هندوانه

صادرات برخی کالاها از کشور نه تنها توجیه اقتصادی ندارد بلکه ضررهای پنهانی نیز دارد که می تواند در آینده صدمات جبران ناپذیری بر مسایل اقلیمی و محیط زیستی کشور وارد آورد.

 سرویس اقتصاد مشرق - صادرات همیشه خوب نیست مخصوصا زمانی که هزینه‌های بالفعل و بالقوه‌ای که تولید یک محصول برای شما دارد از درآمدهایی که با فروش و صادرات آن بدست‌ می‌آورید کم‌تر باشد.

برای نمونه، اگر بخواهید صادرات کاغذ کشور را افزایش دهید، این تصمیم علاوه بر هزینه‌هایی که بابت راه‌اندازی کارخانه تا تولید محصول نهایی به همراه دارد، بخش مهمی از سرمایه بالقوه شما را که همان درخت و فضای سبز است از بین می‌برد. گرچه ممکن است در بلند مدت به یکی از صادرکنندگان مهم این محصول تبدیل شوید ولی در واقع هزینه‌هایی که این تصمیم برای کشور به همراه دارد بسیار بیشتر از حد تصور است.

از این‌رو، بسیاری از کارشناسان همواره در بررسی عملکردهای اقتصادی، معیار هزینه- فرصت را به عنوان یکی از مهم‌ترین المان‌هایی که میزان موفقیت یک کارگاه را نشان می‌دهد مورد آزمایش قرار می‌دهند تا ببینند از دست داده‌ها بیشتر است یا به‌دست آورده‌ها.

از سوی دیگر، با نگاهی گذرا به آمار صادرات کشور طی ۴ ماه نخست امسال به واقعیتی پی می‌بریم که گرچه تلخ است اما متاسفانه سال به سال نیز بر مقدار آن افزوده می‌شود.

کشور ایران که طی قرن اخیر همواره شاهد کاهش پرسرعت منابع آب زیرزمینی بوده و روز بروز سرانه آب هر نفر کمتر می‌شود، رتبه دوم تولید هندوانه و خیار به عنوان دو محصولی که حجم زیادی "آب" مصرف می‌کنند را داراست و یکی از مهم‌ترین صادر کنندگان این محصولات نیز به شمار می‌رود.

بطوریکه طبق آمار، در ۴ ماهه نخست سال ۱۳۹۴، میزان صادرات این محصول، ۳۰۷ هزار و ۲۲۲ تن بود که این رقم در سال ۹۵ با رشد ۷ درصدی به ۳۲۷ هزار و ۱۳۲ تن افزایش یافت و در جهشی ۲۲ درصدی در ۴ ماه ابتدایی سال جاری ۴۰۰ هزار تن را رد کرد.

میزان صادرات "هندوانه" در ۴ ماه نخست سال ۹۶

کشورطرف معامله

وزن(ک.گ)

ارزش دلاری

ارزش ریالی

استونی

۵۸۲۰۰

۱۳۸۵۵

۴۴۹۳۴۰۴۴۵

انگلستان

۲۱۸۰۴۸

۳۲۷۰۶

۱۰۶۰۵۳۳۶۷۰

بلوروس

۷۸۸۰۰

۱۱۸۲۰

۳۸۳۶۷۹۱۰۵

اتریش

۲۰۱۵۰

۴۶۳۵

۱۵۰۳۰۳۷۸۰

ارمنستان

۹۶۶۰۴۱

۳۶۰۴۴۶

۱۱۶۹۶۰۹۱۳۳۱

افغانستان

۹۶۹۵۱۷۲

۱۵۳۵۸۳۱

۴۹۸۲۴۶۸۲۲۷۴

امارات متحده عربی

۸۴۴۴۳۸۴۰

۱۵۹۵۹۰۸۲

۵۱۸۰۴۲۷۵۶۱۹۳

آذربایجان

۱۴۹۰۱۸

۳۱۴۲۲

۱۰۱۹۸۸۵۰۹۳

آلمان

۳۷۱۴۴۹

۸۷۰۰۰

۲۸۲۱۱۴۳۵۷۴

بحرین

۲۳۳۳۵۰

۳۵۰۰۲

۱۱۳۷۹۹۵۰۳۲

بلغارستان

۱۸۸۹۲۵

۳۶۶۰۹

۱۱۸۷۱۹۵۹۶۳

پاکستان

۷۴۱۳۶۸

۱۶۰۵۵۶

۵۲۰۷۹۴۶۷۲۷

تاجیکستان

۱۸۰۰۰

۷۱۹۷

۲۳۳۵۴۶۴۰۰

ترکمنستان

۱۴۸۱

۲۲۲

۷۲۰۱۴۵۸

ترکیه

۳۶۰۸۹۰۲۹

۷۸۸۴۶۰۳

۲۵۵۷۰۸۶۹۶۱۵۵

رومانی

۹۰۲۱۳۰

۱۷۳۶۰۱

۵۶۳۰۲۲۲۳۶۰

سوئد

۲۰۸۵۰

۳۱۲۷

۱۰۱۴۰۲۳۵۶

عراق

۲۳۶۷۵۵۳۰۰

۴۵۷۹۹۳۰۶

۱۴۸۶۶۵۱۳۱۲۰۵۹

عمان

۷۶۵۱۱۴۰

۱۲۶۴۰۵۷

۴۱۰۲۲۳۰۷۳۷۳

روسیه

۳۸۴۴۴۵۶

۷۶۴۰۴۰

۲۴۷۸۶۶۱۳۳۱۸

قبرس

۴۳۲۳۳

۸۲۷۲

۲۶۸۱۹۳۰۳۶

قزاقستان

۴۵۷۰۰

۹۰۹۵

۲۹۵۳۵۸۴۹۰

قطر

۶۷۸۵۴۱۷

۱۴۰۳۴۲۶

۴۵۵۸۱۳۷۹۳۴۰

کویت

۱۰۱۸۲۰۶۱

۱۹۰۷۲۶۱

۶۱۹۱۳۵۶۸۱۸۴

لهستان

۵۸۸۵۰

۱۳۵۷۸

۴۴۰۴۳۷۱۸۶

مجارستان

۴۱۶۸۰

۹۵۸۷

۳۱۰۸۸۷۲۳۶

هلند

۱۸۵۰۰

۲۷۷۵

۸۹۹۸۷۷۰۰

گرجستان

۴۳۸۳۰۵

۶۵۵۶۷

۲۱۲۷۴۰۳۲۴۸

جمع

۴۰۰.۰۶۰.۴۹۳

۷۷.۵۸۴.۶۷۸

۲.۵۱۸.۱۵۰.۰۶۹.۰۸۶

برای تولید هر کیلو هندوانه ۵۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود، حجم آبی که رایگان صادر شد را حساب کنید؟

همانطور که از این نمودار نیز برداشت می‌شود، تقریبا تمامی همسایه‌های کشور واردکننده هندوانه ایرانی هستند و حتی کشورهای اروپایی نیز از این محصول بی‌نصیب نمانده‌اند.

مشکل صادرات هندوانه کجاست؟

براساس برآوردهای کارشناسی تولید هر کیلو محصول هندوانه نیاز به حدود ۵۰۰ لیتر آب دارد که اگر این رقم را در مجموع بیش از ۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰ کیلویی صادرات هندوانه تنها در ۴ ماه نخست سال ضرب کنیم به عدد نجومی ۲۰۰ میلیارد لیتر آب معادل ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب می‌رسیم که بدون هیچ بهره‌برداری و رایگان از کشور خارج شده است. در واقع در یکسال گذشته، کشور ایران توسط محصول هندوانه افزایش رایگان صادرات بیش از ۳۵ میلیارد لیتر آب را تجربه کرده است.

برای درک بهتر رقم این میزان آب خارج شده توسط این محصول از کشور، کافیست نگاهی بیندازیم به پیش‌بینی‌های در خصوص بحران آب ایران و سرانه هر ایرانی از این مایع حیاتی در چند سال آینده.

طبق بررسی‌های به عمل آمده،‌ سرانه هر فرد برای استفاده از آب در سال ۱۴۰۰ یعنی کمتر از ۴ سال دیگر، به رقم ۱۳۰۰ مترمکعب خواهد رسید و اگر جمعیت ایران را بدون تغییر تا آن زمان در نظر بگیریم،‌ کل سرانه مصرف مردم ایران در آن سال به ۱۰۴ میلیارد مترمکعب خواهد رسید که در مقایسه با رقمی که هم اکنون توسط همین یک نوع محصول از کشور خارج می‌شود ناچیز است. این روند در حالیست که پیش‌بینی می‌شود سرانه مصرف آب کشور در سال ۱۴۱۰ به کمتر از ۱۰۰۰ مترمکعب برسد.

آنچه از این آمار برداشت می شود، ورود کشور به شرایط بحرانی کمبود آب در آینده نه چندان دور بلکه خیلی نزدیک است.

این در حالیست که براساس مطالعات انجام شده، بیش از ۹۰ درصد منابع آبی تجدید پذیر کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود،‌ که باتوجه به بهره‌وری پایین در این بخش، عملا دو سوم این میزان هدر می‌رود و اتلاف می‌شود. طبق برخی آمارهای بین‌المللی رتبه ایران در در بهره‌وری آب در جهان در میان ۱۳۵ کشور ۱۰۲ است که نشان از اتلاف جدی منابع دارد.

راه‌حل چیست؟

طبق اعلام مسئولان، نیاز کشور به محصول هندوانه در سال حدود ۲ میلیون تن است و مابقی این میزان مازاد تولیدی است که یا از بین می‌رود و یا  صادر می‌شود. به بیان دیگر، در صورتی که برنامه ریزی درستی در خصوص نحوه برداشت محصول صورت گیرد می‌توان از صادرات بعضا ناخواسته این محصولات جلوگیری نمود.

به این منظور، اجرایی شدن طرح الگوهای کشت سرزمینی و همچنین رعایت دقیق آمایش‌های سرزمینی می‌تواند در مدیریت زمین‌های زیر کشت این محصولات پرمصرف و همچنین ایجاد تعادل در میان عرضه و تقاضای آن مفید و موثر باشد.

همچنین وضع قوانین و تعرفه‌های خاص گمرکی برای محصولاتی که صرفه اقتصادی صادراتی ندارند نیز می‌تواند در کنترل حجم تولید و جلوگیری از افزایش بی‌رویه صادرات با قیمت پایین جلوگیری کند. همانطور که از جدول بالا مشخص است، میانگین قیمت صادراتی هر کیلو هندوانه حدود ۶۳۰ تومان است که نه تنها هزینه‌های جاری را نیز کفایت نمی‌کند چه رسد به دریافت هزینه پنهان "آب" فروخته شده بلکه نسبت به قیمت هم‌اکنون این محصول در مغازه‌های سطح شهر نیز شاهد هستیم بسیار پایین‌تر صادر شده و به فروش می‌رسد. درواقع کشور در صادرات این محصول نه تنها سودی نمی‌کند و عملا "مفت فروشی" داریم بلکه ضررهای بسیاری نیز برای منابع آبی و محیط زیست ایران به همراه دارد.

از این رو وضع قوانین جدید برای محدودیت صادرات و همچنین نظارت دقیق بر اجرای طرح‌های آمایش سرزمینی و مدیریت یکپارچه زمین‌های زراعی علاوه بر اینکه می‌تواند سیاست های تنظیم بازار را به خوبی کنترل کند از اضافه تولید و افزایش قیمت بی‌رویه محصولات در بازار نیز جلوگیری می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • صادق ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    30 0
    مرگ بر افرادی که ثروت این مملکت را مفت بر باد میدهند.
    • بی سواد ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
      5 1
      الان دولت تدبیر وظیفه اش چیه؟من که بی سوادم نمیدونم.
  • علی ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    28 0
    برای کاشت هندوانه چندین برابر کل مصرف خانگی کشور آب هدر میره اونوقت به مردم میگن در مصرف آب صرفه جویی کنین!
    • حجت ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
      13 0
      خوب اگه هندونه نکارن نمی تونن صادر کنن و میلیاردی سود ببرند. امثال این حضرات مردم مصرف کننده رو مقصر می دونن که هم از صادرات سود ببرند هم با گران کردن آب بها پول بیشتری به جیب بزنند
    • ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
      5 0
      آقای حجت . کدام سود ؟ کبلویی 630 تومن هزینه ی کارگر فصل برداشت را نمی دهد چه برسد به سود مشکل این است که داریم فریاد می زنیم : بابا آقای دزد شما هم سود نمی کنی ، داری بیگاری می دهی ! در ثانی حتی اگر هندوانه دیم و در مناطق شمالی کشور هم باشد باز محصولات بسیار گران قیمت تر می شود کشت کرد با آن باران .
  • وحید ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    3 10
    حسابهای شما در مورد کاغذ درست ولی درمورد خیار و هندوانه چرت و پرته بیشتر اون آب میره به خورد زمین یا بخار میشه اگه همه اون آبها مصرف هندوانه میشد الان هندوانه های 500 کیلویی داشتیم مسئولین باید به فکر اصلاح روشهای آبیاری باشن نه کاسبی اون هم با این جور حساب و کتاب
  • منتقد آزاد ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    20 0
    شاید این حرف مسخره به نظر بیاد ولی بعضی ها داران این کشور رو به سمت وابستگی حتی از نظر ذخایر آب می برن .هیچ عقل سلیمی نمی تونه قبول کنه که چرا باید در شهری یا استانی که خودش کمبود آب داره هندوانه خیار یا برنج بکاره .من این رو جز یک توطئه حساب شده نمی بینم . جایی که ترکیه و افغانستان دارن آبهاشون رو مهار می کنن و حق همسایه هاشون مثل ایران و عراق رو می گیرن .از این ور هم دارن به هسته ای مون فشار میارن که نتونیم آب دریای خزر و خلیج فارس رو شیرین کنیم.بعضی ها آگاهانه و عامدانه دارن بیچارمون می کنن و ما همون آقایی هستیم که بودیم
  • ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    11 0
    هندوونه ها رو مفت میفرستیم امارات عربا میخورن و به ریشمون میخندن
  • میثم ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    4 2
    با سلام سوال: کل آب موجود در کشور که سالانه در بخش کشاورزی مصرف می شود حدود 90 میلیارد متر مکعب است حالا چطور ممکن است فقط در طی چهار ماه نخست امسال ان هم در شرایط کمبود آب در ایران فقط برای تولید هندوانه 200 میلیارد متر مکعب اب مصرف شده است؟ لطفا یکی پاسخگو باشد.
    • ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
      2 4
      حساب و کتاب ها بعضی وقت ها اینجوریه دیگه. شما به دل نگیر. ایشون 400000000 کیلو هندوانه رو ضربدر 500 لیتر آب مصرفی به ازای هر کیلو کردن که میشه 200 میلیارد لیتر (یا همون 200 ملیون متر مکعب). حالا یه هزاری هم یهویی ناخواسته بهش اضافه شد و شد 200 هزار میلیارد لیتر. این چیزا عادیه عزیز دل برادر.
  • ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    1 6
    یک کلمه هم از صادرات بیرویه مواد غذایی به کشورهای عراق و روسیه و افغانستان بگین . از مرغ و تخم مرغ و ماهی و گوشت قرمز گرفته تا روغن و زعفران و میوه و حبوبات و لبنیات و خشکبار و غیره از نوع درجه یک با قیمت ارزون میره اونجاها . تولید اینهمه محصول چقدر آب برده ؟ چقدر باعث خشک شدن چاهها و قنوات برای همیشه شده ؟ چقدر باعث گرونی سرسام آور نرخ این مواد در داخل و بروز پدیده شوم گرسنگی و محقر شدن سفره ها شده ؟ عرضه ندارین پراید آشغال رو صادر بکنین مردم چرا باید با گرسنگی و از بین رفتن 90 درصد سفره های آبهای زیرزمینی تاوونشو بدن ؟ آدم میره بازار پرویزخان در مرز عراق و صف چند کیلومتری کامیونهای مواد غذایی رو می بینه به علت دو برابر شدن قیمت اقلام خوراکی در هر سال پی میبره .
  • محمد ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    14 1
    امروز یه وانتی سرکوچه واستاده بود میگفت هندوونه سه کیلو هزارتومن! یعنی 1500 لیتر آب فقط 1000 تومن! فکر کنم از کشاورز کیلویی 200 تومن میخرن. کشاورزم که واسش مهم نیست آبش مجانیه هرکار دلش بخواد میکنه.
    • میلاد ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
      17 0
      مجبوره میفهمی مجبور اگه چاره ای داشت مفت نمی داد دست دلال
  • علی ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    14 0
    مهم نیست پول اب را از ملت بدبخت می گیرند همیشه همین بوده است
  • ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    16 1
    اسراف بده ولی مردم فقط 2% از منابع آبی رو مصرف می کنند. چیزی حدود 95% صرف کشاورزی میشه، 2% صنعت و 1% هم باقی مصارف. چرا واقعاً؟!
  • فرهادی ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    3 16
    من نمی دونم این کارشناسی که برآورد کرده هر کیلو هندوانه 500 لیتر آب لازم است فکر کنم بیست سالی از دنیای کشاورزی خبر ندارد من چون خودم یک هندانه کار هستم میزان آب مورد نیاز برای هر کیلو هندوانه بین 70 تا 100 لیتر آب لازم دارم حداقل خبری که می دهید بر مبنای واقعیت باشد. در هر حال باز مصرف آب برای هندوانه کمتر از سیب زمینی می باشد. این داستان قصه دراز دارد بگذریم....
  • ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    20 0
    اقتصاد مملکت افتاده دست مافیای صادرات و واردات هیچ راه نجاتی هم نیست
  • ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    14 0
    باید با روشهای پیشرفته آبیاری از اتلاف آب جلوگیری کرد نه اینکه از بیخ و بن جلوی کشت برخی محصولات کشاورزی رو گرفت . در سالهای اخیر وزارت جهاد کشاورزی کمکهای خوبی در جهت اصلاح شیوه آبیاری انجام داده ولی هنوز کار زیادی باقی مونده که باید با سرعت زیادتری انجام بشه.
  • ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    0 0
    باید با روشهای پیشرفته آبیاری از اتلاف آب جلوگیری کرد نه اینکه از بیخ و بن جلوی کشت برخی محصولات کشاورزی رو گرفت . در سالهای اخیر وزارت جهاد کشاورزی کمکهای خوبی در جهت اصلاح شیوه آبیاری انجام داده ولی هنوز کار زیادی باقی مونده که باید با سرعت زیادتری انجام بشه.
  • ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    12 1
    اصلا این حرف درست نیست. برای تولید هر چیزی آب لازمه، حتی برای چیزهایی غیر از کشاورزی. کما این که در همون کشاورزی هم ابن که شما می‌بینید هندوانه پرآبه، دلیل نمیشه آب بیشتری هم مصرف کنه، ما خودمون هندوانه رو اصلا دیمه می‌کاریم، اصلا آب نمی‌دهیم، ناحیه کویری هم هستیم. بعدش هم مثلا برای ساخت همین سنگ‌های ساختمانی می‌دانید چقدر آب هدر میره! چون ما از تکنولوژی شصت سال قبل استفاده می‌کنیم. باید شیوه استفاده‌مون رو عوض کنیم. از اون طرف هم قنات‌های نازنینمون رو ول کردیم و چسبیدیم به چاه‌هایی که تا آخرین قطره زمین را می‌کشند بیرون و به عاقبتش فکر نکردیم. از ماست که بر ماست!
  • ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    1 15
    اصلا این حرف درست نیست. برای تولید هر چیزی آب لازمه، حتی برای چیزهایی غیر از کشاورزی. کما این که در همون کشاورزی هم ابن که شما می‌بینید هندوانه پرآبه، دلیل نمیشه آب بیشتری هم مصرف کنه، ما خودمون هندوانه رو اصلا دیمه می‌کاریم، اصلا آب نمی‌دهیم، ناحیه کویری هم هستیم. بعدش هم مثلا برای ساخت همین سنگ‌های ساختمانی می‌دانید چقدر آب هدر میره! چون ما از تکنولوژی شصت سال قبل استفاده می‌کنیم. باید شیوه استفاده‌مون رو عوض کنیم. از اون طرف هم قنات‌های نازنینمون رو ول کردیم و چسبیدیم به چاه‌هایی که تا آخرین قطره زمین را می‌کشند بیرون و به عاقبتش فکر نکردیم. از ماست که بر ماست!
  • ربیعی ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    0 0
    در حساب و کتاب خیلی مشکل دارید ، 200 میلیون مترمکعب را 200 میلیارد مکعب نوشته اید لطفا آن کارشناس که چنین محاسباتی کرده باید یاد آوری نمود که با اگر برای تولید هر کیلو هم ، 150 لیتر مصرف گردد بیش از 60 میلیون مترمکعب صرف تولید هندوانه های صادراتی نشده است. با ایجاد یک آب شیرین کن در دریایی عمان می توان در سال بیش از 200 میلیون مترمکعب آب شیرین و برای کشت هندوانه صادراتی در استان های محروم هرمزگان و بلوچستان و نواحی جنوب کرمان کار ایجاد کرد.
  • ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    8 0
    عوضش مسئولین خائن به خیلی کالاهای سود ده واسه صادرات سنگ میندازن
  • مهدی ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۳
    0 0
    بنده در کنار کار اصلی ام، کشاورزی هم می کنم و هندوانه، خربزه، کدو، گوجه، خیار و از این قبیل می کارم. بهتر است برای به دست آوردن آمار درست مصرف آب، از کشاورز سوال کنید نه از افرادی که می خواهند آمارهای عجیب بدهند تا مافیای واردات هندوانه را به دست بگیرند. هندوانه هم مانند سایر محصولات، آب معمولی مصرف می کند. این محصول، آب مورد نیاز خود را از رطوبت هوا به دست می آورد. ای کاش بررسی می کردید، بعد، مقاله می نوشتید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس