کد خبر 76538
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۲

مدیرعامل هما ضمن انتقاد از تحریم غیرقانونی این ایرلاین توسط انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی (یاتا)، گفت: این تحریم، فروش بلیت هما را در آژانس‌های بین‌المللی با مشکل مواجه کرده بود که در این راستا روش‌های فروش را تغییر دادیم.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، فرهاد پرورش که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، در خصوص تحریم‌های اخیر هما از سوی یاتا (انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی)، اظهار داشت: یاتا یک اتحادیه غیر دولتی است که با پول اعضا و عضویت شرکت‌های هواپیمایی تشکیل شده است و حمایت از شرکت‌های هواپیمایی جزء اساسنامه آن است و لزومی ندارد از آمریکا و از قوانین تحت تحریم او حمایت کند.
مدیر عامل ایران‌ایر افزود: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران حدود ۵۰ سال است به عضویت یاتا درآمده است و از شرکت‌های قدیمی عضو این اتحادیه به شمار می‌رود و همواره فعالیت‌های داخلی و بین‌المللی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تابع مقررات یاتا و ایکائو بوده و هست.
پرورش اضافه کرد: کاری که یاتا انجام داده است مانند بسیاری دیگر از کارها تحت فشار دولت آمریکا بوده و این تصمیم یاتا هیچ سنخیتی با وظایف تعریف شده این اتحادیه ندارد؛ هما یک شرکت هواپیمایی بین المللی است و کار آن جابه‌جایی بار و مسافر است اما آمریکا به بهانه موضوع تحریم به یاتا فشار آورده تا خدماتی را که ارایه آنها از حقوق شرکت‌های هواپیمایی بین المللی عضو یاتا محسوب می‌شود را از هما قطع کند این درحالی است که هما به یاتا حق عضویت پرداخت می‌کند و باید همانند تمامی شرکت‌های بین المللی عضو یاتا بتواند از امکانات آن اتحادیه استفاده کند.
مدیرعامل ایران‌ایر خاطرنشان کرد: خدماتی را که یاتا هما را از آن محروم ساخته، سیستم فروش بلیت و مشابه آن در مورد بار است و نتیجه این خدمات این است که اگر آژانسی در دنیا بلیت هما را به فروش می‌رساند پول از طریق سیستم مربوطه به حساب هما واریز می‌شد البته روند معکوس این امر نیز وجود دارد و این رابطه بین شرکت‌های هواپیمایی است و ارتباطی به تحریم و مسائل سیاسی ندارد‌.
پرورش با اشاره به اینکه در تحریم یاتا خرید بلیت هما از آژانس‌های کشورهای اروپایی امکان پذیر نیست، یادآور شد: در حالی که هما با اغلب شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی بیش از ۱۵۰ قرارداد دارد، اما پس از تحریم یاتا اگر یک ایرانی قصد داشته باشد در جایی از دنیا بلیت هواپیماهای ایران‌ایر را از آژانسی خریداری کند، موفق نخواهد شد.
مدیرعامل ایران‌ایر با بیان اینکه طبیعتاً‌ تسهیلات برای قراردادهای هوایی باید دو طرفه باشد، اظهار داشت:‌ در صورتی که به اعتراضات هما رسیدگی نشود علیه تحریم‌کنندگان اقدامات حقوقی انجام می‌دهیم.

* نامه‌نگاری مکتوب هما به یاتا در اعتراض به تحریم غیرقانونی اخیر این ایرلاین

پرورش اضافه کرد: شرکت ایران‌ایر در این راستا به صورت مکتوب دو نامه‌نگاری به یاتا داشته و اعتراض خود را در این‌باره ارائه کرده است؛ طی نامه‌نگاری‌های اخیر و حتی تماس‌های تلفنی به یاتا اعلام کرده‌ایم که تحریم‌ها علیه ایران ایر خلاف اساس‌نامه این انجمن است.
مدیرعامل ایران‌ایر ادامه داد: یاتا تشکیلاتی خصوصی و غیردولتی است و در راستای ارائه خدمات و تسهیلات به بازرگانی حمل و نقل هوایی تشکیل شده است.
پرورش با اشاره به اینکه یاتا ۲۵۰ عضو دارد، خاطر‌نشان کرد: شرکت هواپیمایی ایران ایر جزء اعضای قدیمی یاتا است و بهتر بود یاتا تحت فشار آمریکا موضوع تحریم هما را در دستور کار خود قرار نمی‌داد.
‌مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ضمن اشاره به رفتار دوگانه و متناقض یاتا در برخورد با ایران‌ایر، خاطر‌نشان کرد:‌ زمانی که در اعتراض به تحریم‌های حمل و نقل هوایی ایران به یاتا مراجعه می‌کردیم، آنها اعلام می‌کردند که این انجمن تشکیلاتی غیر سیاسی است در حالی که هم اکنون یاتا با تحریم هما، عملی سیاسی انجام داده است.

* درخواست از شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی برای محکوم کردن تحریم هما از سوی یاتا

مدیرعامل ایران‌ایر ادامه داد: همچنین ایران ایر طی نامه‌ای به سایر مدیران عامل شرکت‌های بین‌المللی عضو یاتا، به آنها اعلام کرده است که در راستای همکاری با هما، تحریم‌ این شرکت هواپیمایی را از سوی یاتا محکوم کنند.
وی ادامه داد:‌ البته در این باره جلسه‌ای با دبیرکل یاتا برگزار خواهیم کرد و مسائل را به صورت جدی پیگیری می‌کنیم.
پرورش با بیان اینکه تحریم یاتا نیز از نظرحقوقی قابل پیگیری است، خاطر‌نشان کرد: این اولین و یا آخرین تحریم هما نیست، صنعت حمل ونقل هوایی ایران سال‌ها است که از سوی دولت آمریکا مورد تحریم قرار گرفته است.
وی یادآور شد: صنعت هوایی ایران ایر کاملاً‌ بازرگانی و غیرسیاسی است اما تحریم کنندگان در نگرش‌های خود قصد دارند هم به دولت و هم به مردم فشار آورند.
پرورش خاطر‌نشان کرد: تحریم ارائه سوخت به هواپیماهایی ایران ایر در فرودگاه‌های کشورهای اروپایی، بلوکه کردن حساب‌های بانکی هما، عدم اجازه ورود هواپیما و جلوگیری از ورود قطعات آن به ایران، از جمله تحریم‌های بود که تاکنون علیه حمل و نقل هوایی ایران اعمال می‌شد که به تازگی موضوع تحریم یاتا نیز به آن اضافه شده است.

* روش‌های فروش بلیت را در آژانس‌های بین‌المللی تغییر داده‌ایم

مدیرعامل ایران‌ایر خاطر نشان کرد:‌ در این راستا به دلیل عدم ارائه سوخت به هواپیماهای هما در فرودگاه‌های اروپایی، پیگیری‌های حقوقی را انجام داده‌ایم که امید است به نتیجه مطلوب بیانجامد.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا تحریم اخیر یاتا موجب کاهش فعالیت هما شده است، اظهار داشت:‌ معمولاً‌ برای تحریم‌ها راه حل‌های داریم تا با آنها مبارزه کنیم؛ در حال حاضر نه تنها پروازها را قطع نکرده‌ایم بلکه پروازهای حجاج را در کنار انجام تمامی پروازهای بین‌المللی و داخلی خود به پروازهای هما افزوده‌ایم.
پرورش خاطر نشان کرد: در همین راستا روش‌های فروش بلیت را درآژانس‌های بین‌المللی تغییر داده‌ایم و ارتباط قطع شده را دو‌باره برقرار کرده‌ایم.
مدیرعامل ایران‌ایر ادامه داد: قطعاً‌ این روش‌ها برای دور زدن تحریم هزینه‌های هما را افزایش داده است اما تمامی دست اندرکاران این شرکت هوایی با علاقمندی و شوق فراوان به تنها به فکر مبارزه با تحریم‌های ناجوانمردانه این شرکت‌ هواپیمایی هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • جمال ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۰
    0 0
    اگه تحریم ها را دور زدید یادتون باشه حتمآ چرخهای جلو هواپیماها را هم باز کنید مردم را به کشتن ندید شیطونها
  • خودم ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۰
    0 0
    تحریم‌ها رو دور زدید!!!!! یعنی الان به جای استفاده از لاستیک‌ و تایر اصلی هواپیما، از لاستیک پژو آتیشی (405 خودمون) یا پراید استفاده می‌کنید!!!! بابا دست‌مریزاد بابا احسند بابا ایووووووووووووووووووووول بابا ............
  • محمود ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۱
    0 0
    هواپيمايي قطر تشريف مياره و تمام شركت هاي داخلي زمين گير ميشن جوش تحريمها را نزنيد دولت اتاق هاي فكر را براي همچين روزهاي درست كرده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس