کد خبر 757725
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۳
13951215000462_PhotoA.jfif

شرکت صنایع شیمیایی حیفا در اعتراض به برچیده شدن ذخایر آمونیاک حیفا، تاسیساتش در اراضی اشغالی را تعطیل و تمام 800 کارمند خود را اخراج کرد.

به گزارش مشرق، شرکت صنایع شیمیایی حیفا، یکی از بزرگترین شرکت‌های مرتبط با تولیدات کشاورزی در جهان، اعلام کرد که درپی دستور دیوان عالی رژیم صهیونیستی برای برچیده شدن ذخایر «آمونیاک»، تمام شعب خود در فلسطین اشغالی را تعطیل می‌کند.

در حالی که پیشتر گفته می‌شد این شرکت اسرائیلی قصد دارد فقط شعبه بندر حیفا را تعطیل کند اما ساعات پایانی چهارشنبه طی بیانیه‌ای رسمی اعلام شد که صنایع شیمیایی حیفا کل تاسیساتش در فلسطین اشغالی را تعطیل و تمام ۸۰۰ کارمند خود را اخراج می‌کند.

به نوشته وبگاه روزنامه «هاآرتص»، «جولز ترامپ» رئیس صنایع شیمیایی حیفا مستقر در فلوریدا طی نامه‌ای به «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت بعد از دستور دیوان عالی برای تعطیل شدن ذخایر آمونیاک حیفا، این شرکت چند صد میلیون دلار ضرر کرده است.

با تعطیلی شعب صنایع شیمیایی حیفا در اراضی اشغالی، بیش از ۳ هزار نفر بطور مستقیم و غیر مستقیم تحت تاثیر اخراج کارمندان قرار می‌گیرند.

بعد از ماه‌ها کشمکش حول لزوم برچیده شدن تاسیسات آمونیاک در شهر «حیفا»، دیوان عالی دادگستری رژیم صهیونیستی روز ۹ خرداد امسال، به تخلیه کامل آن در تاریخ ۳۱ جولای (۹ مرداد) رای داد.

تاسیسات فرآوری و ذخیره‌سازی ۱۲ هزار تُنی آمونیاک در شهر حیفا بارها مورد تهدید «سید حسن نصرالله» دبیرکل جنبش حزب‌الله قرار گرفته و تاکید کرده بود اگر رژیم صهیونیستی بخواهد جنگ دیگری را با لبنان آغاز کند، با انفجار این مخازن صدها هزار اشغالگر در حیفا جان خود را از دست خواهند داد.

فعالان محیط زیستی و برخی از سیاستمداران اسرائیلی این مخازن آمونیاک را «بمب ساعتی» در حیفا توصیف کرده و خواستار جابجایی یا برچیده شدن آن بودند.

در حکم دیوان عالی دادگستری رژیم صهیونیستی آمده است: «آمونیاک ماده سمّی است و به دلیل نزدیک بودن پایانه آن به یک میلیون نفر در منطقه حیفا، احتمال اینکه یک رخنه امنیتی یا نقص فنی باعث فاجعه شود، وجود دارد. همچنین خطر نشست آمونیاک یا آسیب به کشتی‌های اطراف آن وجود دارد.»

پیشتر بیش از ۴ هزار اسرائیلی در برابر دادستانی حیفا تجمع کرده و از کابینه نتانیاهو خواستند این مخازن را از شهر حیفا به جای دیگر انتقال دهد.

چندی پیش نیز پروفسور «ایهود کینان» از موسسه فنی اسرائیل طی گزارشی جمع‌بندی کرد که هرگونه حمله به تاسیسات ۱۲ هزار تُنی آمونیاک می‌تواند فاجعه‌ای در آن منطقه ایجاد کرده و در حالی که انفجار خود مخزن هزاران نفر را به کام مرگ می‌کشاند، حمله به شناورهایی که آمونیاک را جابه‌جا می‌کنند نیز صدها هزار نفر دیگر را خواهد کشت.

نصرالله نیز پیشتر با اشاره به اینکه دشمن اسرائیلی مجبور شده است در برابر تهدید قبلی حزب‌الله، مخازن آمونیاک حیفا را جابه‌جا کند، گفت: «فرض کنیم شما مخازن آمونیاک حیفا را مخفی کردید، با کشتی‌های حامل آمونیاک که آمونیاک را به فلسطین اشغالی منتقل می‌کنند چه می‌کنید و آنان را لای کدام موج مخفی می‌کنید؟»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس