کد خبر 761344
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۳
نوری المالکی

عاون رئیس جمهور عراق خواهان تغییر نظام سیاسی این کشور به ریاست جمهوری و یا اکثریت سیاسی شد.

به گزارش مشرق، به نقل از سومریه نیوز، «نوری مالکی» معاون رئیس جمهور عراق در مراسمی به مناسبت روز جهانی جوان در بغداد تاکید کرد:جوانان عراقی باید با تفکرات طایفه ای و نقشه های دشمنان مبارزه کنند. آنها باید نسبت به میوه تلخ تفکرات منحرف هوشیار باشند.


وی در ادامه افزود: همان طور که پیشتر نیز گفتیم تروریسم گسترش پیدا کرده و باید جنگ جهانی سوم علیه آن راه بیافتد اما متاسفانه کسی به این سخنان گوش نمی دهد تا جاییکه تروریسم در کشورهای اروپایی و عربی نیز راه پیدا کرد و آنها فهمیدند که هدف تروریسم قرار گرفته اند.داعش نتیجه نادرست تفکرات منحرفانه و تکفیری و طایفه ای است.

مالکی تاکید کرد: دولتهایی که بعد از سال 2003 و سقوط نظام بعث بر روی کار آمدند با بحران ها و موانعی بر سر آبادانی کشور رو به رو شدند و عملیات هدف قرار دادن زیر ساختها و منابع انرژی کشور مانع این اقدامات شد. در سایه اقدامات مخرب و تلاش برخی برای شوراندن مردم علیه حاکمیت چگونه میتوان در مسیر بازسازی کشور قدم گذاشت.

وی هم چنین در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: نظام سیاسی در عراق باید تغییر کند تا دولتی با اراده و قدرتمند با حمایت پارلمان برای کمک در روند تعیین وزرا و قانون گذاری به وجود آید.این نظام سیاسی باید تبدیل به نظام ریاست جمهوری ویا نظام اکثریت سیاسی شود ایجاد حاکمیت با نظام سهمیه بندی باعث تضییع شدن حق جوانان می شود.

مالکی تاکید کرد: جوانان باید درباره ادعاهایی که پیرامون «دولت مدنی» یا «اسلام مدنی» عنوان می شود و آن را در مقابل دولت مذهبی یا دینی قرار می دهند، تحقیق و تفحص کنند. بسیاری از این ادعاها به خاطر پاره ای تسویه حساب های سیاسی صورت می گیرد زیرا کسانی که چنین ادعاهایی می کنند از این نگرانند که مبادا اسلام در مقابل قدرت های جهانی تبدیل به قدرت منطقه ای شود.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
    2 0
    همون روش جدید ریاست جمهوری ترکیه مد نظر عراق و یونان هم شده
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
    1 2
    البته آلمان هم به تازگی خواستار سیستم ریاست جمهوری شده بعد از ترکیه اکثر کشورهای پارلمانی دنبال یک سیستم قدرتمند ریاست جمهوری هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس