کد خبر 750645
تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۶
ریابکوف

مشکل بازگرداندن املاک توقیف شده روسیه موضوع مذاکرات معاونین وزرای خارجه روسیه و آمریکا در واشنگتن است و مسکو هشدار داده در صورت عدم نتیجه این گفتگوها، دست به مقابله به مثل خواهد زد.

 به گزراش مشرق به نقل از خبرگزاری «تاس»، "سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز (دوشنبه) عازم واشنگتن می شود تا در دیدار با "توماس شنون" همتای آمریکایی خود (معاون وزیر خارجه آمریکا در مسائل سیاسی)، مشکل مربوط به توقیف املاک متعلق به روسیه در ایالات متحده را بررسی کند.

آخرین رایزنیها در این زمینه که قرار بود در تاریخ ۲۳ ژوئن در سنت پترزبورگ صورت بگیرد، از سوی مقامات مسکو لغو گردید. در آن زمان ریابکوف اعلام کرده بود: «بعد از تصمیم مقامات واشنگتن برای گسترش تحریمها علیه روسیه به خاطر اوضاع پیرامون اوکراین، وضعیت برای انجام گفتگوهای دوجانبه مناسب نیست و لزومی برای چنین دیداری وجود ندارد. »

مذاکرات معاونین وزرای خارجه روسیه و آمریکا در چارچوب تلاشهای طرفین برای حل و فصل مشکلات موجود در روابط دوجانبه برگزار می شود. نخستین دیدار ریابکوف و شنون در تاریخ ۸ ماه مه در واشنگتن صورت گرفت که نتیجه مثبتی هم در پی نداشت.

جدی ترین مشکل در روابط روسیه و آمریکا در حال حاضر موضوع توقف غیرقانونی املاک دیپلماتیک روسیه در خاک ایالات متحده در اواخر سال ۲۰۱۶ است که برای مسکو دارای اهمیت زیادی است.

"باراک اوباما" رئیس جمهوری آمریکا در اواخر ماه دسامبر و آخرین روزهای حضور خود در کاخ سفید،  بسته تحریمهای جدیدی علیه روسیه به بهانه «دخالت در انتخابات آمریکا» و «اعمال فشار مسکو بر دیپلماتهای آمریکایی در روسیه» تصویب کرد که بر اساس آن عده ای از دیپلماتهای روسی بطور جمعی از ایالات متحده اخراج شدند و دو ساختمان متعلق به سفارت روسیه در شهرهای نیویورک و واشنگتن هم توقیف شدند.

روسیه در آن زمان از دادن پاسخ متقابل به این اقدام طرف آمریکایی خودداری کرد، ولی اکنون اعلام نموده که امکان «مقابله به مثل» را در نظر دارد. پاسخ مسکو به نتیجه مذاکرات ریابکوف در واشنگتن بستگی خواهد داشت و تنها در صورتی تحقق نخواهد یافت که طرف آمریکایی تضمین دهد که املاک متعلق به روسیه به این کشور بازگردانده خواهد شد.

"ماریا زاخاروا" سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز روز جمعه هشدار داد که مسکو ممکن است در واکنش به برخورد غیرمنطقی واشنگتن به این مشکل، تعدادی از کارکنان سفارت آمریکا در روسیه را اخراج کند. وی همچنین از احتمال توقیف دو ساختمان متعلق به دولت آمریکا در مسکو نیز خبر داد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس