کد خبر 766355
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۰
فلسطین

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد که تأیید راه حل دو دولتی فلسطینیان و اسرائیل موجب می‌شود، واشنگتن از یک طرف علیه طرف دیگر جانبداری کند.

به گزارش مشرق، در حالیکه یکی از هیأت‌های عالیرتبه آمریکا وارد منطقه شده، یکی از مقامات وزارت خارجه این کشور روز چهارشنبه (دیروز) اعلام کرد که متعهد بودن به راه حل دو دولتی برای فلسطین، واشنگتن را در تلاش‌های مذاکرات صلح تحت تأثیر قرار می‌دهد.

«هیثر نوئرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «ما قصد نداریم بگوییم که راه‌حل دو دولتی چه برآیندی باید داشته باشد. این راه‌حل باید برای دو طرف کارآمد باشد. این بهترین نظر است که در حقیقت از یک طرف در مقابل طرف دیگر جانبداری نشود و اطمینان حاصل شود که آنها می‌توانند این رویه را در پیش بگیرند».

اظهارات وی در حالی مطرح شد که تشکیلات خودگردان فلسطین، تا حد زیادی از امتناع کاخ سفید از تأیید راه‌حل دو دولتی ناخشنود و ناراضی است.

«محمود عباس» رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین روز یکشنبه هفته جاری اعلام کرد که 20 بار با مقامات دولت ترامپ دیدار کرده است اما هیچ ایده‌ای درباره اینکه موضع آنها در خصوص راه‌حل دو دولتی چیست، به دست نیاورده است و افزوده بود که درون دولت ترامپ هرج و مرج عجیبی وجود دارد.

اظهارات نوئرت ظاهراً نشان می‌دهد که در بین دولت دست راستی رژیم صهیونیستی، حمایتی از راهکار دو دولتی وجود ندارد.

در حالی‌که اکثر اعضای دولت کنونی رژیم صهیونیستی از راه‌حل دو دولتی رژیم صهیونیستی و فلسطینیان حمایت نمی‌کنند، اما «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از سال 2009 حداقل در کلام خود این موضع حمایت از راه حل دو دولتی را حفظ کرده است.

روز چهارشنبه، نوئرت تصریح کرد که اعمال نظر آمریکا در مذاکرات لزوماً منجر به توافق نمی‌شود و تنها اسرائیلی‌ها و فلسطینیان هستند که می‌توانند به یک راه حل بادوام برسند.وی ادامه داد: «دهه‌های بسیاری بوده است که طرفین نتوانستند به هیچ‌گونه توافق خوب و یک راه‌حل بادوام برای این مسئله دست پیدا کنند بنابراین کار بر روی این مسئله را برعهده خود آنها می‌گذاریم».

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی مطرح شد که «جرد کوشنر» داماد و مشاور ترامپ به همراه «جیسون گرینبالت» نماینده ویژه در مذاکرات بین‌المللی و «دینا پاول» معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در امور راهبردی، برای دیدار با عباس و نتانیاهو به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده‌اند.

این هیأت بعد از چندین دیدار با رهبران دیگر کشورها از جمله مصر، عربستان و اردن در خصوص موضوعات خاورمیانه وارد اراضی اشغالی فلسطینیان شدند.روز سه شنبه، «ملک عبدالله دوم» شاه اردن به تیم به آمریکا به رهبری کوشنر گفت که راه‌حل دو دولتی تنها راه حل درگیری‌های فلسطینیان و اسرائیلی ها است.

یک منبع دیپلماتیک آمریکایی در روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهد که مذاکرات بر گذار سیاسی، گفت‌وگوی اساسی درباره صلح، اوضاع غزه و گام‌های اقتصادی، متمرکز باشد.

این منبع اعلام کرد که ترامپ اعتراف کرده است که «احتمالاً فراز و نشیب‌هایی در مسیر صلح وجود خواهد داشت و توافق صلح زمان می‌برد اما خوشبین است که پیشرفت‌هایی در زمینه توافق قابل دستیابی است».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس