دونالد ترامپ

روزنامه «لس‌آنجلس تایمز» در سرمقاله امروز خود با اشاره به گزارش‌های منتشر شده مبنی تلاش «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای بر هم زدن توافق هسته‌ای، نوشته است.

به گزارش مشرق، هیئت سردبیری این روزنامه با اشاره به اینکه ترامپ این هفته با بی‌میلی با تائید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای موافقت کرده، به گزارش نشریه «فارین پالیسی» اشاره کرده که نوشته است رئیس‌جمهور آمریکا تیمی در کاخ سفید را مأمور کرده تا زمینه را برای خودداری از صدور سومین تائیدیه پایبندی ایران به توافق هسته‌ای، فراهم کنند.


بر اساس قانونی که در کنگره آمریکا به تصویب رسیده، رئیس‌جمهور این کشور موظف است هر ۹۰ روز یکبار در نامه‌ای به مجلس نمایندگان، تائید کند که ایران به توافق هسته‌ای پایبند بوده است.

صدور این تائیدیه پیش‌نیاز ادامه تعلیق تحریم‌هایی است که بر اساس توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ رفع شده است.

ترامپ که در جریان رقابت‌های انتخاباتی گفته بود توافق هسته‌ای را لغو می‌کند، تاکنون دو بار تائید کرده که ایران به تعهدات خود در برجام عمل کرده است. با این وجود، هر بار هم زمان با صدور این تائیدیه، تحریم‌های تازه‌ای هم علیه ایران وضع و اعلام کرده است که در حال بررسی سیاست خود در قبال ایران است و احتمال دارد از توافق خارج شود.

لس‌آنجلس تایمز نوشته است: «این عدم اطمینان، به دو دلیل مضر است: اولا موجب اختلاف با متحدان ایالات متحده می‌شود که اغلب حامی توافق هسته‌ای هستند. این کار ضمنا می‌تواند تهران را به سمت لغو توافقنامه سوق دهد. در حالی که توافق هسته‌ای تا همین حالا بخش اعظم کاهش فشار اقتصادی مد نظر ایران را برای این کشور فراهم کرده است.»

این روزنامه با بیان اینکه ترامپ به بهانه فعالیت‌های منطقه‌ای و موشکی ایران در مورد امکان ادامه پایبندی به برجام ابراز تردید کرده، می‌نویسد: «این توافق هرگز به رفتار خوب ایران در دیگر حوزه‌ها مشروط نشده است... علاوه بر این، می‌توان با این مسائل به صورت جداگانه برخورد کرد. ماه پیش سنا طرحی را تصویب کرد که تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را به دلیل آزمایش‌های موشکی اخیر این کشور، افزایش می‌دهد.»
در پایان سرمقاله لس‌آنجلس تایمز آمده است: «وقت آن است که ترامپ از بازی با حمایت ایالات متحده از توافق هسته‌ای دست بردارد. تا زمانی که ایران به مفاد این توافق پایبند است، ایالات متحده هم باید تعهداتش را اجرا کند.»
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس