شدن 18 هزار نفر رگ گردنت الان زده بیرون
    • IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
      10 4
      gps روی تمامی گوشی های جدید و همچنین خیلی از خودرو ها وجود داره آیا این ها اختیاری بوده؟
    • aar IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
      10 9
      تو رگ گردنت نزنه بیرون این نقض حریم خصوصی است.
    • IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
      2 0
      نقض حریم خصوصی هست، استفاده از gps بر روی دستگاههای مختلف مثل موبایل کاملا اختیاری است و در صورت عدم استفاده کاربر آن رو خاموش میکنه، از این به بعد مسئولان به تمام اطلاعات جا به جایی های شهروندان به هر نقطه ای دسترسی کامل خواهند داشت به نظر کنترل سرعت و...تنها بهانه ای برای کنترل شهروندان میباشد چه اینکه اکنون هم اتوبوس ها و وسایل نقلیه سنگین بین شهری به بسیاری از این سامانه ها مثل سپهتن مجهز هستند ولی هر روز شاهد بسیاری از اتفاقات دلخراش در جاده های غیر استاندارد کشور هستیم که همیشه هم پای رانندگان مرحوم تمام میشه، پیشنهاد میکنم که با زدن یک کیت یا چیپست مجهز به gps به بدن شهروندان حتی از رفتن به دستشویی و... مردم مطلع شوید.
    • IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
      2 3
      آخه اول فکر کن بعد... جی پی اس رو همه گوشی ها هک باشه، میتونه روشن نباشه یا استفاده نکنی. اما این هم اینطوریه?
    • IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
      7 4
      اولا شما درست صحبت کردن رو یاد بگیر و عبارات چاله میدونی به کار نبر. دوم _کشته شدن ۱۸۰۰۰ نفر تقصیر خود متخلف است و سزای اون نقض حریم دیگران نباید باشه. سوم_ هر چیزی جای خود مهمه و حریم خصوصی هم مهمه ششم_ ندیدم تو هیچ کشوری برای تخلف رانندگی، حریم خصوصی نقض کنند
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
    9 3
    یعنی چه نمیخوایم
  • آریو سوئد IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
    10 11
    هدف جلوگیری از بی نظمی و تخلفه پس برای اینکار حریم خصوصی وجود نداره.
    • IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
      6 6
      کاملا موافقم.اینجوری عملا همه جا راننده تحت نظره که تخلف نکنه.
    • IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
      3 2
      یعنی الان دوربین هست با این همه پلی تخلف صورت نمی گیره?۱۸۰۰۰ کشته!!
    • IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
      7 1
      یادمه چند سال پیش صدا سیما از لندن گزارشی تهیه کرده بود مبنی بر اینکه حریم شخصی مردم مظلوم لندن!! به خاطر وجود دوربین های امنیتی که شهر چند ملیتی و شلوغ لندن رو بر عهده داره.
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
    10 4
    اگر موبایل نداشته باشیم چی ؟اگر سیم کارت نخریم چی؟اگر خودرو کارکرده بخریم بعد اون باید چجوری مالک جدید نباءخودشو رواین خودرو بذاره و مالک قبلی چجوری بایدنباءقبلی خودش روازماشینی که فروخته بگیره پس نتیجه میگیریم باز یه دفتر پلیس نباء+۱۱جدید درست می کنند
    • IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
      3 0
      کسی که موبایل نداشته باشه بنظرت میتونه ماشین بخره؟؟؟؟؟
  • مهدی IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
    5 4
    اگر ملت نخواهند نصبش کنند چی؟
    • صمد IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
      3 4
      وقتی از پارسال شروع شده حتما پولشو هم دریافت کردن از خود صاحبان خودرو
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
    5 6
    هر چیز اجباری در قرآن و قوانین کشورها نهی شده است . ما مخالف داشتن سیستمهای ملی نیستیم اما مثل قطعات و کارکردهای زورکی شرکتهای خودروسازی نباشه که صرف منفعت شخصی خودشان باشد. ما کارمون ردیاب هست و به مشتریان در مورد امنیت خودرو میگیم
    • IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
      4 5
      تا حالا یه ختم قرآن داشتی که در مورد قرآن نظر میدی؟
  • شهریار IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
    5 3
    یعنی اسم قشنگتر از نبا پیدا نشد؟
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
    8 3
    اگه شما راست اول برادریت رو ثابت کن بعد ادعای میراث کن 1 - جاده ها را به سطح استاندارد جهانی برسان 2 - خودروها را به سطح استاندارد جهانی برسان 3 - قیمت خودرو ها را به قیمت جهانی ببر پایین 4 - وهزاران چیز دیگه هم سطح جهانی کن بعد ادعاکن 5 - آیا این میشه همه چیز را مردم تقبل کنند شما نذار گر باشید فقط یه سئوال چند درصد همون شرکت مال خودته یا وابستگانته
  • علی محمد IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
    6 1
    هر چیزی که درست میکنند لطفا خودشون استفاده کنند . چون با این اجبار نشون میدن که دولت قصد کوچک سازی بدنه خودشو نداره و میخاد یه سازمان دیگه تشکیل بده که بالا سر صاحبان خودرو باشن با فشار البته . والا هیچ جای دنیا همچین اجبارهایی نیست
    • IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
      1 4
      معلومه با ماشین زیاد خلاف میری ها
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
    4 1
    یاد فیلم یوسف پیامبر میافتم .
  • IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
    6 1
    حتما یه نفر دنبال کار بود بهش بودجه دادند که کسب افتخار کنه . البته مثل کارت سوخت خود صاحبان خودرو میسوزه
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
    10 1
    به قول معروف : پا جای دیگران گذاشتن اثر باقی نمیزاره . به دنبال کارهای بهتری باشین . جی پی اس که چندین ساله اختراع شده و نیاز به صرف هزینه نیست . بهتره به فکر کمر اقتصاد باشین
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
    6 1
    ای کاش مثل برنامه 90 رای گیری پیامکی میزاشتن تا حرف دل مردم رو بشنون
  • ایرلنی الاصل!! AE ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
    8 1
    اگر برخی از نیروهای نظامی کشور و مدیران تخلف نکنند بالای ۵۰ درصد از تخلفات کاهش پیدا می کند
  • مردم IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
    1 0
    فقط میخوان کسی نمونه که جریمه نشه، توی حساب کتاب مملکت داری جریمه ها محاسبه شده حالا اصلا مهم نیست که مردم بمیرن یا قطع نخاع بشن یعنی اگر مهم بود در این دو کارخانه وطنی تخته می کردن یا اینکه اگر مهم بود مبلغ جریمه ها را به راننده های خوب میدادند یعنی طرح انگیزشی کلا برای این مردم کاری انجام نمیشه فقط فکر ایجاد درامد هستند یعنی حتی دیگه نیاز نیست به یه افسر پول بدن که وسط جاده ها بمونه
  • نصیر IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
    0 0
    وزارت دفاع باید روی بخش سخت یعنی خود ماهواره و سایت های زمینی تمرکز کنه آنهم برای ناوبری نظامی که اگر قطع بشه برمی گردیم به عصر بوق... بخش های نرم رو باید بدن دست شرکت های خصوصی الآن یه اپ چینی داخل نت کلی از این کارها رو می کنه...
  • IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
    0 0
    امیدوارم به نتیجه برسه
  • IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
    0 0
    موفق باشید
  • IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
    0 0
    سلام. خیلی خوب است. شروع کنید انشاءالله خدا هم کمک میکند. بالاخره، زمان لازم است تا کار کامل شود.
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
    2 0
    بنظر من بهتره برای جلوگیری از دزدی پولدار ها رو اعدام کنید.. برای جلوگیری از طلاق ازدواج رو ممنوع کنید. برای جلوگیری از چاقی ؛ قحطی رو شیوع بدید. برای جلوگیری از .... برای جلوگیری از حماقت چه باید کرد؟؟؟؟ = برید ببینید چطور تو دنیا اتوبانهای سرعت آزاد گذاشته اند که هر کس می خواد گاز بده و بعدش ببینید چطور مردم سرعت رو رعایت می کنند. نمی شه که همه جا رو پارک ممنوع کرد و بعد هم مردم رو جریمه کرد. این چه چماقی هست که به اسم قانون تو سر مردم می زنید؟
  • علی AE ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
    0 0
    از استفاده کردن کلمات قرانی در پروژه های فنی که ممکن است برخی از مردم مخالف باشند خودداری کنید این تنزل شان قران است این کلمات برای انسانسازی و هدایت امده نه برای GPS.
  • IR ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    1 0
    هرکسی این حرفها را زده احتمالا سطح سوادش در حد سوم راهنمایی هست و از این دانشگاههای ابدوغ خیاری مدرک گرفته و شده نماینده مجلس . بیخود نیست که اینهمه مشکلات در کشور زیاد هست و در حل کردن اونها عاجز هستند . اگر فقط دانشگاههای کشور فقط دولتی بودند و قبول شدگان بدون سهمیه و فقط براساس لیاقت و عرضه مهندس و دکتر میشدند . هم به باهوشان مملکت جفا نمی شد . و هم هرکسی بیخود مهندس دکتر نمیشد.
  • US ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    1 0
    اگر قراره ملی باشه نیازی به پرتاب 24 تا ماهواره داریم ؟!!! یا دوستان نمی دونند جی پی اس چیه ، یا نمی دونند مکان یابی چیه ... جی در ابتدا مخفف گلوبال هست . می شه بگیم سامانه موقعیت یاب کشوری یا منطقه ای

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس