کد خبر 768954
تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۱
موزه

موزه دوران اسلامی موزه ملی ایران یکی از غنی ترین موزه های ایران و به گواه کارشناسان از پربارترین موزه های اسلامی دنیا به شمار می‌رود.

به گزارش مشرق، هشتم شهریور ماه مصادف است با بازگشایی موزه دوران اسلامی با طراحی و چیدمان جدید، به همین مناسبت مروری دوباره بر پیشینه تاریخی و معرفی این موزه خواهیم داشت:

مجموعه آثار زیبا و چشم نوار هنر ایران پس از اسلام در ساختمانی گردآوری، نگهداری و به نمایش گذاشته شده اند، که مقدمات ساخت آن در 1322 خورشیدی توسط اوژن آفتاندیلیان همکار آندره گدار، (طراح موزه کلیسای وانک، تالار رودکی"وحدت" تالار فرهنگ، دانشکده هنرهای زیبا و...) به عنوان موزه مردم شناسی طراحی شده بود، آغاز شد.

معماران این بنا را با الهام از معماری ایرانی_اسلامی و به صورت چلیپایی هشت ضلعی طراحی نمودند، اما با شروع جنگ جهانی دوم کار ساخت و تکمیل بنا متوقف شد و سر انجام در 1332 خورشیدی بنا با کاربرد اداری و نمایشگاه موقت و برگزاری همایش ها مورد بهره برداری قرار گرفت.

مجموعه آثار هنر اسلامی در طبقه دوم موزه ایران باستان به نمایش گذاشته شده بودند که با توجه به اهمیت موضوع و گسترش مجموعه ها و در راستای برطرف نمودن نیازهای آموزشی و پژوهشی تصمیم گرفته شد که موزه ای مستقل ایجاد شود و به همین منظور پس از تغییرات و تجهیز بنا و انتقال آثار موزه دوران اسلامی در دوم آبان ماه 1375 خورشیدی گشایش یافت.

این موزه به مساحت حدود 4 هزار متر مربع و در سه طبقه همکف شامل: سالن همایش، سالن نمایشگاههای موقت و بخش های اداری؛ دو طبقه نمایشگاه دائمی با چیدمان تاریخی و موضوعی مورد بهره برداری قرار گرفته است.

فعالیت این موزه به طور مستمر و مداوم 10 سال ادامه داشت، و در طی این مدت یکی از پربازدیدترین موزه های کشور به شمار می آمد. با تشخیص کارشناسان و در راستای تجهیز و بازنگری در چیدمان و رفع پاره ای از مشکلات فنی، موزه در اول تیرماه 1385 تعطیل شد.

سرانجام در هشتم شهریور ماه 1394 همزمان با هفته دولت موزه دوران اسلامی با طراحی و چیدمان جدید بازگشایی شد.

آثار موزه دوران اسلامی در دو طبقه به نمایش گذاشته و بر اساس ترتیب دوره های تاریخی چیده شده است. بازدیدکنندگان این موزه بازدید خود را از طبقه دوم آغاز کرده و سپس در طبقه اول با دیدن تالار قرآن به پایان می رسانند.

مجموع آثار موزه دوران اسلامی در هفت تالار نمایشگاهی به نمایش درآمده اند: تالار صدر اسلام، سلجوقی و ایلخانی در طبقه دوم؛ تالارهای قرآن، تیموری، صفویه، افشار، زند و قاجار در طبقه اول.

آن چه درخصوص مجموعه آثار موزه دوران اسلامی حائز اهمیت بوده، این است که بیش تر آثار به نمایش درآمده در این موزه، برگزیدهایی از آثارِ حاصل از کاوش‌های علمی یا مجموعه های معتبری چون آستان شیخ صفی الدین اردبیلی و از جغرافیای ایران دوران اسلامی است.

آثار فاخر موزه دوران اسلامی عصاره ای از هنرهای ایرانی_ اسلامی را به نمایش می‌گذارد که چشم هر بیننده ای را خیره می‌کند.

قرآن‌های نفیس و کوفی، نوشته‌های کهن، سفالینه های نیشاپور و کاشان، دست بافته های کهن ری و اصفهان، شیشه‌های گرگان، گچبری ها و آجرکاری‌های دوره سلجوقیان، ظروف زرین فام و محراب‌های عظیم ایلخانیان، کتاب آرایی و نگارگری دوره تیموریان، چینی‌های آبی و سفید، فرشینه های زربفت صفویان، نقاشی‌ها و لاکی‌های دوره زند و قاجار و نقاشی های قهوه خانه ای، همه و همه در این موزه دیده می‌شوند.

در میان آثار موزه دوران اسلامی نسخه خطی مسالک و ممالک و نیز پنج گنج نظامی در فهرست حافظه جهانی یونسکو ثبت شده اند و 20 اثر دیگر در زمره آثار ملی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند.

علاقمندان، همراهان و دوستداران موزه ملی می‌توانند همه روزه از ساعت 9 تا 19 از مجموعه موزه ملی ایران؛ موزه ایران باستان و موزه دوران اسلامی بازدید کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس