آمریکا اعتراضات نژاد پرستی

رابین رایت نویسنده روشنفکر آمریکایی روز چهارشنبه در مقاله ای نوشت که ایالات متحده در معرض خطر نوعی جنگ داخلی قرار گرفته است.

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه نیویورکر، رایت که در 30 سال گذشته مقاله های متعددی در روزنامه های آمریکا نوشته است، با اشاره به خشونت های برتری طلبان نژادپرست سفیدپوست که در روزهای اخیر جان سه نفر را درایالت ویرجینیا گرفت، پرسید: ما چگونه به اینجا رسیده ایم؟

به نظر او، این سئوال پس از خشونت های نژادی چارلوتزویل، حوادث مرگبار فرگوسن، چارلزتون، دالاس، سنت پائول، بالتیمور، باتون روژ و الکساندریا مطرح می شود که آمریکا به کجا می رود؟ کشوری که زمانی با ثبات ترین دمکراسی جهان بود و اینکه اتحاد میان ایالات تشکیل دهنده آمریکا، چقدر شکننده شده است؟

رابین رایت می نویسد: این خطر اکنون بیش از مجموعه حوادث خشونت بار است.

مرکز حقوقی مطالعات اقتصادی خط فقر در جنوب در ماه فوریه گذشته گزارش داد: گروه های بنیادگرای راستگرای آمریکا در سال گذشته (2016)، در مقایسه با موازنه سیاسی پنجاه سال گذشته به طور موفقیت آمیزی جریان سیاسی موثر را به دست گرفته اند. این مرکز به اسنادی اشاره می کند که نشان می دهد 900 گروه اشاعه نفرت در ایالات متحده فعال شده اند.

نویسنده مقاله می افزاید: سطح ثبات سیاسی آمریکا در گفتمان جاری، به شدت از استاندارد متعارف، افت کرده است.

اوایل امسال من با 'کیتز ماینز' کارمند فعلی وزارت امور خارجه که قبلا در نیروی ویژه ارتش آمریکا و هیات نمایندگی آمریکا درسازمان ملل متحد، خدمت کرده است، در مورد شرایط نابهنجار آمریکا سئوال کردم. او که کارشناس جنگ های داخلی افغانستان، کلمبیا، السالوادور، عراق، سومالی و سودان است، شرایط اجتماعی آمریکا را نگران کننده خواند.

ماینز در ماه مارس گذشته یکی از کارشناسان امنیتی بود که وزارت امور خارجه از او خواسته بود، ارزیابی خود را از احتمال چند درصدی بروز جنگ داخلی دوم در آمریکا ارایه کند.

او در ارزیابی خود گفت: احتمال بروز جنگ داخلی در ایالات متحده در 10 تا 15 سال آینده 65 درصد است. سایر کارشناسان احتمال بروز جنگ داخلی را از پنج تا 95 درصد پیش بینی کرده اند. معدل پیش بینی کارشناسان امنیتی برای بروز جنگ داخلی در آمریکا 35 درصد بود که پنج ماه قبل از خشونت های چارلوتزویل صورت گرفته بود.

ماینز به من گفت: خشونت هایی که در چارلوتز ایالت ویرجینیا اتفاق افتاد، الگویی برای سایر کشورهای سراسر گیتی است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس