سيد عبداله متوليان

مقام معظم رهبری در نامه تاریخی ۲۹ مهر ماه ۹۴ در الزامات نه‌گانه تأکید کردند: «وضع هر گونه تحریم در هر سطح به هر بهانه‌ای، نقض برجام محسوب می‌شود. »

به گزارش مشرق، «عبدالله متولیان» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:

فراموش نمی‌کنیم که یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم در تبلیغات انتخاباتی خود و در جمع برخی از هوادارانش در دفاع از آثار برجام خطاب به منتقدان می‌گفت:  «چجور آب و صابون بیاریم روتون را بشویید؟، ناراحتید تحریم برداشته شده؟ ؛ کاسبان تحریم! ؛ ناراحتید؟، می‌خواهید تحریم (ها را) برگردانید؟!!!... تحریم‌ها دیگر برنمی‌گردد!!!... شما می‌خواهید با دنیا مذاکره کنید؟ شما اصلاً بلدید با دنیا مذاکره کنید؟ شما زبان دنیا را می‌فهمید چیه؟ شما در فهم زبان خودتون گرفتارید؟»

همین نامزد در برنامه مناظره، وعده می‌داد که آماده است مانند برجام، در برجام‌های بعدی و در مذاکره با امریکا (بخوانید شیطان اکبر و طاغوت اعظم) بقیه مشکلات فی‌مابین دو کشور را حل و بقیه تحریم‌ها را هم لغو کند.

اینک از آن روزهای گرم تبلیغات انتخاباتی و سخنان غلوآمیز و غیرواقعی در باره برجام و لغو تحریم‌ها فاصله گرفته‌ایم و وارونگی و صرفاً تبلیغاتی بودن آن سخنان برملا شده است.

گذشت دو سال از برجام از عدم تحقق وعده‌های برجامی دولت حکایت کرده و نشان می‌دهد ذوق‌زدگی، تقسیم مدال، معجزه دانستن برجام، گنجاندن آن در نظام درسی مدارس، آفتاب تابان و ابر شتابان و باغ گلابی دانستن برجام، توهمی بیش نبوده و ذوق زدگی و اعتماد به دشمن ساده انگارانه و فاقد پشتوانه عقلی و تجربی بوده است.

در پسابرجام، نه دیوار تحریم‌ها فرو ریخته، نه پیروزی بدون جنگ حاصل شده و نه تغییر رفتاری در طرف مقابل نسبت به ایران حاصل شده، بلکه برعکس، ایران بنا به اذعان چند باره همه دستگاه‌های نظارتی بین‌المللی، به تمامی تعهداتش صد درصد پای‌بند بوده اما دنیا شاهد زیاده خواهی بیشتر غرب از ایران است و این خاصیت جنگ دیپلماسی غربی است که پس از یک توافق دهها سال پشت خاکریز آن توافقنامه سنگر گرفته و از کشورِ هدف شروع به امتیازگیری می‌کند ؛ بلایی که با پیمان دنباله‌دار کمپ دیوید بر سر فلسطینیان آورده و پس از به زانو در آوردن یاسر عرفات، جرئت و جسارت انقلابی فلسطینیان را گرفته و مرحله به مرحله اهداف خود را پیش برده‌اند.

امروز ملت ایران شاهد است که در پسابرجام شاهد بیش از ۸۰ تحریم جدید علیه افراد حقیقی و حقوقی است، اموال و دارایی‌های ایران (ساختمان علوی به انضمام ۲ میلیارد دلار) مصادره شده، زیاده‌خواهی و خصومت‌ورزی غرب و شیطان بزرگ تشدید شده، و ترامپ رسماً علیه برجام و ایران اعلام جنگ کرده‌ و دقیقاً در جنگ دیپلماسی به‌دنبال ادامه مذاکره و امتیازگیری بیشتر است.


آنچه که امروز با آن مواجهیم در واقع میوه شجره‌ای است که در سال ۹۲ کاشته شد. در انتخابات ۹۲ به دشمن آدرس اشتباهی دادیم و برای لغو تحریم‌ها اظهار عجز کردیم و مذاکره با امریکا برای لغو تحریم‌ها را به رأی گذاشتیم و تبدیل به مطالبه ملی کردیم و در نتیجه گفتند و نوشتند: «ارزیابی غرب از دولت روحانی، تعامل با فروشنده بدهکار و مشتاقی است که خود را ناگزیر از فروش حقوق ملی می‌بیند.

بر پایه این جمع بندی اگر خریدار صبور باشد شرایط فروشنده را دشوارتر می‌کند و در همان حال قیمت فروش را کمتر خواهد کرد. » (وب‌سایت رادیو فرانسه - مهر ۱۳۹۲)

مروری بر سیر مذاکرات و توافق برجام و پسابرجام نشان می‌دهد که بر خلاف همه تذکرات رهبری و انتقاد دلسوزان:

۱ - عجله کردیم.
۲ - نقد را به وعده نسیه دادیم.
۳ - بین داده‌ها و وعده‌های نسیه توازن برقرار نکردیم.
۴ - اصل هم زمانی اقدامات دو طرف را زیر پا گذاشتیم و نقد دادیم و طبق متن برجام وعده نسیه را هم با هزار اما و اگر که مورد سوءاستفاده طرف مقابل شده است دریافت کردیم.
۵ - هیچ تضمینی برای وعده‌های پوچ و نسیه نگرفتیم.
۶ - تضمینی برای برگشت‌پذیری امتیازات داده شده در صورت نقض عهد دریافت نکردیم.
۷ - تعلیق را با بی‌دقتی تمام به جای لغو پذیرفتیم.
۸ - خود را دانای مطلق دانسته و به نصایح منتقدان و دلسوزان گوش ندادیم و آنان را کاسبان تحریم نامیدیم.
۹- ... و ظاهراً برای هیچ توافق کردیم ؛ هم چیز را دادیم و تقریباً هیچ به‌دست آوردیم.
شرایط به‌وجود آمده در پسابرجام نشان می‌دهد که امریکایی‌ها با جدیت به‌دنبال ایجاد شرایط و فضایی هستند تا ضمن تثبیت عقب‌نشینی صورت گرفته از سوی ایران (تعطیلی ۱۰ ساله و بلکه دائمی صنعت هسته‌ای) مجدداً مذاکرات با ایران را برای اخذ امتیازات بیشتر آغاز نماید.

هرگز نباید فراموش کنیم که دیروز با تکیه بر اراده‌های پولادین ملت خداجو و با اتحاد ملی و انسجام اسلامی، با اقتدار خواهان خلع سلاح اتمی غرب و برچیده شدن انبارهای موشک‌های اتمی رژیم صهیونیستی از منطقه غرب آسیا بودیم ولی امروز ضمن قبول تحقیر ملی با بتن ریختن در نیروگاه اراک، ساده لوحانه در پی لغو گوشه‌ای از تحریم‌ها از طریق استراتژی نزدیک شدن به اروپا با اختلاف افکنی بین اروپا و امریکا  بر سر برجام هستیم!

هرگز نباید فراموش کنیم که شعار «انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست» یک مطالبه ملی بوده و هست. این شعار را نمی‌شود با دستاورد تقریباً هیچ برجام لگدمال کرد و متأسفانه بزرگ‌ترین دستاورد برجام برای غرب به‌ویژه امریکا، به فراموشی سپردن شعار استراتژیک «انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست» بوده‌است و شیطان بزرگ در خلال مذاکرات چهار ساله توانسته حساسیت مردم ایران را به این شعار محوری که عامل وحدت‌بخش و تجلی اراده و پایداری ملت ایران در برابر زیاده‌خواهی غرب و نظام سلطه بوده، کم کرده و برگ برنده و بزرگ‌ترین پشتوانه و دست برتر نظام برای مذاکره با زیاده‌خواهان را به‌شدت ضربه پذیر کند.

شرایط آشفته و بسیار بد سیاسی و اقتصادی امریکا نشان می‌دهد امریکا دیگر محرک اقتصاد جهان نیست. بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول «چشم‌انداز اقتصاد جهانی» امریکا هژمونی اقتصادی خود را از دست داده است و این فرصت خوبی برای ایران به‌منظور اعاده حیثیت انقلابی و قرارگرفتن در موضع طلبکار است.

مقام معظم رهبری در نامه تاریخی ۲۹ مهر ماه ۹۴ در الزامات نه‌گانه تأکید کردند: «وضع هر گونه تحریم در هر سطح به هر بهانه‌ای، نقض برجام محسوب می‌شود. » ایشان همچنین دولت را موظف کردند که در این صورت؛ «طبق بند ۳ مصوبه مجلس، فعالیت‌های برجام را متوقف کنند.»

... و اینک در عین حالی که ما نمی‌توانیم دولت خود را در برابر گرگ‌های جهانی تنها بگذاریم و یک نهضت ملامتیه در کشور درست کنیم، همدلی و هماهنگی و یکپارچگی مسئولان، نمایندگان و دولتمردان در برخورد با عربده‌کشی و تهدیدات شیطان بزرگ را به فال نیک گرفته و پیشنهاد می‌کنیم جمهوری اسلامی ایران به بهانه بدعهدی غرب و مشخصاً امریکا، موضعی مقتدرانه و متحد را اتخاذ نموده و در چارچوب حفظ لاشه بی‌خاصیت برجام نگاهی فرصت محور به وقایع موجود داشته و نسبت به رفع نقایص برجام و بازگشت به موضع اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اقدام نمایند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس