کد خبر 753467
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲
باغ کتاب

یک روز گشت و گذار در باغ کتاب تهران، مخاطب این بازدید را در معرض مجموعه‌ای از اتفاقات جالب علمی و فرهنگی قرار می‌دهد.

به گزارش مشرق، مجموعه باغ کتاب تهران که کمی بیش از یک ماه پیش در تهران به افتتاح رسید این روزها به یکی از مراکز فرهنگی علمی پربازدید پایتخت مبدل شده است تا جایی که حتی در روزهای میانی هفته نیز سیل بازدیدکنندگان از آن، وجود تمهدیات بیشتر برای امکانات رفاهی در این مجموعه را ضروری می‌کند.

افتتاح باغ کتاب تهران به دلیل موقعیت ویژه مکانی خود پس از افتتاح، نه در رسانه‌های داخلی که حتی در رسانه‌های‌ خارج از ایران نیز بازتاب ویژه‌ای داشت تا جایی که نشریه نیوزویک اعلام کرد که با افتتاح این پروژه رکورد بزرگترین کتابفروشی دنیا را از کتابفروشی مشهور «بارنز اند نوبل» نیویورک که گفته می‌شود طول قفسه‌های کتاب آن در مجموع بالغ بر ۱۹ کیلومتر است، ربوده است.

اما در مواجهه با باغ کتاب تهران امروز با چه پدیده‌ای روبرو هستیم؟ این موضوعی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. به عبارت دیگر این گزارش در صدد بازگو کردن آن چیزی است که در یک روز بازدید از این مرکز فرهنگی می‌توان به آن دست پیدا کرد.

کتابفروشی‌های بزرگ

بدون شک بزرگترین و مهمترین نمادی که این مرکز با آن شناخته می‌شود دو کتابفروشی‌ بزرگ آن برای مخاطبان بزرگسال و کوودک و نوجوان است. باغ کتاب در بخش بزرگسال خود دربردارنده یک کتابفروشی با وسعت ۴ هزار متر مربع است. در این کتابفروشی که با مدیریت موسسه نشر شهر اداره می‌شود، از بخش قابل توجهی از ناشران کشور آثاری برای ارائه وجود دارد و در کنار آن بخش‌های ویژه‌ای نیز برای ارائه سایر محصولات فرهنگی متناسب با این گروه و نیز بخش ویژه فروش کتب نفیس تدارک دیده شده است.

کتابفروشی کودک و نوجوان نیز با مدیریت شرکت ماه‌پیشونی، در دو بخش ویژه کتابفروشی کودک و خردسال و کتابفروشی نوجوان شکل گرفته است. این بخش از باغ کتاب دارای چند ویژگی قابل توجه است، نخست اینکه این مرکز نخستین و تنها مرکز فروش کتاب در تهران به شمار می‌رود که فضا و قفسه‌بندی آن به شکل اختصاصی برای مخاطبان کودک طراحی و اجرا شده است و آنها به تناسب سن و موقعیت جسمانی خود می‌توانند از میان این قفسه‌ها دست به انتخاب کتاب بزنند.

در کنار این مساله طراحی و اجرای مجسمه‌هایی از شخصیت‌های مشهور انیمیشن در حال مطالعه کتاب که کودکان از آن‌ها خاطرات خوبی دارند نیز یکی از مهمترین المان‌های جذابیت‌ساز در این بخش از باغ کتاب است.

بنا بر اعلام مدیران باغ کتاب در این بخش از این مرکز ۳۰ هزار عنوان کتاب کودک و نوجوان در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

در فاصله میان دو بخش اصلی کتابفروشی، بخش‌هایی با عنوان لمکده نیز طراحی شده که در آن مخاطب می‌تواند با استراحت در فضای مبلمان طراحی شده به مطالعه بپردازد.

لذت بازی و شگفتی در باغ علم کودک و نوجوان

یکی از جذاب‌ترین بخش‌ها برای بازدید از باغ کتاب، مجموعه باغ علم کودک و نوجوان است. باغ علم کودکان با مشارکت یک کمپانی مشهور کره‌ای ساخته و اجرا شده است. در جریان بازدید از این مرکز، کودکان در معرض آشنایی با چهار داستان علمی با عنوان داستان بدن، داستان خانه، داستان شهر و داستان زمین قرار می‌گیرند.

در هر یک از سالن‌هایی که ویژه معرفی و اجرای این داستان‌ها تاسیس شده است دستگاه‌ها، بازی‌ها و سرگرمی‌هایی تعبیه شده که در ضمن ایجاد نشاط؛ نکات علمی قابل توجهی را در باره هر یک از این موضوعات به مخاطب ارائه می‌کند این مرکز ویژه کودکان ۷ تا ۱۲ سال طراحی شده است و در جریان بازدید از آن کودکان به همراه والدین و یک راهنما که هر بخش و بازی‌های تعبیه شده در آن را تشریح می‌کند آنها را همراهی می‌کند.

باغ علم نوجوان اما بزرگترین باغ علم طراحی شده در این مجموعه فرهنگی است که برای سنین نوجوان و جوان طراحی شده است. در این مرکز بازدیدکننده می‌تواند سوار بر یک هواپیمای واقعی شده و فرآیند پرواز را به صورت شبیه‌سازی شده تجربه کند.

تجربه بلند کردن یک خودروی سنگین به کمک اهرم و یاانتقال صدا به فاصله دور بدون استفاده از ابزارهای الکترونیکی و تجربه بسیاری از شگفتی‌های علمی دیگر نیز از اتفاقات مهمی است که در این بخش در انتظار مخاطبان آن است.

از دیگر اتفاقات قابل توجه در این مرکز تاسیسیک باشگاه رباتیک در آن است که محلی برای آشنایی، آموزش و خرید ابزار و تجهیرات رباتیک به شمار می‌رود. همچنین در این مرکز  یک کارگاه درسی برپاست که اصول ابتدایی علم رباتیک برای مخاطبان  را آموزش می‌دهد.

آکادمی‌ در خدمت شما

باغ کتاب تهران اما یک آکادمی بزرگ در فضای مجازی تاسیس کرده است که با عضویت در آن هر مخاطب می‌تواند در یک موضوع علمی خود را ثبت‌نام کرده و با انواع مهارت‌های فردی و جمعی درباره آن آشنا شوند. این آکادمی در فضای مجازی بخش‌هایی چون آکادمی کودک، جوان، ردایو آکادمی و مجله آکادمی را برای استفاده مخاطبان خود مهیا کرده و جالب تر اینکه دروازه ورود به تمامی این رویدادها در فضای حقیقی و مجازی، وب سایتی است که برای این آکادمی طراحی شده است.

گالری‌روها به خط شوند

باغ کتاب تهران جدای از تمامی این امکانات شامل یک گالری هنری با مساحت ۱۷ هزار  متر مربع است که شامل گالری هنر و دو گالری بیرونی و درونی است و در حال حاضر نیز نمایشگاهی از آثار هنرمندان برجسته معاصر ایران در آن به نمایش گذاشته شده است.

چند نکته زیر ذره‌بین

باغ کتاب تهران با وجود تمام این امکانات برای یک بازدیدخانوادگی از برخی نقص‌ها نیز رنج می‌برد. نخستین و شاید مهمترین مساله در این زمینه دسترسی به این مرکز است. با وجود اینکه این مرکز در طراحی خود برای مراجعه بدون خودروی شخصی طراحی شده اما کماکان دسترسی بدون خودرو به آن مشکل است.

امکانات طراحی شده در ایستگاه مترو حقانی برای دسترسی به این مرکز کماکان پاسخگوی نیازها در این زمینه نیست و در صورت مراجعه با خودروی شخصی نیز مساله نبود پارکینگ مناسب خودنمایی می‌کند. در همین زمینه نبود امکانات رفاهی غیرفرهنگی از جمله کافه و رستوران نیز در این مرکز مشهود است که برای یک بازدید خانوادگی روزانه و در سبک زندگی امروز در تهران نکته قابل اهمیتی است.

از سوی دیگر به دلیل نبود سیستمی مناسب برای معرفی این مرکز به مخاطبان، عملا بسیاری از بخش‌های آن برای بازدیدکنندگان ناشناخته و دور از بازدید باقی می‌ماند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس