کد خبر 759085
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۳:۲۶
کابینه روحانی

در روزهای اخیر، شاید تنفیذ و تحلیف رئیس‌جمهور مهمترین اتفاق سیاسی این روزها باشد اما این نکته را نمی‌توان فراموش کرد که در پشت پرده، یک سری تحرکات دامنه دار برای معرفی وزرا به مجلس در جریان است.

 به گزارش مشرق، در روزهای باقیمانده تا اعلام کابینه دوازدهم، تلاش جریان‌های سیاسی برای اثرگذاری بر لیست نهایی دولت دوازدهم شدت پیدا کرده است. اصلاح طلبان و فراکسیون امید در مجلس به کمک پشتیبانی رسانه‌هایی که در اختیار دارند، در کانون این تحرکات قرار گرفته‌اند. به هر حال آنها مدعی هستند حجت‌الاسلام حسن روحانی با سبد رأی آنها توانسته برنده انتخابات باشد.


 اعضای لیست امید نسبت به لیست وزرای اقتصادی روحانی حساس شده بودند و دامنه این موضوع تا حدی پیش رفت که بحث‌های دو طرفه مبنی بر سهم خواهی اصلاح طلبان از کابینه دوازدهم مطرح شد. برآیند کلی فضای سیاسی روزهای اخیر نشان می‌دهد آنها در قبولاندن نظرات خود درباره برخی وزرای پیشنهادی، کاملاً نا موفق بوده‌اند.


قرار بود فهرست کابینه دوازدهم در مراسم تحلیف اعلام شود اما مراسم شنبه عصر بهارستان، بدون معرفی دولتمردان جدید پایان یافت و معاون فعلی پارلمانی دولت اعلام کرد لیست کابینه دوازدهم سه روز بعد به مجلس ارائه خواهد شد. اصلاح طلبان و فراکسیون امید که این روزها خود را بازنده اصلی انتخابات می‌دانند و کاملاً نا امید از  کسب قدرت در دولت جدید شده‌اند، حربه تهدید را در پیش گرفته و گفته‌اند به برخی از وزرای پیشنهادی رأی اعتماد نمی‌دهند.


روز گذشته، آقای الیاس حضرتی که در این مدت با توئیت های پی در پی خود پرده‌ای جدید از کابینه دوازدهم رو می‌کرد، این بار نوشت: « دو، سه وزیر رأی اعتماد نمی‌گیرند. وزیر آموزش و پرورش کمترین شانس را دارد. » اما بعد از این پیام حضرتی، آقای علی زرافشان، معاون فعلی آموزش متوسطه که قرار بود به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس معرفی شود، از قبول پست وزارت انصراف داد. »


بعد از این انصراف نیز رسانه‌های اصلاح طلب بیکار ننشسته و جایگزین‌های او را تنها بعد از ساعاتی معرفی کردند. گزینه این رسانه‌ها برای تصدی سمت وزارت آموزش و پرورش آقای جواد اطاعت، استاد دانشگاه شهید بهشتی و فعال سیاسی اصلاح طلب و دیگری محمد بطحایی، سرپرست پیشین وزارت آموزش و پرورش بود.


 تحلیل گران فضای سیاسی معتقدند، این تعویق و تأخیرها حکایت از تغییرات مشخص وزرا در لیست در دست روحانی دارد. هرچند مردان روحانی گفته‌اند که این اعمال فشارها بر او اثرگذار نیست. همچنان که آقای محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت گفته است: «اولویت رئیس جمهور پاسخگویی به مردم است لذا به دنبال بده بستان‌های سیاسی نیست و تنها به خواسته‌های مردم توجه دارند. » او با تأکید براینکه کابینه جدید، فراجناحی خواهد بود، گفته است: رئیس جمهور تنها در برابر مردم مسوول است و هر چند که کمک فکری برای چینش کابینه می‌گیرد اما در نهایت تصمیم گیر نهایی خود اوست. نوبخت می‌گوید: «رئیس جمهور، زیرک و باهوش است و به جای آنکه خود را پاسخگوی برخی از مطالبات جریانات سیاسی بداند، خود را پاسخگوی مردم می‌داند. »


به نظر می‌رسد هنوز فهرست نهایی کابینه تکمیل نشده و از سوی دیگر، اصلاح‌طلبان نیز دست از تکاپو برای اثرگذاری در چینش کابینه برنداشته‌اند. بر اساس اطلاعات موجود، رؤسای بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه در پست‌های خود ابقا شده‌اند و تنها آقای علی طیب نیا مجبور به ترک وزارتخانه اقتصاد خواهد شد. هر چند رسانه‌ها آقای نهاوندیان رئیس فعلی دفتر روحانی را گزینه اصلی پست وزارت اقتصاد می‌دانند اما در برخی لیست‌های منتشر شده از سوی رسانه‌های اصلاح طلب، نام آقای مسعود کرباسیان رئیس فعلی گمرک نیز به عنوان نامزد اصلی حضور در ساختمان بهارستان وزارت اقتصاد دیده می‌شود.


همچنین، نام آقایان محمد جواد آذری جهرمی به عنوان وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، سید محمود علوی وزیر پیشنهادی اطلاعات، محمد جواد ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه، حسن قاضی زاده هاشمی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علی ربیعی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمود حجتی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، سید علیرضا آوایی وزیر پیشنهادی دادگستری، امیر حاتمی وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، سید عباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر پیشنهادی کشور، علی خاکی صدیق وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، بیژن نامدار زنگنه وزیر پیشنهادی نفت، حبیب‌الله بیطرف وزیر پیشنهادی نیرو و مسعود سلطانی فر وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان برده می‌شود.


حال باید دید که رایزنی‌های دقیقه نودی و مانور سنگینی که اصلاح طلبان برای تغییر در ترکیب کابینه کلید زده‌اند، نتیجه می‌دهد یا خیر؛ اما به نظر می‌رسد فضای فعلی معرفی، تغییر و انصراف افراد از لیست کابینه دوازدهم، منتج از فعالیت‌های این دست رسانه‌ها و در راستای اهداف سیاسی آنها باشد.

منبع: صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سید IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    4 0
    عثلاه تلبان طحوع عاور

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس