کد خبر 765203
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۷
عسلک

هرسال با آمدن بهار نوید می دهند که امسال نمی آیند، اما دوباره رد پایشان در خیابان های شهر پیدا می شود.

به گزارش مشرق، سفیدبالک، عسلک و یا همان پشه های سفیدی که امسال نیز آمدند اما با تاخیر مشکلات بسیاری برای شهروندان پایتخت نشین ایجاد کردند و عمر مهمانان ناخوانده که حالا صاحب خانه شده اند، 5 ساله شده است. طبق تحقیقات میدانی خبرنگار، شهروندان پایتخت نشین این روزها از وجود عسلک ها در تهران ناراضی بوده تا جاییکه رانندگان تاکسی از وجود این مزاحم های کوچک در داخل ماشین و ایجاد آزار و اذیت برای خودشان و مسافرانشان صحبت می کردند، رانندگانی که برای رفع خستگی لیوان چای در کنار خوش رکاب خسته در آفتاب سوزان پایتخت بدست گرفته و گلایه از اینکه قبل از نوشیدن چای سفیدبالک ها بروی لیوان جا خشک کرده و کاممان را از چای تلخ ، تلخ تر می کنند.


در این روزها مردم به دنبال رفع اساسی مشکل سفیدبالک ها از چهره شهرشان هستند موضوعی که هرسال مسئولان وعده وعیدهایی برای از بین بردن این پشه ها تا سال آینده را می دهند اما با سرد شدن هوا موضوع سفیدبالک ها نیز به خاطره می پیوندد. در این سال ها راه های درمانی بسیاری برای از بین بردن عسلک ها مورد استفاده قرار گرفته از آبشویی برگ درختان تا نصب برچسب های زیست محیطی بر تنه آنان که بازهم گره ای از آن باز نشده است.اما سال گذشته بود که کارشناسان و محققان کشاورزی به این نتیجه رسیدند که دوای درد این حشره های ریز و پر دردسر شکارگر طبیعی به نام زنبور پاراتوزوئید است ، اما بعد از گذشت یک سال گویا این طرح هم به فراموشی سپرده است.

در همین خصوص محمد حسین بازگیر رییس اداره محیط زیست شهر تهران گفت: اقدامات زیادی در این سال ها برای از بین بردن سفیدبالک ها صورت گرفته است این اقدامات کافی نبوده تا جاییکه سال گذشته موسسه تحقیقات جهاد کشاورزی با تحقیقات علمی که انجام داده بودند که باید سفیدبالک ها را با روش علمی بیولوژیکی از بین برد به همین منظور شکارگر طبیعی به نام زنبور پاراتوزوئید برای شهروندان بی آزار است را پرورش داده و مقرر گردید برای امسال این شکارگرهای طبیعی در فضای باز رها شده و سفیدبالک ها را طعمه خود قرار داده و از بین ببرند. وی ادامه داد: در 5 سال گذشته روش های بیوشیمایی زیادی مانند هرس زودهنگام درختان در زمستان، سم پاشی، آب شویی و نصب برچسب های زردرنگ بر تنه درختان صورت گرفته که این موضوع در حال حاضر جوابگوی از بین بردن سفیدبالک ها نیست .

بازگیر تاکید کرد: من در حال پیگیری موضوع یا همان زنبورهای پاراتوزوئید هستم و به عنوان یک دستگاه نظارتی و همه مردم از شهرداری و جهادکشاورزی می خواهم تا هرچه زودتر و سریعتر مبارزه بیولوژیکی علیه این گونه زیستی پردردسر را شروع کنند. براساس این گزارش گویا زنبورهای پاراتوزوئید نیز از نگاه مسئولان مربوطه بدور مانده چراکه اگر آزادسازی این زنبورهای بی زیان در سطح شهر تهران صورت می پذیرفت امروز شاهد دوباره سفیدبالک ها نبودیم.
و این در صورتی است که مسئولان و کارشناسان می دانند هر سال در همین موقع شاهد طغیان سفیدبالک ها هستیم و به نظر می رسد وقت آن رسیده که برای از بین بردن آن اقدام اساسی صورت بگیرد، چرا که این میهمانان ناخوانده سال آینده نیز خواهند بود و روز از نو و روزی از نو می شود.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس