کردستان عراق

حتی با نگاهی گذرا به نقشه فرضی شکل گیری کشور مستقل کردستان در شمال عراق درخواهیم یافت که این کیان سیاسی با چالش‌های بزرگی در حوزه جغرافیایی مواجه خواهد شد که آن را تا مرز فروپاشی سوق خواهد داد.

سرویس جهان مشرق - از زمان تشکیل حکومت فدرال در عراق طی یک دهه گذشته، رویکرد دولت اقلیم کردستان (KRG) همواره بر «جدایی از دولت مرکزی در بغداد» و «تشکیل کشور مستقل» کردستان متمرکز بوده است. در این بین عواملی ابهامات موجود در قانون اساسی مصوب سال 2005 عراق، درگیری های طایفه ای، ضعف دولت مرکزی، ظهور «داعش» و به دست گرفتن صادرات نفت اقلیم، تلاش کُردها برای کسب حمایت جامعه بین المللی به ویژه قدرت های جهانی با خواسته استقلال کردستان را دو چندان کرد.

تاکنون گزارش‌ ها و تحلیل‌ های بی شماری درباره موانع پیش روی تشکیل کشور مستقل کردستان در رسانه های مختلف منطقه ای و بین المللی منتشر شده و به یقین هر عقل سلیمی که بهره ای از منطق برده باشد، درمی یابد، جدایی اقلیم کردستان از عراق با فرض محتمل بودن این سناریو، بیش از آنکه به سود کُردها باشد، به زیان آنهاست.

گزارش ذیل با پذیرش پیش فرض تشکیل کشور مستقل کردستان تلاش دارد، موانع و چالش های پیش روی شکل گیری کشور کردستان در سه سطح جغرافیا، ژئو پولتیک و ژئو استراتژیک منطقه بحران خیز و پر التهاب خاورمیانه را بررسی کند.

چالش های ژئو پولتیک تشکیل کشور مستقل کردستان

علم سیاست، «ژئو پولتیک» را هنر ایجاد موازنه قدرت با بازیگران منطقه‌ ای و جهانی با هدف تامین امنیت و حفظ و گسترش منافع ملی می داند. بر این اساس هنر رهبران سیاسی، تنظیم مناسبات ملی و فرا ملی به گونه ای است که با بهره گیری از فرصت ها و محدودیت های محیطی، منافع و امنیت ملی کشور متبوع اشان را تامین کنند.

کردستان عراق با منطقه ای کوهستانی با مساحتی حدود 74 هزار کیلومتر مربع نزدیک به 6 میلیون نفر از جمعیت بیش از 37 میلیون نفری عراق را در خود جای داده و 6 استان دهوک، کردستان، کرکوک، دیالی و نینوی را در برمی گیرد که در مجموع جدود 20 درصد مساحت کشور عراق را شامل می شود و به دلیل بهره مندی از ذخایر زیر زمینی و منابع آبی در منطقه ای ژئو پولتیک و ژئو استراتژیک واقع شده است.

از طرفی اقلیم کردستان، بین 4 کشور قدرتمند خاورمیانه یعنی جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، سوریه و عراق واقع شده و این موقعیت جغرافیایی این منطقه را به محل تلاقی چهار تمدن بشری یعنی ایران، شبه جزیره العرب، آناتولی و قفقاز تبدیل کرده و به نوعی در مسیر گذرگاهی است که سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا را به هم مرتبط می کند.

همین شرح کوتاه به خوبی آشکار می کند، اقلیم کردستان اگرچه در منطقه ای ژئو پولتیک و ژئو استراتژیک واقع شده، اما با چالش بزرگ و پایداری تحت عنوان «موقعیت بسته» مواجه است که سیاست های خارجی این اقلیم را در دو سطح منطقه ای و بین المللی مقید به قیودی گاها سخت و پیچیده در تعامل با دیگر کشورها به ویژه کشورهای همجوار می کند، چون در مدل دولت – ملت کردستان – با فرض تشکیل - پیش نیاز هرگونه ارتباط و مبادله با دنیای خارج داشتن روابط حسنه با کشورهای همجوار به ویژه دو کشور ایران و ترکیه است و برخورداری از چنین مناسباتی منوط به این است که واکنش کشورهای همجوار به تشکیل کشور جدیدی به نام کردستان چه خواهد بود و چه تعاملی با آن خواهند داشت؟ آیا موجودیت آن را به رسمیت خواهند شناخت؟ آیا تغییر مرزبندی های جغرافیایی و ظهور یک کشور جدید، کوچک و محصور در خشکی با خوشامد گویی همسایگان مواجه خواهد شد؟

ظهور مرزبندی های جدید

اولین پیامد تشکیل کشور کردستان در مرزبندی ها نمایان خواهد شد. بر این اساس مرزهای کنونی عراق با ترکیه تبدیل به مرز کردستان و ترکیه خواهد شد. علاوه بر آن نیمی از مرز فعلی عراق با ایران یعنی از حدود استان کرمانشاه تا استان آذربایجان غربی، به مرز مشترک ایران و کردستان تبدیل خواهد شد.

به این ترتیب اگرچه مرزهای ترکیه با کردستان دست نخورده باقی خواهد ‌ماند و فقط نام کشور همسایه ترکیه از عراق به کردستان تبدیل خواهد شد، اما این وضعیت در خصوص ایران مصداق نخواهد داشت. در این راستا، ایران به جای همسایه غربی فعلی خود، عراق با دو کشور همجوار خواهد شد، در شمال با شمال کردستان و در جنوب با عراق.

سوریه نیز به وضعیتی مشابه وضعیت ایران دچار خواهد شد، به این معنا که در مرزهای شرقی خود، در شمال با کردستان و در جنوب با عراق هم مرز خواهد شد.

همان گونه که گفته شد، به این ترتیب در شرایطی کشور کردستان در منطقه پای به عرصه می گذارد که نه تنها در میان چهار کشور مهم و تاثیر گذار منطقه محصور می باشد، بلکه در حال حاضر هیچ کدام از این کشورها موافق شکل گیری این کیان سیاسی کُردی نیستند.

مخالفان و حامیان کردستان مستقل

اولین پیامد چنین مخالفتی امتناع کشورهای فوق الذکر از به رسمیت شناختن استقلال سیاسی کردستان خواهد بود، چون تشکیل چنین کشوری را عامل تحریک در میان اقلیت‌ های کُرد خود و بر هم زننده امنیت ملی اشان تلقی خواهند کرد.

در این بین تشکیل کشور مستقلی به نام کردستان تنها می تواند، مورد استقبال و حمایت رژیم صهیونیستی و قدرت های غربی باشد. بالطبع دلایل بسیاری وجود دارد که موجب می شود، چنین استقبال و حمایتی بی قید و بند و بی حد و حصر نباشد، از جمله اینکه ارتباط حامیان کردستان مستقل در غرب و منطقه با اربیل بدون استفاده از آسمان و یا خاک کشورهای همجوار کردستان و بدون موافقت و تایید آنها هیچ‌ گاه مسیر نخواهد شد و این می تواند، از یک سو، به برگ برنده ای در دست این کشورها جهت اعمال فشار بر کردستان و امتیازگیری از اربیل و از سوی دیگر، به اهرم فشاری در دست 4 کشور فوق علیه حامیان غربی و منطقه ای استقلال کردستان و تغییر رویکردهای آنها در قبال اربیل بدل شود.

عامل بازدارنده دیگری که حمایت های منطقه ای و بین المللی از کردستان مستقل را محدود خواهد کرد، محاسبات منطقه ای و موازنه های قدرت حاکم بر روابط قدرت های جهانی با کشورهای همجوار کردستان است. دیپلماسی بین الملل هیچ گاه اقتضا نمی کند، آمریکا کردستان را بر متحد منطقه ای چون ترکیه، یکی از اعضای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) یا عراق ترجیح دهد.

علاوه بر اینکه هم آمریکا و هم رژیم صهیونیستی هر قدر هم قدرتمند جلوه دهند و به قوانین و معاهدات بین المللی به توجه باشند، نمی توانند، بدون کسب مجوز از آسمان و خاک عراق، سوریه یا ترکیه برای رسیدن به کردستان استفاده کنند و این مانعی بزرگ در برابر کردستان مستقل خواهد بود که پیامدهای زیانبار و احیانا ویرانگر آن دامنگیر عرصه های سیاسی، ‌اقتصادی و دیپلماتیک اربیل خواهد شد.

ادامه حیات کردستان مستقل در دست همسایگان

الف) ترکیه

بسیاری از نیازهای اقلیم کردستان هم اکنون از طریق ترکیه و مرزهای مشترک بین طرفین برآورده می شود، طبیعی است، بروز هرگونه تنش و چالش در روابط اربیل – آنکارا، به زیان اقلیم کردستان خواهد بود و این برای کشور نوپایی چون کردستان که از مشکلات شدید اقتصادی و ضعف در ساختارهای حکومتی رنج می برد، ضربه ای مهلک خواهد بود.

علاوه بر اینکه این چالش می تواند، به راحتی به نقطه ضعف اربیل تبدیل شده، اگر راه را بر دست اندازی ها و چشم داشت های توسعه طلبانه آنکارا در شمال عراق هموار نکند، بی شک به برگ برنده ای در دست ترکیه تبدیل خواهد شد تا امتیازات بیشتری از کُردها در شمال عراق کسب کند.

در این میان نباید از چالش کُردهای ترکیه که دارای اختلافات دیرینه و متعدد با کُردهای عراق است، به سادگی گذشت. تشدید اختلافات و افزایش خصومت ها می تواند، با اقداماتی نظامی از سوی کُردهای ترکیه در کردستان عراق همراه شود و این تهدیدی بزرگ برای کشور تازه متولد شده کردستان محسوب می شود که اگر آن را سرنگون نکند، بی تردید به شدت تضعیف خواهد کرد.

صرف نظر از راه های زمینی و هوایی، یک دولت مستقل محصور در خشکی بدون دسترسی به آب‌ های بین ‌المللی یا داشتن حق ترانزیت به چنین آب راه ‌هایی محکوم به فنا خواهد بود. ترکیه در ازای تامین منافع اقتصادی اش می تواند، چنین شاهرگ حیاتی را به دولت کردستان واگذار کند. اما بر اساس تئوری ‌های روابط بین‌ الملل، کشوری که حق ترانزیت به یک کشور محصور را می ‌دهد، معمولا خواسته ‌های سیاسی خود را نیز در کنار عواید اقتصادی به آن کشور تحمیل خواهد کرد، در چنین شرایطی ترکیه قادر خواهد بود، در برابر واگذاری حق ترانزیتی که در اختیار دارد، خواسته‌ های سیاسی خود را به کردستان تحمیل و تا حدودی نواحی کردنشین خود را از تاثیرات منفی تشکیل یک دولت کُردی مصون نگهدارد. علاوه بر آنکه درآمدهای اقتصادی ناشی از این عبور ترانزیتی منبع درآمد قابل توجه و جدیدی برای دولت ترکیه خواهد بود و به دولت این کشور در حوزه اقتصاد کمک خواهد کرد.

ب) سوریه

درباره روابط اربیل – دمشق باید گفت، وضعیت متفاوت است. سوریه امروز در شرایطی قرار دارد که به نظام این کشور اجازه برقراری روابط سودمند و هدفمند با کردستان را نمی دهد. حضور صدها هزار پناهجوی سوری در عراق و اقلیم کردستان، عاملی منفی و تنش زا در روابط اربیل – دمشق خواهد بود و این تنش ممکن است، برای سال ها ادامه پیدا کند.

تا زمانی که دولت فراگیری در سوریه بر اوضاع مسلط نشود و خرابی ‌های چند سال جنگ داخلی را سر و سامان ندهد، روند مهاجرت کُردهای سوریه به خارج از جمله کشورهای همجوار ادامه خواهد یافت و کردستان اولین گزینه این پناه جویان خواهد بود که می تواند، آسیب ‌پذیری کشور کوچک و تازه شکل گرفته ایی مانند کردستان را دو چندان کند.

در چنین شرایطی اقلیم کردستان نمی تواند، در محاسبات منطقه ای خود جهت برقراری رابطه و توسعه و گسترش مناسبات موجود، با هدف تامین نیازهایش و ارتباط با جهان خارج حساب کند و این می تواند، شرایط را برای اربیل در مقاطعی از زمان سخت و دشوار کند.

ج) عراق

بدون تردید، جدایی کردستان و تشکیل دولت مستقل کُردی که در جنوب با عراق صاحب مرزهای مشترک خواهد شد، باب مخاصمه با کردستان را باز خواهد گذاشت، به خصوص اگر دولت عراق همچنان به موضع غیر قانونی بودن استقلال کردستان توسل داشته باشد و یا مخالف قضیه الحاق کرکوک به اقلیم کردستان باشد. این شرایط باب مخاصمات بر سر قضایای مختلف بین اربیل و بغداد باز خواهد ماند و بسترساز اختلافات و منازعات جدیدی در منطقه خواهد شد.

طبیعی است، اختلاف مواضع بین دو کشور، زمینه هرگونه توسعه و گسترش روابط و همکاری های فیما بین را از بین خواهد برد و روابط اربیل و بغداد نیز از این قاعده مستثنی نخواهند بود، در این شرایط مرزهای جنوبی کردستان مستقل خیلی زود به دیوار زندانی تبدیل خواهد شد که کُردها را در کشور نوپای اشان محصور کرده است.

ج) جمهوری اسلامی ایران

جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا ضمن حمایت از حفظ وحدت و تمامیت ارضی عراق، مخالفت خود را با تجزیه این کشور و جدایی اقلیم کردستان از بغداد اعلام کرد. تهران بر این باور است که اجرایی شدن این خواسته نه تنها شروع طرح تجزیه و تقسیم عراق، بلکه سرتاسر منطقه است.

اهمیت ایران برای کردستان مستقل در این است که از طریق خشکی خواهد توانست، راه ترانزیتی دیگری را به آب ‌های خلیج فارس بگشاید. در چنین صورتی ایران شاهراه وارداتی کردستان از خلیج فارس و ترکیه شاهراه صادراتی آن خواهد بود. اما اجرایی شدن این سناریو در گرو رویکرد ایران به جدایی اربیل از بغداد و تشکیل کشوری جدیدی به نام کردستان است.

 تغییر وابستگی ها

این اوضاع موجب وابستگی بیشتر دولت اقلیم کردستان خصوصا به ایران و ترکیه خواهد شد. افزایش وابستگی اقلیم کردستان به تنها مسیر ترانزیتی و خط لوله نفتی مورد مناقشه که از ترکیه و مناطق درگیری بین کُردهای ترکیه و دولت آنکارا عبور می کند، خود را در وضعیت آسیب پذیری اقتصادی بیشتری نسبت به گذشته قرار خواهد داد.

در حال حاضر صادرات نفت و درآمدهای اقلیم کردستان با اوضاع سیاسی داخلی ترکیه و درگیری 30 ساله این کشور با «حزب کارگران کردستان»(PKK)  گره خورده که پایگاه هایی برای خود در اقلیم کردستان، شرق سوریه و جنوب شرقی ترکیه دایر کرده و هر از چندگاهی اقدام به منفجر کردن نقاطی از خطوط لوله انتقال نفت ترکیه و عراق می کند.

افزون بر اینکه پ. ک. ک، بارزانی و حزب دموکرات کردستان را نیز به چالش کشیده و بر سر رهبری گروه های کُرد و همچنین «فروختن اقلیم کردستان به ترکیه» با آنها نزاع دارد.

این آسیب پذیری ها در اثر «ماهیت شخصی و غیر شفاف روابط دولت اقلیم کردستان و دولت ترکیه» که بیش از هرچیز شبیه معامله ای شخصی بین مسعود بارزانی و رجب طیب اردوغان می باشد، افزایش پیدا می کند. چون هر گونه تغییر در روابط شخصی بارزانی و اردغان و یا تحول در اوضاع سیاسی داخلی ترکیه، توافق و مفاد آن را به خطر خواهد انداخت و تاثیر مستقیمی بر صادرات نفت اقلیم کردستان خواهد داشت.

خلاصه سخن

موارد فوق الذکر تاکید می کنند که حتی اگر پیش فرض تشکیل کشور مستقل کردستان در شمال عراق را بپذیریم،‌ این کیان سیاسی نوپا پس از اعلام موجودیت با چالش های خطرناکی مواجه است که می تواند آن را تا مرز سقوط و فروپاشی سوق دهد.

پیامد چنین شرایطی در اقلیم کردستان تعمیق بیش از پیش اختلافات بین گروه ها و جریان های سیاسی کُرد خواهد بود که به مراتب خطرات وجودی علیه این کیان جدید سیاسی و ادامه بقای آن در منطقه را افزایش خواهد داد.

به همین دلیل در ارزیابی وضعیت نهایی کردستان عراق از نقطه نظر راهبردی و ژئو پولتیک، به اولین نتیجه ای که می رسیم، این است که دولت اقلیم کردستان نمی تواند، با سلسله اقدامات یک جانبه منطقه ای به خواسته استقلال دست یابد.

چراکه با حکومت های منطقه ای قوی و قدرتمندی همانند ایران و ترکیه برخورد می کند که تاثیری مستقیم بر سرنوشت اقلیم کردستان دارند. اربیل علی رغم اینکه در صدد است تا از اهرم منافعش در یک عراق ضعیف بهره ببرد، اما تا زمانی که این شرایط به شکل اساسی تغییر نکنند، این اقلیم هم چنان در برزخ سیاسی خواهد ماند.   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 148
  • در انتظار بررسی: 243
  • غیر قابل انتشار: 135
  • ناشناس IR ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    این رو میگن ملت سازی و کشور سازی بر اساس تنبان.البته پیش زمینه آن فدرالیسم بر اساس تنبان است
    • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      بیشعور جمعیت کردها در همین منطقه حدود 42 میلیون نفره یعنی بیشتر از کسانی که مثل تو فکر میکنند و به دیگران توهین می کنند
    • IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      کرد در هر جای جهان یه قوم ایرانی هستش، زبان کردی و زبان فارسی هردو از یک ریشه در دسته بزرگ زبان های هندواروپایی هستند و فرهنگ هم یکیه. جدایی و استقلال و... فقط خواست بدخواهان است.
    • فش نیوز IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      84 62
      تنبان... اصلا به تو چه تو چیکاره مملکتی که نظر میدی؟
  • ناشناس IR ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    به زودی خوزستان و آذربایجان و بلوچستان هم در کنار کردستان مستقل میشوند و ایران نابود خواهد شد
    • IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      تو و امثال تو قبل از این توهم پودر خواهید شد
    • ناشناس IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      خطر پانکردیسم و خیانت این افراد بزرگترین تهدید و فتنه بعد داعش است.
    • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      62 26
      دیشب چی خوردی؟
    • بی نام IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      59 20
      تو هم به همراه تفکراتت نیست و نابود خواهی شد
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      اتفاقا دقیقا بخاطر همین مردم با شما مخالفن چون شما فقط کردستان و مناطق کردنشین رو نمیخواید حتی لرستان رو هم میخواید به اینم اکتفا نمی کنید میخواید عمله غرب برای تجزیه بقیه ایران باشید دنبال تجزیه خوزستان و ..‌هم هستید
    • حسین IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      67 73
      صدام هم همین نظرو داش ولی بگور برد
    • IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      34 22
      داروهات رو به موقع بخور!
    • کیو مرث IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      14 9
      توهم زدی عزیز
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
      8 17
      انشالله
    • فرهاد IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
      3 0
      دادش توهم زدی من کردم اینقدر ادعا مالکیت نمیکنم چی زدی
    • Mmm IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۸
      1 4
      برو بابا ضر نزن زنده باد جمهوری اسلامی ایران
  • IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    کشور تروریستی کردستان تشکیل نخواهد شد
    • IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      چرا بیخودی توهین میکنید ؟؟ کجا کردها تروریست بودن آخه ؟؟
    • IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      گفت کشور تروریستی کردستان! یعنی عمال امثال بارزانی. تو چرا به خود می گیری؟!
    • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
      2 1
      🤦🏼‍♂️ حالت خوبه تو که گفتی کشور تروریستی کردستان تشکیل نخواهد شد چون که تو گفتی حتماً مطمئن باش ایجاد نمیشه
    • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
      1 1
      اگ تروریست بودیم خیلی وقت پیش نسل کشی مکردیم
  • DE ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    كردستان عراق اولين گام است بعد به سراغ كردستان ايران و تركيه و سوريه خواهند رفت و يك كردستان بزرك درست خواهند كه البته نه ايران و نه تركيه و سوريه اجازه اينكار را خواهند داد
  • ا IR ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    20 9
    دو تا مطلب یکی اینکه طبق همین تحلیل تا به حال چه کسی جلوی ساخت بندری برای ترانزیت کالا به افغانستان و گرفتن تضمینهای سیاسی را گرفته است تا تنها بازیگر پاکستان باشد دوم در مورد کردستان و امثالهم این تحلیل باعث شد که بشود مثال روشنی زد از وضعیت موجود و شکستهای ایران در روابطش امیدوارم گوش شنوایی باشد و به دست همین عوامل نیفتد.ان مورد این است که در همین تحلیل خیلی خوب گفته شد که در روابط بین الملل و روابط کشورها عقل سلیم اینها را میگوید ولی میخواهم از گروهی که در مسایل دیگر مانند همین دست برده اند و تازه طلبکارانه شروع به هوچیگری هم میکنند,شما در این مطلب گفتید که کردستان برای ترانزیت باید با این کشورها بسازد ولی چون مثلا توی ایران ممکن هست به تجزیه بینجامد از این طرح حمایت نمیشود حال شما در نظر بگیرید دوستان قاچاقچی که فقط به جیب خود فکر میکنند و نه ایران و نه ایرانی برایشان مهم هست با لابیگری ورانت خواری و زد و بند برای رسیدن به پول و پورسانت با عواملی که دارند برای استقلال کردستان تلاش کنند و بعد از انهم خود سر خط دار مسیر شوند و در این پروسه اگر کسی که دلش بسوزد یا اصلا خودش دزد هست ولی تا یه جایی برای منافع خودش دیگر حاضر به نابودی ایران نیست حرف بزند همین اشخاص به خاین و دزد و فلان و بهمان محکومش میکنند,متوجه منظورم شدید باقی مسایل روز هم همین هست کسانی که بچه از بغل مادر میدزدند شدن داعیه دار حق خواهی,بصیرت این است و بصیرت توی یک جعبه نیست که ادم برش دارد بگزارد روی چشمش یا فکر کند فلان تفکر یعنی بصیرت.حالا اگر واقعا دلسوز هستید و واقعا مومن هستید و خدا را میشناسید اب در اسیاب این افراد نریزید و به خودتان بیایید.
  • US ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    آذربایجان هم به زودی مستقل خواهد شد.
    • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      76 75
      برید مستقل شید ببینیم چه شکری میخواهید بخورید
    • قزوینی IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      به قول سیدجوادطباطبایی اندیشمند اهل تبریز پانترکیسم ملغمه ای از بیسوادی و بیشعوری است
    • ناشناس IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      بی خود برای تجزیه طلبی خود به دنبال شریک جرم نباشید تا با این حربه از پلیدی نقشه تجزیه کشورها کم کنید.کلا ترک زبان ها کی و کجا مثل جریانات حاضر ادعای تجزیه طلبی داشته و دارند.جز این است که بهترین مرزداران بوده و در دفاع مقدس چه رشادتها که نکرده اند.یل یاتار طوفان یاتار یاتماز ترکین غیرته
  • IR ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    23 37
    اسراییل از ضعف های بنیادین بسیاری رنج می بره درحالیکه دنبال استیلا بر منطقه هم هست نهایتا دنبال راهکارهاییه که خیالش برای ابد حل بشه همین عربستان ممکن است 50 سال دیگه حاکمی داشته باشه که با صهیون دشمنی کنه جزایر تیران و صنافیر را برای عربستان در نظر گرفت تا عربستان هم در ادامه تجزیه شود کانالی موازی سوئز هم احداث کند خیالش از بابت بندر ایلات و تضعیف مصر راحت شود منتهی فعلا تجزیه کشورهای مقاومت در برنامست ، تمامی کشورهای منطقه تا شمال آفریقا بجز اردن در فهرست تجزیه هستند تا جمعیت و وسعتشان کوچکتر از اسراییل شود و بشود منابعشان را غارت کرد سودان اولین تلفات این قضیس که 2 تکه شد البته سودان بزودی بیشتر هم تجزیه خواهد شد ، قضیه کردستان و ایران و سوریه و ترکیه و عراق نیست تجزیه کردستان عراق دومینویی است که تا خود الجزایر را هم درگیر خواهد کرد چون پله پله مطالبات استقلال طلبی حرکت خواهد کرد حتی با اینکه عربستان و آل سعود هم رسما با ما به دشمنی می پردازد و ترکیه شرارت می کند ایران جلوی تجزیه عربستان و ترکیه هم خواهد ایستاد چون دقیق طرح صهیون را فهمیده با اینکه می داند عربستان تجزیه شود یک کشور شیعه پرنفت ثروتمند می ماند و یک کشور فقیر سنی که به اقتصاد مکه متکیه ولی در این مرحله خود ایران هم به چندین کشور تجزیه شده ، خاندان بارزانی 100 ساله دنبال استقلال طلبی هستند هر بار شکست خوردند ورشکسته شدند فرار کردند سران کوردی عراق می دانند که قطعا 4 کشور مرزهای زمینی و هوایی را کاملا می بندند و اینکه حتی کشور بسیار صبور و اهل صحبتی مثل ایران هم اجازه بازی با امنیت ملیش را نخواهد داد صبوری و صحبت همیشگی نخواهد بود سران کردستان عراق قطعا دیدند که یهویی یک گروه نامشخص ریختن تو اردوگاه منافقین و عکس های سران منافقین را با خال بین 2ابرو منتشر کردند بعدشم هیچ اتفاقی نیافتاد و آنطرف اردوغان عاشق کارهای یهویی و سورپرایزه ! برای همین داخل کردستان عراق هم اجماع نیست احزاب عاقل کردی شفاف مخالفت کردن و خودشونو از جریان بارزانی جدا کردن ، بارزانی حتما این را هم می داند که آمریکا اصلا و ابدا حاضر به ورود به جنگ مدت دار نیست اصلا نمی توانند روی پشتیبانی آمریکا حساب کنند ذات استعمارگر دائما چرخیدن بسمت جای چرب تره چنانکه همین کردها را در استان حلب جلوی ترکیه تنها گذاشت و ارتش سوری حائل شد .
    • IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      75 49
      ازترس اسرائیل برخود بلرزید و نام کردستان هم به اسرائیل تبدیل کنید هه
    • IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      55 40
      بلدی کردی حرف بزنی؟! ضمنا اسرائیل یک موجود جعلی و کودک کشه! کردستان هم قراره این جوری باشه؟! تو جنگ تحمیلی کثافت هایی که به اسم کرد بودن خواستن ایران رو به دشمن تسلیم کنن هیچ غلطی نکردن. تو بیشعور کردنما هم هیچ غلطی نمی تونی بکنی. امیدوارم روزی تمامی کردزبان ها به مام میهن ایران سربلند بازگردند.
    • IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      حرف دهنت رو بفهم بینام سوم. کردها در جنگ دست خالی جلوی صدام وایسادن و شیمیایی خوردن و خونه هاشون خرااب شد. شماها خیلی از این چیزها رو فقط توی فیلمها دیدید.
  • ناشناس ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    43 90
    دولت مرکزی عراق باید از کل عراقی ها برای انحلال اقلیم رای گیری کند تا اگر اقلیم به رفراندوم از مناطق جدایی طلب برای استقلال استناد کرد،با این اهرم که هم وجه داخلی و خارجی کم هزینه،مشروع و مقبولتری دارد این فتنه را از بین برد.به مرگ باید گرفت تا به تب راضی شوند.
    • IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      17 18
      احسنت
  • اصغر ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    انشاالله بارزانی خاین این ارزو را به گور خواهد برد.
    • IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      62 77
      انشاالله بارزانی خاین این ارزو را عملی خواهد کرد.
  • ایران IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    اگه به نقشه پشت بارزانی نگاه کنید به طمع این پلید به خاک ایران هم میفتید حتی استان آذربایجانی، آذربایجانغربی رو نیز به نقشه جعلی خود افزوده اند. توهم هم حدی داره. کردستان هیچوقت نمبتواند به خاک ایران و منطقه آذربایجان ایران چشم بدوزد که ما چشمشان را در میآوریم.
    • IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      اذربایجان غربی نصفش کردنشینه. اگه نمیخواید واقعیت رو قبول کنید مشکل از جای دیگس.
    • IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      88 92
      شما کردنماها تا آمریکا دهنتون رو سرویس نکنه آدم نمی شین! تا کی می خواین حمالی این و اون رو بکنین؟!
    • تکاب IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      96 88
      خطاب به ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴ اذربایجان غربی 75 درصد ترک هستنش 25 درصد کرد که نصف اونا هم از عراق مهاجرت کردن
    • تکاب IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      75 65
      نویسنده بسوز اونجا اذربایجان هستش یعنی جایی که از زمانی که ترکها بودن برای ایران حکومت کردن نمیتونی نامش رو بزاری استان ارومیه
    • IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      36 61
      لس انجلس هم نصفش ایرانی نیشینه.خوب که چی؟
    • IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۵
      35 58
      16:51 آره جون خودت - بجز میاندوآب که ترکنشینه -بقیه شهرهای این استان یا کردنشین هستن با ترکیبی
  • صا IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    برای پایان نزاع لازم است کشور های مختلفی درست شود و ایران و عراق تجزیه شوند و به 10 کشور تبدیل شوند
    • ناشناس IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      52 14
      به ...نت بگو بیفته دنبالش و پیگیر بشه
    • هاشمی IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      23 21
      بی شعور اگر گذاشتم فردا اینجا باشی
    • IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      19 8
      این کامنت شما همان طرح مشاور امنیت ملی دولت کارتر است که می گفت قرارداد ساکس پیکو باید بازبینی شود.
    • IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      19 8
      هر وقت آمریکا به 50 ایالت تشکیل شد باشه
  • رضا IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    94 17
    بارزاني با تشكيل حكومت مستقل كردستان در راه كردستان بزرگ كه نقشه آن در محل كارش نصب شده است گام اول را برمي دارد.
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    استان ارومیه نداریم.آذربایجان غربی هست اصلاح کنید
  • ناشناس IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    55 44
    زهی خیال باطل.کردستان بزرگ و اسرائیل دوم ساخته و پرداخته مراکز غربی توهم سازی برای این مناطق تجزیه طلب است که در باغ سبزی نشان دهند که بعد از استقلال به استانداردهای رژیم صهیونیستی خواهید رسید غافل از اینکه تفاوت و فلسفه ایجاد اسرائیل کجا و استقلال اقلیم کجا.این مناطق اگر اهل تفکر باشند خواهند دید این آتش تجزیه اگر شروع به گسترش کند بزرگترین ضربه را خود اقلیم خواهد خورد.کسی که در اتاق شیشه ای نشسته هرگز به اطراف سنگ پرانی نمیکند.
  • اسماعیل IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    54 21
    تشکیل افغانستان شماره 2 در غرب کشور ، هم به ضرر امنیت ایران است و هم برای مردم کرد منطقه ضرر اقتصادی و امنیتی دارد. امروز سیاست آمریکا تشکیل کشور کردستان است به خاطر منافع خودش ، همانطور که زمان ناصرالدین شاه ، سیاست انگلیس تشکیل کشور افغانستان بود به دلیل منافع خودش.
    • IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      26 51
      اون چیزی که بشش میگی افغانستان ۲ ما بشش میگیم کردستان ۱ حالا بگردید ۲ و ۳ و ۴ را پیدا کنید.
    • IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      31 70
      تروریست این آرزو رو به گور میبری بدبخت بی ملیت
  • مسعود IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    80 45
    برای راضی کردن کرد های عزیز باید یک بندر آزاد در سواحل دریای عمان به نامشان زد تا مشکلات زندگی شان رو با بهبود رود
    • محمود IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      79 28
      درست است بجای جبه گیری ببینید مشکل این قوم مظلوم چیست حل کنید اگر بندر آزاد داشته باشند به فکر جدای نمی افتند.
    • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      41 21
      می خواید یه فرودگاه بین المللی هم توی کیش براشون احداث کنیم؟!!خخخ
  • حسین ولی پور IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    نویسنده مطلب با نوشتن استان ارومیه به جای استان آذربایجان غربی خودش هم در توهم جدا کردن این استان از آذربایجان و ضمیمه به کردستان جعلی بسر می برد که این خیال باطل را به گور خواهد برد. یاشاسین اورمی پایتخت فرهنگی آذربایجان
    • نخود خورد IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      7 31
      شما دوست عزیز تاریخ ارومیه رو بخون بعد بیا بحث فرهنگ اذربایجانی کن .بیخود تز نده .
    • یونس IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      0 0
      🤔🤔 وقتی دوره هخامنشیان ۳۰ تا از کشور های همسایه جزو ایران بوده پس ب این نتیجه میرسیم هرجا کورد هست اونجا خاک ایران بوده و هست
  • شجاعی IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    25 15
    من از برادران حنفی مذهب خوددرپاکستان تقاضادارم که فکری به حال ما احناف ایران کنند که وهابی ها دارند جوانان ئمارا از مذهب ابو حنیفه به سوی مذهب وهابیت سوق می دهند.
    • IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      10 2
      اقای شجاعی مگه حنفی پاکستان باید واستون کاری کنه شما مسلمونید خودتون استین بالا بزنین و نزارین جواناتون به سمت وهابیت برن بهشون بگین وهابیت اصلا جز اسلام نبوده و نیست و توسط یهودیت ساخته شده و یهودیتی که خداوند در قران بارها نسبت بهشون برای ما تدکر داده پشت این جریان وهابیت و بهاییت هست منتظر حنفی های پاکستان نباشین بسم الله کنین و پاشین باهاشون صحبت کنین و بحث دوستانه کنین باهاشون اونها جونن و احسا بهشون غالبه نزارین به دست وهابیت بیفتن و جهنم رو بخرن....
    • تینا IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      11 22
      مشرق خوب متن رو اصلاح کن راست میگن دیگه چرا نوشتی استان ارومیه؟؟ البته یه چندروزی هست که اشتباهات تایپیت خیلی زیاد شده البته حقم داری ولی این همه اعتراض شد باید درستش کنی.... تجزیه طلبان همیشه محکوم به فنا بودن این رو تاریخ اثبات کرده و میکنه... من ترک نیستم ولی باور کنین کردهای عراق بخاطر حرص سیاسی بارزانی نابود میشن....در حالیکه اگر بادولت عراق متحد بمونن اسیب پذیریشون کمتر میشه...
  • میکویان IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    98 10
    متاسفام برای تفکر ایرانی ها ، از کینه ای که نسبت به ایرانهای خارج از مرزهای ایران دارید، بجای ان که کمپینی راه انداخته و آنان را تشویق به پیسوتن به ایران کنید، از جدایشان از کسانی رویشان گاز خردل ریختند نگرانید! "کشور زمانی نابود خواهد شد که خودمان دشمن همدیگر شویم" باقر خان
  • ناشناس IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    اینکه دولت مستقل کردتشکیل بشودیانشودبحث جداییست،اما آذربایجان غربی همان قسمتی ازشمال کردستان ایران است که درتقسیمات جغرافیایی وبه واسطه ملاخظات سیاسی به آذربایجان تغییرنام داده شده است،اگر توجه کنیدبسیاری ازشهرهای آذربایجان اسامی کردی وحتی فارسی دارند،تمام آذربایجان وتمام کردستان بزرگ شامل کردستان ایران،عراق،ترکیه وسوریه درگذشته نه چندان دوروازازل قسمت مهمی ازخاک ایران بوده اند،درحال حاضرمتاسفانه خطرپان ترکیسم به مراتب بیش ازپان کردیسم است،زیراکردهاحتی اگرمستقل هم بشوند(که نویسنده آرزومیکندهمه کردستان وهمه آذربایجان به دامن مقدس مام میهن یعنی ایران بازگردانده شوندشوند)نه خودونه دیگران نمی توانندایرانی بوئنشان راانکارکنند،از سوی دیگرمتاسفانه کردها همیشه از سوی دولتهای مرکزی موردبی مهری قرارگرفته اند.
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      15 26
      احسنت
    • سیدرضا IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      73 85
      تا حالا که هرچی گروه تروریست امثال دمکرات کومله پژاک پ ک ک و...بوجود اومده از داخل کردهاست . ترکها تا حالا کدوم گروه تجزیه طلب رو بوجود آوردن.از داخل ترکها امثال ستارخان و باقرخان سرداران شهید باکری امینی و...بیرون میاد که واسه کیان این مملکت مبارزه کرده اند .لطفا مغلطه نکنید
  • عباس IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    46 21
    مردم ساده دل و دوست داشتنی کرد درهر کشوری مطمع سفره دنیای سلطه اند انشالله آنچه خیر این عزیزان هست رو خدا براشون رقم بزنه.خدا لعنت کنه این انگستان مکار رو
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    31 78
    دوستی می گفت بربری را کسی نمی تواند یک لقمه بخورد باید تکه تکه شود خوب هرچه از این قطعات لقمه ای راحت الحلقوم زیاد شود بلعیدن آن آسان برای کشورهای طماع خواهد بود - این بارزانی دیوانه با آن پدر دیوانه اش نسل مردم کردستان را از ریشه کند - چی از جان این کردهای بیچاره می خواهید چهار روز ریاست به دهستان کردها این قدر برایتان شیرین است اگر می توانی برو درون دولت عراق پست بگیر اصلا رئیس جمهور عراق باش این دله بازی ها چی هست راه انداخته ای - کردستان عراق بازهم روی آرامش نخواهد دید چرا این کردها باید به تبع از این دیاثت های سیاسی این قدر خسارت بدهند - بارزانی ها شرم کنند و کردهارا رها کنند.
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    19 11
    خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
    • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      14 13
      کوفت
    • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      59 85
      کردها اصیل ترین قوم ایرانی و با غیرت ترین و با شرف ترین مردم دنیان . اگه بخواهند کاری بکنن خواهند کرد و از هیچ کس ترس و واهمه ای ندارن . ضمناً اگه کردهای ایران دنبال استقلال و جدایی بودن که پشت گروهک های کومله و دمکرات در می آمدند ، ولی دیدیم که اینطور نشد و این گروهک ها روز به روز در حال ضعیف تر شدن هستند . تصمیم جدای کردستان عراق از این کشور جنگ زده و نفرین شده ، نه بر عهده ماست و نه کاری از ما بر می آید ، پس خواهشاً خون خودتون رو کثیف نکنید . مطمئن باشید کشور کردستان (اگه تشکیل بشه) بهترین دوست و یار ایران خواهد بود .
  • برهان قاطع IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    29 32
    صهیونیستها می خواهند تخمگذاری کنند. اما تا این تخم بشه جوجه خیلی کار دارد. این اقدامات، سناریو بعداز شکست داعش در عراق است. در سوریه هم که داعش به لطف خدا متلاشی بشود همین روش یا بهتر بگویم امریه از طرف آمریکا و صهیونیستها صادر خواهد شد. مهم بصیرت و وحدت ملتهاست که استکبار را عقب می زند.
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    26 21
    مهم نیست کی برنده میشود بلکه اتش جنگ ها دائمی بوجود خواهد امد و خاور میانه ضعیف ایجاد خواهد شد
  • میلاد IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    23 13
    همین چند سال پیش عده ای با خودمختار کردستان عراق هم مخالف بودند و آن را خیال پردازی میدونستند بعد با فدرالیسم مخالفت کردند اما راه به جایی نبردند.اگر کردستان عراق و حکومت عراق روی جدایی توافق کنند کسی نمی تواند مانع شود بنا بر این در صورت وقوع و تجزیه ,ایران یاید یا در اختیار گرفتن ابتکار عمل و کسب امتیاز های سیاسی و اقتصادی از پیامدهای منفی چنین وضعیتی تا حد ممکن جلو گیری کند و گر نه ابتکار عمل به دست ترکیه خواهد افتاد.موانعی که در بالا ذکر شد همگی صحیح اما کردها نیز برگ های برنده ای در اختیار دارند که مطمینابه موقع از انها استفاده خواهند کرد.علاوه بر کشور افغانستان سایر همسایگان شمالی ایران که همگی مستقل هم هستند دسترسی به ابهای آزاد ندارند و به حیات خودشون هم ادامه می دهند.کشور ایران برای کردها با هیچ کشور دیگری قابل قیاس نیست .بر خلاف ترکیه، عراق و سوریه ؛کشور ایران کشور مادر برای کردهاست.کردها قرابت تاریخی و فرهنگی بسیار طولانی و عمیقی یا ایران دارند و این امتیاز اگر دست ترکیه بود به بهترین شکل از آن استفاده می نمود. البته همین حالام اونها روابط گسترده تری با اقلیم کردستان عراق دارند و با توجه به سیاست منعطف ترکیه بعید نیست ضمن امتیاز گیری ویژه اولین کشوری شوند که استقلال کردستان را به رسمیت بشناسند.امروز کردها را نمی توان در خاورمیانه نادیده گرفت .اندکی تساهل و تسامح با کردها در داخل نه تنها به نفع تقویت انسجام ملی است بلکه میتواند با جذب کردها ی سایر کشورهای منطقه به عمق نفوذ ایران در این کشورها بیفزاید.
  • آراز اورمولو IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    64 64
    در مقاله تون از استان اورمیه نام بردین استان ارومیه کجاست؟؟ همون اسمی که پ ک ک روی استان آذربایجان غربی گذاشته چطور مدیر مسئول سایت خبری استانهای کشور رو نمیشناسن؟؟. استان آذربایجان غربی . لطفا مقاله رو اصلاح کنین
    • IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      81 35
      پ ک ک اسم زیبایی برای شهر شما انتخاب کرده که حتی خود شما هم از آن استفاده می کنید.
  • قزوینی IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    76 65
    کردها از نژادهای اصیل آریایی هستند و هر کجا باشند متعلق به ایران, با اندکی دوراندیشی میتوان تا دریای مدیترانه زیر چتر ایران قرار گیرد, به امید آنروز
  • آذربایجان غربی IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    54 50
    استان ارومیه ؟؟ شما احیانا ترک ستیز نیستی ؟ نامش تا ابد آذربایجان غربی هست. سریعا اصلاح کنید!
  • حامد IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    58 82
    با عرض سلام فقط میخواستم بدونم استانی بنام استان اورمیه تو ایران داریم؟به چه منظور این اسم ها رو میارین؟منظورتون از این کارا چیه؟آذربایجان شهید میده که اینجوذی بشه که نام آذربایجان رو تغییر بدین؟خجالت بکشین واقعا خجالت بکشین
    • IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      12 39
      اون شهید که می فرمایید برای اعتلای اسلام و حفظ خاک ایران رفت نه برای...
  • علی IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    52 63
    متاسفانه تجزیه طلبی کردها همین الان در کردستان ایران وحشتناک مشهود هست اگه ی سر بیایید ارومیه یا استان با کردها حشرو نشد کنید به وضوح درک می کنید حمایت شدید از پژاک و علاقه وافرشون به کردستان عراق
  • علی IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    24 26
    متاسفانه تجزیه طلبی کردها همین الان در کردستان ایران وحشتناک مشهود هست اگه ی سر بیایید ارومیه یا استان با کردها حشرو نشد کنید به وضوح درک می کنید حمایت شدید از پژاک و علاقه وافرشون به کردستان عراق
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    64 74
    وقتی به کرد ها ظلم میشه چرا نباید مستقل باشن
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    36 42
    وقتی به کرد ها ظلم میشه چرا نباید مستقل باشن
    • IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      44 48
      کدوم ظلم؟؟؟ میشه بگی ؟؟ببین اگه فکر میکنی تحت ظلم هستی پاشو برو پیشه این بارزانی اشغال که از صدقه سر ایران زندس...اگر کمک ایران نبود داعش بارزانی رو ماهها پیش کشته بود پاشو برو پیش بارزانی اینجا ایرانه و جای تجزیه طلب نیست...
    • IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      28 27
      جناب 1434 نمونه مورد ظلم قرار گرفتن بنده هستم من در استانی هستم که توهین به کورد برایشان مثل نقل و نباته نباید هم چیزی بگی میگید کدام ظلم؟ ظلم به برادر من شد که ریئس بانکتون نه تربیت داشت نه فرهنگ حرف زدن . ...
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    37 31
    وقتی به کرد ها ظلم میشه چرا نباید مستقل باشن
  • ناشناس IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    64 58
    شهر ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی هست. اگر نویسنده اینقدر سواد ندارد که فرق این دو را تشخیص دهد صلاحیت نوشتن مطلب در این روزنامه را ندارد اگر هم اطلاع دارد و با غرض ورزی این را نوشته که باز صلاحیت ندارد که این طور انسانهای نژاد پرست و غرض ورز در این روزنامه معتبر مطلب بنویسد خواهشا رسیدگی بفرمایید
  • shaian IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    41 55
    اگه قرار باشه هرکی از راه رسید یه کشور تشکیل بده که سنگ رو سنگ بند نمیشه کشور کردستان هیچوقت تشکیل نمیشه یه سری بچه هم اومدن گفتن ایران باید ستجزیه بشه خخخ اینا سر بلوغن زود احساسی میشن اشکال نداره
    • IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
      5 9
      اره واقعا.فک کردن ایران میزار
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    26 11
    اخه اشغال چرا اعتراض به حق را درج نمی کنی کثافت
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    53 33
    من فقط به عنوان یک شهروند اعتراض به حق خودرا نسبت به درج نام مجعول استان ارومیه به جای استان آذربایجان غربی اعلام کردم کجای این اعتراض غیر قابل درج است. روزنامه رسمی نمیتواندبه چارچوبهای رسمی کشور بی توجه بوده و بی احترامی کند.
    • US ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      12 3
      داداچ شما خودت رو ناراحت نکن مشرق هر موقع می خواد در مورد المان حرف بزنه پرچم المان رو میکشه رو نقشه امریکا از موشک بالستیک حرف میزنه عکس کروز میذاره تریاک هم که داره ازاد میشه از این اتفاقات زیاد خواهیم داشت
  • انسانیت IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    5 3
    لطفا پست انسانیت را درج کنید
  • منوچهر IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    36 46
    استان اورمیه ؟!؟! لطفا از برچسب هایی که تروریست ها و تجزیه طلب ها استفاده میکنند ، متن را خراب نکنید ! تصحیح بفرماید آذربایجان غربی. طبق نقشه های وزارت کشور متن شما صحیح نمی باشد
    • Mm IR ۰۴:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۳
      0 0
      اولا که تروریست نیستن
  • نوید IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    39 61
    استان آذربایجان یا ارومیه !!
    • زنده باد ارومیه IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      9 16
      استان ارومیه
  • hossein IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    35 31
    اول مشخص کنین استان ارومیه در کجا قرار داره و هدف نویسنده و مشرق از درج این عنوان مجعول چی میتونه باشه و ثانیا نباید نشست و شاهد تشکیل اسراییل دوم در منطقه بود،تجزیه عراق جدای از خطر تشکیل کشوری اسراییل محور،پازل و دومینوی تجزیه کل منطقه آغاز و جنگهای بزرگ و طولانی مدت در منطقه شعله ور خواهد شد که جز قررتمند شدن اسراییل و افتادن منطقه مهم خاورمیانه بدست اونها و نابودی اسلام ثمر دیگری نخواهد داشت.
  • سید یازاج IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    26 22
    دلایل متعددی وجود دارد که بیانگر این است که کشوری بنام کردستان تشکیل نخواهد شد و به احتمال قوی استان کردستان از وضعیت اقلیم کردستان و خود مختاری به طور کل خارج و مجددا اداره تمامی امور انرا بغداد بدست خواهد گرفت و چیزی بنام بارزانی وطالبانی در صحنه باقی نخواهد ماند.
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    34 45
    مشرق تمام خاک کورد ولر که شامل بوشهر هم میشود جزع خاک کوردستان است کورد ها از این خاک گذشت نخاهنذ کرد کردستان سوریه وترکیه هم به دریای مدیترانه راه دارن یعنی شما فکر میکنین کوردا بعد از عراق از خاک کورد ولر خاهند گذشت.از این خیال باطل شما حالا دوتا ارتش کورد وجود داره .درعراق هم تمام اب عربها از کردستان میگزرد اگر کردستان اب را بر روی عربها ببندد انه باید عراق را ترک کنند جمعیت کردهی عراق 9ملیون است عربهایشیعه 12 ملیون وسنیها 8ملیون
    • IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۵
      18 4
      ياد پروژه از نيل تا فرات افتادم
    • IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۵
      43 11
      فعلا خاک ترکمنها تو عراق و بگیرید بعد دنبال خاک کورد و لر یه قول خودتون باشید درضمن بوشهر هیچوقت کردنشین نبوده نیست و نخواهد شد بعدشم شما آب رو به روی عربای عراق ببندید ببینید چطوری راه تنفس رو به روتون می بندن و شرتون و برای همیشه از سر خاورمیانه کم میکنن
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    39 6
    وقتی کسی استان جدید اختراع میکنه تولید کشور جدید دور از ذهن نیست خداوند همه ذهن های بیمار و از جمله ذهن مشکل دار نویسنده این مقاله را شفای عاجل عطا فرماید.کسی که با اسم استان کشور خودمون مشکل داره مطمئنا خائن است .توجیح دیگری متصور نیست خودفروخته ای که از شدت شعف تجزیه ایران و زمینه چینی برای الحاق استان آذربایجان غربی خودشو لو داد.آقای مدیر مسئول هم خواب خرگوشی تشریف دارند ویا همدست و همفکر ایشون هستند.
  • محمد IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    6 15
    این متن بیشتر ترجمه یه مقاله عربی است چون نویسنده کلمه کیان زیاد بکار برده و ندانسته که ترجمه کیان به فارسی میشود رژیم
  • دانا IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    17 24
    چه لزومی داره کردها و عرب ها .شیعه ها و سنی ها که با هم سازگاری ندارن و سهم خودشون رو میخوان مثلا به عنوان یک کشور باشن!!!اگر جدا بشن خودشون میمونن و اختلاف داخلی خودشان و دیگران را متهم نمی کنند.باطلاع نگارنده هم برسانیم که کشورهایی مثل چکسلاواکی , یوگوسلاوی و..مستقل شدند و مردم اونجا زندگیشون رو میکنن.حتی شوروی تکه تکه شد و جمهوری های محتلف دارن زندگی میکنن و اسمشونخیلی کمتر از کشورهایی که یکپارچه هستند تو اخبار بی بی سی و سی ان ان و شبکه خبر و..هست !هیچ کشوری جدید یا قدیم بدون مشکل نیست.همچنان بود الان مصر باید بدون هبچ مشکلاتی بود.از میان چهار کشور همسایه کردستان , سوریه فقط اسمش ظاهر باقی مونده و عملا جدا اداره میشه.عراق هم که با وجود جدایی کردستان و اختلافات داخلی و قومی دیگه قدرت تاثیر گذاری نیست.پس می ماند دو کشور که باید با همسایه جدید تعامل کنند یا نکنند که گذر زمان نشان خواهد داد.شاید هم کردستان سوریه به کردستان عراق ملحق شد و یک راه باریک به دریای مدیترانه باز بشه!!!باید منتظر نشست و دید...!!
    • ناشناس US ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
      27 7
      قصد توهین ندارم ولی خیلی جالبه کردها میخوان تمام مناطق پر آب و نفت خیز رو مال خودشون بدونند و زمانی که مناطق به اصطلاح کرد نشین رو گرفتند به اینا راضی نمیشن و مناطق دیگه رو که به دریا راه داره و نفت خیز هست مثلا همین بوشهری که گفتن به عنوان مناطق کرد نشین معرفی میکنن و آروم آروم میگیرن و یه کشور مستقل تشکیل میدن و هر چی منطقه کویر و خشک و بدون منابع زیر زمینی هست رو میدن دست ایرانی ها و روز به روز وسعت خودشونو زیاد میکنن و احتمالا به خودشون میگن آریایی و به ایرانی ها میگن مهاجر و الان هم زیاد میبینم که به نژاد خودشون میبالن و فقط خودشونو قبول دارن
  • . IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    23 44
    زنده باد ایران بزرگ، سرزمین بزرگ مردان وزنان آریایی ،که کرد و آذری نیز جزئی ازاین خاک مقدس میباشند.دست به دست هم دهیم به مهر میهن خویش کنیم آباد.
  • Turk IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    44 30
    وقتی رسانه ایرانی از تروریسم حمایت کنه مثل نقشه بالا آزربایجان غربی رو زده ارومیه یعنی کردستان تشکیل میشه مشرق دمت گرم تو خودتروریسمی
  • انسانیت IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    6 5
    لطفا پست انسانیت را درج کنید لطفا پستی که قبلا فرستادم را درج کنید نه این را ممنون
  • حامد IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    42 65
    من کاری به متن این مقاله ندارم ولی استانی به اسم اورمیه یا ارومیه نداریم ارومیه مرکز استان آزربایجان غربی-باتی آزربایجان است.که قلب آزربایجان است و سالهای سال مورد تهاجم مهاجرین کورد قرارگرفته. مهاجرین تروریستی که با تحریک استکبار و امپریالیسم غرب و شرق می خواهد مرزبندی جدیدی در خاورمیانه ایجاد کند.از سیمیتقو گرفته تا قاسملوی جنایتکار! از پ ک ک گرفته تا پژاک ملعون.
  • انسانیت IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    27 16
    باید اینقدر به همدیگر ارزش و احترام قایل باشیم که بگذاریم کردها برای استقلال خودشان تصمیم بگیرند. مطمئن باشید اگر منافع کردها در عراق ایران یا ترکیه تامین بشود جدا نمیشوند اما امان از دست ظلم و جور، که باعث شده برادر به خون برادر تشنه باشد. امروز دیگر کسی را نمیشود با زور در داخل یک کشور نگه داشت که کردها را بشود داخل عراق نگه داشت دیر یا زود بقیه منطقه هم شاهخد همین مساله خواهند شد مگر اینکه مرکز نشینان و دولتها حقوق همه مردم و اشتراک آنها در قدرت را محترم شمارند. و هیچ قدرتی در منطقه از شوروی قویتر نیست که ادعای زورگویی بکند شوروی یوگسلاوی سودان چکسلواکی و در آینده اسپانیا بریتانیا و به احتمال خیلی زیاد کشورهای خاورمیانه تجزیه خواهند شد چون حرمت مردم خودشان را ندارند. موضوع بعدی اینست که استقلال طلبی نه غیرمشروع و نه برخلاف قوانین بینالملل است و فقط به توازن قوای دو طرف یعنی بخش استقلال طلب و دولت مرکزی ازتباط دارد و دول خارجی نیز میتوانند موثر باشند. نویسنده محترم مقاله نیز بهتر است در راستای تشدید و تقویت حس استقلال طلبی در آذربایجان قدم بر ندارد زیرا همین تحریف اسم استان اذربایجان غربی به استان ارومیه میتواند سهوی باشد و اگر عمدی نباشد که احتمالش در حد صفر است ناشی از ذهنیت اذربایجان ستیز نویسنده مقاله است که بناچار در میان کلمات ریخته شده است. لطفا نسبت به اصلاح آن اقدام و عذر خواهی کنید وگرنه شما نیز کمک به مناقشه و استقلالخواهی اذربایجان غربی کرده اید.
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۷
      4 2
      عالی بود
  • آزربایجان غریب IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    35 51
    از نویسنده بی مغز این متن یک سوال دارم و اونم اینکه عایا در کشورمان باستانی بنام اورمیه داریم؟؟؟؟:: که از ایشان نیز چیزی جز نفاق و دو به هم زنی نشاید و از دستش نیز بر نیاید.....
  • محمدرضا IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    42 9
    نویسنده محترم فکر نمیکنم آنقدر احمق باشد که نفهمد ما استانی به نام ارومیه نداریم ما استان آزربایجان غربی داریم به مرکزیت ارومیه. در ضمن با غصب خاک سایر ملتها مانند تورکمنهای عراق و با جنایت و ترور کشور تاسیس نمیشود.
  • محمپ IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    5 39
    بابا شما چقدر ساده هستید . کوردستان عراق سی ساله زیر نظر ایرانه. این فقط یک شانتاژ بزرگه برا امتیاز گرغتن دولت اقلیم . از الان میگم این یه انتخابات سوری ه . کوردا به ایران مدیونن . حتی اگه امثال پژاک انکار کنن . تو همین سوریه یگانهای خلق بدون اجازه محور مقاومت ابم نمیخورن
    • IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      33 3
      حرفهای یک آرمانگرا
    • IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      62 6
      همه ی ما مدیون روسیه ایم همین محور مقاومت بدون اجازه روسیه آب هم نمی خوره
    • IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
      10 2
      کردستان عراق از سال 2003 به صورت رسمی تشکیل شده که تا الان میشه 14 سال. البته از سال 1992 به صورت غیر رسمی و منطقه پرواز ممنوع شمال عراق اختیاراتی به کردهای عراق داده شده . ولی باز میشه 25 سال. هنوزپنج سال کسری بودجه داریم !
  • ماجد تميمي (خرمشهر) IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۵
    10 15
    چگونه است که یک عضو بدن بخواهد به تنهایی ادامه حیات دهد؟ آن هم با وجود این همه بیماری حاضر در اقلیم. کردستان خود عراق خود ترکیه خود سوریه وخود ایران است چه معنا دارد که جدا شود؟ همانند سابق صهیونیست ها تیرشان به سنگ خواهد خورد
  • وحید IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
    13 9
    بسم رب شهدا و صدیقین همون شهدا و صدیقین تمام سرزمینم میجنگیم برای سانت سانت سرزمینمان حتی خارج از سرزمینمان
  • ضیایی IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    18 16
    من ریشه ام بختیاریه یعنی مخلوط کرد ولر، کردها درهرجای دنیا که باشن اریایی هستن به امید آنروز که همه کردها بازهم ضمیمه ایران شوند و ایران بزرگ دوران باستان شکل بگیره تا ابرقدرتها (آمریکا و جیره خوارانش)جرات نگاه کردن به ایران یا حتی یک ایرانی را نداشته باشن من از خواهران و برادران کردم میخواهم فریب هیاهو و غوغاسالاری دشمنان را نخورند
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
    22 5
    کشورهای اروپایی متحد میشن،اتحادیه تشکیل میدن، اونوقت هموطن کرد من، هیجانزده شده، سودای جدایی سر میده... دوست کرد من، من خودم لر هستم و آرزویی جز اتحاد،همدلی و همزیستی مسالمت امیز ندارم. این پیشنهاد صهیونیستی، هدفش جز افتراق نیست. شاید برای تو کرد، هیجان داشته باشه، اما برای من لر،همه چیز واضح و روشنه. با این همه پرسی، فقط آتش جنگ در منطقه ما شعله ور خواهد شد. چراکه برای من لر، جدایی از میهنم،ایران، مرگ منه و تا پای جان از وجب وجب خاک کشورم دفاع میکنم...تو نیز بعد از جدایی، چون هیچ راه زمینی،دریایی و هوایی نخواهی داشت، برای تصرفش میجنگی و این وسط، من و تو تباه شدیم و بازیگران آن، امریکاو اسرائیل، به ریش من و تو میخندن. دوباره عقب میمانیم، دوباره تلف میشویم. این راهش نیست دوست همزبانم. اتحاد و همدلی، راز پیروزی ماست. فریب نخوریم. هیچکس دلسوز ما نیست. هدف از ،زندگی، ارامشه. آرامش رو از خودت و من نگیر.
    • محمد IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      0 0
      من خودم خراسانی هستم و متاسفم برای هم مهینانم که اینجوری برای هم میزنن :( ولی واقعا چی شد که اینجوری شدیم ؟ :(
  • کرد ایرانی IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
    12 6
    واقعا تاسف اوره که یکسری که خودشون رو عاقل و روشنفکر میدونن خیلی راحت بخاطر نژاد و زبان به هم توهین میکنند . بهتره بدونید مردم اذربایجان. کردستان .مازندران. لرها.. و حتی شرق ترکیه از نظر پیشینه و ژنتیکی نزدیکترین پیوند روباهم دارند. یعنی بدون تعصب مردم عزیز اذربایجان اصالتا ایرانی بوده و با توجه به اینکه زبان ترکی در ایران باستان وجود نداشته پس ایشان از زمان سلجوقیان به بعد با توجه به حکام ترکزبان که از شرق ایران به این منطقه امده و حکومت میکردند دچار تغیر زبان شده ولی اصالتا ایرانی هستند. کدام کتیبه باستانی در اذربایجان به زبان ترکی نوشته شده. پس بیاید بجای این تعصبات که هیچ پشتوانه ای ندارند به فکر انسانیت و برداشتن مرزهای قومی فرهنگی مذهبی باشیم نه به فکر ایجاد مرزهای جدید بر اساس نژاد مذهب و فرهنگ. اگر به این مطلب شک دارید برید تحقیق کنید.
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
    9 2
    مشخصه آمریکا و اسرائیل پشت این تجزیه عراق هستن هم جای داعش رو براشون میگیره هم آزادی پیدا میکنن برا فشار به ایران و سوریه و عراق هم یه مانعی میشن برا کمک ایران به سوریه و لبنان و هم نفتشو صاحب میشن
  • سیاوش IR ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    4 0
    جانم فدای ایران کورد ایرانی هست و ایرانی خواهد ماند من خودم کوردم جانم فدای ایران
  • ایران IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    19 8
    احمق ترین انسان قرن بعد از ترامپ و ابوبکر البغدادی کسی نیست جز بارزانی که سرانجام حماقت او نابودی کردستان است
  • پی IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
    8 4
    اگر دولت مستقل کردستان در عراق شکل گرفت تمامی کردهای ترکیه سوریه و ایران و دیگر نقاط به اختیار خودشان بروند در دولت مستقل کردستان صفا کنند. دیگه تجزیه طلبی هم در باقی کشور ها منتفی خواهد شد...
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
    5 3
    بابا چرا اینقدر جروبحث میکنید اینا خودشون بهتر از هر کسی میدونن مادامی که کشورهای احاطه کنندهشون نیت نکنن محاله بتونن کشور بشن بعدشم تو یکی از کامنتهایی که میخوندم به ناگاه متوجه شباهت عجیب به اصطلاح کشور کردستان واسراییل شدم نگارنده کرد نوشته بود امکان داره کردستان سوریه به کردای عراق ملحق بشه وبعد یک راه باریکی ازاونجا به مدیترانه باز بشه منظور از باز کرن راه همان اشغال سرزمینهای دیگران برای تشکیک کشور هست که این همان روش اسراییل است اینجاست که علت سمپاتی این دو مردم زمین خوار!!!مشخص میشه
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
    7 2
    دوست عزیز لر و بوشهری به فارسی پهلوی صحبت میکنن یعنی فارسی پهلوی میگی نه برو نوشته های گریشمن را بخون خواهشن مارا قاطی نکنید ضمنا ما به خاک ایران وفاداریم
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    16 9
    سلام. وقتي داعش به مناطق كورد نشين حمله كرد. يك نظاميه عراقي بجاي دفاع از شهرش از اونجا فرار كرد. اينا همون عربايند كه با امام حسين پيمان بستن ولي با يزيد همراه شدند حالا شما كه خودتونو لر و ترك و كورد ايران ميدونيد از كدوم دفاع مي كنيد از كوردايي كه همين شهرها رو از چنگال داعش آزاد كردند واسش شهيد دادن و مردمش اونا رو قبول دارن يا از عربايي كه جز توهين براي ايراني چيزي نداشته
  • مسعود IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
    16 26
    باید دید تجزیه قوم کرد یا آذری به نفعشونه یا نه؟ بطور مثال کردستان ایران فردا جدا شد ميدوني چی ميشه؟ فردا صبح میخوای چایی دم کنی میبینی گاز قطع شده. برق نیست، تلفن وموبایل نیست بانک نیست، حقوق بازنشستگی نیست، پلیس نیست، سوخت نیست، نا امني وفقر بدبختی و...کردها وترکهای عزیز فکر نکنن که جدا شدنشون به نفعشونه همونطور که ایرانی هستید به کشورتون عشق بورزيد وقدرش رو بدونيد
    • سبحان IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
      0 0
      ببخشید جناب ولی الان هم که تو ایرانیم و داریم عشق می ورزیم به وطنمون صبح که از خواب پا میشیم برق نیست
  • Malek Al Abdullah GB ۰۳:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    25 26
    عراق و ايران دو برادر شيعه و مسلمان هستند و هيچگاه نخواهند گذاشت نوكران اسرائيل و امريكا (كردها) در مناطق تحت حكومت انها مستقل شوند شما كردها هم بايد اين روياهايتان را به گور ببريد مثل أجداد تان ............ لبيك يا علي لبيك يا الامام مهدي لبيك يا امام مقتدي الصدر لبيك يا امام خامنه اي
    • علی IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
      5 0
      چرا توهین میکنی من کوردم عاشق کشورم ایرانم اگر کردهای ایران می خواستن جدا شن کرمانشاه کردستان و آذربایجان غربی همه نا امن می بودن کردها مرز های غربی رو اداره میکنن اگه می خواستن جدا شن غرب کشور همه نا امن بود و خیلی از توریست ها نمیتونستن بیان کرمانشاه و کردستان
  • علی IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    6 0
    چرا توهین میکنی من کوردم عاشق کشورم ایرانم اگر کردهای ایران می خواستن جدا شن کرمانشاه کردستان و آذربایجان غربی همه نا امن می بودن کردها مرز های غربی رو اداره میکنن اگه می خواستن جدا شن غرب کشور همه نا امن بود و خیلی از توریست ها نمیتونستن بیان کرمانشاه و کردستان
  • علی IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    6 1
    چرا توهین میکنی من کوردم وعاشق کشورم کردها اگه می خواستن جداشن از ایران غرب کشور نا امن می بود و گردشگرها راحت نمیامدن کرمانشاه کردستان ایلام و آذربایجان غربی مرزهای غرب کشور دست کردهاست اگه می خواستن جدامی شدن
  • اورمو IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    2 2
    هرکی اندازه سر سوزن چشم در خاک ارومیه و آذربایجان غربی داشته باشه که خاک ابدی تورکهاس جیگرتو زنده زنده‌ از دهنش بیرون میاریم در مورد خاک با هیچ کس شوخی نداریم خدا یکی ناموص یکی خاک یکی
  • کورد IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    3 0
    الان تو ترکیه،عراق،ایران و سوریه کرد ها در مرز ها هستند یعنی این کشور های این قدر شکست خوردن که رسیدن به کرد ها..درود بر کرد
  • . IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    1 0
    تجزیه= تضعیف
  • Fardin GB ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
    1 1
    حالم بد میشه وقتی از اصالت ایرانی حرف میزنن و میگن ما چی هستیم و چی نیستیم کامنت خودتو بخون که با چه لحنی حرف زدی بعد بگو ایران اصیله کاش ایرانی نبودم
  • Amir IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
    0 0
    قبلاً مستقل بودیم نابود شدیم دوره ما تموم شد
  • سارا ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
    0 0
    اگه کشور کردستان بخواد تشکیل بشه فقط استان های مورد زبان باید عضوش باشند و حقی که استان های لر و غیرو رو قاطی کنن ندارن کردستان عراق و ایران و ترکیه و سوریه رو بزارن رو هم کشور کردستان رو تشکیل بدن اگه اینارو بزارن رو هم تقریبا اندازه کشور ترکیه هستش و خیلی هم منطقه اگه بخواد اینجوری کردستان درست بشه
  • ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    0 0
    اگر کردستان نباشد ترکیه و ایران عراق و سوریه مردمان این کشورها از تشنگي ازبین خواهند رفت تمامی آب‌های این ۴ کشور از کردستان تأمین میشوند
  • ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    1 0
    بژی کرد
  • نور IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
    0 0
    این مملکت شهید نداده که امثال شماها برای نابودیش خوشحالی کنین
  • Mm IR ۰۴:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۳
    0 0
    هر کشوری که به ظلم و ستم ادامه بده طبیعتا تجزیه میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس