واعظی

رئیس دفتر سابق رئیس‌جمهور روحانی، برجام را یک «فتح‌الفتوح» می‌دانست و رئیس دفتر جدید هم آنرا «عامل انزوای آمریکا» معرفی می‌کند!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

رستاخیز برجامی رئیس‌دفترها؛ از فتح‌الفتوح تا عامل انزوای آمریکا!

ایسنا گزارش داد: محمود واعظی، وزیر ارتباطات دولت یازدهم و رئیس دفتر رئیس جمهور روحانی به تازگی طی اظهاراتی در یک دیدار در استان آذربایجان شرقی، پیرامون برجام گفته است:

«با وجود همه بدعهدی‌های ایالات متحده به ویژه دولت جدید این کشور در قبال برجام اما تعامل عزتمندانه و مثبت ما با ۵ کشور دیگر طرف توافق برجام، اتحادیه اروپا و دیگر کشورها باعث شده است که امروز به جای منزوی شدن ایران، ایالات متحده در ارتباط با برجام در انزوا قرار گیرد.»

*آنچه آقای واعظی درباره منزوی بودن آمریکا به زبان آورده است یقینا آرزوی دولت و همه ماست اما اینکه این مسئله محقق شده است یا خیر بحث دیگریست...

پر واضح آنکه اگر گفته‌های رئیس دفتر رئیس‌جمهور درست و آمریکا منزوی بود، اکنون صدای آقای ظریف در اعتراض به حضور یک مقام دسته چندم دولت آمریکا در سازمان بین‌المللی انرژی اتمی بلند نمی‌شد و آقایان همچون قضایای میانمار و یا نیجریه ترجیح به سکوت داشتند.

اما آقای ظریف سکوت نکرد و همینطور قشر کثیری از دولتمردان طی ۲ سال گذشته نتوانسته‌اند در مقابل تحریم‌های جدید و نقض مکرری که آمریکا بر روی جسم و روح برجام می‌گذارد سکوت کنند، چون حرف واعظی صحیح نیست و منزوی‌ها کسانی هستند که جوانانه به برجام دل بسته بودند!

از دیگر سو بایستی به رئیس دفتر رئیس‌جمهور یادآوری کرد که برجام قرار بود حاوی ۲ دستاورد عمده «رفع تمام تحریم‌ها» و «ارزانی» باشد و چیزک غیر قابل اثباتی به نام انزوای آمریکا هیچگاه جزو دستاوردهای آن به مردم اعلام نشده بود.

گفتنیست، «محمد نهاوندیان» رئیس دفتر رئیس‌جمهور در دولت یازدهم نیز زمانی در اشاره به مذاکرات هسته‌ای دولت یازدهم با کشورهای غربی از تعبیر «فتح‌الفتوح»! استفاده کرده بود.

***

زنان در بخش‌هایی از ایران بردگی می‌کنند!

احمد نقیب‌زاده، از استادان اصلاح‌طلب و از فعالان جریان سیاسی خاص، به تازگی در یک مصاحبه با روزنامه آرمان امروز گفته است:

«در شرایط کنونی برخی زنان جامعه به دلیل فشارهای زیاد زندگی دست به خودسوزی و خودکشی می‌زنند. هنوز در بخش‌هایی از کشور زنان در حالت بردگی قرار دارند و هیچ‌اختیاری برای تصمیم‌گیری درباره زندگی خود ندارند. اگر دولت قصد دارد برای مطالبات زنان ارزش بیشتری قائل شود باید مشکلات زنان را با آسیب‌شناسی و به صورت ریشه‌ای مرتفع کند. با این همه، زنان در حمایت از گفتمان اصلاحات و دولت آقای روحانی صحنه را خالی نخواهند کرد و در آینده نیز از دولت حمایت خواهند کرد.»[۲]

*منظور دقیق نقیب‌زاده از بردگی زنان در بخش‌هایی از کشور مشخص نیست اما با توجه به اشاره علی‌الاطلاق او به خودسوزی و خودکشی، می‌توان دریافت که منظور دقیق او همان بردگی مشهور است که هر ذهنی معنی آنرا می‌داند و امروزه داعش هم به آن دست زده و حتی زمانی در موصل و رقّه نیز بازارهای فروش زنان را به راه انداخته بود.

البته نقیب‌زاده جوانب دیگر این تهمت زشت را هم سنجیده و از ارائه هرگونه سند یا مدرکی در این زمینه امتناع کرده و نگفته است که در کجای ایران و کدامین زنان در حال بردگی آنهم در یک رویه همیشگی و شناخته شده توسط افکار عمومی هستند؟!

متأسفانه چهره‌های جریان سیاسی خاص که خود را جزو «قشر متوسط» و «پدران بورژوازی ملی» می‌دانند و غیر از تهران‌نشینی هم هنر دیگری بلد نیستند؛ ید طولایی در ایجاد زمینه خواسته یا ناخواسته برای نفوذ، بسط ادعاهای دشمن و درست کردن حاشیه علیه نظام اسلامی دارند و ادعای بردگی زنان و همینطور خودسوزی و خودکشی گسترده آنان در ایران! هم در همین راستا ارزیابی می‌شود.

نقیب‌زاده شخصی است که زمانی گفته بود دشمن قصد داشته بمب‌هایی که تا ۲۰۰ متر قابلیت نفوذ در بتن را داشته‌اند به سمت ما شلیک کند اما برجام مانع این کار شد!

او زمان در دوران دولت یازدهم نیز اینطور اظهار کرده بود که اگر روحانی پیروز نشود، مردم انقلاب خواهند کرد...

***

قالیباف مسئولیت‌گریز بود!

عضو شورای شهر: «تهران جدید» دچار بحران فروخفته است؛ نیاز به استراتژی برای تخریب قالیباف...

مجید فراهانی، دبیر کل سابق حزب ندای ایرانیان و از چهره‌های کمتر شناخته شده اصلاح‌طلب که به شورای شهر پنجم تهران راه یافته است، به تازگی طی یادداشتی در روزنامه اعتماد درباره کارنامه ۱۲ ساله محمدباقر قالیباف و مدیریت جهادی نوشته است:

«پس از حاکمیت ۱۲ ساله نگاه اصولگرایانه بر شهر تهران و کارنامه نه چندان مثبت و سازنده آنان در حوزه‌های مختلف که در همین روزهای اخیر که شورای منتخب بر بخشی از اسناد و داده‌های آن اشراف پیدا کرده است، نشان روشنی از بحرانی فروخفته می‌دهد، دیدگاه اصلاح‌طلبانه و تحول‌خواهانه بر سر آن برآمده که نه فلک را سقف بشکافد و نه طرح نو در اندازد...»

او می‌افزاید:

واقعیت این است که چالش های موجود عمدتا از دو محور و منشا برخاسته است یا دست کم تاثیر تعیین کننده‌ای پذیرفته است، نخست فقدان نگاه عدالت خواهانه و دوم عدم باور و اهتمام به مکانیزم‌های ساختارمند و فرآیندی که در آن شفافیت و تصمیم گیری در اتاق شیشه‌ای از نقش و جایگاه مهمی برخوردار است.

فراهانی در ادامه تصریح می‌کند:

با توجه به این موضوعات و مواردی که قطع به یقین در قالب گزارشی مبسوط و متقن و مستدل به افکار عمومی ارایه خواهد شد، شهرداری تهران و شورای پنجم در نحوه مواجهه با نقد گذشته نیازمند استراتژی است، راهبردی که نه با پمپاژ سرخوردگی و یاس به بدنه کارشناسی شهرداری توان آن را بکاهد و نه با تاکید و برجسته کردن ضعف‌ها و ناکارآمدی‌ها افق و فضای کلی شکل گرفته را دستخوش انفعال کند!

در بخش دیگری از یادداشت این جوان اصلاح‌طلب می‌خوانیم:

در بودجه جاری شهرداری ۶۰ تا ۶۵ درصد آن به امور جاری و سهم باقی مانده به حوزه های عمرانی تخصیص یافته که علاوه بر بحران در ساختار شهرداری و فربه و ناکارآمد بودن بروکراسی حجیم آن بیان روشنی از ضعف نگاه عدالت گرایانه است، که علاوه بر این نقاط ضعف ترجمان دیگری از عوامفریبانه بودن و مسئولیت گریزانه بودن اقدامات و عملکرد شهرداری اصولگرایانه بوده است.[۳]

*عطش چپ‌های شورای شهر تهران برای تخریب کارنامه قالیباف و شخص او، همانطور که پیش‌بینی می‌شد آنقدرها زیاد هست که هنوز شهردار جدید بر سر کار نیامده، آتشبارهای خود علیه مدیریت جهادی را به کار بیاندازند.

تحلیلگران پیش از این هشدار داده بودند که اصلاح‌طلبان از آنرو که می‌دانند قادر به تکرار کارنامه جهادی قالیباف نیستند (و اساساً چنین رویکردی هم ندارند) بلافاصله پس از جلوس بر کرسی‌های شورای شهر، به جای اثبات خود به نفی شهردار سابق روی خواهند آورد و ترجیح خواهند داد که بام تا شام روزمره خود را به نقد شهردار سابق بپردازند.

جالب آنکه همانطور که در اظهارات فراهانی نیز دیده می‌شود! هیچیک از چهره‌های شورای شهر تهران طی روزهای گذشته تاکنون، حتی یک خط برنامه درباره شهر تهران به رسانه‌ها ارائه نکرده و تمام چیزی که در اظهارات این افراد دیده می‌شود، تخریب کارنامه شهردار سابق و «سیاه‌نمایی بر چهره تهران جدید» است و بس.

صحبت‌های فراهانی در انتقاد از تخصیص ۶۰ درصدی اعتبارات شهرداری تهران به امور جاری نیز در حالت خوشبینانه نشان از بی‌تجربگی و عدم آشنایی این عضو شورای شهر تهران با ساختارهای کلان اجرایی و مدیریتی در کلانشهرهاست.

درباره فقدان نگاه عدالتخواهانه در عملکرد قالیباف و وجود یک «بحران فروخفته در شهر تهران» نیز آنچه که در واقعیت دیده می‌شود و قابل لمس است، اظهارات فراهانی را نقض می‌کند.

در تهران جدید که قالیباف و اصولگرایان ساخته‌اند؛ «خدمات حمل و نقل عمومی»، «ارائه خدمات به آسیب دیدگان اجتماعی در کلانشهر تهران» و «میزان استفاده از تفریحات برای تمام مردم و با هر سطح درآمدی» به یک اندازه فراهم شده است و این قله‌ای آرمانی در مدیریت‌های کلانشهرها در دنیاست.

به سخن دیگر اینکه امروز خطوط مترو و بی‌.آر.تی از شمال تا جنوب تهران با یک قیمت بلیط و در نقشه‌ای کامل در حال تردد هستند و حجم ساخت پارک‌ها، تفرجگاه‌ها و سازه‌های ترافیکی اعم از پل‌ها و زیرگذرها نیز در شمال و جنوب تهران مساوی بوده است که هیچیک از این مقولات شدنی نیست مگر با نگاه عدالت‌محور اصولگرایانه و با مدیریت جهادی.

درباره لاف غریبی «بحران فروخفته» نیز اگرچه اصلاح‌طلبان شورای شهر از این به بعد خشک شدن یک درخت در زمستان را نیز به قالیباف ربط خواهند داد! اما با یادآوری این ضرب‌المثل قدیمی، قضاوت را به مخاطبان محترم وامی‌گذاریم که از قدیم گفته‌اند: گر تو بهتر می‌زنی بستان بزن...

گفتنیست، پیش از فراهانی، «مرتضی الویری» از معاریف اصلاح‌طلب شورای شهر اعلام کرده بود که قصد داریم ظرف ۱۰۰ روز، گزارشی از وضع موجود تهران را به مردم اعلام کنیم.

محافل سیاسی و اجرایی معتقدند هدف این گزارش چیزی جز سیاه‌نمایی علیه مدیریت جهادی و تخریب قالیباف نیست.

***

1_ http://www.isna.ir/news/96060301359/

2_ http://www.armandaily.ir/fa/news/main/195393

3_ http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3615229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    24 2
    کاش برای پیشرفت سریعتر تهران خود را نیازمند استراتژی می دانستید.
  • سید ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    52 11
    در موردشان فقط یک چیز می توان گفت: اصلاح طلبان تهوع آور
  • علی ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    10 28
    بردگی زنان و دختران در ایران وجود دارد.به نسبت کم هم نیست.معلوم نیست چه زمانی این بردگی برچیده خواد شد.انقلاب کردیم که این مسایل نباشد.والا اوضاع خیلی خوبتری نسبت به الان داشتیم.
    • ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
      25 7
      قالیباف بمیرد راحت می شوید؟ اصلا بسوزانیمش چطور؟ راضی می شوید؟
    • ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
      65 4
      جنگ جهانی اول و دوم و سوم و چهارم و.... هم تقصیر قالیبافه . اصلا اگه یه بچه آفریقایی اون طرف دنیا بمیره هم تقصیر قالیبافه ، چون ازش کینه دارین ، چون دست رانت خواران را رو کرد ، چون برای پست به شما باج نداد، چون از همه چیزش گذشت ولی نخواست بیاد تو گروه و دار و دسته شما ، اگه اومدش تو حزب شما الان همتون براش میمردین
  • ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    67 1
    تقصیر دولت سابق ..... تقصیر شهردار سابق ..... تقصیر ... هر طور در مورد دیگران بگوییم و قضاوت کنیم درباره ما خواهند گفت و قضاوت خواهند کرد. مواظب گناهان متعدد زبانمان باشیم که روز حسابی هم هست.
  • ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    58 7
    بله! از نظر اصلاح طلبان که زن را برای علنی شدن ، کار در کنار مردان ، تابلوی زیبایی برای همه و اطفای شهوت می خواهند ؛ زنانی که مشغول مادری و خانه داری هستند بردگی می کنند!
    • ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
      34 3
      برده های واقعی؛ زنان و دخترانی هستن که چشم خود را بسته اند و از آن سوی دنیا هر طور برایشان تصمیم (مد) بگیرند پیروی کرده و نا آگاهانه دارند ایمان و حجاب و اخلاق اسلامی خود را کنار می گذارند.
    • ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
      7 1
      آخه اون مردنمای بی غیرتی هم که زنشو عین بُت و با پوشش برهنه کنار خودش اینور اونور میبره و غش کردن کلی مرد شهوتران برای زنش عین خیالش نیست ایرانیه ؟!! باید چنین بی غیرتهایی سرشونو بکنن زیرِ گِل بمیرن
  • علی ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    28 3
    این خوارج ها که عرضه مملکت داری ندارند می ماند تخریب این و ان که در این مهم ید طولانی دارند خدا لعنتشان کند
  • ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    6 0
    بردگان حلقه به گوش هوا و هوس ، می توانند واقعیت را آن گونه که هست ببینند ؟! اصلا حس زیبایی شناسی برایشان مانده ؟
  • کارگر ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    9 1
    خود دولت جزء برده دار های اصلی میباشد به عنوان مثال از حق التدریسی های نهضت و فنی حرفه ای تحقیق کنید گذشته از حقوق پایین با سوابق 10،7 سال فقط یک یا 2سال، دولت محترم بیمه پرداخت کرده است. توجه کنید فقط 1 یا 2 سال بیمه.
  • ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    8 0
    اینا ده سال تو تهران بمونن تهرانو یه ده کوره میکنن تحویل میدن مثل خانم ابتکار که محیط زیست ایرانو نابود کرد و رفت .
  • ناشناس ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    6 0
    نتیجه برجام 3 فروند ایرباس مرجوعی بود و دیگر هیچ !
  • ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    4 0
    نمونه ایی از این برده داری را در وزرات بهداشت می توان دید که چندین ماه است کارانه پرسنل بیمارستانها را نمی دهد البته بعد از هشت ماه اول شهریورماه کارانه دی ماه را دادند بیمار در بیمارستانه فراوان سنگینی کار درنظر نمی گیرند فقط کار کار کار ودیگر هبچ
  • کامران ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    7 1
    مردم تهران پروژه های عمرانی اجرا شده توسط دکتر قالیباف را هر روزه به چشم مشاهده می کنند و تخریب مدیر جهادی نتیجه عکس خواهد داشت .
  • ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    2 4
    این چه سایتی که فقط نظراتی که به سایتتون نزدیکتره رو میزند
  • منفرد ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    10 0
    قالیباف مدلی جهت توسعه مدیریت و پیشرفت در تاریخ ایران ایجاد نمود که حاسدان حسد خود را نمی توانند پنهان کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس