کد خبر 757177
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۳:۵۰
ژست‌های خاص ترامپ

اسکاراموچی نیامده رفت. مدیر ارتباطات کاخ سفید که هفته گذشته به این سمت منصوب شده بود، حتی فرصت نکرد که تابلوی مورد علاقه خود را در دفتر کارش نصب کند. او پس از 10 روز از سمت خود برکنار شد.

به گزارش مشرق، اسکاراموچی نیامده رفت. مدیر ارتباطات کاخ سفید که هفته گذشته به این سمت منصوب شده بود، حتی فرصت نکرد که تابلوی مورد علاقه خود را در دفتر کارش نصب کند. او پس از 10 روز از سمت خود برکنار شد. اسکاراموچی تنها در همین زمان کوتاه هدف انتقاد های شدید قرار گرفته بود. یکی از دلایل اخراج او، سخنان رکیک وی علیه «راینس پریبس»، رئیس دفتر سابق ترامپ و «استیو بنن»، مشاور ارشد کاخ سفید عنوان شده است.

سخنانی که حتی واکنش ایوانکا و ملانیا ترامپ بانوی اول آمریکا و دختر رئیس جمهور این کشور را نیز در پی داشت اما به نوشته «نیویورک تایمز»، اخراج اسکاراموچی، سرمایه گذار بورس نیویورک (وال استریت) به خواست «جان کلی» صورت گرفت که از دوشنبه (9 مرداد) کار خود را به عنوان رئیس دفتر جدید دونالد ترامپ آغاز کرده است. اکنون، با اخراج اسکاراموچی، برکناری ها واستعفا های سریالی در دولت 7 ماهه ترامپ، دامن 7 تن از اعضای دولت رئیس جمهور جمهوریخواه را گرفته است:

مایکل فلیـن

ژنرال بازنشسته مایکل فلین، نخستین قربانی سیاسی کاخ سفید بود. فلین 58 ساله مشاور امنیت ملی دولت ترامپ بود. او در ماه فوریه و پس از فاش شدن تماسش با سفیر روسیه در واشنگتن، ناچار شد که کناره گیری کند. گفته می شود فلین وقتی هنوز دولت جدید روی کار نیامده بود درباره تحریم هایی که دولت آمریکا (اوباما) وضع می کرده با سفیر روسیه گفت وگو کرده است.

جیمـز کومی

کومی در بحبوحه تحقیقات اف بی آی درباره مداخله احتمالی مسکو در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا و احتمال همکاری مقام های دولت انتقالی ترامپ با مقام های روسیه اخراج شد. سناتور چاک شومر که رهبر اقلیت دموکرات های سناست معتقد است که کومی در این تحقیقات «بیش از حد به حلقه رئیس جمهور نزدیک شده بود» کومی، در سال 2013 با 90 رای مثبت در مقابل یک رای منفی سنای آمریکا برای 10 سال به عنوان مدیر اف بی آی تایید شد اما وی خبر اخراجش را از تلویزیون دید!

مایکل دوبـکه

مایکل دوبکه مدیر پیشین ارتباطات کاخ سفید بود. او که یک استراتژیست مجرب جمهوریخواه است، برای اصلاح راهبرد رسانه ای کاخ سفید به این سمت منصوب شده بود اما، تنها 3 ماه پس از به کار منصوب شدن از سمت خود استعفا کرد. گفته می شود که در ارتباط با جنجال های ناشی از دخالت های احتمالی روسیه در کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دوب ضعیف عمل کرده است اما برکناری دوب نیز به جنجال های ناشی از روابط پنهان تیم انتخاباتی ترامپ با مقامات امنیتی و سیاسی روسیه خاتمه نداد.

شـان اسپایسـر

شان اسپایسر نه با رسانه ها رابطه خوبی داشت و نه با رئیس جمهور این کشور، دونالد ترامپ. اسپایسر سخنگوی کاخ سفید بود. مخالفت او با انتخاب آنتونی اسکاراموچی باعث شد که او از سمتش استعفا بدهد. البته از مدت ها قبل گفته می شد که ترامپ از نحوه پاسخگویی اسپایسر در توجیه رفتار های  رئیس جمهور در برابر رسانه های منتقد ناراضی است و زمزمه هایی برای عزل سخنگوی کاخ سفید شنیده می شد. به این ترتیب، اسکاراموچی پیش از آن که خود نیز از کار برکنار شود، باعث کناره گیری و اخراج شماری از مسئولان کاخ سفید شده بود.

راینـس پریبـس

راینس پریبس که روز جمعه کنار گذاشته شد، رکورد کوتاه ترین دوره خدمت یک رئیس دفتر رئیس جمهوری را تنها با 189 روز شکست. رئیس دفتر رئیس جمهور، بالاترین مقام در بین کارمندان کاخ سفید است و در هر دوره رئیس جمهور منتخب فردی از نزدیکان و افراد مورد اعتماد خود را به این سمت منصوب می کند. دونالد ترامپ روز جمعه در حالی که پریبس درهواپیما در کنارش نشسته بود در توئیتر اعلام کرد که راینس پریبس را از سمت خود به عنوان رئیس کارکنان کاخ سفید برکنار و جان کلی وزیر امنیت داخلی آمریکا را جایگزین او کرده است.

والتر شـاب جونیـور

والتر شاب، مدیر دفتر ملاحظات اخلاقی دولت آمریکا بود. او در دوره زمامداری اوباما نیز وظیفه سرپرستی این اداره را برعهده داشت. موافق نبودن با سیاست ها و رویکرد دولت ترامپ و به ویژه اعتراض او نسبت به شفاف نبودن منابع مالی دونالد ترامپ منجر به کناره گیری او شد. شاب در 19 ژوئیه ناچار شد که کناره گیری کند. وظیفه این دفتر مانع شدن از سودجویی های غیرقانونی اعضای دولت آمریکاست.

آنتـونی اسـکاراموچی

آخرین قربانی کاخ سفید، آنتونی اسکاراموچی بود. دوره فعالیت او در کاخ سفید تنها 10 روز بود. اسکاراموچی پیش از آن که به مقام مدیریت ارتباطات کاخ سفید برسد، در بازار بورس نیویورک فعالیت داشت. این پست از ماه می و پس از اخراج مایکل دوب خالی بود تا این که ده روز پیش ترامپ اسکاراموچی را مامور این وظیفه کرد. ماموریتی که خیلی زود به پایان رسید. اظهارات توهین آمیز اسکاراموچی باعث برکناری او شد.


مردی که مهره ها را می چیند

همان طور که پیشتر گفته شد، برخی معتقدند اسکاراموچی، به خواست «جان کلی» ژنرال بازنشسته نیروی دریایی ارتش که به تازگی به عنوان رئیس کارکنان دفتر ریاست جمهوری آمریکا منصوب شده، اخراج شده است. گفته می شود ترامپ برای این تصمیم دست این ژنرال بازنشسته ارتش را باز گذاشته است. برخی جمهوری خواهان آمریکا امیدوارند که انتخاب جان کلی به سمت ریاست دفتر رئیس جمهور، به سامان دهی دوباره کاخ سفید بینجامد. روزنامه نیویورک تایمز روز دوشنبه نوشته «جان کلی» در اولین روز حضورش در کاخ سفید از قدرتش استفاده کرد و به دستیارانش گفت که قصد اِعمال انضباط نظامی را در «بال غربی کاخ سفید» که بی سروسامان و در هم آشفته است دارد.ترامپ درباره او گفته است: «بدون شک ژنرال کلی به عنوان رئیس کارکنان کاخ سفید، کار فوق العاده ای انجام خواهد داد. او فردی با روحیه جدی است؛ در جایی که مملو از جنجال است، بدون جنجال کار ها را به پیش می برد که کار شگفت آوری است» .حالا باید دید که با روی کار آمدن ژنرال بازنشسته ثبات در کاخ سفید حاکم خواهد شد یا خیر.

منبع: روزنامه خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس