کد خبر 755831
تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۷
اخراج یک معترض از محل سخنرانی ترامپ در اوهایو

فرید زکریا در آخرین برنامه تلویزیونی خود در سی ان ان گفت که دولت امریکا به لانه زنبوری تبدیل شده که در آن شایعه و جنجال در بالاترین حد است.

 به گزارش مشرق، تا کنون در هیچ دولتی سابقه نداشته است کاخ سفید این قدر آشفته باشد. این حجم از برکناری و استعفا در حالی که تنها شش ماه از آغاز به کار دولت جدید گذشته، در تاریخ امریکا بی سابقه بوده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری جنجالی امریکا روز پنج شنبه درک هاروی، مشاور ارشد خود در امور خاورمیانه را برکنار کرد در حالی که گفته می شد وی یکی از نزدیکان و از مشاوران اصلی وی در امور خاورمیانه بوده است. به گزارش اسپوتنیک نیوز روسیه، وی تجربه زیادی در حوزه خاورمیانه داشت و یکی از افراد کلیدی در طرح ترامپ برای بررسی سیاست های آمریکا درمورد ایران، سوریه و عراق بود. هاروی تا پیش از این در سیاست های افراطی دولت امریکا در مسایل مختلف خاورمیانه نقش محوری داشت. وی که عضو شورای امنیت ملی امریکا نیز بود، عمدتا مواضع تندی علیه ایران اتخاذ می کرد.

برخی منابع می نویسند که برکناری وی به دلیل درگیری های داخلی و نظرات متضارب دیگر اعضا نسبت به مسائل سیاست خارجی بوده است. بسیاری می گویند استیو بنن، مشاور نزدیک ترامپ و از افراد بسیار با نفوذ در کاخ سفید در برکناری وی نقش داشته است. بنن از افرادی است که ترامپ بسیار تحت تاثیر افکار او قرار دارد و بسیاری از سیاست های ترامپ درباره مسائل مختلف به خصوص در زمینه سیاست خارجی با توصیه های او اتخاذ می شود. هاروی کسی بود که به ترامپ حمله موشکی به سوریه به بهانه استفاده حکومت بشار اسد از سلاح شیمیایی را پیشنهاد داد. وی به ترامپ توصیه کرده بود بدون توجه به این که واقعا بشار اسد از سلاح شیمیایی استفاده کرده است یا نه حمله موشکی را انجام دهد. به اعتقاد وی این کار می توانست پیام قاطعی به ایران و روسیه بدهد مبنی بر این که امریکا در سوریه حضور دارد.

به فاصله یک روز بعد از برکناری هاروی، دونالد ترامپ در حساب توئیتر خود و بر خلاف روال معمول و روند اداری وزیر امنیت داخلی را جایگزین رئیس دفتر کاخ سفید کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا این خبر را در پیامی توئیتری اعلام کرد و نگفت که آیا راینس پریبس، رئیس دفتر کاخ سفید اخراج شده یا استعفا داده است اما این رئیس سابق کمیته ملی جمهوری خواهان در پیامی به یاهو نیوز گفت که او پنج شنبه گذشته استعفای خود را تقدیم ترامپ کرده بود. ترامپ در توئیتر خود نوشت: «خوشنودم که به اطلاع شما برسانم که ژنرال / وزیر جان کلی (وزیر امنیت داخلی آمریکا) را به عنوان رئیس دفتر کاخ سفید معرفی کردم. او یک آمریکایی فوق العاده است...». ترامپ سپس به فاصله کوتاهی در پیام دیگری نوشت: «او یک رهبر فوق العاده است. جان همچنین عملکرد ویژه ای در وزارت امنیت داخلی داشت. او جزء ستاره های اصلی دولت من است. » راینس پریبس در پاسخ به این سوال که آیا از تغییر و تحولات ترامپ پیش از اعلام آن مطلع بوده است، گفت: «بله ما صحبت کردیم. من به صورت خصوصی پنج شنبه استعفا دادم. »

در همین حال سارا هاکبی سندرز، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد دو طرف حدود دو هفته پیش درباره این تغییر صحبت کرده بودند. او شفاف به این سوال پاسخ نداد که آیا پیربس استعفا کرده یا برکنار شده است.

راینس پریبس هرگز خود را به صورت یک رئیس دفتر کاخ سفید نشان نداد. او هرگز به دسترسی به رئیس جمهوری آمریکا کنترل نداشت، زمان ترامپ را مدیریت نمی کرد و قدرت او برای استخدام و اخراج همواره زیر سوال بود. مشاوران ترامپ هم می گویند که رئیس جمهوری آمریکا هنوز پریبس را نبخشیده بود چرا که او در رقابت های انتخاباتی سال ۲۰۱۶ و زمانی که ویدویی از سخنان جنسی رکیک ترامپ منتشر شد، به او پیشنهاد داده بود تا از انتخابات کنار بکشد.

با گذشت تنها شش ماه از روی کار آمدن ترامپ، این رئیس جمهوری جنجالی آمریکا کلکسیونی از برکناری ها و استعفاها را در کارنامه خود دارد. حدود یک هفته قبل از این، وی شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید را از کار برکنار کرده بود در حالی که گفته می شد استعفای وی به دلیل اختلافاتش با دونالد ترامپ بوده است. مایکل فلین، مشاور سابق امنیت ملی که به اتهام تماس با روس ها در ایام انتخابات ریاست جمهوری امریکا مجبور به استعفا از سمتش شد و اکنون در مظان اتهام دریافت ۳۰ هزار دلار پول در ازای دادن اطلاعات علیه هیلاری کلینتون به روس هاست، مایک دوبکه، مدیر ارتباطات کاخ سفید، کیتی والش، معاون رئیس دفتر کاخ سفید، مک فارلند و معاون مشاور امنیت ملی همگی کسانی هستند در فاصله همین شش ماه از سمت های خود استعفا کرده اند.

این در حالی است که رفتارهای ترامپ در برابر جف سشنز، دادستان کل امریکا که هم زمان وزیر دادگستری امریکا نیز هست، سبب شده است تا بسیاری در انتظار استعفای او نیز باشند. جف سشنز که تا چندی پیش از متحدان سرسخت ترامپ بود اکنون از سوی وی متهم شده است که در پرونده دخالت روسیه در انتخابات امریکا ضعیف عمل کرده و ترامپ معتقد است که او نتوانسته به اندازه کافی از او و خانواده و اطرافیانش دفاع کند تا پرونده جنجالی دخالت روسیه در انتخابات امریکا خاتمه یابد. طبیعتا تمامی این انتقادها توئیتری است و کسی نمی داند در درون اتاق بیضی شکل رئیس جمهوری امریکا آیا لحن هایی به این تندی علیه سشنز استفاده می شود یا خیر. سشنز اتهامات ترامپ را رد کرده و گفته است با قدرت به کار خود ادامه می دهد اما اجازه نمی دهد کسی اقتدار دستگاه قضایی را خدشه دار کند و از آن به سود خود بهره ببرد. گفته می شود در این جا نیز رد پای جرد کوشنر، داماد ترامپ و استیو بنن مشاهده می شود.

این در حالی است که منابع خبری می گویند که رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه و جیمز متیس، وزیر دفاع نیز به استعفا می اندیشند. اگر چه وزارت امور خارجه امریکا روز پنج شنبه اعلام کرد که تیلرسون قصد کناره گیری ندارد اما در عین حال تایید کرد که وی این روزها بسیار خسته است. روزنامه نیویورک تایمز نوشت که تیلرسون به اطرافیانش گفته از این وضعیت بسیار خسته شده و تا کنون سابقه نداشته است که در کاری این قدر خسته شود. او از این که ترامپ از توئیتر به جای دستگاه سیاست خارجی برای اعلام مواضعش استفاده می کند و برای این کار با هیچ کس مشورت نمی کند به شدت عصبانی است. احساسی که جیمز متیس نیز دارد. او نیز از این که ترامپ توئیتر را به ابزاری برای حمله به مخالفانش و هر آن کس که با او اختلاف دارد، تبدیل کرده و در این رابطه با هیچ کس مشورت نمی کند به شدت عصبانی است و حتی هشدار داده اگر رئیس جمهوری امریکا بخواهد به همین شیوه ادامه دهد او نیز ناگزیر خواهد شد از سمت خود استعفا دهد. استعفایی که پیش بینی می شود دامنگیر رئیس ستاد ارتش و بسیاری از فرماندهان نظامی دیگر امریکا نیز بشود.

تا کنون سابقه نداشته دولتی با این حجم از آشفتگی در امریکا آغاز به کار کند و این قدر سر در گم عمل کند و کارکنانش تا این اندازه با یکدیگر اختلاف داشته باشند. فرید زکریا در آخرین برنامه تلویزیونی خود در سی ان ان گفت که دولت امریکا به لانه زنبوری تبدیل شده که در آن شایعه و جنجال در بالاترین حد است و ملکه (ترامپ) هر کس که با او مخالف باشد را بی درنگ می کشد (برکنار می کند).

منبع: دیپلماسی ایرانی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس