نیروهای آمریکایی در مناطق مرزی جنوب سوریه

روزنامه آمریکایی تصمیم جدید دولت آمریکا برای اعزام نیرو به افغانستان را تلاشی جهت‌دار با هدف نقش آفرینی علیه ایران نام نهاد.

به گزارش مشرق، روزنامه آمریکایی «بالتیمور سان» در تحلیلی به قلم «ریچل مارسدن» مقاله نویس و تحلیلگر سابق شبکه خبری «فاکس نیوز» مستقر در پاریس تصمیم اخیر «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برای اعزام چهار هزار نیرو به افغانستان را جهت دار و به هدف تلاش برای تغییر نظام ایران نام نهاد.

در بخشی از این تحلیل در حالی که نویسنده سعی دارد بی تفاوتی آمریکا در قبال عربستان به عنوان مسبب اصلی ناآرامی‌های منطقه را نشان دهد، آمده است: موضوع افغانستان دوباره به میان آمده در حالی‌که طالبان به طور فزاینده‌ای این کشور را با حمایت پشتیبان‌های سنتی خود یعنی عربستان سعودی و پاکستان اداره می‌کند. این در حالی است که بیشتر تروریست‌هایی که در ماجرای 11 سپتامبر 2001 به آمریکا حمله کردند اهل عربستان بودند. پاکستان نیز مکانی بود که « اسامه بن لادن» در آنجا پناه گرفت تا این‌که توسط نیروی دریایی آمریکا کشته شده است.

در ادامه این مطلب نویسنده با انتقاد از تصمیم جدید آمریکا با اعزام نیرو به افغانستان نوشت: آمریکا با اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان در واقع منافع امنیت ملی جهان غرب را بدتر می‌کند، درست همانطور که برای تغییر رژیم در سوریه و لیبی تلاش کرد و باعث تهدیدهای تروریستی در اروپا شد.

نویسنده در بخش دیگر با هشدار نسبت به برداشت نادرست در اعزام نیرو به افغانستان، آن را به لابی‌های قدرت داخل امریکا که خواهان سود بردن از مزایای اقتصادی و نظامی این تصمیم هستند مرتبط دانسته و نوشت: اشتباه نکنید. این امر همگی درباره تغییر رژیم به نفع «مجتمع نظامی و صنعتی» است ، به ویژه این‌که حال نیز امید به سرنگونی دولت سوریه از بین رفته است. اما سوریه و افغانستان در چه موردی مشترک هستند؟ نزدیک بودن به ایران و این انطباقی فوق‌العاده است.

ژنرال «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا که در پنهان ساختن خصومت خود با ایران تلاشی نکرده ، در مصاحبه‌ای در ماه ژوئن با یک روزنامه نگار گفت: «ایران تنها دلیل باقی ماندن اسد در قدرت است.»

ماتیس افزود: «ایران به یقین بیشترین نفوذ همراه با بی‌ثباتی را در خاورمیانه دارد و زمانی که من به قاهره یا تل آویو یا ریاض سفر می‌کنم از اعراب گرفته تا یهودیان و همه مردم منطقه چنین دیدگاهی را به ایران دارند.»

نویسنده در خاتمه با اشاره به سخنان روز دوشنبه ترامپ در باره برخورد با پاکستان و سکوت در باره نقش آفرینی‌های عربستان سعودی نوشت: البته ترامپ از ایران نامی نبرده است اما خدا کند به این نتیجه نرسیم که دلیل اصلی این تهاجم جدید همانا «تغییر نظام در ایران» است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس