کمیته المپیک

اساسنامه کمیته ملی المپیک در حالی اصلاح شده که برخی مفاد و بندهای آن نسبت به آن چیزی که در کمیسیون برنامه‌ریزی نوشته شده، تفاوت دارد.

به گزارش مشرق، متن اساسنامه اصلاح شده کمیته ملی المپیک امروز در حالی در خبرگزاری تسنیم منتشر شد که ایراداتی به آن وارد است و نکته جالب اینکه این اساسنامه قبل از تایید در مجمع کمیته، به هیئت دولت و همچنین کمیته بین‌المللی المپیک ارسال می‌شود.

* اساسنامه قبلی زمانی که وارد مجمع عمومی شد، مسئولان وقت ورزش آن را با یک صلوات تایید کردند. حالا نیز این اتفاق به شکل دیگری تکرار کرده‌اند، یعنی اساسنامه اصلاح شده قرار است بدون خرد جمعی و ارائه در مجمع، به هیئت دولت و IOC ارسال شود. در صورتی که در اساسنامه صریحاً آمده است که تغییرات در اساسنامه پس از تائید در هیئت اجرایی باید به مجمع فرستاده شود و پس از تغییرات به دولت و IOC ارسال شود.

* نکته بعدی بزرگ در نظر گرفته شدن مرکز تیم‌های ملی است. این مرکز به قدری بزرگ دیده شده که وزن آن در اساسنامه به چشم می‌آید. این در حالی که در اساسنامه نوشته شده در کمیسیون برنامه‌ریزی که البته دچار تغییراتی شد، مرکز تیم‌های ملی کوچک‌تر از حد و اندازه فعلی است. در آنچه کمیسیون برنامه ریزی تنظیم کرده بود، مرکز تیم‌های ملی زیر نظر دبیرکل قرار داشت، اما حالا بسیار بزرگتر از آن شده است.

* موضوع بعدی که ضعف اساسنامه اصلاحی عنوان شده، عدم تاثیرگذاری فدراسیون‌های غیر المپیکی است. در واقع افرادی که کار اصلاح اساسنامه را بر عهده داشتند، با نگاه محدودتری این کار را انجام دادند و این درست همان کاری است که در اساسنامه قبلی نیز رخ داد.

* حذف نام رئیس کمیته پارالمپیک، نکته عجیبی بود که البته اصلاح شد. در اساسنامه‌ای که به وزارت ورزش ارسال شد، نام رئیس NPC قرار نداشت، اما این موضوع به چشم آمد و قبل از ارسال به هیئت دولت و IOC اصلاح شد. نکته جالب اینکه در اساسنامه کمیته پارالمپیک پس از قانون انتزاع، نام رئیس کمیته ملی المپیک به عنوان یکی از اعضای مجمع قرار دارد.

* قرار است اساسنامه اصلاح شده به صورت همزمان به دولت و IOC برود که البته کار بررسی آن در هیئت دولت نزدیک به 2، 3 ماه به طول می‌انجامد، چرا که کمیسیون اجتماعی باید بند بند آن را بررسی کند و نکته‌ای از قلم نیفتد تا در آینده مشکل‌ساز شود.

* نکته پایانی یادآوری یک اتفاق در زمان تصویب اساسنامه قبلی است. زمانی که اساسنامه قبلی بدون هماهنگی وارد مجمع عمومی شد، فصل الله باقرزاده نقدی را به آن وارد کرد و گفت که قرار است اساسنامه بدون مطالعه تصویب شود. این اتفاق باز هم به شکل دیگری رخ داده و اساسنامه بدون ارائه در مجمع جلو می‌رود. در این شرایط باید ببینیم باقرزاده به عنوان یکی از اعضای هیئت اجرایی باز هم انتقاد می‌کند یا خیر.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس