کد خبر 768362
تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۰
بشار اسد

نگاهی به مجموعه مواضع جبهه ضدسوری حاکی از حذف پیش‌شرط کناره‌گیری بشار اسد است و شاهد این موضع جدید اظهارات برخی مسئولان غربی و حتی سعودی در این خصوص است.

 به گزارش مشرق، مجموعه مواضع جبهه ضدسوری از جمله فرانسه، آمریکا و عربستان حاکی از این است که آنان نه‌تنها دیگر پیش‌شرط لزوم برکناری بشار اسد رئیس جمهور سوریه را تکرار نمی‌کنند، بلکه خود را برای مرحله جدید سوریه با حضور بشار اسد آماده می‌کنند.

تسلیم در برابر بقای اسد در قدرت

«راهی جز پذیرش  اسد در قدرت وجود ندارد»، این موضوعی است که دیپلمات‌های غربی و سعودی در نشست هفته گذشته در ریاض آن را به اطلاع سران مخالفان سوری رساندند.

در این میان باید پرسید؛ آیا عقبگرد غرب از تکرار هرگونه پیش‌شرط برای حل سیاسی بحران سوریه به این معنی است که بحران این کشور به مراحل پایانی خود نزدیک می‌شود؟

پاسخ به این سؤال مثبت است، به‌ویژه اینکه صحنه نبرد نیروهای ارتش سوریه و متحدانش حاکی از این است که تروریست‌ها به‌طور کامل در این کشور ریشه‌کن خواهند شد.

در همین ارتباط روزنامه «الثوره» سوریه نوشت: پیروزی‌های میدانی ارتش سوریه، سمت‌وسوی حل‌وفصل بحران موجود از طریق سیاسی را مشخص خواهد کرد.

برای شرایط جدید با حضور اسد آماده باشید

عربستان که از زبان عادل الجبیر وزیر خارجه خود در مناسبت‌های مختلف تأکید داشت ریاض بر شرط کناره‌گیری بشار اسد از قدرت برای هرگونه حل‌وفصل بحران این کشور تأکید دارد، با تغییر این موضع از مخالفان سوریه خواسته است آماده شرایط جدید سوریه و حضور بشار اسد در قدرت شده و با این شرایط سازگار شوند.

روزنامه الشرق قطر در این باره نوشت: دیپلمات‌های آمریکایی و عربستانی از مخالفان سوریه می‌خواهند خود را برای شرایط جدید سوریه سازگار سازند.

دولت اردن نیز با اعلام روند مثبت روابط با سوریه ابراز امیدواری کرد اردن بتواند در برقراری ثبات در جنوب سوریه نقش داشته باشد.
«محمد مؤمنی» وزیر امور رسانه‌ها و سخنگوی رسمی دولت اردن در گفت‌وگویی که تلویزیون رسمی این کشور با او ترتیب داد، با اشاره به ثبات روابط مثبت بین اردن و سوریه، آن را پیام مهمی برای همه برشمرد.

او گفت: روابط با برادران سوری از پتانسیل حرکت در مسیر مثبت برخوردار است و بازیگران مهم منطقه‎ای و بین‌المللی که با بحران سوریه مرتبط هستند، تلاش دارند با برگزاری نشست‌ها و مذاکرات مداوم با  مخالفان سوریه شرایط را برای برگزاری مذاکرات ژنو فراهم کنند.

خبرگزاری رسمی اردن نیز تفاهم بین المللی و منطقه‌ای درباره کاهش مناطق درگیری در جنوب غربی سوریه، غوطه شرقی، ادلب و شمال حمص را حاکی از نزدیک شدن بحران سوریه به مراحله پایانی خود دانست و اعلام کرد: روند امور در سوریه به‌سمت آرامش و حل‌وفصل سیاسی پیش می‌رود.

تغییر مواضع غرب در قبال سوریه

انگلیس و فرانسه در صدر حامیان مالی، تسلیحاتی و سیاسی تروریست‌ها در سوریه بودند و تلاش داشتند نظام بشار اسد را سرنگون سازند اما به نظر می‌رسد عوامل متعدد موجب شد به شکست نقشه‌های خود علیه سوریه پی ببرند.

پایداری و مقاومت دولت و ملت سوریه و حملات تروریستی گروههای تکفیری و تروریستی در اروپا از جمله این عوامل است تا جایی که اکنون غرب به مخالفان سوری اطلاع داده‌ با پذیرش شکست از طرح هرگونه پیش‌شرط برای حل‌وفصل خودداری کنند.

حذف پیش‌شرط‌ها برای حل بحران سوریه

در همین ارتباط «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه با اشاره به تغییر موضع کشورش در قبال سوریه اظهار داشت: اولویت اصلی در سوریه جنگ با داعش است و هیچ پیش‌شرطی درباره برکناری اسد از قدرت وجود ندارد.

«امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه نیز اظهار داشت، جایگزینی برای اسد در سوریه وجود ندارد.

همچنین «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس چندی پیش با بیان اینکه انگلیس بر لزوم کنار رفتن اسد به‌عنوان یک پیش‌شرط پافشاری دارد، در عین حال گفت: اکنون موضع ما این است که اسد باید در مرحله انتقالی حضور داشته و حق دارد در انتخابات دموکراتیک مشارکت داشته باشد.

روزنامه الخلیج نیز با ابراز رنگ باختن پیش‌شرط کناره‌گیری بشار اسد در تشریح  تغییر مواضع در قبال سوریه نوشت: اوضاع سوریه به‌شکلی سریع شاهد تغییر است و موضع‌گیری‌های سیاسی داخلی، منطقه و بین المللی درقبال سوریه نیز به‌طور قابل ملاحظه‌ای تغییر پیدا کرده است تا جایی که به نظر می‌رسد بازی در این کشور به پایان رسیده یا در شمارش معکوس برای پایان آن آغاز شده است.

به‌نوشته این روزنامه، با پیشروی نیروهای سوریه در بیشتر جبهه‌ها و نقش قدرتمندانه روسیه در سوریه، دشمنان این کشور سردرگم مانده‌اند و به‌موازات آن مخالفان سوری نیز دچار دسته‌بندی و ضعف شده‌اند.

دلیل شکست گزینه برکناری اسد چیست؟

روزنامه العرب چاپ لندن نیز در گزارشی با عنوان «انقلاب سوریه و تغییر معادلات» این سؤال را مطرح کرد: چرا گزینه برکناری بشار اسد از قدرت ناکام ماند؟

این روزنامه در پاسخ به این سؤال ضمن اشاره به اینکه رویکرد غرب با واقعیت‌های موجود در سوریه همسو نبود، نوشت: مخالفان سوریه قربانی همپیمانان خود شدند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس