کد خبر 757161
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۱۴
کردستان عراق

هنوز بیش از هفت ماه به انتخابات پارلمانی عراق مانده اما به نظر می‌رسد بعد از آزادی موصل از دست گروه‌ تروریستی داعش گروه‌ها و جریان‌های سیاسی به انتخابات آینده توجه دارند.

به گزارش مشرق، سید رحیم نعمتی در یادداشت روزنامه جوان نوشت:

هنوز بیش از هفت ماه به انتخابات پارلمانی عراق مانده اما به نظر می‌رسد بعد از آزادی موصل از دست گروه‌ تروریستی داعش و در حالی که نیروهای عراقی خود را برای پاک کردن تلعفر از وجود این گروه آماده می‌کنند، گروه‌ها و جریان‌های سیاسی به انتخابات آینده توجه دارند. این توجه گروه‌های سیاسی هم در داخل و هم خارج از این کشور دیده می‌شود، چنانکه تشکیل احزاب و صف‌بندی‌ها و ائتلاف‌های تازه در داخل عراق گواه این موضوع است، جدای از اینکه سفرهای خارجی شخصیت‌های مطرح وجهه خارجی موضوع را تشکیل داده است. در این بین، سفر مقتدی صدر به عربستان و دیدار او با محمد بن سلمان، ولیعهد و وزیر دفاع سعودی اهمیت خاصی پیدا کرده، چراکه او مثل حیدر العبادی یا قاسم الاعرجی، نخست‌وزیر و وزیر کشور عراق، مقام رسمی ندارد تا سفرش مثل سفر این دو در عربستان در قالب روابط دیپلماتیک باشد و نحوه استقبال و بازتاب سفر او از طرف سعودی‌ها آنقدر جدی بوده که باید توجه خاصی به این موضوع کرد. این توجه خاص نمی‌تواند بدون در نظر گرفتن دخالت‌های آل‌سعود در امور داخلی عراق باشد، چنانکه دست‌کم یک‌بار باعث تغییر سفیر سعودی‌ها در عراق شد و حالا باید گفت که آنها با این نوع دیدارها آماده چیدن دام و دانه‌ای برای انتخابات آینده عراق می‌شوند.

کمیساریای عالی انتخابات عراق پنج‌شنبه گذشته از دادن مجوز فعالیت به 9 حزب جدید خبر داد تا بتوانند در انتخابات آینده پارلمانی شرکت کنند. این احزاب عبارتند از: اتحاد نیروهای ملی، جریان اصلاح ملی، جنبش دموکراتیک آشوری، حزب‌الله عراق، توافق ملی عراق، طلیعه اسلامی، جریان شهید اول، وطن و دولت عادل که از اسامی این احزاب پیداست جریان‌های متنوع طایفه‌ای و مذهبی را نمایندگی می‌کنند. از طرفی دیگر، کناره‌گیری عمار حکیم از ریاست مجلس اعلای عراق و تشکیل حزب جدیدی به نام الحکمه الوطنی و با شعار «عراق پل همکاری و نه میدان جنگ» در این روزها اتفاق افتاد که این موضوع نقطه کانونی و مهم در تشکیل احزاب جدید به شمار می‌رود. شکل‌گیری احزاب جدید بی‌شک در جهت آمادگی برای انتخابات پارلمانی و فتح 328 کرسی آن است و حکیم هم از این موضوع مستثنی نیست و او با انگشت گذاشتن بر تفاوت‌های امروز عراق با گذشته است که از مجلس اعلی کناره‌گیری کرده و حزب جدیدی تشکیل داده است تا بتواند ائتلاف سیاسی تازه‌ای را رقم بزند. تاکنون اکثر نمایندگان مجلس اعلی به حزب او و فراکسیونی به نام شهروند پیوسته‌اند، جدای از اینکه احزابی مثل المواطن، تجمع الامل و جنبش ترکمانی وفاء هم به ائتلاف با حزب او پاسخ مثبت داده‌اند.

سفر مقتدی صدر به عربستان وجه دیگری از تحولات سیاسی عراق نسبت به انتخابات ماه آوریل است که به نظر می‌رسد محمد بن سلمان می‌خواهد نقشی در آن داشته باشد. گفته می‌شود که او در دیدار محرمانه‌اش با صدر از اشتباهات دولت قبلی آل‌سعود گفته و گویا به این وسیله خواسته تا به نحوی از صدر دلجویی کرده باشد. شکی نیست این دلجویی محمد بن سلمان بدون طمع نیست و برای استفاده از جریان صدر است تا جاپایی مطمئن‌تر در پارلمان و شاید سهمی از کابینه آینده عراق به دست بیاورد. این خط با توجه به تحرک ایاد علاوی قابل توجیه است که بعد از  شکست فهرست‌های العراقیه و الوطنیه او در انتخابات‌های قبلی، حالا رو به جریان صدر آورده تا بتواند از بدنه اجتماعی این جریان برای پیروزی در انتخابات استفاده کند.

این تحرک به معنای ائتلاف جدیدی از علاوی با جریان صدر است که ماجد الغراوی از جریان صدر آن را تأیید کرده و از آن به عنوان طرح مقتدی صدر یاد کرده آن هم با این ادعا که قصد تشکیل ائتلافی فرامذهبی را دارد. در هر صورت، روند این ائتلاف مدتی است که در جریان بوده و حتی گفته می‌شود علاوی دیدارهایی با صدر داشته و جدای از ائتلاف میهنی عراق به ریاست علاوی، گروه‌هایی مثل جریان مدنی دموکرات عراق و ائتلاف عراق هم به آن پیوسته‌اند. روابط علاوی با آل‌سعود بر کسی پوشیده نیست تا آنجا که خود او سه سال قبل و در مصاحبه‌ای با روزنامه کویتی الجریده به این موضوع اعتراف کرده و حتی گفت که به آن اعتراف می‌کند. به همین جهت است که علاوی در میان جریان‌های سیاسی عراق مشهور به «عامل عربستان» است و حالا که این عامل ائتلافی با صدر تشکیل داده، باید از خواب و خیال سعودی‌ها و شخص محمد بن سلمان برای انتخابات ماه آوریل گفت. محمد بن سلمان با استفاده از این عامل قصد دارد مداخله‌جویی در عراق را برخلاف گذشته پیش ببرد که به جای استفاده از گروه‌های تروریستی، از روند نرم انتخابات بهره‌برداری کند، آن هم با ظرفیت اجتماعی جریان صدر تا با ادعای ائتلاف فرامذهبی، عناصری مثل علاوی را در ترکیب کابینه آینده عراق قرار بدهد. به این جهت است که باید با دقت روند تشکیل ائتلاف‌های سیاسی در عراق را رصد کرد تا دام و دانه سعودی‌ها نتواند شیرینی پیروزی بر داعش را مبدل به تلخی انتخاباتی کند.

منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس