کد خبر 750620
تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱
سیدضیاهاشمی

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: سه اتحادیه دانشجویی در این دوره درخواست تشکیل داشتند.

به گزاش مشرق، سیدضیاء هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم  با اشاره به فعالیت تشکل‌های دانشجویی در دولت یازدهم و درخواست‌های جدید برای تاسیس تشکل‌های دانشجویی جدید، اظهار داشت: در حال حاضر 4 اتحادیه دانشجویی در کشور فعالیت‌ می‌کنند  که فعالیت‌ آنها از قبل شروع شده است. 2 اتحادیه دانشجویی (تحکیم وحدت و جنبش عدالت‌خواه دانشجویی) از نظر تعداد دفاتر مشکل داشتند که از همان روز اول (فعالیت دولت یازدهم) از آنها خواستیم این مشکل قانونی را حل کنند. صرف نظر از اینکه تشکل‌ها چه موضع سیاسی دارند، معتقد به تعلیق اتحادیه‌ها و تشکل‌ها نیستیم.

وی گفت: این 4 تشکل با وجود تنوع از نظر جریان فکری و سیاسی به اصولگرایان نزدیک هستند. طی چهار سال گذشته تشکل‌های دیگری تقاضای تشکیل داشتند که تقاضای سه اتحادیه دانشجویی منعکس شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم تاکید کرد: در دو سال قبل دبیرخانه اتحایه‌های دانشجویی در  اختیار وزارت بهداشت بود و تا حدی مقدمات تشکیل این اتحادیه‌ها  طی شد، اما به نتیجه نرسید. از یک سال گذشته که دبیرخانه به وزارت علوم برگشت، حرکت تسریع شد و آئین‌نامه‌های لازم تدوین نهایی، تصویب و اعلام شد. تقاضاها به جریان افتاد که فرآیند پیچیده‌ای دارد، باید از دانشگاه‌ها استعلام می‌شد تا فعالیت‌ تشکل‌ها تایید شود.

وی افزود: در حال حاضر نزدیک 100 تشکل دانشجویی فعال و حاضر در دانشگاه‌های وزارت علوم و  بهداشت خواستار شکل‌گیری اتحادیه هستند. همیشه معتقد هستیم که باید تشکل‌های دانشجویی توسعه یابند و فعالیت‌های آنها در چارچوب قانون شکل بگیرد، اما موانع موجود، پیچیدگی‌ها و اختلاف‌نظرها باعث شد تاکنون امکان شکل‌گیری نهایی این اتحایه‌ها میسر نشود، اما امیدواریم  شکل‌گیری قانونی آنها انجام شود.

هاشمی تصریح کرد:‌ وزارت علوم همواره از اتحادیه‌های دانشجویی موجود و در جریان شکل‌گیری حمایت داشته است. صرف نظر از نگاه سیاسی، وجود تشکل‌های دانشجویی متنوع باعث آرامش و نشاط در دانشگاه‌ها شده و زمینه رشد و پرورش استعدادهای فکری، اجتماعی، سیاسی و دانشجویان را افزایش می‌دهد. ما این را نمی‌پسندیم که اتحادیه‌های دانشجویی یک سویه باشند و بخشی از دانشجویان نتوانند نماینده مورد نظر خود را داشته باشند، این به صلاح دانشگاه و دانشجو نیست.

 معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: تاکیدمان این است زمینه رشد تشکل‌ها در چارچوب قوانین فراهم شود. طبق قانون تشکل‌ها باید ملتزم به قانون و نظام جمهوری اسلامی ایران باشند. طبیعی است اگر تشکلی در چارچوب نظام و قانون نبوده و موانع قانونی برای شکل‌گیری داشته باشد، نمی‌تواند تشکیل شود، اما تشکل‌هایی هستند که به حفظ چارچوب‌های قانونی و پایبند هستند، لذا باید زمنیه فعالیت آنها را تسهیل کنیم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس