مجلس

سومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم که به استماع سخنان مخالفان و موافقان و دفاعیات این وزرا اختصاص داشت، پایان یافت.

به گزارش مشرق، جلسه علنی امروز مجلس 26 مرداد 96 دقایقی قبل به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد. 

جلسه امروز مجلس در حالی آغاز شد که 200 نفر از نمایندگان در مجلس حضور داشتند و 90 صندلی خالی در صحن به چشم می‌خورد.

نمایندگان در جلسه امروز ادامه بررسی صلاحیت وزاری پیشنهادی برای کابینه دولت دوازدهم و برنامه‌های آنان را در دستور کار خود دارند.

وکلای ملت در دو روز گذشته بررسی برنامه و صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات، اقتصاد، امور خارجه، بهداشت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی را در برنامه داشتند.

برای دیدن بررسی صلاحیت های وزرای پیشنهادی در روز اول اینجا کلیک کنید

برای دیدن بررسی صلاحیت های وزرای پیشنهادی در روز دوم در اینجا کلیک کنید

ادامه بررسی وزیر جهاد کشاورزی

آقای حجتی‌! در دوره مدیریتی خود چرا جلوی زمین‌خواری‌ها را نگرفتید؟

مخالف/ محمد حسینی نماینده مردم تفرش

 امنیت غذایی با اتکا به تولید داخلی را یکی از مفاد سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است که در سیاست‌های کلی بخش کشاورزی حاکم بر برنامه ششم توسعه و همچنین اصل 43 قانون اساسی مورد تاکید قرار گفته است.

 معضلات فراوانی که در حوزه‌های آبی‌و فعالیت‌های آبخیزداری،‌ توسعه آبخانه‌های کشور با آن مواجه هستیم سبب شده است بخش کشاورزی با ناپایداری در تولید مواجه شود.

«حجتی» در 4 سال گذشته از وزرای موفق دولت یازدهم بوده است/ تولید گندم در دوران وزارت حجتی افزایش یافت

موافق/جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد

 آقای حجتی 6 سال مسئولیت‌ استانداری در یکی از محروم‌ترین استان‌های کشور را برعهده داشت و طرح‌های عظیمی مانند سد کرخه را اجرا کرد.

آقای حجتی در تجربه ثابت کره علاوه بر مسائل فنی، به مسائل تاثیرگذار بر تولید نیز بی‌توجه نیست اما ضمن احترام به نظرات مخالفان آقای حجتی به عنوان فردی که بخش را می‌شناسد، بهتر می‌تواند در این حوزه عمل کند.

 آقای حجتی قانونی را به عنوان قانون رفع تداخلات ابلاغ کرده‌اند، ما باید عادلانه صحبت‌ و قضاوت کنیم، برخی مشکلات وجود دارد که فرابخشی هستند و به جهاد کشاورزی ارتباطی ندارند، آقای حجتی تاکنون طی 20 مکاتبه خواستار دریافت اعتبارات صندوق بیمه کشاورزی شدند اما پولی وجود ندارد.

استراتژی واقعی و مشخصی را در بخش کشاورزی نداریم/کشاورزان در سال‌های اخیر واقعاً نابود شدند

مخالف/ سیداحسن علوی نماینده مردم سنندج

 بنده معتقدم وزرا به عنوان مدیران عالی کشور لازم است یک نگاه کلان و انسجام‌یافته و همچنین درک ساختاریافته از امور حوزه مأموریتی خود داشته باشند. 

وی افزود: وزرا باید نقاط ضعف حوزه کاری خود را بشناسند، نقاط قوت را تشخیص دهند و به یک مدل مفهومی برسند. همچنین از نگاه تک‌بعدی، سطحی و جزئی پرهیز کنند. 

بخشی از اینکه ما با عدم موفقیت مدیران در بخش‌های عمومی کشور مواجه هستیم، رشد یک‌بعدی ظرفیت‌ها و کم‌توجهی به سایر ظرفیت‌ها است و این مورد را بنده کاملاً در وزارت جهاد کشاورزی درک می‌کنم.

 آقای حجتی!‌ شما فکر نکنید کاری برای کشاورزان صورت گرفته، است؛ شما می‌گویید در تولید گندم خودکفا شده‌اید، خیلی هم بابت این موضوع ممنونیم، اما چرا در سال 94، 3 میلیون تن گندم وارد کرده‌اید، چرا امسال خودکفایی نگرفتیم؟ چون ما به امید خدا کشاورزی می‌کنیم، اگر بارندگی شد محصول خوب می‌شود، اگر هم نه که وضعیت کشاورزان مشخص است.

بنابراین ما آن استراتژی واقعی را در کشاورزی نداریم و نمی‌توانیم از پس آن بربیاییم. برنامه‌ای که وزرا ارائه می‌دهند یک برنامه مدیریتی است، وزارتخانه باید یک برنامه جدا داشته باشد.

تولیدات کشاورزی در 4 سال گذشته 21 میلیون تن افزایش یافته است/ تجربیات حجتی بسیار بالاتر از مدرک است

موافق/ رسول خضری نماینده مردم پیرانشهر و سردشت

بنده 4 سال گذشته به عنوان موافق آقای حجتی صحبت کردم و امروز با افتخار بیشتری با توجه به کارنامه درخشان آقای حجتی می‌خواهم در دفاع از وی صحبت کنم.

 تولیدات کشاورزی در 4 سال گذشته 21 میلیون تن افزایش یافته است.

برخی از مخالفان خرده گرفتند که مدرک آقای حجتی با جهاد کشاورزی مرتبط نیست.

شخصی که بالغ بر 30 سال در حوزه جهاد کشاورزی کار کرده آی نمی‌توان تجربیات او را مدرک محسوب کرد، تجربیات آقای حجتی بسیار بالاتر از مدرک است، برنامه‌های آقای حجتی در حوزه رسیدن به اهداف عالیه نظام در راستای رسیدن به برنامه ششم توسعه است.

کشاورز بوده و هستم/ بهره‌وری آب در حوزه کشاورزی افزایش یافته است(جزئیات بیشتر)

محمود حجتی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی

بر اساس آمار گمرک طراز غذای کشور طی چهار سال گذشته در زمینه صادرات و داردات بهتر شده است.

بنده  از کودکی از کشاورزی دور نبودم، کشاورز بوده و هستم.

اگر منابع مورد نیاز برای اجرای برنامه‌ها تامین شود، با توجه به ظرفیت‌های اجرایی مشکلی نخواهیم داشت.

در حوزه تولید پنبه و دانه های روغنی نیز اقدامات خوبی شده است.

راندمان آبی کشور به منظور افزایش بهره‌وری از 37 درصد به 47 درصد رسیده است.

وزیر دادگستری

از وظایف وزیر دادگستری آینده اصلاح روند حوزه تعزیرات است/وزیر پیشنهادی دادگستری از قضات با اخلاق کشور است

موافق/ فرهاد تجری نماینده قصرشیرین

 آقای آوایی از قضات با اخلاق کشور است که از دادستانی تا دادسرای انقلاب و سمت رؤسای کل 5 استان حضور داشته و همه اینها جزو سوابق پرافتخار وزیر پیشنهادی دادگستری است.

 وزیر پیشنهادی دادگستری ارتباط خوبی با جامعه قضایی کشور دارد. 

وزیر پیشنهادی دادگستری آنچه را تکلیف خود می‌داند، بیان می‌کند و این شخصیت لیّن و روان بهترین فرصت برای قوه قضائیه و دولت است و همه اینها شرایطی را فراهم می‌کند که بتواند رسالت خود را به عنوان تعامل میان سه قوه فراهم کند.

«آوایی» آشنا به مشکلات جامعه در حوزه قضائی است

موافق/ اکبر رنجبرزاده نماینده مردم اسدآباد

  فرد معرفی‌شده انسانی آرام، اخلاق‌مدار، مردمی، آشنای به مشکلات جامعه در حوزه قضائی است

  ایشان تجربه و تخصص را دارند تا با ارائه پیشنهادات و تنظیم لوایح و ارائه آنها توسط دولت به مجلس بتوانیم شاهد باشیم مشکلاتی که در حوزه قضائی و حقوقی و همچنین در تعزیرات حکومتی با آن مواجه هستیم، به واسطه این برادر ارزشمند ما حل شود.

رأی اعتماد به آوایی در وزارت دادگستری موجب تقویت روابط قوای مجریه و قضاییه می‌شود

موافق/ محمد کاظمی نماینده مردم ملایر

آقای آوایی به عنوان یک قاضی خوشنام و اخلاق‌مدار همه شرایط لازم برای تصدی وزارت دادگستری را دارد.

7 سال سکانداری دادگستری استان تهران با همه پیچیدگی‌هایش نشان از شایستگی ایشان دارد.

مناطق محروم با مشکلات زیادی در حوزه پزشکی قانونی هستند

مخالف/ محسن بیگلری نماینده مردم سقز و بانه

  آقای آوایی! یکی از مشکلاتی که مناطق محروم با آن مواجه هستند مشکل پزشکی قانونی است. اجساد ما روزهای پنج‌شنبه تا شنبه باید بمانند و این در حالی است که در فرهنگ اسلامی ما جنازه در همان ساعت باید دفن شود.

 آقای آوایی باید برای پزشکی قانونی فکری بکنید و اگر برای پزشکی قانونی راه و برنامه‌ای نداشته باشید بنده مخالف حضور شما در رأس وزارت دادگستری هستم. 

تنوع شغلی و پراکندگی جغرافیایی مسئولیت‌ها از نقاط قوت آوایی است

موافق/ حسن بهرامیان نماینده مردم نهاوند

با توجه به شناخت‌های جامعی که از آقای آوایی دارم ایشان را وزیری شایسته برای این وزارتخانه می‌دانم.

سوابق و تجارب مختلف آقای آوایی در قوه قضاییه و قوه مجریه و شناخت مناسبی که از بایدها و نبایدهای وزارت دادگستری دارد از جمله مزایای ایشان است.

 آقای آوایی در دولت اول آقای روحانی به عنوان معاون وزیر و رئیس سازمان ثبت احوال و نیز در دفتر بازرسی ویژه ریاست جمهوری مشغول بوده است.

توجه به حقوق شهروندی در قالب یک معاونت در وزارت دادگستری/ شوراهای حل اختلاف از ضرورت‌های موجود نظام و کشور است

سید علیرضا آوایی وزیر پیشنهادی وزارت دادگستری

بیش از چهل سال محضر بزرگان حوزه قضایی و حقوقی را درک کرده و به دنبال پیاده کردن این آموخته‌ها در جهت حل مشکلات مردم هستم.

دادستان، رئیس دادگستری و قاضی بودم و مهمترین برنامه‌ام در صورت رای تلاش برای ارتقای هرچه بیشتر وزارت دادگستری در راستای اهداف انقلاب است.

تثبیت روابط بین قوه‌قضائیه و مجلس از مهمترین برنامه‌هایم است.

شعرخوانی وزیر پیشنهادی دادگستری و پیشنهاد لاریجانی به جهانگیری

علیرضا آوایی، وزیر پیشنهادی دادگستری در پایان نطق دفاعیه خود شعری خواند.در ادامه علی لاریجانی، رییس مجلس خطاب به جهانگیری، معاون اول رییس جمهور گفت:اقای جهانگیری بد نبود آقای آوایی را به عنوان وزیر ارشاد معرفی می‌کردید؛ ایشان شعر خوبی خواند!

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

ایران از عمق استراتژیک و قدرت دفاعی بالایی برخوردار است/ بهترین تجهیزات نظامی را دراختیار داریم

موافق/شهروز برزگر نماینده مردم سلماس

آقای ظریف گفته بود در حین مذاکرات علاوه بر حمایت‌های رهبر انقلاب و مردم، از توانایی‌های وزارت دفاع نیز بهره فراوانی بردم. 

کمترین بودجه دفاعی بین کشورهای منطقه مربوط به جمهوری اسلامی ایران است، ولی ما از عمق استراتژیک و قدرت دفاعی بالایی برخورداریم. 

وزارت دفاع با بیش از یکصد دانشگاه در حال فعالیت است و ما بهترین تجهیزات نظامی را دراختیار داریم. 

امیر حاتمی با بیش از ۳۰ سال خدمت در نیروهای مسلح همواره خود را سرباز ولایت می‌داند/ وزیر پیشنهادی دفاع شناخت کاملی نسبت به این وزارتخانه دارد

موافق/ احمد امیرآبادی نماینده مردم قم و عضو هیأت رئیسه مجلس

بنده امیر حاتمی را فردی ولایی می‌دانم، او با بیش از 30 سال خدمت در نیروهای مسلح همیشه خود را سرباز ولایت دانسته است. 

 مشی امیر حاتمی الگوگیری از شهید صیاد شیرازی بوده است، امیر حاتمی مسئولیت‌های متنوعی در سطوح مختلف داشته است و به امور وزارت دفاع کاملاً مسلط است و شناخت کاملی از این وزارتخانه دارد.

رأی متحد نمایندگان به امیر حاتمی پشتوانه دیپلماسی کشور است

موافق/جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده مردم تربت جام

 امروز ایستاده‌ایم که از زحمات یک سرباز وطن دفاع کنیم.

بیایید آنچنان رأیی به امیر حاتمی بدهیم که آنان که در سنای آمریکا بالای 95 درصد به تحریم‌های ایران رأی می‌دهند پاسخ خود را دریافت کنند.

 امیر حاتمی در معاونت بین‌الملل ارتش نحوه تعامل با جهان را فرا گرفته است و در زمانی که از خاک برخی کشورهای همسایه توطئه علیه امنیت ملی ما در جریان بود برای تجهیز ارتش ایران وقت گذاشته است.

ایران جایگاه رفیعی در هندسه قدرت جهانی دارد

امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

 امیدوارم هر چه زودتر عاملان  شهادت محسن حججی هر چه زودتر، پاسخ قاطع نیروهای مسلح را بگیرند.

این جایگاه نوید چشم‌اندازی جدید برای جمهوری اسلامی ایران است و ترفند دشمنان علیه جمهوری اسلامی منجر به نتیجه دلخواه آنان نشده است.

قدرت موشکی را در زمینه‌های بالستیک و کروز ارتقاء می‌دهیم و همچنین توان پدافند هوایی و قدرت هوایی راهبردی را در آینده ارتقاء خواهیم داد. از دیگر برنامه‌های ما نوسازی توان دریایی و افزایش قابلیت یگان‌های واکنش سریع در نیروهای زمینی برای مقابله با تهدید جنگ‌های نیابتی است.
 

وزارت دفاع در بحث اقتصاد مقاومتی پیشگام بوده و بحث شفاف‌سازی نقش سازندگی و هدایت قابلیت‌ها و حوزه‌های مورد نیاز کشور و صیانت از منافع کارکنان و بازنشستگان نیروهای مسلح در برنامه‌های ما خواهد بود.

جابجایی پادگان‌ها به مکانهای مناسب بر اساس آمایش سرزمینی، پاکسازی میادین مین و مناسبات سازنده با نیروهای مسلح و پشتیبانی حقوقی و نهادینه‌سازی تعاملات با مجلس از دیگر برنامه‌های ما در وزارت دفاع برای 4 سال آینده خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی

انتظار می‌رفت خود آقای آخوندی در سانحه ریلی قطار مشهد تبریز استعفا می‌داد

مخالف/ علی بختیار نماینده مردم گلپایگان و خوانسار

امیدوارم ابراز مخالفت بنده در رای نمایندگان تاثیرگذار باشد. از موارد رانت و فساد که موضوعات مختلفی در آن وجود دارد برای اینکه طبق اصل 36 قانون اساسی اجرایش باید از طریق دادگاه صالحه باشد، عبور می‌کنم و بیشتر به موارد عملکردی می‌پردازد.

 ما سوانح جاده‌ای‌امان بیش از 22 هزار نفر در سال است که در قیاس با استانداردهای جهانی که 6 هزار است فاصله زیادی داریم و در این دوره سوانح ریلی هم اضافه شد.

در سانحه ریلی قطار مشهد، تبریز واقعا انتظار می‌رفت خود آقای وزیر به خاطر شرایطی که پیش آمده برای التیام مردمی که در این سانحه جان باختند خودشان استعفا می‌دادند. در کشورهای توسعه یافته رسم است که زمانی که سانحه بزرگ و اینطوری اتفاق می‌افتد خود مسئول استعفا می‌دهد.

ایران به پل ارتباطی منطقه تبدیل می‌شود

موافق/ قرجه طیار نماینده مردم گلستان

32.4 درصد صادرات غیرنفتی از بنادر کشور در چهار سال اخیر رشد داشته است، همچنین شاهد رشد 1.4 درصدی پروازهای کشور بوده‌ایم. 

تجهیز و ساخت مسکن روستایی و افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن از جمله اقدامات وزارت راه در دولت یازدهم بوده است. 

شاخص‌ترین و مهم‌ترین برنامه آقای آخوندی در چهارچوب برنامه ششم توسعه است

آخوندی به مسکن اجتماعی برای جایگزینی مسکن مهر توجهی نکرده است

مخالف/ محمود صادقی نماینده مردم تهران

در برنامه ارائه شده از سوی آقای آخوندی که در 17 صفحه عنوان شده، توازن در حوزه مامورریتی این وزارتخانه دیده نمی‌شود

 سهم بخش راه در برنامه پیشنهادی بسیار قائل توجه است و به بخش مسکن به طور متوازن توجه نشده است.

 مسکن اجتماعی که در ابتدای دولت یازدهم به عنوان یک جایگزین و آلترناتیو برای مسکن مهر مطرح شد اما اقدامات علمی در این زمینه ندیده‌ایم.

 نواقصی در حوزه ناوبری وجود دارد.

امروز شاهد اختلال در مدیریت حوزه ناوبری هستیم که باید به آن توجه شود.

نقش ۷۰ درصدی وزارت راه در سیاستگذاری تولید مسکن

موافق/ رحیم زارع نماینده مردم آباده

 این وزارت خانه  در اجرای سیاستگذاری ها تنها  5 درصد نقش دارد و مجموعه ای از عوامل باید دست به دست هم دهد که تولید مسکن رونق یابد.

برای ساخت مسکن مهر شش سال قبل از آقای آخوندی 48 هزار میلیارد تومان منابع بانکی در اختیار وزارت راه بود اما در دوره آقای آخوندی تنها 7500 میلیارد تومان به این منظور اختصاص پیدا کرد که یک بیستم آن منابع است.

زارع با بیان اینکه وزارت راه 20 درصد در تولید ساختمان نقش دارد ادامه داد: آقای ْآخوندی طی چهار سال دولت یازدهم 30 هزار میلیارد تومان برای کارهای زیربنایی راهداری و راهسازی اختصاص داد و 10 هزار میلیارد تومان کار شد.

 ارزش 100 ایرباس، 80 بوئینگ و 20 ای تی آر وارد شده 33 میلیارد دلار است که کمک بزرگی به نوسازی ناوگان هوایی کشور کرده است.

پایان جلسه امروز

سومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم که به استماع سخنان مخالفان و موافقان و دفاعیات این وزرا اختصاص داشت، پایان یافت.

طبق اعلام مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس که اداره جلسه را برعهده داشت، جلسه علنی آینده که دستور آن ادامه بررسی صلاحیت وزراست، در روز شنبه 28 مرداد از ساعت هشت صبح برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
    18 0
    اینها که در جلسه به این مهمی شرکت نمی کنند دقیقا چجور نماینده ای هستند؟
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
    14 0
    عجب وكلاي ملتي . با هزينه تبليغاتي ميلياردي براي خدمت صادقانه به مجلس ميروند . مواقع سرنوشتساز نيز غيب مي شوند يا غايب مي شوند .
  • احمدخواجوند IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
    12 0
    من كه نفهميدم وزير دادگستري يعني چي؟ شرح وظيفه‌اش و حدود اختياراتش مشخص نيست. وزيري كه نمی‌‌تواند يك قاضي انتخاب كند چه وزير دادگستري است؟!
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
      6 2
      وزیر دادگستری نقش هماهنگی دارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس