پول

طبق آمار بانک مرکزی، تفاوت هزینه ناخالص خانوارهای شهری با درآمدهای خانوارها در سال ۹۵ نشان از این دارد که هر خانوار در آخر ماه تنها ۵ هزار تومان پول کم می‌آورد که با وضع معیشت مردم فاصله بسیار دارد.

سرویس اقتصاد مشرق - گزارش بانک مرکزی از وضعیت بودجه خانوار در سال ۹۵ حاوی ارقامی است که مقایسه آن با جیب مردم گویای اختلاف شدید آمارهای اعلامی با وضعیت اقتصادی جامعه است.

براساس این گزارش،‌ هزینه ناخالص متوسط سالانه یک خانوار در مناطق شهری ایران ۳۹۳.۰۰۵.۸۷۴  ریال است که معادل ماهانه حدود سه میلیون و ۲۷۵ هزار تومان می‌شود که نسبت به سال ۹۴ رشد ۱۱.۴ درصدی را نشان می‌دهد.

از کل هزینه های ناخالص خانوار به ترتیب، ۳۵.۵ درصد به «مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت ها»، ۲۲.۹ درصد به «خوراکی ها و آشامیدنی ها»، ۱۰.۶ درصد به «حمل ونقل»، ۸.۴ درصد به «کالاها و خدمات متفرقه»، ۵.۹ درصد به «بهداشت و درمان»، ۴.۳ درصد به «پوشاک و کفش»، ۴.۰ درصد به «لوازم، اثاث و خدمات مورد استفاده در خانه»، ۲.۱ درصد به هر یک از دو گروه «ارتباطات» و «رستوران و هتل»، ۱.۹ درصد به هر یک از دو گروه «تفریح و امور فرهنگی» و «تحصیل» و ۰.۳ درصد به «دخانیات» اختصاص داشته است.

از سوی دیگر، طبق همین گزارش، میزان درآمد ناخالص خانوارهای شهری در سال ۹۵ معادل ۳۹۲.۳۷۳.۲۹۶ ریال بود که سهم هر ماه از این مبلغ رقمی در حدود  سه میلیون و ۲۷۰ هزار تومان می‌شود که نسبت به سال قبل رشد ۱۱.۳ درصدی را نشان می‌دهد.

نکته جالب در این گزارش بانک مرکزی اینجاست که طبق این آمار، هر خانوار شهری در ماه فقط ۵ هزار تومان کسری می‌آورد.

به بیان دیگر اگر درآمد خانوار تنها ۵ هزار تومان بیشتر شود یک خانوار می‌تواند به راحتی زندگی کرده و همه هزینه‌های زندگی خود را تامین کند.

آنچه در خصوص این آمار قابل بررسی است، اختلاف شدید میزان درآمد اعلامی برای هر خانوار در سال با درآمد عموم مردم و مخصوصا قشر مستضعف است.

در این زمینه می‌توان به میزان پایه حقوق اشاره کرد که برای سال گذشته (سال مورد بررسی گزارش)، زیر یک میلیون تومان (حدود ۸۰۰ هزار تومان) بوده است که تا درآمد مورد اشاره فاصله حدود ۲.۵ میلیون تومانی را نشان می‌دهد.

از این رو، بیم آن می‌رود آمار ارائه شده ملاک تصمیم مسئولان اقتصادی کشور قرار گرفته و با این توجیه، افزایش حقوق و دستمزد کارگران، کارمندان و بازنشستگان را پیگیری نکند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 17
  • ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    36 11
    این آمار دروغه و جهت سیاه نمایی منتشر شده اتفاقا مردم در ماه پنج هزار تومن اضافه می آورند.
    • ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
      21 1
      من اگه جای دولت بودم یه شماره حسابی اعلام می کردم که این 5 هزار اضافی رو مردم هر ماه جهت کمک به دولت به شماره اعلامی واریز کنند
    • ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۳
      1 0
      می بینم که دولت راستگویان زده رو دست چوپان دروغگو،دروغ اگر حناق بود الان چه می شد؟
  • ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    50 2
    لعنت بر هر چه سند ساز جعلیه از هر طیف و جناح
  • Yaser ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    10 0
    تاسف داره با طرز فکر و آمارهاتون. ۵ هزاتومان خنده داره ماهی یک میلیون بگیری میشه ۱۲ نه اصلا ۱۵
  • حامد ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    20 0
    با چه رویی این امارو منتشر میکنین...وضع درامدی مردم بویژه قشر ضعیف هر ماه بدتر میشه به داد مردم برسید
  • محمد ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    24 0
    از روز اول روی کار اومدن این دولت، فقط و فقط حاشیه سازی کردن. برجام بی فرجام....
  • ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    17 0
    من به شخصه 5 هزار تومن هم اضافه میارم
  • ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    9 0
    پس ازدولت امید عاجزانه تقاضا داریم مبلغ ۵۰۰۰تومان به گریانه ما بیفزاید.تاکمبودی ازهیچ جهت نداشته باشیم.
  • بی نام ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۳
    13 0
    خیلی جالبه همه کارمیکن بعدشم میگن مردم درزندگی کسری نمیارن باچه حقوقی باحقوق 800هزارکارگرویاحقوق بازنشسته ی ارتش خجالتم خوب چیزیه
  • ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۳
    10 0
    این عدد میانگین دریافتی است...شما باید حقوق ۸۰۰ هزار تومانی کارگر را با حقوق چند صد میلیونی مدیران جمع بزنید و میانگین بگیرید
  • ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    5 0
    دیدم انسانهای بیچاره که از سطل زباله نان در می آوردند و می خوردنند
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    1 0
    همه دست به دست هم دادیم تا انقلاب و سیاه کنیم.بحث باید سر این باشد که سریعا اقشار آسیب پذیر حمایت شوندو ثانیا مردمی که به ریال حقوق می گیرند توانایی پرداخت سوخت و سایر فراورده ها به دلا ررا ندارند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس