سید عباس صالحی

سیدعباس صالحی وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد که توانست با رای نمایندگان مجلس سکانداری این وزارتخانه را برعهده بگیرد در سخنان خود در مجلس حرفها و وعده‌هایی برای بهبود وضعیت فرهنگ کشور داد.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - سیدعباس صالح شریعتی معروف به سیدعباس صالحی فعال فرهنگی و حوزوی ایرانی زاده ۱۳۴۲ در مشهد بوده و دارای دکترای فلسفه است. وی از سال ۱۳۵۱ وارد حوزه علمیه مشهد شد و دروس مقدماتی، سطوح مقدماتی و عالی را در حوزه علمیه مشهد گذراند؛ از سال ۶۰ به حوزه علمیه قم عزیمت کرد و دروس خارج را تا سال ۶۸ در آن حوزه گذرانیده و مجددا به مشهد رفته و در دروس خارج اساتید مشهد ادامه تحصیل داد، در سال ۷۶ مجددا به حوزه علمیه قم مراجعت تحصیلی و علمی داشت.

دروس مقدماتی را در مدرسه آقای موسوی‌نژاد و دروس سطح را در خدمت حضرات صالحی‌، مدرسی و فلسفی گذراند، در حوزه علمیه قم از دروس حضرات آیات وحید خراسانی، شیخ جواد تبریزی بهره‌مند شد و پس از عزیمت از مشهد در دروس حضرات آیات زنجانی و علم الهدی شرکت کرد. وی همچنین در مباحث فلسفی از حضرات ابراهیمی دینانی، انصاری شیرازی و حسن‌زاده آملی بهره برده است.

از ابتدای ورود در حوزه، فعالیت‌های تدریس داشت و به تدریس اصول فقه، شرح لمعه، معالم و مکاسب مشغول بود. در سال ۶۷ ـ ۶۵  سردبیر مجله حوزه و در سال ۷۶ ـ ۷۳ مسئول دفتر تبلیغات اسلامی خراسان بود، از سال ۷۶ تاکنون در سه دوره متوالی عضو هیات مدیریه دفتر تبلیغات اسلامی (و سپس عضو هیات امنای آن) بود. از سال ۷۶ مدیر مسئول نشریه پژوهش‌های قرآنی و از همان سال عضو هیات تحریریه نشریات فقه اهل بیت و کاوش فقه در فقه اهل بیت بود.

صالحی در ادامه فعالیت‌های خود سال ۷۸ مدیر مسئولی و سردبیری نشریه «پگاه» را بر عهده داشت که تاکنون ۱۷۶ شماره از آن منتشر شده است. از سال ۶۱ در مجله حوزه به عنوان یکی از نویسندگان آن مشغول به فعالیت بود، همچنین از همکاران تفسیر راهنما از ابتدای فعالیت تا مراحل پایانی آن بود. از تالیفات وی می‌توان به، «تفسیر راهنما» اشاره کرد که در آن نقش محقق را داشت، کتاب «حوزه و روحانیت»، «دانشگاه و دانشجو» از دیگر تالیفات اوست، البته ۲۲ مقاله هم نوشته که از آن جمله می‌توان به، ابوذر امام، اسوه امام، امام و سلوک تفسیری و... اشاره کرد.

وزیر پیشنهادی از سوی دولت برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،  ۵۴ سال و دارای دکترای فلسفه است و دارای سوابقی از جمله معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سرپرست وزارت ارشاد است.

وی در روز شنبه، ۲۸ مردادماه به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم در جایگاه دفاع و ارائه برنامه‌هایش در حوزه‌های زیرمجموعه این وزارتخانه، در صحن مجلس شورای اسلامی حضور یافت و به دفاع از برنامه‌های خود در این حوزه پرداخت؛ اما چیزی که بیشتر از موضوعات دیگر در صحبت‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد تاکید قرار گرفت، جایگاه دین و اهمیت دادن به منویات مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ و هنر بود.

صالحی در گفته‌هایش تقریبا اشاره ‌وار از روی چالش‌های اساسی حوزه فرهنگ از جمله تعدد نهادهای تصمیم‌گیرنده درباره تولیدهای فرهنگی و هنری و مشکلات اهالی فرهنگ با این نهادها از جمله ممیزی، توقیف فیلم‌ها، لغو کنسرت‌ها و نمایش تئاتر و مشکلات مربوط به مطبوعات و رسانه‌نگاران گذشت و فقط در پایان سخنانش به‌صورت سربسته از لزوم اقتدار در تصمیم‌گیری در زمینه اختیارهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره صدور مجوزها سخن گفت.

وی همچنین گفت: به‌دنبال تحکیم حقوق فرهنگی هستم. اهالی فرهنگ در ذیل حقوق شهروندی حق امنیت، هویت قومی و صنفی و حقوق دیگری دارند. بسته تحکیم حقوق فرهنگی ما یک بسته جدی و نه زودگذر است . صالحی بر ضرورت پیش‌بینی مجازات‌های بازدارنده، سریع و جدی برای متخلفان حریم فرهنگ و هنر تاکید کرد و درباره لغو مجوزها، گفت: ما از مجوزهای صادره پاسداری خواهیم کرد. در بخش دیپلماسی فرهنگی بر محور فرهنگ و هنر هم معتقدیم آنچه می‌ماند فرهنگ و هنر است و آنچه می‌رود نفت است. جامعه‌ای که فرهنگ مقتدر و پویا داشته باشد، به جهان نشان می‌دهد که امنیتش پایدار خواهد بود. ما باید تلاش کنیم ارتباطات اصحاب فرهنگ و هنر را در دیپلماسی فرهنگی تقویت کنیم. من با اهالی هنر مانوس بوده و دغدغه و نگرانی آنها را می‌شناسم و تلاش خواهم کرد اهالی هنر هم همچون اهالی فرهنگ بر صدر بنشینند.

در سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آنچه بیش از هر چیز دیگری به چشم می‌آمد، این بود که هرچند امروز سخنرانی کاملا متفاوتی از او نسبت به رویکردهای فردی و شخصیتش در چهار سال گذشته دیدیم، اما همچون بسیاری از مواقع در این حوزه و این وزارتخانه، طرح مسائل کلی و وارد نشدن وزیران به جزییات چالش‌های پیش‌رو، در صحبت‌های صالحی هم چشمگیر بود. موضوعی که تقریبا در سخنان و برنامه‌های تمام وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره‌های گذشته وجود داشته و همچنان وجود دارد. .

گفت‌وگو و شفافیت در همه مراحل تصمیم‌گیری و اجرا و این اعتقاد که دوره مدیریت پشت درهای بسته در غیاب مردم گذشته، موضوع‌های دیگری بودند که سیدعباس صالحی برای حل مشکلات اهالی نشر بر آن‌ها تاکید کرد، اما در سخنانش به چگونگی انجام این امور اشاره‌ای نکرد. با این وصف، صالحی از برنامه فرهنگی دولت دوازدهم و لزوم ارتباط پیوسته و محکم آن‌ها با یکدیگر و ضرورت گسترش اعتمادسازی میان اصحاب هنر و دولت، بهبود اقتصاد هنر و تقویت نقش نهادهای صنفی گفت.

او همچنین برنامه‌های خود در زمینه بهبود کسب و کار در حوزه فرهنگ و هنر را دارای پیشنهادهای روشن دانست و افزود: دولت در حوزه فرهنگ ما به‌ دنبال مانع‌زدایی و تمرکززدایی و هنر، تسهیل قانونی و ساختاری تولید و خلاقیت‌های فرهنگی و هنری، افزایش سرانه فضاهای فرهنگی و توسعه زیرساخت‌های تولید و فروش محصولات فرهنگی هستیم و معتقدیم بهبود کسب و کار در حوزه فرهنگ و هنر با جدی گرفتن اقتصاد مقاومتی امید دور از دسترسی نیست. ما باید تلاش کنیم ارتباطات اصحاب فرهنگ و هنر را در دیپلماسی فرهنگی تقویت کنیم.

حالا و با توجه به سوابق و مدیریت سیدعباس صالحی در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طول چهار سال گذشته و با رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌توان این امید را داشت که او همچون فعالیتها و اقدامات گذشته خود بدون شعار و برای رفع گرفتاری‌های اهالی فرهنگ و هنر گام در میدان وزارت بردارد و پلی میان اهالی فرهنگ و هنر با مردم شود و بتواند با درایت خود کاستی‌های موجود در وزارت ارشاد را از بین ببرد و شاهد طلوعی دوباره برای جامعه فرهنگی و هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس