موشك پدافند هوايي برد بلند صياد3

بدنه و ظاهر کلی موشک صیاد۳ شبیه خانواده استاندارد و باله‌های انتهایی شبیه به موشک‌های پاتریوت است اما از نظر ارتفاع درگیری، این موشک هم طراز خانواده اس ۳۰۰ محسوب می‌شود.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، در ادامه روند تقویت و به روزرسانی سامانه های پدافندی کشورمان، شاهد رونمایی و افتتاح خط تولید انبوه موشک صیاد۳ به عنوان یکی از مدرنترین سامانه‌های پدافند هوایی کشور بودیم؛ موشکی با سوخت جامد و برخورداری از «سامانه هدایت ترکیبی» که با تحویل آن گام بزرگی برای تامین امنیت پایدار کشورمان در بخش پدافند ارتفاع بالا برداشته شد. این موشک برد بلند به نوعی پر کننده فاصله بخش فعلی توان پدافند هوایی کشورمان با سامانه اس ۳۰۰ است که به تازگی در ایران وارد خدمت شده اند.

موشک های صیاد ایرانی در اصل بر پایه برنامه موشک استاندارد در ایران توسعه پیدا کردند. این موشک ها از چندین دهه قبل در خدمت نیروی دریایی آمریکا بوده و به کشورهای متحد نیز صادر شده بودند. ارتش ایران نیز قبل از پیروزی انقلابی اسلامی، تعدادی از موشک های استاندارد یک را از نیروی دریایی آمریکا تحویل گرفته بود. با توجه به ویژگی های این موشک، یکی از پروژه های اجرا شده در بخش خودکفایی نیروهای مسلح، مربوط به مهندسی معکوس و تولید مجدد موشک استاندارد است که خروجی این برنامه، موشک محراب نامیده می شد که در یگان های شناور نداجا نصب شده است. برد موشک محراب در حدود ۳۰ الی ۴۰ کیلومتر تخمین زده می شود.

موشک استاندارد

صیاد ۲ نمونه موفق ساخت موشک پدافندی

اما به موشک ایرانی صیاد ۲ می رسیم. این موشک در سال ۱۳۹۲ رونمایی شده و این سامانه نیز در زمینه طراحی کلی از موشک استاندارد الگو گرفته است موشک صیاد-۲ هر چند تا نزدیک انتهای بدنه شباهت بسیاری به موشکهای استاندارد/محراب دارد اما مهمترین تفاوت ظاهری آن در شکل بالک کنترلی نصب شده در انتهای بدنه است. تفاوت دیگر صیاد-۲ با موشکهای استاندارد موجود در ایران در طول آنها است که با توجه به فاصله نوک دماغه از بال و فاصله بالک از انتهای بال، موشک جدید باید در حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد کشیدهتر از نمونه آمریکایی بوده و در واقع به ابعاد نسل‌های جدید موشک استاندارد نزدیک است.

موشک صیاد ۲

این موارد به علاوه تفاوتهای موجود در اندازه و زوایای لبه حمله و فرار بال دو موشک با وجود مشابهت کلی طرح، نشان دهنده اجرای فرایند طراحی روی موشک ایرانی و نه یک مهندسی معکوس از طرح آمریکایی است. همچنین هر چند از تصاویر نمیتوان اطلاعات قطعی در زمینه قطر بدنه موشک بدست آورد اما به نظر میرسد در صورت بیشتر بودن قطر صیاد-۲ از استاندارد، این اختلاف بسیار اندک است هر چند که تأثیر آن روی برد موشک به دلیل ایجاد فضای بیشتر برای پیشران میتواند قابل توجه باشد.

موشک پاتریوت

بنا بر این با توجه به اینکه بر مبنای مقایسه با موشکهای همرده احتمالاً باید برد موشک صیاد-۲ در حدود ۱۰۰ کیلومتر یا کمتر با بیشینه ارتفاع درگیری کمتر از ۳۰ کیلومتر باشد، لذا این موشک به خوبی بردهای متوسط و ارتفاعات بالا و متوسط را  پوشش میدهد.

صیاد ۳ : ترکییبی از پاتریوت و استاندارد

موشک صیاد ۳ که طی روزهای اخیر به پدافند هوایی تحویل شده نیز حاوی نکات جالبی در بخش طراحی است. بدنه و ظاهر کلی این موشک شبیه به خانواده استاندارد و باله های انتهایی موشک نیز شبیه به خانواده موشک های پاتریوت هستند. موشک صیاد ۳ دارای ۱۲۰ کیلومتر برد و ارتفاع درگیری ۲۷ کیلومتر است. از نظر ارتفاع درگیری این موشک هم طراز خانواده اس ۳۰۰ است و از نظر برد ۸۰ کیلومتر از اس ۳۰۰ های تحویل شده به ایران پایین تر است. در حقیقت می توان صیاد ۳ را به نوعی پر کننده فاصله بین موشک هایی مثل تور ام ۱، سوم خرداد، طبس و هاوک با موشک اس ۳۰۰ دانست.

موشک صیاد ۳

در موشک صیاد ۳ با یک حالت ترکیبی از هدایت های مختلف برای موشک هستیم. بر اساس آنچه که اعلام شده است از سیستم های هدف یابی مادون قرمز، راداری نیمه فعال و فعال راداری در صیاد ۳ استفاده شده است. هنوز اطلاعات کاملی از نحوه عملکرد این سامانه ها در موشک مذکور منتشر نشده است اما می توان این گونه این احتمال را مطرح کرد که حالت هدایت نیمه فعال راداری برای زمانی است که موشک به سمت هدف شلیک شده و تا قبل از فاز نهایی، اطلاعات لازم را از رادار زمینی دریافت می کند و در صورت لزوم نسبت به تغییر مسیر پروازی اقدام می کند.

پرواز با هدایت فعال راداری احتمالا مربوط به مرحله نهایی است که رادار نصب شده در خود موشک، هدف را کشف کرده و بدون نیاز به به ایستگاه رادار زمینی به سمت هدف حرکت می کند. با وجود رادار فعال در این موشک میزان نیازمندی آن به رادار زمینی کمتر است. در نمونه های راداری نیمه فعال تا لحظه برخورد نیاز به حفظ ارتباط با رادار درگیری مستقر در زمین، هوا یا دریا وجود دارد که سامانه مورد نظر را دربرابر جنگ الکترونیک دشمن آسیب پذیر می کند.

اما درباره بحث هدایت مادون قرمز احتمالا از این حالت برای درگیری با اهداف در فاصله کمتر بدون نیاز به استفاده از رادار استفاده می شود. جستجوگر فروسرخی که در سامانه زمینی نصب شده است بعد از کاوش فضای مورد نظر هدف را کشف و به موشک منتقل کرده و موشک تا لحظه برخورد با هدایت سامانه مادون قرمز به حرکت خود ادامه می دهد.

آیا صیاد از پس موشک های بالستیک هم بر می آید؟

یکی از ویژگی های مهم موشک های صیاد ۲ و ۳ که به لطف تلاش متخصصان دفاعی کشورمان فراهم شده، امکان استفاده از آن با لانچرها و سامانه های راداری اس ۲۰۰ است. بر این اساس، علاوه بر انکه اضافه شدن هر پرتابگر موشک‌های صیاد-۲ و ۳ (به عنوان محصولات بومی با تعداد تولید کافی) به سامانه اس-۲۰۰ پایایی رزمی آن را در برابر حجم بالایی از حملات دشمن به میزان بسیاری افزایش می‎دهد، با توجه به توانمندی سامانه اس-۲۰۰ در کشف و ردگیری موشک‎های بالستیک، موشک صیاد-۲ و خصوصاً صیاد-۳ احتمالا می‎توانند در محدوده‎هایی با طیف‎هایی از پرتابه‎ های بالستیک و شبه بالستیک درگیر شوند.

تلفیق سامانه‌های جدید با سامانه اس-۲۰۰ در قالب سه مجموعه تلاش-۱ و ۲ و ۳ صورت گرفته که به ترتیب به بردهای کوتاه، متوسط و بلند مربوط می‌شود که در واقع تلاشی برای پر کردن کمبود پوشش بردهای مختلف با موشک‌هایی مناسب بوده است. در رده برد بلند سامانه تلاش-۳ به عنوان کاربر موشک صیاد-۳ تا برد بیش از ۲۰۰ کیلومتر را پوشش می‌دهد که آزمایش این سامانه نیز با موفقیت صورت گرفته بود.

بر این اساس با طراحی، ساخت و تست موشک جدید صیاد۳ که می تواند علیه اهداف با ارتفاع بالا و برد بلند استفاده شود، سیستم پدافند هوایی کشور در حوزه تهدیدات ارتفاع بالا نیز غنی تر شده و در کل، چرخه پدافندی ایران در سه رده ارتفاع پست، متوسط و بالا کامل شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 76
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 49
  • IR ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
    اینو روحانی با برادرش ساخته ، نبینم کسی بیاد بگه من ساختم!
    • رضا IR ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
      82 70
      برجام حتی اجازه نمیده ایران تست کنه ببینه این پدافند می تونه یه موشک بالستیک دور برد رو بزنه یا نه! حقیقا کار روحانی بیده!!
    • ناشناس IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
      پ نه پ سرهنگ ها ساختند.معلومه کار حقوقدان ها ها هاست
    • IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
      77 64
      احمدی نژاد ساخته ، تازه هاله نور هم دوربرش میپلکیده
    • IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
      41 40
      قطعا با بودجه ای ساخته شده که احمدی نژاد کله پوک به وزارت دفاع رسوند. روحانی که هیچ
  • IR ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
    به نظر علت ذوب برف های قطبی، بیشتر از اثرات گلخانه ای ، مربوط به تیتر های مشرق است!!!!!
    • ماني IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
      49 14
      پس كي قراره خدا مريضهامون رو شفا بده ؟؟؟!!!
    • دقیق DE ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
      36 13
      به والده ی محترم بفرمائید برای رفع چشم زخم و دورشدن هرنوع آفت و موریانه و جن های بی صفت و اراذل و اوباش و سرگردنه گیر که ممکن است دست تعرضی نسبت به این مولود با نمک و شیرین زبان و عقلش بیاندازند کمی و هرشب چهارشنبه مقدار نا متنابهی عنبر نسا زیر قدوم دلبندش دود کند که اسیبی نبیند . ممکن بفرمائید نام کارخانه و تولید نمکتان چیست و از کدام ماده ی شیمیائی نمکی استفاده میکنید درکالاهای نمکی تان ؟
  • IR ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
    78 74
    تعریف کردن چیز خوبی است اما فر دادن کهکشان یه مقدار عیب دارد. عزیز من شما اول باید تمام حالات و ویژگی های پاتریوت و استاندارد رو بریزی وسط اعم از قدرت اخلال پذیری نوع هدایت سر جنگی تکنولوژی درون موشک و غیره همینطور اس ۳۰۰ رو هم ، بعد بگی تلفیق. در مورد پاتریوت فقط گفتی : باله های انتهایی موشک نیز شبیه به خانواده موشک های پاتریوت هستند!!! این شد تلفیق از پاتریوت!!!!
    • امیر IR ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
      45 10
      به جای ایراد الکی از مشرق، اگر در زمینه موشک تخصصی داری تحلیل کن و به صورت کاملاً علمی و فنی ، سه موشک صیاد3 و پاتریوت و استاندارد را با هم مقایسه کن تا بقیه هم از علم وتخصص منحصر به فرد شما مستفیض شوند.
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
      76 4
      شما فکر می کنید موشک های غربی مجموعه ای از تکنولوژی هستن ولی موشک های ما فقط یه تیکه آهن؟! یه تیکه آهن از هفتصد کیلومتری دقیق به هدف نمی خوره استاد!!!!
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
      8 6
      ایراد الکی? کدوم الکی? کدوم یک از اون مسایل اینجا رعایت شده? در ضمن حتما لازم نیست من تحلیل کنم. فقط همینقدر میدونم که برای نشان دادن ( تلفیق ) چنین رویه ای نیاز است تا مقایسه شود. در ضمن کسی که سایت می زند و مطلب می نویسد و تیتر میزند باید اینکار را انجام دهد. برای اثبات آنچه که می‌نویسد و خوانندگان هم باید با علم و دلیل آنرا بپذیرند. پس الکی نظر ننویسید. وقت ما را نگیرید.
    • احمدرضا IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
      7 6
      حالا مشرقی ها یه پا نظامی شدن واسه خودشون همش احتمالات رو پیش می کشن . منم میگم احتمالا این موشک یک موشک کره پیماست یعنی از کره زمین تا مریخو یک ضرب میره وسیاره های دور رو میتونه هدف بگیره!!!!!!!!!!
  • IR ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
    78 42
    باله های انتهایی موشک نیز شبیه به خانواده موشک های پاتریوت هستند!! تلفیقی از پاتریوت!!! همچین گفتی پاتریوت من گفتم از رادار و هدایت و الکترونیک و اینا یه ۵۰ _ ۵۰ داره پس نگو سهمش از تلفیق باله انتهایی بوده!!
    • IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
      10 1
      مگه داخلش رو دیدی؟!
  • IR ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
    18 29
    البته استاندارد داریم تا استاندارد. یه استاندارد هست تو ایجیس بکار میره یکی هم کای دیگه
  • محمود IR ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
    59 2
    ایول. خدا قوت
  • مغز متفكر جعلي IR ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
    12 35
    ي جوري تيتر زدي انگار آواكس ساختيم!!!آواكس اوجب واجبات و اهم مهات است! با وجود اواكس ميشود لينك كرد و بهتر نتيجه گرفت
    • حاجی IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
      17 6
      دایی تو زیر همه ی خبرای مشرق مینویسی آواکس موخوام :( بسه ناموسن چه ربطی داره این به اون
    • سعید GB ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
      13 4
      البته اواکس فقط کشورهای پیشرفته دارند نه ما...
  • US ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
    50 32
    سوال اصلی الان اینه که وسط راه پایین میاد یا نه!
  • سعودی>ایران IR ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
    63 39
    سیستم های پدافندی پاتریوت سه استاندارد سه و تادی که عربستان در اختیار داره و در قرار داد اخیر 400 میلیارد دلاری با امریکا خرید 5 فروند سامانه ماهواره ای مستقل نظارت زمین نظامی رهگیری موشک و جنگنده ها هم به اون اضافه شده عملآ عربستان رو بعد از اسراییل و قبل از ترکیه بالاتر از ایران قرار داده
    • IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
      27 49
      عمل کرد سیستم دفاعی موشکی اسرائیل را باید در جنگهای حزب الله و غزه با آن ارزیابی کرد جایی که پیش پا افتاده ترین موشکها نیز از سه سیستم سپر ضد موشکی اسرائیل عبور کرده و شهرهای آن را هدف قرار می داد
    • IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
      14 6
      تو چه زمینه ای؟! چرا جلوی اصابت موشک به پالایشگاه ینبع را نتونست بگیره؟! گاو>تو
    • IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
      8 4
      خطاب به 10:10 = البته موشکهایی که از غزه شلیک میشن خیلی کوچیک و انگار آپی جی 7 داره شلیک میشه .به خاطر همینه که رادار کم میتون اونو هدف بگیره ولی موشکهای بزرگ رو راحت میتونه شناسایی وهدف بگیره. البته اگه تعداد شلیکهای همزمان زیاد باشند نمی تونند همه رو هدف قرار بدن و بعضیهاشون به اهداف اصابت می کنند
  • رضا IR ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
    26 28
    برجام عملآ جلوی توسعه سیستم های دفاع ضد هوایی ایران رو به شدت گرفته چون عملآ برای تست شما باید اقدام به شلیک موشک بالستیک دور برد کنی که ببینی این پدافند می تونه بزنش یا نه!..
    • IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
      25 16
      زیادی کیهان خوندی
    • رضا IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
      13 4
      تو زیادی شرق خوندی!
    • IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      7 2
      بنده خدئا راست میگه ازمایش موشکی رو غربی ها مخالف برجام در نظر گرفتن
    • سید IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
      2 0
      اقا رضای گل چرا ندونسته حرف میزنی؟ اصلا مگه راجع به موشک در برجام حرفی زده شده که شما برجام مانع ازمایشات موشکی شده؟ برادرم از کجا میدونی که ازمایشات موشکی انجام میشه اما رسانه ای نمیشه؟! قرار نیست همه ی دستاورد هامون رو رسانه ای کنیم ! بارها فرماندهان عزیز سپاهی و ارتشی گفتن که ما خیلی از سلاحها مون رو معرفی نکردیم تا اگه جنگی به ما تحمیل شد دشمن رو غافل گیر کنیم !
  • ا US ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
    20 5
    ممنون از مشرق عزیز
  • ناشناس IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
    23 2
    طراز اشتباه است و باید تراز نوشته شود
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
    9 6
    برام سواله که وقتی موشک های بالستیک از جو بصورت عمودی و با سرعت خیلی زیاد مسافت 30 کیلومتر (برد عمودی صیاد و اس 300 و ...) را در کسری از ثانیه طی می کنند و به هدف می رسند، چطور میتونه عکس العمل متناسبی اتخاذ بشه؟
    • IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
      5 0
      مطالعه کن! حتما نباید بیرون جو هدف قرار داده بشه. چند راه مختلف برای پدافند ضد موشک وجود داره.
    • IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
      6 0
      بهترین راه حل استفاده از معادله حرکت های پرتابه ای هست موشک پدافندی نمیاد موشک بالستیک رو دنبال کنه بلکه مسیر حرکتش رو حدس میزنه و در یک نقطه به هم برخورد میکنند
  • ناشناس IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
    13 5
    امید است بزودی تور ام 2 ام متحرک خریداری شود
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
    20 1
    موشک خوشگلی است. زیبایی نصف کیفیت است. به گزارش وزارت دفاع آمریکا پردازنده موشک سامانه تاد از 8 تراشه حافظه استفاده می کند که دیگر توسط تولید کننده اصلی تولید نمی شوند. موشک ما هر چی باشد حداقل سخت افزار کامپیوتر آن چنین مشکلاتی ندارد. هر سلاح داخلی به مراتب باز دارنده تر از هر سلاح خارجی است اما رونمایی های ما باید کارگردانهای بهتری داشته باشد.
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
      12 1
      موافقم با شما ، من هم به بیان بصری خوب اعتقاد خاصی دارم ....
  • مهدی IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
    24 11
    فقط ما ندونستم آقای روحانی روی این موشک چه شعاری نوشته بود اگر به آن هم اشاره کنین خیلی خوب میشه.
    • IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
      11 2
      عذرخواهی نوشته! قول داده جبران کنه...
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
    26 1
    عملا منتظر صیاد 4 و 5 باید بشینیم.
    • IR ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
      8 0
      ماهواره کوب ان شاء الله
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
    29 9
    ماشاالله درود بر سپاه اسلام درود بر پاسداران عزیز مهین اسلامی درود بر یاوران رهبر عزیز سید علی
    • IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
      13 7
      انقلاب اسلامی
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
      10 23
      ایا مسلمان که هیچ ایرانی هم نیستی ؟بنازم به این غیرت..........چرا منفی زدی؟
  • حسنا محسنی IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
    25 13
    تجهیز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به آخرین سلاح های پیش رفته از وظایف دولت است ، اگر تاکنون به هر دلیلی در این مورد کوتاهی شده از سوی هر مقام و مسئولی بداند به مردم و کشور ظلم و خیانت کرده است ، (((ارتش مومن مقتدر مایه ضامن امنیت و سربلندی ملت وکشور است )))
  • محمد IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
    25 39
    به امید جنگ با اسرائیل و زدن این موشک ها به قلب اسرائیل و نابودن شدن هرچی یهودیه کثیف رو دنیاست
    • NL ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
      31 1
      داداچ داری اشتباه میزنی این موشک پدافندی هست نه بالستیک
    • حاجی IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
      21 0
      البته حتما منظور شما این موشک نبوده چون موشک پدافندی رو به قلب اسرئیل نمیشه زد،کلا فرمودین ولی حالا نکته ی مهم تر اینه که یهودیان یعنی پیروان حضرت موسی را با صهیونیست ها یکی در نظر نگیریم و بی جهت به آن عزیزان توهین نکنیم
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
    22 12
    وقتی میخواید تعریف کنید ، موشک های روسی رو تا عرش اعلی میبرید ولی وقتی می خواهید از قابلیت های موشک های ایرانی بگید از شباهتش به موشک های امریکایی میگید !!! یا للعجب !
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
    28 2
    سازندگانش ژن خوب داشتند!!!!!!!!!!!
    • US ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
      8 0
      ژن خوبها بجز واردات حتی فرقونم بلدنیستن تعمیرکنن
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
    27 1
    کشوری که میرزاخانی را به جهان ارائه میکنه مطمئنا امثال این نوابغ را در مهندسی و موشک سازی نیز دارد .سپاه باید قبل خارج شدند این نخبگان انان را جذب و در صنایع دفاعی بکار گیرد . الان تمامی المپیادیها علمی جذب دانشگاههای امریکا شدند گاهی یک ایده وفکر دنیایی را متحول میکنه متاسفانه مسئولین خوابند !!!!!
    • امانی IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
      17 3
      همین پیشرفتها خصوصا در صنایع نظامی وهسته ای نشان دهنده وجوه جوانان ودانشمندان در این کشور والبته حمایت نظام از انها وهمچنین عرق وطن دوستی انهاست نه مثل دانشمندانی که در این اب وخاک پرورش یافتند و علمشان را در اختیار اجانب وغرب گذاشتند هر چند که با نظام سیاسی کشورشان مخالف باشند دلیل بر این نمیشود که مردم ووطنشان را به بیگانگانی که دستشان تا مرفق بخون انسانهای بیگناه ومظلوم دیگر کشورها الوده است بفروشند
    • سامانتا IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
      13 0
      با احترام به نخبه های خارج از کشور ولی دانشمندی که به خاطر یه مشت دلار بیشتر یا رفاه بیشتر کشورش رو ول کنه بره چه کمکی به امنیت یا اقتصاد ایران می تونه بکنه؟؟من یه نخبه رو می شناختم یه نهاد نظامی ماهی بیست میلیون حاضر بود بهش بده برای یه پروژه خاص ولی به خاطر دو سه برابر این رقم بلند شد رفت امارات داخل یه شرکت چند میلیتی کار تجاری می کنه
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
    26 21
    هیچ وقت سلاحی که نمایش داده می شود فیلم اصابت به هدف را نمایش نمی دهند
    • IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      7 1
      چی داری میگی انقدر فیلم از موشکای ایران و پدافنداش هست که نگو سپاه که همین چنوقته یه رزمایش داشت فیلمشو منتشر کرد
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
    22 23
    مشرق خودت بریدی خودتم دوختی این کجا پاتریوت وتاد کجا چرا هیچ فیلم وعکسی از تستش نداریم لابد اینارو الله بختکی میدن بیرون
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
    12 24
    نسخه هواپرتابش کو......فقط زیر سوخو24 های سوری حق دارید ببندینش .....اف 14 باید به زباله دان تاریخ انداخته بشه.....حفظ برتری هوایی اسرائیل با جرزنی(حمله موشکی امریکا) هرگز.....
    • IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
      17 2
      حالت خیلی خوب نیست! نه؟!!!
  • وحید ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
    9 10
    سلام به تمام عزیزان نباید غرب زده بود کوچکترین فناوری که ساخت داخل باشه خیلی ارزشمندتر از پیش رفته ترین تکنولوژی خارجی هست چه برسه به این فناوری که عالی و بومیه
  • وحید ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
    7 1
    سلام به تمام عزیزان نباید غرب زده بود کوچکترین فناوری که ساخت داخل باشه خیلی ارزشمندتر از پیش رفته ترین تکنولوژی خارجی هست چه برسه به این فناوری که عالی و بومیه
  • مغز متفکر IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
    10 0
    ساخت ماهواره کوب ان شاء الله
  • محمد مسلم IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
    9 12
    موشک صیاد ۳ شباهت زیادی به یکی از موشک های سامانه HQ-9 چین دارد موشک های این سامانه با الگوبرداری از موشک های سری 5V55 مورد استفاده در سامانه اس 300 روسی ساخته شده اند. بیشینه برد موشک های سامانه HQ-9 در حدود 125 کیلومتر و حداکثر ارتفاع دسترسی آن ها نیز 27 کیلومتر است. موشک ها از کلاهک 180 کیلوگرمی ترکش شونده برخوردار بوده و قادر به دستیابی به بیشینه سرعت 4.2 ماخ هستند. در نمونه ای از موشکهای این سامانه هم از سیستم تغییر بردار رانش با تیغه های هدایتگر بیرونی (external TVC vanes) استفاده شده است.
    • IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      7 0
      وزن موشک چینی 300 کیلو از موشک ایرانی بیشتره وزن موشک رو روی کنیسترها نوشتن نوشتن وزن کنیستر خالی و وزن با موشک که جالبه موشک ایرانی 1000 کیلو وزن اما موشک چینی 1300 کیلو وزن داره که مشخصا سبک تره
  • محمد مسلم IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
    7 12
    سامانه هدایت صیاد۳ هم بی شاهت به HQ-9 نیست بنا بر ادعای برخی منابع چینی ، در نمونه بهبود یافته ای از سامانه HQ-9 با نام HQ-9B از کاونده ترکیبی نیمه فعال راداری/فروسرخ استفاده شده که البته به صورت مستند قابل رد یا تایید نیست.
  • فریدون IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
    6 22
    همش وارداتی از چین و روسیه هستن. مگه موشک ساختن الکیه؟ کلی علوم مواد میخاد. ما تو دانشگاه یه پایان نامه میخایم کار کنیم در حد nature حداقل 300 میلیون پول میخاد وزارت علوم همش 10 میلیون میده. تجهیزات میخاد تازه برای رشته من که مرتبط با بحث ژنتیک هست. یه موشک کلی تحقیقات در زمینه علم متالوژی میخاد علم شیمی مواد سوختی و کلی علم دیگه.
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
    4 7
    موشکهای بالستیک سرعت بسیار بالایی درهنگام فرود دارند بنابراین جواب نمی دهد خودشان گفتند برای اهداف هوایی مانند هواپیما پهپاد وکروز استفاده دارد شما چطور می گویید بالستیک؟؟؟؟
  • محمد مسلم IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    2 0
    جستجوگرهای جایگزین برای موشک ها : در دوران جنگ سرد موشک های پدافندی برد متوسط و برد بلند ساخت شوروی در درجه اول به سیستم هدایتی از نوع هدایت فرمانی و آشیانه یابی نیمه فعال راداری مجهز بودند. بعد ها سیستم ردیابی از طریق موشک (Track Via Missile guidance) نیز در موشک های پدافندی روسی مورد استفاده قرار گرفت که سیستم هدایتی مشابه موشک های MIM-104 Patriot آمریکایی بود. برخلاف طراحان موشک های هوا به هوا که از جستجوگرهای جایگزین راداری ، حرارتی ، غیر فعال ضد اخلالگر (در موشک های با روش هدایتی موسوم به آشیانه یابی بر اختلال یا Home on jam) و در انواع جدیدتر جستجوگرهای ضد تشعشع باند ایکس در پلتفرم های موشکی یکسان و ثابت استفاده میکردند، طراحان سیستم های پدافندی در آن دوران عمدتا بر استفاده از یک نوع جستجوگر انحصاری برای موشک های پدافندی تاکید داشتند. پس از پایان جنگ سرد این روند تا حدود قابل توجهی تغییر یافت و کشورهایی نظیر صربستان و عراق با انجام پروژه های آزمایشی نسبت به نصب جستجوگرهای حرارتی بر روی موشک های پدافندی روسی خود اقدام کردند ، مسئله ای که بیش از هر چیز جهت مقاوم سازی سیستم هدایتی این موشک ها در برابر جنگ الکترونیک بود. صنایع Agat روسیه با استفاده از توسعه جستجوگر های موشکی هوا به هوا ، نسبت به ساخت نمونه های مشتق شده ای جهت استفاده در موشک های زمین به هوای SA-6/8/11/17 اقدام کرده است. چین نیز جستجوگر های ضد تشعشع یا جستجوگر های غیر فعال با آشیانه یابی بر اخلال را جهت استفاده در سامانه پدافندی FT-2000 توسعه داده است سامانه ای که گفته میشود نمونه ای از سامانه پدافندی برد بلند HQ-9 است. به طور کلی ارائه جستجوگر های متنوع و جایزگین برای موشک ها یک روش موثر جهت مقابله با اقدامات متقابل الکترونیکی طرف مقابل است.
  • محمد مسلم IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    2 0
    موشک های مورد استفاده در سامانه HQ-9 از مکانیزم هدایت TVM (یا ردیابی با موشک) بهره میبرند که مشابه سامانه پاتریوت آمریکایی و نمونه های جدیدتر سامانه اس 300 روسی است. تفاوت موشک سامانه FD-2000 و FT-2000 در استفاده از کاونده غیر فعال راداری در موشک های مورد استفاده در سامانه FT-2000 است که امکان استفاده از موشک های این سامانه بر علیه اهداف اخلالگر را فراهم میکند (تحت قابلیتی با عنوان home-on-jam). کاونده موشک های FT-2000 از نوع آرایه مسطح با پوشش فرکانسی 2 الی 18 گیگاهرتز است. بنا بر ادعای برخی منابع چینی ، در نمونه بهبود یافته ای از سامانه HQ-9 با نام HQ-9B از کاونده ترکیبی نیمه فعال راداری/فروسرخ استفاده شده که البته به صورت مستند قابل رد یا تایید نیست.
  • علی GB ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    10 2
    به امید روزی که موشک هوا به هوا و زمین به هوای تصویر بردار فرو سرخ بسازیم ...تنها موشکی که اف 22 رو میتونه به اسونی سرنگون کنه
  • محمد مسلم IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    1 0
    یکی از برتری های مهم سامانه S-300V و مدل های انشعابی آن نسبت به S-300P و مدل های آن ، قابلیت درگیری با اهداف سریعتر است. در سامانه S-300V حداکثر سرعت هدف قابل درگیری 3000 متر بر ثانیه و در سامانه S-300VM تا 4500 متر بر ثانیه است. این در حالی است که در سامانه ای همچون S-300PMU-1 یا S-300PMU-2 حداکثر سرعت هدف 2800 متر بر ثانیه است. از این رو مدل V و انشعابات آن همچون انتی 2500 یا VM نسبت به مدل های P از قابلیت های بالاتری در برابر اهداف فوق سریع همچون موشک های بالستیک برخوردارند.
  • محمد مسلم IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    1 0
    موشک های سامانه ای همچون S-300VM از بیشینه سرعت بالاتری نسبت به موشک های مورد استفاده در سامانه ای نظیر S-300PMU-2 برخوردار هستند. به عنوان مثال موشک 9M82ME از توان دستیابی به سرعت هایی بیش از 7.8 ماخ برخوردار است در حالی که بیشینه سرعت موشک 48N6E2 در سامانه S-300PMU-2 کمتر از 7 ماخ است.
  • محمد مسلم IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    1 1
    سامانه S-300VM یا آنتی 2500 ، این سامانه از قابلیت مقابله با موشک های بالستیک میان برد تا برد 2500 کیلومتر برخوردار است.
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    5 2
    تلاش متخصصان صنعت موشکی قابل تقدیر هست اما اغراقهایی که مشرق میکنه هم نسنجیده است.اگر شباهت ظاهری معادل است با برابری در کارایی پس این موبایل های هوشمند 300 تومنی هم خیلی شبیه موبایلهای 3 میلیون تومنی هست. در یکی از فیلم های رزمایش سپاه از دید دوربین روی پهپاد هدف مشخص شد موشک صیاد 2 از فاصله شش یا هفت متری پهپاد رد شد که سرجنگی منفجر شد. پس هنوز برای ادعای HitTOKill زوده. ولی توسعه موشکی رو ادامه میدیم تا برسیم به دقت مناسب
  • وحید US ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    16 0
    میگم همین موشک رو سبک سازی کنیم و به عنوان موشک راداری فعال واسه میگ 29 و تامکت استفاده کنیم...ای کاش اواکس هم بخریم که همه همسایه های مهممون دارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس