کد خبر 758975
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۷
عبدالفتاح السیسی

برخی منابع موثق فلسطینی از طرح ابتکاری رئیس‌جمهور مصر برای پایان دادن به دودستگی فلسطینیان و به جریان انداختن پرونده آشتی گروه‌های فلسطینی خبر دادند.

به گزارش مشرق، برخی منابع موثق فلسطینی گزارش دادند که عبدالفتاح السیسی در جریان سفر اخیر «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به مصر طرح ابتکاری خود برای پایان دادن به دودستگی فلسطینیان را مطرح کرد.

گفته شده که عباس نیز تحت فشارهای السیسی با آن موافقت کرد اما بعد از مدتی سرلشگر «ماجد فرج» را مأمور کرد تا طرح جایگزین خود را مطرح سازد.

به نوشته روزنامه الحیات چاپ لندن، طرح ابتکاری السیسی که جنبش حماس نیز با آن موافقت کرده، شامل 6 بند است که عبارتند از: 1- انحلال کمیته دولتی اداره غزه 2– لغو تمامی دستورات عباس برای اعمال مجازات علیه نوار غزه و حماس 3- فراهم کردن زمینه فعالیت آزادانه دولت وفاق ملی در نوار غزه 4- حل مشکل کارکنان حماس و استفاده از آن در دستگاه‌های دولتی 5- سازماندهی انتخابات سراسری فلسطین 6– دعوت قاهره از تمامی طرف‌های فلسطینی به گفت‌وگوی فراگیر برای بررسی راهکارهای پایان دادن به دودستگی‌ها.

طرح جایگزین عباس

منابع فلسطینی گزارش دادند که عباس پس از موافقت با طرح ابتکاری مصر، سرلشگر ماجد فرج را برای ارائه طرح جایگزین خود به رهبران حماس مأمور کرد و فرج نیز در تماس تلفنی با یکی از رهبران این جنبش، طرح ابتکاری متشکل از 3 بند که به نظر می‌رسد تکرار شروط سابق عباس است، مطرح نمود.

این طرح عباس شامل انحلال کمیته دولتی اداره غزه، در درجه نخست است که این کمیته از سوی حماس تشکیل شده و از مجلس قانونگذاری نیز رأی اعتماد گرفته است و در جلسات آن نیز تنها نمایندگان حماس در غزه شرکت می‌کنند.

در بند دوم این طرح بر فعالیت دولت وفاق ملی در نوار غزه به استثنای حمایت از بخش‌هایی همانند بهداشت، آموزش و غیره تأکید شده است و بند سوم نیز بر سازماندهی انتخابات عمومی، ریاستی، قانونگذاری و شورای ملی فلسطین در راستای اجرای توافقات قبلی حماس و فتح تأکید دارد.

به نوشته الحیات، حماس به این طرح عباس پاسخ نداده بلکه از طریق رسانه‌های خبری و از قول «صلاح بردویل» عضو دفتر سیاسی حماس دو بند دیگر که در طرح عباس حذف شده بود، به آن اضافه کرد که عبارتند از: ادغام کارکنان حماس (حدود 42 هزار نفر) در دستگاه‌های دولتی و نهادهای وابسته به تشکیلات خودگردان و برگزاری نشست‌های کادر رهبری موقت متشکل از نمایندگان حماس، جهاد اسلامی و دیگر گروه‌ها.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس