کد خبر 75641
تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۰ - ۲۰:۲۷

زمانی که بوئینگ 727 از فرودگاه مسکو پرواز کرد، همه چیز مرتب بود. حتی چرخهای جلو هم به راحتی جمع شدند و پرواز برای 94 مسافر و 19 خدمه هواپیما، عادی بود. تا اینکه عبور از دریای خزر تمام شد و زمان فرود در فرودگاه امام خمینی تهران رسید. با کم کردن ارتفاع پرواز، کاپیتان هوشنگ شهبازی متوجه نقصی در سیستم چرخهای جلو شد. این اتفاق 8 روز پیش افتاد.

به خاطر نقصی که پیش آمده بود، خلبان نمی توانست به موقع، هواپیمایی را که قرار بود در ساعت 15 و 20 دقیقه در فرودگاه امام واقع در جنوب تهران فرود بیاید، کنترل کند. به همین خاطر مسیر فرودگاه مهرآباد واقع در غرب تهران را در پیش گرفت.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
پس از اینکه هواپیما، مسیری را در کریدور هوایی شرق به غرب تهران، پیمود و برای نشستن آماده شد، خلبان 55 ساله مجددا برای بازکردن چرخهای جلوی هواپیما تلاش کرد، ولی به دلیل نقص، ارابه جلوی هواپیما، باز نشد.

با وجود این نقص خطرناک که می تواند منجر به زمین خوردن و انفجار هواپیما شود، شهبازی، با خونسردی، از برج مراقبت فرودگاه مهرآباد، تقاضای فرود اجباری کرد و پس از کم کردن سرعت، به آرامی روی باند 29 چپ فرودگاه مهرآباد بر زمین نشست. ساعت 16، هواپیما متوقف شد و پس از فرود آرام، مسافران، هواپیما را ترک کردند.

در تیم پرواز این هواپیما: کاپیتان رستگار فر، کاپیتان عقدایی و کاپیتان قربانپور حضور داشتند.

بوئینگ 727 نیز برای تعمیرات به آشیانه منتقل شد تا بار دیگر در مسیر پرواز قرار گیرد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    4 0
    شایسته تقدیر ویژه است
  • ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    4 1
    فرودش خیلی قشنگ بود کمی از آبروی رفته خلبانان ایرانی را برگرداند
  • معین ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    5 0
    تازه بنده خدارو به جای تشویق فرستادن مرخصی اجباری.
  • گمنام ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۶
    2 0
    خلبانان ایرانی همیشه باغیرت و با آبرو بودن...نقص فنی هواپیماهای ما به علت تحریم دلیلی بر ضعف خلبانان ما نیست....
  • سید داوود محمدی ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۶
    1 0
    بوئینگ 727 نیز برای تعمیرات به آشیانه منتقل شد تا بار دیگر در مسیر پرواز قرار گیرد. جالبه تا سقوط نکرده و فاجعه درست نشده مدام تعمیرش میکنن و میفرستنش توی مسیر پرواز بابا چرا چند تا جدیدش رو نمیخرند؟
  • شهاب ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۶
    1 0
    باید سر تا پای این خلبان فهیم و با درایت رو طلا بگیرن. خدا بهش سلامتی و عزت بده انشاالله. مصاحبه اش رو یه بار بخونین متوجه فهم و درایتش میشید.
  • ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۶
    0 0
    مرخصی فرستادن به دلیل این است که ایشان یک استراحتی بکند شاید فکر میکنید مهارت وی جلوی استرسش را هم گرفته ؟ این یک قانون است تا وی با روحیه بهتری بتواند پروازهای اینده را انجام دهد
  • بهبود ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۶
    0 0
    حالا آقای هوشنگ شهبازی کدومه ؟ نفر سمت راست یا نفر سمت چپ ؟
  • سید مصطفی ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۶
    1 0
    خلبان های ایرانی خیلی هم کارشون درسته!!! شما ساده ای، همیشه نقص هواپیماها رو میندازن گردن خلبان مرحوم!!
  • ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۶
    0 0
    خدا کنه خلبان پرواز بعدی این هواپیما هم بلد باشه بدون چرخ هواپیما رو متوقف کنه وگرنه نقض فنی این هواپیما به دلیل تحریم هرگز درست نخواهد شد ! حالا ببین !
  • ۰۳:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۶
    0 0
    من فیلموشو دیدم یه چیزی تو مایه های معجزه بود واقعا باعث افتخاره
  • مرتضي ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۶
    0 2
    اين يه امر عادي براي خلبان‌ها است. حقوق ميليوني؛ مرخصي‌هاي فراوان؛ كار كم و تعريف و تقدير فراوان. بيچاره مهندسان پرواز كه همه كارها را آنها مي‌كنند، ولي حقوق پايين؛ ساعت كار بالا؛ مرخصي اندك؛ و هيچكس هم از آنها نام نمي‌برد. حتي در همين مورد هم تمام محاسبات و مشاوره‌ها كار مهندس پرواز داخل هواپيما است، ولي باز هم همه چيز به اسم خلبان تمام مي‌شود و كسي از آنها ياد نمي‌كند!
  • ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۶
    1 0
    درود بر اين خلبان دلسوز وشجاع . خدا انشاالله ايشان را حفظ نمايد .
  • ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۶
    1 0
    اشکال مرخصی چیست؟!
  • روح الله.ح ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۶
    0 0
    آخه کدومشونه؟ سمت چپیه یا راستیه؟
  • مرتضي ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۶
    0 0
    جناب گمنام! خدمتتون عرض كنم كه تا حالا تمامي هواپيماهاي ما كه دچار سانحه شده‌اند، همگي ﴿بدون استثنا﴾ به دليل اشكال خلبان بوده است. ولي به قول آقا سيد مصطفي، تنها زماني اين را اعلامنموده‌اند كه يا خلبان نيز فوت كرده بوده و يا خارجي بوده است. متاسفانه به دليل پارتي‌هاي كلفت، نه تنها عيوب خلبان‌ها را نمي‌گويند، بلكه هميشه تقصيرها را نيز به ناحق به گردن واحد تعميرات مي‌اندازند كه ابدا واقعيت ندارد.
  • ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۶
    0 0
    احسنت به این بزرگ مرد
  • مرتضي ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۶
    0 0
    برادر ناشناس! نمي‌خواهم كار ايشونو كوچك كنم كه انصافا كارش عالي بوده و قابل تقدير. فقط مي‌خوام بدونيد كه تمام خلبان‌ها با توجه به آموزش‌هاي وسيعي كه مي‌بينند، بايد قادر به انجام چنين كاري باشند و دقيقا براي همين لحظات هم هست كه حقوق‌هاي سرسام‌آور مي‌گيرند. وگرنه جز بلند كردن و نشوندن هواپيما، خلبان ايراني هيچ كار ديگه‌اي نداره و همه كارها را خود هواپيما انجام مي‌دهد ﴿گفتم خلبان ايراني، چون توي بسياري از كشورهاي غربي، حتي همين كار را هم خود هواپيما به صورت خودكار انجام مي‌دهد﴾. ولي متاسفانه خيلي از آنها از چنين مهارتي برخوردار نيستند و به محض بروز اولين مشكل ﴿يا بدتر از آن، مثل خيلي از هواپيماهاي قبلي كه صرفا به دليل اشكال خلبان سقوط كردند﴾ هواپيما را مي‌اندازند.
  • ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۶
    0 0
    سمت چپی
  • ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۶
    1 1
    خدا حفظش کنه. ما برای این خلبان دعا میکنیم. بهترین خلبان جهانه.
  • ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۶
    2 0
    خدا حفظش کنه. ما برای این خلبان دعا میکنیم. بهترین خلبان جهانه.
  • ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۶
    0 0
    سید جان قطعه یدکیش رو هم بهمون نمیفروشن خودش که جای خود داره البته این دلیل نمیشه که اوبی جون(اوباما) مردم ایران رو دوست نداشته باشه... اگه دوستمون نداشت که با خرج خودش اینهمه شبکه ماهواره ای رنگ و وارنگ واسمون راه نمینداخت!
  • محمد ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۶
    1 0
    خلبان سمت چپ ميشينه
  • سیدمهدی موسوی ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۶
    0 0
    جناب مرتضی بد نیست کمی مطالعه در حوزه هوانوردی داشته باشید بعد راجع به خلبانان ایرانی اظهار نظر کنید چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب خلبانان ایرانی در دوره های آموزشی نظامی و تجاری هماره جزو بهترین ها بوده اند . زمان طاغوت وزارت دفاع عربستان به مجلس سنا آمریکا اعتراض می کند که چرا هواپیماهای مدرن را به این کشور نمی فروشد و به خلبانان این کشور اجازه آموزش با سیستم های جدید را نمی دهد که مدیر مک دانل داگلاس اظهار می دارد خلبانان خاورمیانه به جز ایران باید دهها سال کار کنند تا تازه به مرحله صفر خلبانان ایرانی برسند.! امروزه با این تجهیزان فرسوده این هنر خلبانان و مهندسان تعمیرات و نهندسان پرواز است که این پرندگان کهنه را در آسمان نگه داشته اند.
  • ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۷
    0 0
    امیدوارم سیستم های هدایت خودکار هواپیما بخصوص در حالت تیکاف و لندینگ...که جدیدآ انگار یک هواپیمای مسافربری بدون سرنشین هم تست شده در ایران راه بیفته!!.....
  • محمد باقر ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۷
    0 0
    مشرقی ها بهتر است با این خلبان شجاع مصاحبه مخصوص انجام داده وگزارش ویژه پخش کنید.
  • ناصر ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۷
    0 0
    توي هواپيماي جنگنده بله، ولي در مورد مسافربري، مشكوكم. در مورد اون هواپيمايي كه توي اصفهان افتاد، خلبان تا صبح اصلا نفهميده بود توي بيابون نشسته و فكر مي‌كرد توي باند نشسته و گم شده!!!
  • سعيد ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۷
    0 0
    ببينيد مهارت خلبان يك طرف قضيه است ولي شما از خودشان كه بپرسيد حتما نام امام وكمك ائمه را هيچوقت از ياد نمي برند واين يك آزموني بود براي كشورهاي كه ميگفتن فرودگاه امام مشكل داره حالا دنيا ميبنه نه كه مشكل نداره تازه بدون چرخ هم توش فرود ميان
  • مرتضي ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۸
    0 0
    كاملا درسته آقا ناصر! جالبه كه به جاي اينكه توبيخش كنند كه چرا به دليل تنظيمات غلط ارتفاع، هواپيما را چنان به زمين زدي كه ديگه هم قابل استفاده نبود و دور انداختنش، ازش تقدير هم كردند!!! اين موضوع اينقدر عجيب بود كه ساير همكارانش حتي برايش لطفه هم ساخته بودند و مي‌گفتند مامور برج مراقبت آذري زبان بوده و به خلبان مي‌گفته: "بياباندي" ﴿يعني اونجا بيابونه كه داري مي‌شيني﴾، ولي خلبان كه متوجه لهجه مامور برج مراقبت نشده بوده فكر مي‌كرده طرف داره مي‌گه "بيا بانده" ﴿بيا اينجا باند است﴾ و هماپيما را همانجا نشانده! متاسفانه ايشان اصلا خلبان باتجربه‌اي هم نبوده‌اند و چون در آستانه بازنشستگي قرار داشته و براي اينكه با حقوق خلباني بازنشست شود، پرواز اين هواپيما را به او مي‌دهند كه آنرا ﴿كه هواپيماي نويي هم بوده است﴾ به زمين مي‌كوبد و از رده خارج مي‌كند.
  • مرتضي ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۸
    0 0
    جهت اطلاع بگم كه اين هواپيما قرار بود در فرودگاه امام فرود بيايد. ولي بعد از بروز مشكل فوق، خلبان هوشمندانه مسير پرواز را عوض كرده و به فرودگاه مهرآباد رفت. اگر ايشان اين درايت را به خرج نمي‌داد و در فرودگاه امام مي‌نشست، با توجه به اينكه خدمات تعميرات آنجا وجود ندارد، مشكل بسيار بزرگي به نام انتقال هواپيما به مهرآباد به وجود مي‌آمد كه با درايت ايشان، اين مشكل به سادگي برطرف شد.
  • مرتضي ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۸
    0 0
    اين سيستم جديدنيست! سال‌ها است در برخي كشورهاي اروپايي از آن استفاده مي‌شود، ولي چون آقايان غربي براي انسانيت و حقوق بشر ارزش بسياري قايل هستند، بعيد است به ما بدهند!!!. متاسفانه به دليل قوانين نژاپرستانه ايكائو، امكان ساخت هست و الان هم هواپيما با آن هدايت مي‌شود. سيستم تيكاف و لنديگ هم چيز جديدي نيست و در حال حاضر برخي كشورهاي اروپايي چندين سال است از آن استفاده مي‌كنند، ولي عمومي و اجباري نيست. حتي اگر عمومي شود هم چون غربي‌ها خيلي انسان دوست هستند و عاشق نوع بشر!!!! به ما نخواهند داد. متاسفانه امكان ساخت داخلي آن هم وجود ندارد، چرا كه به دليل قوانين استعماري ايكائو، قطعات هواپيماهاي شخصي را هيچ كشور حق ندارد خودش بسازد و در غير اين صورت، آن هواپيما ممنوع الپرواز خواهد شد. يكي از دلايل عدم پيشرفت داخلي ما در صنعت هواپيماهاي مسافربري ﴿بر خلاف جنگنده‌ها﴾ همين است. حتي ساده‌ترين قطعات ﴿مثل سيم و باتري﴾ را هم بايد بخريم و اگر خودمان بسازيم، با مشكل بين‌المللي مواجه خواهيم شد. اين را گفتم تا آقاياني كه در مورد انرژي هسته‌اي اينقدر احمقانه ﴿و برخي خائنانه﴾ مي‌گويند چه نيازي به انجام اينكار است، بدانند كه ورود ما به اين صنعت چه خدمت بزرگي به كشور بود و در آينده همگان به اهميت آن پي خواهند برد ﴿هرچند كه الان هم خوشبختانه اكثر مردم به اهميت آن واقفند﴾.
  • صادق ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۸
    0 0
    آقا مرتضي يهو بگو خلبان بوقه ديگه! پس اصلا خلبان توي هواپيما چيكار مي‌كنه؟
  • مرتضي ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۸
    0 0
    چنين عيبي بارها و بارها در تمام دنيا به وقوع پيوسته است. هواپيما ١٠٠٪ درست خواهد شد و بدون ايراد به پرواز در خواهد آمد. حالا ببين!
  • بهزاد ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۸
    3 0
    با سلام بنده خلبان هستم و ساکن کانادا لازم می دونم ضمن تشکر از تمامی کرو پروازی خلبان مهندسین پرواز و مهمانداران مطالبی را عرض کنم: مطلب اول:جمله" با وجود این نقص خطرناک که می تواند منجر به زمین خوردن و انفجار هواپیما شود" ایراد دارد مگر در حالت فوق با فرود آرام و بدون چرخ انفجار رخ می دهد . مگر مایع زرد رنگ رو کف باند نمی ریزند مگر آتش نشانی وجود ندارد. تو دنیا هم از اتفاقات زیاد می یفته و انفجاری رخ نمی ده تو رو خدا اینقدر وحشتناک نکنیدش. مطلب دوم: "پس از فرود آرام، مسافران، هواپیما را ترک کردند". فرود آرام بود درست ولی تو عکس در سایت دیدم سرسره های هواپیما همه باز شده و اوکوئیشن انجام شده. با اینکه به نظر من نیازی به باز کردن سرسره نبوده و خطری هواپیما را تهدید نمی کرده (در سه حالت باز کردن اسلاید اجباریست - فرود در آب - اسیب بدنه - آتش رونده که هیچکدام در این پرواز نبود) ضمن احترام به تصمیم خلبان در این خصوص فقط خواستم عرض کنم مسافران آرام هواپیما را ترک نکردند فکر کنم با سرسره پایین اومده باشند. مطلب سوم برای جوب اقای سعید گزینه اول. "حتما نام امام وكمك ائمه را هيچوقت از ياد نمي برند واين يك آزموني بود براي كشورهاي كه ميگفتن فرودگاه امام مشكل داره حالا دنيا ميبنه نه كه مشكل نداره تازه بدون چرخ هم توش فرود ميان ". آقا سعید هواپیما در فرودگاه مهراباد نشسته نه امام .
  • مرتضي ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۸
    0 0
    جناب آقا صادق. خلبان به دو دليل در هواپيما حضور دارد: ١. دلگرمي مسافران ﴿اگه خلباني در هواپيما نباشد، آيا خود شما حاضريد سوار آن هواپيما شويد؟﴾ ٢. بلند كردن و نشاندن هواپيما. پس از بلند كردن هواپيما از زمين ﴿كه در حال حاضر اين كار در اكثر كشورها به عهده خلبان است و به صورت خودكار صورت نمي‌گيرد﴾، عمده وظيفه خلبان در يك چيز خلاصه مي‌شود: تنظيم مشخصات مقصد ﴿از قبيل ارتفاع از سطح دريا و جهت جغرافيايي و ... و پس از آن همه چيز تا مقصد توسط خود هواپيما به انجام مي‌رسد و حتي خلبان به راحتي مي‌تواند صندلي خود را ترك كند! جالب اينكه سقوط‌هاي صورت گرفته تا كنون اكثرا به دليل غلط بودن همين تنظيمات بوده است و هيچ كدام به دليل نقص فني هواپيما نبوده است﴾ و دوم، زير نظر داشتن هشدارهاي احتمالي و علايم نشان داده شده توسط خلبان خودكار. تا وقتي مشكلي بروز پيدا نكند، خلبان جز اين دو كار هيچ كار خاص ديگري ندارد. در زمان بروز مشكل، خلبان خود سكان را به دست گرفته و به هدايت هواپيما مي‌پردازد كه در اين حالت تمامي محاسبات و مشاوره‌ها بر عهده مهندسين پرواز است. مثلا خلبان مي‌خواهد بدان وزن هواپيما چقدر است و آيا با آن وزن مي‌توان نشست يا خير؟ انجام محاسبات مربوطه و اعلام نتيجه و اينكه قدرت موتور چقدر بايد باشد و چقدر در هوا بايد چرخيد تا ميزان سوخت به چه ميزان برسد و ... همه بر عهده مهندس پرواز است.
  • نینا ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۹
    0 0
    نکنه حسودیت شده آقای خلبان ساکن کانادا؟؟؟؟
  • حمیده ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۰
    0 0
    با سلام خواهش میکنم خلبان شهیدی که در سال 1366 یا 1367 توسط امریکایی ها در ابهای خلیج فارس به شهادت رسیده اند را برایم ی بیدا کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس