بهروز نعمتی

اصلاح‌طلبان می‌گویند ممکن است شورای شهر پنجم تهران به سرنوشت شورای اول تبدیل شود و با میدان دادن به اختلافات، سرآغاز یک «دومینوی شکست» برای آنها باشد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

بقای تفکر روحانی و مدل پوتین_مدودف در سال ۱۴۰۰؟!

حمیدرضا جلایی‌پور، از فعالان اصلاح‌طلب به تازگی در اظهاراتی گفته است: دولت باید برای بقای تفکر خود در پایان دوره چهار ساله کارنامه قابل قبولی ارائه کند.

او می‌افزاید: ائتلاف اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و اصولگرایان میانه‌رو باید حداقل تا یک دهه آینده حفظ شود.[۱]

*اصلاح‌طلبان اشاره‌های خود به «انتخابات دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۰» را از قبل از روزهای انتخابات اخیر آغاز کردند. اشاراتی که البته هنوز هم ادامه دارد.

قبل از جلایی‌پور، داریوش قنبری از نمایندگان عضو ادوار مجلس نیز طی اظهاراتی به «رئیس‌جمهورساز بودن روحانی»! اشاره کرده و گفته بود:

آقای روحانی باید با توجه به وعده‌های اعلامی کابینه مطلوب خود را به مجلس معرفی‌ کند تا بتواند طی چهارسال آینده با دست پر در برابر مردم بنشیند و به شخصیتی رئیس‌جمهورساز تبدیل شود![۲]

«فیض‌ا... عرب‌سرخی» دیگر سیاسی اصلاح‌طلب هم به تازگی در بخشی از مصاحبه تفصیلی خود با خبرگزاری ایلنا و در پاسخ به این سؤال که «جریان اصلاحات برای انتخابات بعدی چه برنامه‌ای دارد؟» گفته است:

اصلاحات یک جریان سیاسی است که بخش اصلی جامعه را در برمی‌گیرد. تعدادی از افراد آن شناخته شده که حرفشان بیشتر شنیده می‌شود کسانی نیز کمتر شناخته شده هستند که طبیعتاً حرفشان کمتر دیده می‌شود. قطعاً این اشخاص تکاپو و تلاش می‌کنند که دیده شوند.

او تصریح می‌کند:

سال ۱۴۰۰ مثل سال‌های ۹۶ و ۹۲ اصلاح‌طلبان نامزدی خواهند داشت و اگر هم اجازه ندادند قطعاً نامزدی خواهند یافت که از آن حمایت کنند. کما اینکه مشاهده کردیم در انتخابات مجلس ما از نامزدهای اصولگرای معتدل حمایت کردیم چون نامزدی نداشتیم.[۳]

در ایام پیشاانتخابات، عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات نیز طی اظهاراتی در کنگره حزب انجمن اصلاحات گفته بود: باید مسیری برویم که مسیر ۹۲ و ۹۴ را در ۹۶ ادامه دهیم و برای ۹۸ و ۱۴۰۰ برنامه‌ریزی کنیم.[۴]

از باب رندی باید گفت که آقای روحانی رئیس‌جمهور ساز می‌شود، البته اگر اصلاح‌طلبان بگذارند...

ضمن اینکه به نظر می‌رسد مردم ایران نه در سال ۱۴۰۰ بلکه خیلی زودتر از آن و با روشن شدن تکلیف خدمتگزار بودن یا نبودن شهردار اصلاح‌طلب تهران، شورای شهر پنجم و پرونده برجام به قضاوتی صحیح درباره ضرورت ادامه داشتن تفکر دولت و اصلاح‌طلب دست یازند. فرایندی که بعید است، بتواند نسخه «پوتین_مدودف» را در دستان رئیس‌جمهور روحانی و نزدیکان وی قرار دهد.

لازم به توضیح است که ائتلافی که جلایی‌پور از آن صحبت می‌کند از آنجا که مبانی صحیحی ندارد، چیزی به نام منافع در آن پررنگ است و دوست و دشمن نیز به وجود اجبار در آن اذعان می‌کنند؛ به هیچ وجه ائتلاف مانا و کارایی نیست و علت توفیق آقای روحانی در انتخابات ۹۶ که حتی از منظر اصلاح‌طلبان هم دور از انتظار بود (و برای همین برای آقای روحانی ستاد انتخاباتی تشکیل ندادند) را باید در جای دیگری جُست...

***

بهروز نعمتی: می‌خواستم وارد دولت بشوم، لاریجانی نهی کرد

بهروز نعمتی، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و از چهره‌های نزدیک به آقایان روحانی و لاریجانی اخیراً در بخشی از مصاحبه خود با خبرگزاری دولتی ایرنا گفته است:

اینکه خط ونشان‌هایی کشیده شود که فلان وزیر باشد یا فلان وزیر نباشد درست نیست مثلا در رابطه با آقای رحمانی فضلی به عنوان وزیر کشور و یا علی ربیعی حساسیت های حاشیه‌ای ایجاد شده است در صورتی که آقای رحمانی فضلی فردی زحمتکش و سالها در مسئولیت های مختلف کارهای خوبی انجام داده است. حال ممکن است ایراداتی در کار باشد اما باید دید چقدر درست است یا چقدر می توان جبران کرد .

او همچنین می‌افزاید:

«من شخصا با آقای لاریجانی برای حضور در دولت صحبت کردم و ایشان گفت صلاح نیست دو نفر در دولت بروند و حتی بنده را نهی کردند و نظر ایشان این بود که آقای روحانی خودش تصمیم گیری کند.»

نعمتی همچنین در صحبتی که می‌توان آنرا کنایه به اصلاح‌طلبان ارزیابی کرد نیز گفته است:

اینطور نیست که در یک انتخابات یک نفر بگوید من کار را انجام دادم. آقای روحانی خودش پتانسیلی داشتند و گروههای مختلف از همه جناح ها هم دور او جمع شدند و بطور رسمی و غیر رسمی از ایشان حمایت کردند [۵]

*صحبت‌هایی آقای نعمتی حاوی اطلاعات خامی است که نشان می‌دهد سطح اختلافات حامیان رئیس‌جمهور روحانی برای چنیش کابینه دوم چه ماهیتی دارد؟! دوستان و دشمنان «عبدالرضا رحمانی‌فضلی» وزیر کشور چه کسانی هستند و چرا کسی وقعی به سهم‌خواهی گسترده اصلاح‌طلبان از کابینه دوم آقای روحانی طی هفته‌های اخیر نمی‌گذارد.

این مقولات، اطلاعات و سؤالات اشاره شده شکل دهنده رخدادهای مهمی در آینده نزدیک هستند که برخی معتقدند «آغاز روند طلاق سیاسی اصلاح‌طلبان از دولت» یکی از آنهاست.

*** 

از شورای شهر بوی خیر به مشام نمی‌رسد!

«شورای شهر پنجم» و احتمال آغاز دومینوی شکست اصلاح‌طلبان

محمدحسین درودیان، عضو شورای شهر اول تهران که حائز اکثریت اصلاح‌طلبان بود اما به دلیل جنجال‌های سیاسی منحل شد؛ اخیراً در مصاحبه با روزنامه شرق گفته است:

«اعتمادی که مردم در تهران و کلان‌شهرها به جریان اصلاح‌طلبی کردند بی‌هزینه نخواهد بود. مسئولیت این اعتماد کامل و این رأی قاطع بار بسیار سنگینی است که اگر از آن به دقت حراست نشود کلیت جریان اصلاح‌طلبی را با تهدید جدی مواجه خواهد کرد.

منتخبان شورا باید بدانند که الان سرنوشت اصلاح‌طلبی با سرنوشت تهران گره‌ خورده ‌است. اندک قصور یا تقصیری در عمل به آنچه در ایام انتخابات گفته شد، میدان‌دادن به اختلافات و اتخاذ رویکردهای حذفی و منازعه‌جویانه، سرآغاز یک دومینوی شکست خواهد بود. نه‌تنها شورا که همه متولیان و معتقدان به گفتمان اصلاح‌طلبی باید نسبت به این موضوع هوشیار باشند. اگر همه توان و نیروی بالقوه در شهرداری تهران در اصلاحات بنیادین و مدیریت شهری و امور شهری بسیج نشود، به سراشیبی‌ای درغلتیده‌ایم که همه‌چیز را با خود خواهد برد.»[۶]

*خوف چهره‌های جریان سیاسی چپ از فرجام شورای شهر پنجم تهران (که تمام اعضای آن اصلاح‌طلب هستند) و کارنامه شهرداری که این شورا قرار است به ساختمان بهشت بفرستد، امر مکتومی نیست و عالم و آدم از آن اطلاع دارند.

با اینهمه اما این خوف شدید سبب نشده است که اصلاح‌طلبان دست به ژن‌درمانی بزنند و یا از برخی عادات طیفی خود دست بکشند...

به سخن دیگری اینکه هر جریان سیاسی دیگری اگر در شرایط اصلاح‌طلبان قرار داشت تلاش می‌کرد تا اول از همه از حاشیه‌ها دوری گزیند، یک شهردار کارآزموده را بر بلدیه تهران بگمارد و از همه مهمتر اینکه وابستگان خود در شورای شهر را نیز به نحو مناسبی در قول و عمل چینش دهد.

اما چیزی که مردم در عمل شاهدند این است که اصلاح‌طلبان از روز ابتدا، اولا اقدام به حذف چکشی مهندس محسن هاشمی که به عبارتی شهردارترین چهره اصلاح‌طلب محسوب می‌شود، کردند، سپس دل به حواشی گسترده انتخاب شهردار دادند و در حیطه اعضای شورا نیز از تنها چیزی که جلوگیری نکردند منازعات سیاسی بود.

با رصد ما تاکنون راهبرد قابل اتکا یا برنامه مدوّنی برای پیشرفت سریعتر تهران، از مصاحبه‌ها و تریبون‌های منتخبان چپ شورای شهر پنجم به دست نیامده است و به جای آن صرفا صحبت‌هایی درباره «لزوم ایفای نقش بیشتر زنان» و یا حملات رنگارنگ به «محمدباقر قالیباف» شنیده شده است و لاغیر...

فی‌الواقع به مصداق ضرب‌المثل قدیمی «سالی که نکوست از بهارش پیداست» بایستی به قضاوت این رفتارها نشست.

و اگرچه هیچکس دوست ندارد ولو به قیمت منازعات سیاسی، ذره‌ای از پیشرفت تند و سریع پایتخت جمهوری اسلامی ایران کم شود اما از شمایل و حرکاتی که اصلاح‌طلبان درباره پیروزی خود در شورای شهر پنجم تهران ترسیم کرده‌اند؛ به قول حضرت حافظ، بوی خیر به مشام نمی‌رسد.

***

۱_ http://monitor.shafaqna.com/FA/IR/۱۰۰۴۶۲۰۰

۲_ mshrgh.ir/۷۳۸۵۸۲

۳_ mshrgh.ir/۷۴۰۰۹۷

۴_ mshrgh.ir/۷۴۰۰۹۷

۵_ http://new.irna.ir/fa/News/۸۲۶۱۱۰۲۹

۶_ http://www.sharghdaily.ir/News/۱۳۶۶۵۳

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
    21 13
    آقای روحانی و دوستانشان اگر هم بخواهند رئیس جمهور سازی کنند اما در سال 1400 سنشان دیگر اجازه نخواهد داد.
    • علی IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
      22 3
      بله متاسفانه باید رجز بخوانند 4سال ویرانگری کردند و باز با شعبده بازیهای انتخاباتی از ما رای گرفتند و روز از نو و روزی از نو...
  • سید US ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
    13 11
    عثلاه تلبان طحوع عاور
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
    3 9
    از اونجایی که برای مردم مسجل شده همه سرو ته یه کرباس اند
  • مسیر IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
    15 8
    کلآ این گروه معروف به اصلاح طلبان با ، القائات ، تهدیدات ، اتهامات ، مادیات ، فرافکنی ، کذب گویی ، مغلطه بازی و فریب افکار عمومی و رقابت ناسالم و بازی با احساسات مردم ، به ناحق رآی گرفت و کلآ رگ خواب مردم را زدند و رقیب را برای مردم عذابی الهی توصیف کردندوخودشان را حلال مشکلات و عامل شادی و رفاه ، مردم هم متآسفانه اصولآ دروغ شیرین را بهتر پذیرا هستند ، حالا چرا ؟؟
  • RU ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
    28 5
    وجدانا روز قیامت باید جواب پوتین را بدهی با این قیاس مع الفارق! پوتین روسیه را از شر بلایای غربزده ها و نوکران تفکر آمریکایی نجات داد.
    • علی IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
      12 2
      اره واقعا خدا پدر پوتین بیامرزه روسیه الان یک کشور عالی برای زندگی
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
    17 6
    حکومت اصلاح طلبان در شورای شهر پنجم تهران چنان خاطره ای برای مردم باقی بگذارد که با چراغ به دنبال قالیباف بگردند.
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
    14 1
    بهروز نعمتی >> متخصص چشمک
  • ناشناس IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
    12 2
    پیشنهاد میکنم اظهار نظرهای بعضی از مشاوران روحانی را مطالعه کنید و ببینید نگاهشان در مورد مردم ایران چیست خیلی جالبه آنوقت جواب خیلی از سوالات در می آید که چطور مردم را روانکاوی میکنند ضمناً مردم تهران و کل مردم ایران هنوز دست از سر این لیبرالها و سکولارها برنمیدارند صبر کنید صبر کنید بینید چطور دست آوردهای قالیباف را در زیبا سازی شهر زیر پای حزب بازیهای خود لگدمال میکنند
  • مومن IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
    27 2
    من حاضرم پوتین ریس جمهور ایران بشه وروحانی ریس جمهور روسیه والله ایران مقتدرتر میشود
  • اکبر IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
    1 1
    اصلاح طلبان دنبال پوتین نیستند این شما هستید که دنبال پوتین هستید دائما در حال خراب کردن شخصیت افراد رقیب هستید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس