مریم میرزاخانی در کنار همسر و فرزندش

در دست کم دو دهه ای که مساله زنان ایرانی با همسران افغان و محرومیت فرزندان آن‌ها از حقوق شهروندی، به یک «مساله» تبدیل شده، هیچ گاه نمایندگان مجلس جهت رفع آن دچار «فوریت» نشدند و «طومار» امضاء نکردند.

سرویس سیاست مشرق- روز یکشنبه، رضا شیران نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، از جمع‌آوری امضاء در صحن علنی امروز مجلس جهت درخواست برای "تسریع در رسیدگی به طرح یک فوریتی اصلاح قانون تابعیت در کمیسیون‌های مجلس با هدف اعطای تابعیت به دختر مریم میرزاخانی نخبه ریاضی ایرانی که دیروز درگذشت"، خبرداد.

مریم میرزاخانی، نابغه ایرانی علم ریاضیات و یکی از بزرگ ترین چهره های علمی جهان در جوانی درگذشت و جامعه علمی دنیا را غمناک کرد. طبیعتا خبر درگذشت این دانشمند جوان ایرانی که در همین آب و خاک پرورش یافت، مدرسه رفت، وارد دانشگاه شد و در زمانی که باید درخت دانش او برای کشورش به ثمر می رسید، مانند هزاران نخبه دیگر ایرانی، به خارج از کشور مهاجرت کرد، برای عموم ایرانی ها که آن را شنیدند،  متاثرکننده بود. نبوغ، جوانی و ایرانی بودن این بانو دل بسیاری از هموطنان ما را هم از شنیدن خبر بیماری سرطان و سپس مرگ زودهنگامش به درد آورد.

لیکن به نظر می رسد، طبق روال معمول این نوع رویدادها، باز شاهد از دست رفتن تعادل در واکنش ها به موضوع و به اصطلاح خودمانی، «جو زدگی» هستیم. از مسابقه مقامات دولتی و غیردولتی برای تسلیت این بانو، و مراثی پر طول و تفصیلی که در شبکه های اجتماعی برای این نماد درخشان نبوغ ایرانی به اشتراک گذاشته شد، که بگذریم، این نامه ۶۰ نماینده مجلس برای اعطای تابعیت به فرزند دورگه(ایرانی-چک) مرحومه میرزاخانی، نهایت جوزدگی نمایندگان مجلس ما را می رساند. البته در این فضای احساسی و هیجانی، هر نوع مطلبی که ذره ای ساز ناکوک با این «جو» بزند (مثل همین مطلب) لاجرم هدف حمله و «انگ زنی» قرار خواهد گرفت؛ اما این هدف از این بحث، وارد کردن کوچکترین خدشه‌ای بر جایگاه کم‌نظیر علمی مرحومه میرزاخانی نیست؛ بلکه تلنگریست به واکنش‌های احساسی که به جز کاربران شبکه‌های اجتماعی، متاسفانه سیاسیون ما را نیز گرفتار خود کرده است.

در اوضاعی که شاهد رکود سنگین اقتصادی، مشکلات عدیده زیست محیطی، تنش های سیاسی، مشکلات مرتبط با برجام، نظام بانکی و موسسات اعتباری و..... هستیم، به ناگهان در یک فضای حقیقتا «جو زده» و «احساسی»، ۶۰ نماینده ما که اتفاقا باید در این روزهای سخت مملکت بیشترین فعالیت دوران کاری خود را طی کنند(اصطلاحا «سه شیفته» کار کنند)، به خاطر خبر غم انگیز فقدان یک دانشمند ایرانی (که با همه احترام نسبت به مقام علمی او، سال های شکوفای و ثمردهی علمی خود را در کشوری دیگر گذرانده، تابعیت آن کشور را داشته و همسرش یک مرد چک تبار بوده) به فکر تغییر «قانون» یک مملکت می افتند. در این میان چیزی که ذهن «وکلای ملت» را به خود مشغول نمی کند، این است که وقتی قرار است به خاطر یک نفر، قانون یک کشور ۸۰ میلیونی را تغییر دهند، تبعات و توالی این تغییر قانون محدود به آن یک نفر نمی ماند، و دامنه ای به وسعت ۸۰ میلیون پیدا می کند. هیچ اشکالی ندارد، و بلکه بسیار به جا و شایسته است که مراسم مختلف بزرگداشت این چهره درخشان علمی ایرانی‌تبار در دانشگاه های و نهادهای علمی ما برگزار شود و حتی به طور مثال، یک جایزه ممتاز علمی در رشته ریاضی در کشورمان به نام «مریم میرزاخانی» نامگذاری شود، لیکن این نوع ورود نمایندگان مجلس به ماجرا و با عرض پوزش، «کاسه داغ تر از آش شدن» شماری از نمایندگان محترم مجلس، چندان زیبنده نیست و تصویر خوشایندی از شان و جایگاه نمایندگان یک ملت ۸۰ میلیونی به بیرون منعکس نمی کند، چرا که قانون یک کشور، شانی فراتر از آن دارد که صرفا برای یک فرد خاص(که خود او یک طفل نابالغ با تابعیت آ مریکایی است و شاید حتی نتواند فارسی صحبت کند) تغییر کند، یا دست کم به این بهانه و با این عنوان، تغییر کند.

دختر خردسال مرحوم میرزاخانی در آغوش مادر

اما نکته جالب ماجرا این جاست که درست دو سه روز قبل تر از فوت خانم میرزاخانی، یعنی در ۲۰ تیرماه، کمیسیون فرهنگی مجلس از تصویب «اصلاحیه قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی» خبر داد که طبق آن " فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی می‌توانند تابعیت ایران را دریافت کنند."(ایسنا، ۲۰ تیر) درست سه روز بعد در ۲۳ تیرماه، خبر فوت دکتر میرزاخانی منتشر می شود، و به ناگهان خبر می رسد که ۶۰ نماینده مجلس خواستار تغییر قانون تابعیت برای اهدای تابعیت به فرزند خانم میرزاخانی می شوند. آیا این نمایندگان از مصوبه کمیسیون فرهنگی(که باید ابتدا به صورت قانون در بیاید و سپس به تایید شورای نگهبان برسد) خبر نداشتند؟ یا این که کاملا آگاهند، ولی صرفا بر اساس موج به وجود آمده در شبکه های اجتماعی، می خواهند اعتبار این تغییر در قانون را، در فضای احساسی کانال های تلگرامی و سایر شبکه های اجتماعی، به نام خود بزنند؟

در این که برخی از قوانین(به ویژه قوانین کیفری و مدنی) با گذشت زمان و وقوع مسایل و شرایط جدید در حوزه های مختلف زیست بشری، محتاج بازنگری و حتی تغییرات اساسی هستند، هیچ بحثی نیست. اما نکته تاسف بار این قضیه این است که سال هاست صدها زن ایرانی که با اتباع بیگانه ازدواج کرده اند(به ویژه با مردان تبعه کشور افغانستان) به واسطه صراحت قانون مدنی درباره مساله تابعیت، نمی توانند برای فرزندان حاصل از ازدواج خود شناسنامه ایرانی بگیرند. از آن جایی که فرزندان این زنان و خود این زنان به واسطه آن که به طور اتوماتیک، طبق قانون افغانستان، به تابعیت شوهر خود درآمده اند و تابعیت ایرانی آن ها ساقط شده، از حقوق شهروندی اساسی خود محروم بوده اند، بسیاری از آن ها از سوی شوهران خود ترک یا طلاق داده شده اند، اما در این نزدیک به دو دهه اخیر که این مساله در جامعه ما به یک «مساله» تبدیل شده، هیچ گاه شاهد ان نبودیم که در مجلس شورای اسلامی برای حل آن طومار جمع شود.

اما برای فرزند یک زوج ایرانی-چک، که در خاک آمریکا به دنیا آمده و طبق قانون امریکا، به صورت خودکار تابعیت امریکا به او تعلق می گیرد، نمایندگان مجلس «جمهوری اسلامی ایران» طومار جمع می کنند تا به او هر چه زودتر تابعیت ایرانی تعلق بگیرد. وقتی در مجلس شورای اسلامی ایران، و در چشم چند ده نماینده، خون یک فرزند دورگه ایرانی-چک که دارای تابعیت امریکاست(با همه احترامی که برای مادر نابغه و دانشمندِ تازه درگذشته او قائلیم)، از خون یک کودک ایرانی-افغان که به دلیل موانع قانونی از حقوق شهروندی ایرانی محروم است، «رنگین تر» در نظر گرفته می شود، نه تنها باید تاسف خورد، که باید احساس خطر کرد.

زنده یاد پروفسور مریم میرزاخانی به همراه دختر و همسرش «یان ووندراک» چک تبار

باید از این نمایندگان محترم که در این مدت پیگیر رفع مشکلات این زنان هموطن نشده اند، ولی به ناگاه در فضای داغ رسانه ای در باب فوت خانم دکتر میرزاخانی، بدون هیچ عقبه، سابقه و مطالعه قبلی، خواستار " طرح یک فوریتی اصلاح قانون تابعیت با هدف اعطای تابعیت به دختر مریم میرزاخانی" می شوند، پرسید که در این بیش از یک سالی که از شروع رسمی نمایندگی آن ها می گذرد، آیا هیچ گاه برای مسایلی چون تشویق فرزندآوری، ارایه تسهیلات برای فرزندان دوم به بعد، ایجاد تسهیلات برای مادران باردار شاغل، حمایت از زنان سرپرست خانوار، امکانات آموزشی در مناطق محروم و ده ها مشکل بزرگ مرتبط با خانواده ها احساس فوریت نکردید که طومار امضاء کنید؟

امّا این خبر، دربرگیرنده یک حقیقت تلخ و غم انگیز دیگر نیز هست و آن این که، ظاهرا این دسته از نمایندگان محترم مجلس هم، به عوض آن که دغدغه اصلی خود را کار شبانه روزی و سنگین برای حل مشکلات عدیده گریبانگیر حوزه انتخابیه خود و کل کشور قرار دهند(که متضمن مطالعات مستمر و عمیق در حوزه های مختلف برای تدوین و اصلاح قوانین، سرکشی مرتب به حوزه های انتخابیه و سایر نقاط کشور برای آشنایی با مشکلات موکلان، و شرکت در جلسات متعدد کارشناسی و امثال این هاست)دست کم بخش قابل توجهی از اوقات خود را به چرخیدن در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی اختصاص می دهند و کنش گری آن ها متاثر و معطوف به همین فضاهاست.

عکس تزئینی است!

مع الاسف، یکی از دلایل «رکود» سنگینی که در بخش های مختلف حوزه کار، تولید و اشتغال حاکم شده، و نرخ فاجعه بار بهره وری کاری که در دستگاه های دولتی و حاکمیتی ما وجود دارد، همین مشغولیت «اعتیادوار» افراد با فضای مجازی و شبکه های اجتماعی است که اگر فکری به حال آن نشود، آثار مخرب غیرقابل جبرانی بر کشور خواهد داشت. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 125
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 42
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    141 6
    غصه نخور کمتر از دو هفته دیگه هیچکس نه ایشون یادش میاد نه این طرح رو...
    • ایرانی IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
      37 6
      برادر چشم دل باز کن که این غصه غمناک برای من و تو وفرزندانمان است به نوع تفکر اندیشه کن که همه چیز از نوع اندشه زاید
    • IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
      30 0
      مشرق خواهشا دیگه عکس این تاجگردون رو نذار .....
    • IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
      2 19
      اون عکس تزیینی نیس،روز حمله ی داعش ب مجلس بود و اتفاقا تاجگردون کار قشنگی کرد
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    ما که اصلا میگیم مگراین خانم که حتی محل دفنش آمریکاست کاری برای ایران وایرانی انجام داده ویا کشف حجابش تنهابرای بازیگران وسیاسیون ومردم عادی عیب و زشت است ...یعنی واقعا ایشان چگونه دین خودشان را به کشورش ادا کرده اصلا چند بارازایران تقدیر ویادکرده این نمایندگان مدتهاست دچار اخلال در حیطه کاری خودشده اند
    • حسین IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
      متاسفانه یکی از بدترین بلاهایی که طی این 200 سال بر این مملکت نازل شده وجود آدم هایی مثل تو امیدوارم هر چه زودترمنقرض شید
    • IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
      انسان دین خودش رابه کشورش تنها با حجاب داشتن و یا نداشتن ادا نمی کند. این بانو با یک مسلمان اهل چک ازدواج کرده است و عدم حجاب او در کشوری مثل ایالات متحده یک مساله فقهی بیشتر نبوده و نیست. در تمام خبرگزاری های بین المللی اعلام شده بود که "بانوی مسلمان ایرانی و نابغه ریاضی فوت کرد." آنهایی که نوابغ سرزمین خودشان را با افکار متحجرانه طرد می کنند شایسته قضاوت درباره ادای دین مردم به کشورشان را ندارند.
    • CA ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
      48 85
      مردک ابله رشته ایشان ریاضی محض بوده. ریاضی محض میفهمی چیست؟ ایشان قرار بوده چه کاری برای ایران بکند که نکرده است؟ اصلا تو میتوانی بگویی که ایشان برای آمریکا چه کاری کرده است که حالا باید همان کار را برای ایران میکرده است؟
    • علی IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
      63 30
      ناآگاهی بدترین بلا است. الان مگر جوانانی که مهاجرت نکرده اند در ایران کار پیدا می کنند؟؟؟؟ اگر میرزاخانی در ایران بود کاره ای می شد؟ کمی فکر کن پیامبر گفت یک ساعت فکر بهتر از هفتاد سال عمر بی حاصل و تکرار لحظه ها است.
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
      40 27
      تو موضوع اصلی با نویسنده مطلب موافقم که جوزدگی برای سیاسیون زیبنده نیست ولی فرمایش شما واقعا عجیبه!! کشف حجاب یا حجاب داشتن یه موضوع شخصیه ایشون تا زمانی که ایران بوده تابع قوانین ایران بوده بیرون از ایران حجاب اجباری نیست این نکته رو درنظر داشته باشید یه سوالی که دارم اینه که اگه ایشون تو ایران می موند آیا واقعا به این مقام علمی می رسید؟؟؟ چند تا دانشمند میشناسید که الان داخل کشور هستن و کماکان امکان پیشرفت دارن؟؟؟؟؟؟؟؟ برای چی باید از ایران تقدیر کنه ایشون هیچ وقت وارد جهت گیری های سیاسی نشد و مشغول علم بود و این شکل اظهارنظر در مورد ایشون درست نیست شما هر مطلب و مقاله ای که در مورد ایشون ببینید با نام دانشمند یا نابغه ایرانی معرفی شده و این بزرگترین خدمت به ایرانه
    • شاپور IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
      12 7
      برادرجان خيلي مونده جدول ضرب متوجه بشي خيلي راه درازي در پيش داري يه نگاهي به گوشي همرات و اندرويد روش و كامپيوتر خونه و بچه ات بنداز بعدش بگو با خودت چند چندي ؟
    • IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
      29 23
      دکتر حسابی هم اگر زن آمریکایی داشت حتما نوبل می گرفت. اما وقتی در پرینستون قدم می زد ناگهان به خود آمد و گفت من چرا باید چند نفر آمریکایی را درس بدهم؟ من باید به ایران بروم و شاگردهای تنبل آنجا را به خود آورم! حال آنکه دکتر حسابی کسی بود که ایران کوچکترین محبتی در حقش نکرده بود. حتی پدرش او را رها کرده بود. و وقتی به ایران آمد که اساسا در ایران دانشگاهی وجود نداشت! می دانید چرا؟ چون حسابی ریشه داشت. ریشه ... او هم اگر در آمریکا مانده بود و زن آمریکایی گرفته بود شاید نوبل هم می گرفت...
    • محمد IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
      18 25
      بعد از گرفتن دکترای خود از یه دانشگاه آممریکایی میتوانست به کشورش برگرده و مدرس ریاضی بشه کار روی ریاضی محض که احتیاج به آزمایشگاه و امکانات رشته های دیگر تحصیلی نیست نهایتا اگر اینجا نمگذاشتند استاد بشه برمیگشت آمریکا
    • مرضیه IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      0 0
      بدون اطلاع چرا حرف میزنید، ایشان کاملا در آنجا از اساتید و دانشگاه های ایران تعریف می کرد و می گفت ایشان را حمایت کردند ، دختر خیری بوده و وقتی ایران می آمده قانون حجاب را رعایت می کرده، پس فکر کردی چرا آمریکا در جوانی کشتش، خدا این آمریکا را لعنت کنه که چنین انسان پاک و موثر و دانایی را از ما گرفت
  • w IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    13 53
    "نمایندگان کار درستی کرده اند ابلته استثنائا
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    37 41
    ایشون بعد قرن ها اولین دانشمند ایرانی بودند که چیزی به علم دنیا اضافه کردند.و چیزی رو کشف کردند که تا حلی بشری کشف نکرده از این حیث هست که ایشون برترین دانشمند معاصر ایران به حساب میاد بالاتر از هر کسی دیگر. یه حساب کتاب ساده نشون میده اخرین دانشمند ایرانی که چنین کاری انجام داده باشه مربوط به قرن ها پیش هست.
    • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
      29 8
      البته اینکه دانشمندان ایرانی چه سهمی در پیشبرد دانش بشری دارن نیاز به حساب نداره که ساده یا غیر ساده باشه... به نظر میرسه شما با طیف دانشمندان ایرانی مشخصا در علوم پایه آشنا نیستید وگرنه نمی گفتین ایشان برترین دانشمند معاصر ایران هستن. وجود دارن دانشمندان ایرانی بسیار بزرگی در داخل و خارج که چون جایزه ای به بزرگی فیلدز نگرفتن یا هنوز مرحوم نشدن تعداد کمی باهاشون آشنا هستن. بهتره قضاوت بر مبنای آگاهی باشه نه مسائل دیگه
    • IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
      6 8
      ما دانشمندان گمنامی داریم که میتونستن مدال هایی بالاتر از فیلدز رو بگیرن! ولی موندن و با ساخت سانتریفیوژو موشک نقطه زن و... مدال افتخار میهن رو به سینه شون زدن.
    • IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
      2 1
      مقایسه این خانم با امثال جنابان غیاث الدین کاشانی بو علی سینا و ابوریحان اوج نپختگی شماست! این بزرگواران پایه های نجوم و ریاضی جدید رو گذاشتن! یک شاخه از شاخه های درخت علمی که بزرگان ایرانی در اون زمان کاشتن شد زمینه ای که ایشون یکی از مسائلش رو حل کرد و مدال فیلدز گرفت. مساله ای که هیچ وقت غربی ها نخواستن ایرانی ها بفهمن!
  • سینا IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    67 39
    فردی که با هزینه های این دولت و ملت درخشان شد موقع به ثمر نشستن به کشور امریکا مهاجرت کرد آیا همین کشور باعث رشد استعدادهای این بانو نشد چرا باید به این افراد افتخار نمود این افراد برای موقعیت خود و بالا کشیدن خود نامی از ایران نمی برند فردی که اینهمه از بیت المال برای او هزینه شد در خدمت یک کشور متخاصم علیه ایران شد وقتی خود او افتخار می کند امریکایی می باشد در آن کشور دفن می شود تا بگویند در امریکا دفن شد چرا افراد ی که در ایران هستند جو آنها را گرفته است تو برای ابوعلی سینا و ابو ریحانی دکتر حسابی و دیگران که برای این مردم تلاش کردند سنگ به سینه بزن و یادشان را گرامی بدار نه برای کسی که امریکایی است دلم خوش است که نامم کبوتر حرم است نماینده محترم بهتر است بجای جوگیر شدن مشکلات اقتصادی و برای جوانان کاری کنی بروید و به مشکلات مردم برسید
    • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
      39 21
      نبوغ لزوما به معنای داشتن هویت و شعور نیست. بسیار دیدید دختران مرفه را از که سر بی دردی خود کشی یا تن فروشی می کنند. میرزاخانی هم مشکل مالی نداشت. اصلا رشته او ریاضی بود و نیازی به آزمایشگاههای مجهز نداشت که بگوییم کمبودی در ایران احساس می کرده اند. اما درد خودباختگی و شیفتگی به دشمن یا همان سندرم استکهلم هنوز برای بسیاری لاینحل مانده است. او حتی ژنهای هوشمندش را هم به آمریکاییها تقدیم کرد. واقعا هیچ مرد ایرانی برای ازدواج پیدا نمی کرد؟ اما بدانید نوابغ واقعی و خدمتگزار امثال چمرانها و شهریاریها و سمیعی ها هستند نه کسانی که می روند به هویتشان تف می کنند. یا امثال کسری علیشاهیها و مهدی فولادگرها. آنها هم المپیادی بود و در بهترین دانشگاههای آمریکا درس خواندند اما برگشتند و الان خاکی و بی ادعا و گمنام دارند خدمت می کنند.
    • وحید IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
      22 15
      جناب سینا شما بفرمایید ایشان که مدرک لیسانس خود را دریافت نمودند و دانشجوی نمونه و نابغه کشور بودند دولت چه کاری برایش انجام داد؟ایا امکاناتی که امریکاییها بهش میدادند در ایران نصف نصفشو میدادند؟براش ارزش قایل بودند اصلا؟فکر مییکنی همکاراش زیرابشو نمیزد؟خلاصه اگر اینجا امکانات بهتری میدادند نمیرفت به جز اینکه دانشگاههای امریکا سرتر از دانشگاههای ما هستند و مطمنا بار علمی بالاتری دارند
    • IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
      12 19
      به وحید شما خبر ندارید. این خانم در بهترین مدارس وبا بیشترین امکانات ممکن برای یک دانش آموز آنهم از بودجه بیت المال تحصیل کرد. در دانشگاه هم به عنوان دانشجوی نخبه بیشترین امتیازات ویژه را داشت. با اینکه تازه رشته او ریاضی محضبودذ و به هیچ سرمایه و دستگاه خاصی هم نمی خواست. او فقط عقده داشت
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
      17 4
      نمیدونم به امثال شما که همه چی رو به دید سیاسی و ایدوئولوژی میبینید چی باید گفت؟ آقای نه چندان محترم موقعی که تو این مملکت استعدادها حروم میشه و فقط رابطه حرف اول و آخر رو میزنه چه جای ماندن؟ الان یکی از دوستان بنده دکترای شیمی تجزیه از دانشگاه شریف داره یعنی سه مقطع تحصیلیشو شریف خونده، ولی اینجا در حد یک معلم دبیرستان هم بهش توجه نشد، یعنی حتی نتونست دبیرستان هم جذب بشه، این شد که مجبور به مهاجرت به یه کشور به قول شما متخاصم گردید، البته امثال ایشون زیادن، پس ممنون میشم در مورد چیزی که واقعا هیچ آگاهی نداری، حرف نزنی و اظهار نظر سطحی نکنی.
    • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
      8 9
      به ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶ به دوستتان بگو حتما برود یک زن آمریکایی بگیرد تا حسابی پیشرفت کند. وصیت هم بکند که چسدش به ایران برنگردد. همین الان افرادی مانند میرزاخانی و هم دوره او و بالاتر از او به ایران برگشته اند و بی سر و صدا استاد دانشگاه هستند و بهترین مقالات علمی را هم دارند. دکتر حسابی را چه کسی به او امکانات دارد و کی حمایتش کرد؟ هیچ کس. او باید الگو باشد نه امثال میرزاخانی
    • IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
      7 7
      آقای ۱۳۱۸ اینقدر تفکر برای امثالتان سخت است که متوجه نمیشوید همین کشورهای متخاصمی که شما نسبتشان را به تمسخر میگیرید از علم تنها و تنها برای به بردگی کشیدن انسانها استفاده میکنند نتیجه علمشان بیش از هر چیز کشتار وسیع انسانها بوده همان دوستتان هم اگر بخواهد ذره ای از موازین کثیفشان عدول کند تاریخ مصرفش به سر می آید مگر دانشمندان هسته ای ایران را همینها ترور نکردند پس مشخصا علم برای این کشورها تنها راه برتری جویی و استعمار دیگران است
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    27 13
    ان زمانی که این دانشمند ازرشمند در کشور بود به ایشان کاری نمی دانند نه برای حجاب که حجابش خوب بود و مسلمانی اش از من بیشتر بلکه به خاطر پارتی بازی و باندبازی کلان در ادارات ایران
    • تیزبین IR ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
      1 0
      هر رشته و شغلی در انحصار باشه درامدش نجومیه شما رشته های به ظاهر درجه دوم تجربی رو ببینین بینایی سنجی شنوایی سنجی فیزیوتراپی اعضای مصنوعی کاردرمانی گفتار درمانی دندونسازی و زمین شناسی و گیاهپزشکی و ژنتیک. به غیر از زمین شناسی هیچکدوم از رشته های مذکور بیکار نداره چون ظرفیتش محدوده و از همه مهمتر بهشون مجوز کلینیک میدن که در انحصاره.مثلا کلینیک ارتز پروتز رو فقط به فارغ التحصیلان اعضای مصنوعی مجوز میدن و در انحصاره دانشگاه ازاد اصلا این رشته رو نداره . و درامد ماهانه یه کلینیک به پنجاه ملیون درماه میرسه و کاملا گمنامه.همچنین تاسیس کلینیک فیزیوتراپی در انحصاره به ازای هر سی هزار نفر جمعیت مجوز میدن. با دکتری رشته تربیت بدنی میشه کلینیک حرکات اصلاحی زد. با دکتری ژنتیک میشه مشاوره ژنتیک راه اندازی کرد. با فوق لیسانس زمین شناسی میشه ازمایشگاه سنگ های قیمتی راه انداخت .یا لابراتورا دندونسازی . تمام این رشته ها به غیر از چند تاش در انحصاره وزارت بهداشته.اگه شما یه بینایی سنج بیکار پیدا کردینکردم من جایزتون میدم زیر شیش ملیون تومن استخدامش نیست تولید عینک هم فقط در انحصار اینها هست.شنوایی سنج ها که دلال سمعک هم هستن . دارالترجمه در انحصاره. دفتر خونه .کارشناسان رسمی قوه قضاییه .داروخونه در انحصاره.شما فرزند معلول نداشتین تا گذرتون به گفتار درمانی یا کار درمانی یا حتی اب درمانگر بیوفته. چرا دانشگاه ازاد این رشته ها رو از انحصار در نمیاره .یه نوار گوش صد هزار تومن. یه جلسه فیزیوتراپی پنجاه تومن .درامددار الترجمه ماهی سی ملیون حداقل عینک ساز سی ملیون حداقل کار درمانگر هم همینطور حرف زیاده.... ترخیص کارگمرک درامد مینیمم سیصد ملیون
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    60 19
    خاک بر سر کشوری که نمیتواند دانشمندان خود را در کشور خودحفظ کند
    • IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
      32 6
      ایران صد ها مثل این خانم داشته و دارد و حتما خواد داشت او ایشان یک نابغه و یک ایرانی بود اما در مورد کشف حجاب که نمیشه دروغ گفت خدا رحمتش کنه باید منطقی بود آدمی مثل شهید شهریاری طهرانی مقدم اصلا همین حاج قاسم و صد البته رهبری و زنانی که دارو های بسیاری را در کشور کشف کردن یا آدم هایی که در کشور بسیار اند این ها بیشتر کار کردند اما اگر از حجاب چشم پوشی کنیم که نشانه ی یک زن ایرانی است و حتما کار بزرگی انجام داده
  • AE ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    8 27
    وقتی از شخصی مانند ترامپ انتقاد میکنیم که. چرا ورود اتباع ایرانی رابه خاک آمریکا ممنوع می‌کند باید نسبت به دادن تابعیت به فرزند این نابغه ایرانی هم حساس باشیم. و نمایندگان خود را جو زده خطاب نکنیم
  • فرهنگی ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    22 6
    نمایندگان فقط به دنبال موج سواری و رای جمع کردن هستند ودنبال موج سواری هستند شاید اصلا برای خودشان فایده هم نداشته باشد .اصلا بگویید ایشان که از این بوم تغذیه وا ز امکانات این مملکت استفاده کرده تا به اینجا رسیده برای ایران چیکار کرده ! یه مقدار عاقل باشید
  • بی سواد روستایی IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    43 19
    کم غصه و بدبختی و گرانی داریم حالا میلیاردها تومان صرف مراسم یادبود و .. این خوشبخت آمریکایی شود
    • ایرانی IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
      9 5
      میلیاردها دلار ؟ خاک تو سر عقده ایات کنم ..اون فقط قراره به افتخار مادر بزرگوارش یه تابعیت ایرانی هم دریافت کنه...
    • سلیمی IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
      3 4
      اسمت مناسب نوشته ات است.
  • مریم IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    34 18
    خود ایشان کشور امریکا و تابعیتش را انتخاب کرده ! حالا عزاداریش را ایران باید بگیرد ؟ کم غصه و بدبختی و گرانی و کمک به کشورهای همسایه داریم !! حالا میلیاردها تومان صرف مراسم یادبود شود
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    34 5
    ایکاش کمی هم به مشکل پیاز رسیدگی میکردند تا این جوزدگی ها !
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    12 50
    شما بچه افغانی و با بچه مرحومه میرزاخانی یکی میکنید؟ این اصلا نیاز به تصویب قانون نداره.
    • IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
      50 14
      لت گرسنه و بدخت راه افتادن دنبال دختری که آمریکا را بر ایران برگزیده بود و همانجا ماند
    • IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۰
      2 2
      مگه بچه افغانی چشه؟ ادم نیست مگه؟
  • سهیل IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    26 1
    موج سواری که این حرفهارو نداره مشرق جان، به هر حال این یه پیشرفته و از چرت زدن بیشتر کالری میسوزونه! باورکن.
  • ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    45 5
    حلا این نمایندگان محترم! از کجا می دانند که اصلا" این کودک و پدرش و حتی روح مرحوم پروفسور میرزاخانی می خواهند که ایشان تابعیت ایرانی داشته باشد. آیا درخواستی داده شده؟ آیا اصلا" آنها ایران را قبول دارند؟...
    • IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
      19 2
      پدرت بیمرزه حرف دل ملتو زدی تموممممممممممممممممممممممممم
    • علی IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
      7 3
      سلام خانم میرزاخانی زمانی که در قید حیات بودند برای اخذ تابعیت ایرانی فرزندش درخواست داده بود که از رد شده بود.
  • سید IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    30 2
    چرا بحث میکنید اینقدر. خوب بندگان خدا (نماینده ها را میگم) همه ی مشکلات مملکت رو حل کردند همین یه دونش مونده بذارید حل کنند!!!!!!!!!!!!!
  • مانی IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    20 8
    در ایران حجابش خود بود و در آنجا هم بد نبود بی دقتی نکنید که بی دقتی شما کارها را خراب میکند. در آمریکا از ایران و اسلام عزیز دفاع کرد اما شما خبر ندارید
    • IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
      0 1
      در آنجا بد نبود ؟! مگر آنجا چیزی سرش بوده ؟
  • شهابی IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    35 8
    انگار مردم ساکن ایران کافرند !!! ایرانیهای مقیم خارج شده اند مظلوم و عزیز !
  • الهه IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    24 2
    دولتمردان کشور اصلا به وضع ایران و مردمش توجهی ندارند و همه حواسشان به خارج و انور ابهاست !!!
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    32 1
    دولت منتظر یک قضیه است که اوضاع ایران و داخل رو ول کنه اونو پیگیری کنه ! یا قطر یا سوریه یا اروپا بیچاره مردم داخل ایران
  • حمید IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    20 5
    شیفتگان غربی برای چه باید ازفرار مغزها حمایت کنیم هزینه را ملت پرداخت کنند ثمرش غرب ببرد
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    11 2
    اینقدر خبر مشکوک است از کسی که تا حالا خبری ازش نمیدادند !
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    13 1
    واقعا تاسف! جو گیری مردم خواسته اصلی رسانه های بیگانه است که حتی سیاسیون ما رو هم درگیر خودش کرده! یه اتفاق کوچک کافیه تا مردم ایران احساسی بشن و وقتی هم که احساسی شدن هر اتفاقی ممکنه بیفته...
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    25 1
    واقعا متاسفم براي نمايندگان ، زندگي زوج ها وجوانان از بي تدبيري وبي پولي از هم ميپاشه اينا چيكار ميكنن؟نگرانن از تلگراميها عقب نمونن
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    18 2
    نمایندگان کارهای مهمتری دارند و بهتر از مشغول حل مشکلات مردم باشند تا مشغول آن بنده خدا
  • ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    24 2
    خانم میزاخانی تا زنده بودن خیلی از مردم اصلا نمیدونستن ایشون کیه حالاکه مرده همه مسئولین ازشون تعریف و تمجید مکنن
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    25 24
    چطور رسانه ها الگوی فرار مغزها را برای جوانان ما جا می اندازند. ایشون با هزینه ایران همونطوری که تو عکس هایی که با مرحوم هاشمی نشان داده تحصیل کردند و بعد رفتند در خارج از کشور ثمره دادن. ایشون یک آسیب بودند نه یک الگو. باید به رسانه ها و افکارعمومی جریحه دار شده گفت که داداش اشتباه داری می زنی
    • علی ES ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
      4 0
      بابعضی ازحرفاتون موافقم وبابعضی هم خیر!!!نه کلمه ی آسیب خوب بود نه الگو -می توان ازخانم میرزاخانی فاکتورهای خوبی گرفت
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    31 2
    ما نابغه زیاد دایم اما در ایران توجهی به آنها نمیشود
    • IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
      4 4
      به این یک نفر بیش از حد توجه شد. و خیلی امکانات به او داده بودند.
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    27 26
    این دختره همه چیزش برا بیگانگان بوده بزرگش نکنید، فراموشش کنید بابا!!!!!!!!!
    • IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
      3 5
      این که یه عده ای از کاه کوه می سازند نمی دونم اما یه ضرب المثلی هست که میگه تو اگر طبیب بودی سر خود دوا نمی دی الی برکت الله
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    3 25
    مشرق بوقچی و هوچی
  • بي نام IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    26 7
    اميدوارم دختر نابغه ايراني هم مثل مادرش يك نابغه رياضي شود . وهمچنان نامش مثل نام مادرش دردنياي رياضي بدرخشد .
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    11 2
    تادلتان بخواهد درایران نابغه داریم،اما چه کسی برای آنان ارزش قایل هست ، میگن زمان شاه هرکی ابتکارخلاقیت اختراعی داشت بعدازمدتی غیبش میزد امروزه یامهاجرت یاسرخورده ودرجامعه محو میشوند، متاسفانه ....... مرده بگورعزیزاست .....
  • خاتمی IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    16 1
    ملت بدبخت یه مشت گشنه پولشونو دولت بلوکه کرده (موسسات مالی )هیچ کسم اصلا نفسش در نمیاد اینجا برای کار های واهی چقدر زود وارد عمل میشوند . واقعا جای بسی تامل داره نمایندگان بیکار و الاف . که برای لای جرز خوبین.
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    14 1
    درایران نابغه ونوآورومخترع و.... کیلویی چند؟ دادش حوصله داری ،پیازکیلوی چند شده؟...،
  • شکیبا IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    17 2
    مثلا میخوان(نمایندگان خیلی خیلی محترم ) بگن ما هم هستیم . ما هم یه جورایی نابغه ایم هههههههههههه
  • صادق ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    13 1
    بزرگوار ها دقت کنید تما م این کار های دولت و نمایندگان همسو با اینها بجای اجرای برنامه توسعه ششم دست به کارهای عوام فریبانه ای مثل این میزنند ای کاش از ته دل افرادی مثل این نابغه ایرانی را دوست داشتن مطمئن باشید این فقط یک طرح پوششی میباشد
  • ملت احساسی IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    19 4
    دختر ایرانی، چه بسا از زمانی که با اتوبوس راهی اهواز شد و مرگ رو بیخ گوشش حس کرد از ایران فراری شد. مگه 7تا بلیط هواپیما چقد هزینه داشت؟ برا نماینده هامون متاسفم. تبعیض تا کجا؟ سالهاست زنان ایرانی که اکثرا قشر فقیر جامعه هستند اسیر دست مردان افغانند و هیییییچ خبری از مجلسی ها نیست خاک بر سر .... خود کم بین و حقیییر و جوگیر این مرحومه آگاهانه ازدواج و انتخاب کردند شما رو چه که کاسه داغ تر آش شدید؟ خدایش بیامرزد
  • US ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    20 7
    جالبه مادر ایرانی بچه فوت کرده باباش هم اصلا ایرانی نیست تابعیت ایرانی الان براش چه فوریتی داره ؟...خوش به حالمون مشکل فوریت دارمونو ببین...نوابغ مجلس همه مشکلاتو حل کردن مونده همین
  • مهدی س IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    7 5
    نابغه من هستم که ایده ساخت بشقاب پرنده در ذهنم موج میزنه اما به علت عدم سرمایه و حمایت مسئولین استعداد پنجاه ساله ام را باید با خود به گور ببرم
    • US ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
      1 5
      انشاالله.
  • صادق ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    14 6
    بزرگوار ها دلم به حال نخبگان انرژی هسته ای میسوزه که الان بعد از بستن امکنه هسته ای بیکار و بعضا در امور کم اهمیت و کارهای پست به کار مشغولند کجایند طرفدار های نخبگان واقعی تا به داد این جوانان نخبه برسند متاسفم برای نمایندگان سفیه
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    13 2
    خدا رحمت کند این خانم رو ما به خوبی و بدی ایشون کاری نداریم .اما دولت محترم از بس کاری انجام نداده و منفعل بوده دنبال تسلیت گفتن و خاله زنک بازیه تا ناکارامدی خودش رو مخفی کنه
  • مجتبی IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    15 2
    من پدرم اهل کردستان عراق و مادرم ایرانی بود، خودم تو ایران بدنیا اومدم و تماما فرهنگ اینجا رو پیدا کردم ولی بعد از 20 سال به سختی و با هزار زحمت تونستم تابعیت ایران رو بگیرم، بعد از 20 سال محروم موندن از تمومی امکانات، اگه واقعا انصاف دارن از این به بعد این قانون رو برای همه در نظر بگیرن ...
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    20 0
    مسئولین اگر خیلی هنر دارن یه کاری بکنن تا امثال مریم ها ترجیح ندن از کشور خارج بشن.من هم علوم پایه خوندم تو بهترین دانشگاه کشور با بهترین رتبه ولی باداشتن مدرک فوق لیسانس بیکارم بارها تصمیم گرفتم از کشور خارج بشم اما جرات دوری از وطن رو نداشتم
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    13 5
    اصلا نماینده ها بقول رهبر دچار خطای محاسباتی هستند. از وظایفشون عدول کردن چسبیدن به جو جامعه. والا بالله اگه دختر این مرحوم ایران رو بدونه کجاست. خود شیرینی بیخود تا کجا. هزارتا نابغه تر و بهتر تو ایران هست مخصوصا خانم. بقول جناب خان آخخخخیییی
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    6 0
    داداچ سرمایه با من ,ولی باید منو با بشقاب پرندت یه دور تا مریخ ببری ,بگردونی
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    6 2
    خدا رحمتشان کند
  • عبدالله IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    6 12
    به نظرم کشف حجاب ایشون خیلی زشت بود؛ آیا کشف حجاب فقط برای بازیگران ممنوعه کجای این خانم جای افتخار داره رفته امریکا هیچ یادی هم از ایران نکرده افرادی که هی طرفداری میکنن از ایشون، خودشون رو کوچک میکنن واقعا متاسم برای سیاستمداران خودمون بهتره این آقایون به فکر مشکلات جوانان باشند
  • شاپور IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    7 7
    از كامنت ها متوجه مي شويم خيلي هنوز عقبيم خيلي البته جسارت به همه نشه اما اكثر كامنتها نشان دهنده كوتاهي شعاع فكر و انديشه هست . خيلي عقبيم خيلي
    • IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
      5 5
      اگر میگفتن قربون آمریکا و آمریکاپرستها بریم اونموقع شعاع فکر و اندیششون خیلی بالا بود . شما جلویی کافیه
    • IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
      1 0
      خدارحمتش کنه ولی بزرگوار تو نمیدونی وقتی این مرحوم جایزه فیلدز رو گرفت چقدر رسانه های اونوری و اینوری بی حجابیش رو موضوع قرار دادن و تا راه داشت حجاب و محجبه ها رو مسخره کردن! که آی عقب افتاده ها نگاه کنید حجاب نداره چقدر پیشرفت کرده!! چه کاریکاتورهایی که کشیده نشد چه حرف هایی که زده نشد. بیشتر اینها باعث این ری اکشن ها شده وگرنه با خود اون خدابیامرز کسی دشمنی نداره.
  • علی IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    8 2
    خدا بیامرزد این بانوی محترم وبه ما شناخت اعطا نماید که قدر ای نخبگان که به همه جهان تعلق دارند بدانیم
  • محمد ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    5 5
    کاری که نمایندگان انجام دادند اصلا خوب نبوده و من خود شاهدم که برخی از کودکان به دلیل نبود صراحت قانونی از تحصیل بازمانده اند و حتی افسرده شده اند بهتر بود نمایندگان قبل از این به فکر اصلاح می افتادند طرح سه فوریت یا دوفوریت برای تصمیم گیری های کلان مانند برجام انجام می شود واقعا برای نمایندگان متاسفم
  • ایرانی IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    8 7
    هرچند پشت سر مرده حرف زدن خوب نسیت.... وهرچند خدابیامرز افتخاری برای ایران بودند... ولی کسی که از سفره ایران به مدارج بالای تحصیلی رسیده باید حرمت نمک خورده را نگه می داشت وبه خارج نمی رفت... یا لااقل مدتی برای ایران ودانشجویان ایرانی خدمت می نمود... وقتی از سفره مردم ایران خوردی وبالغ شدی باید قدر این سفره را باخدمت و...پاس بداری... به هرحال خداوند از سرتقصیراتش بگذرد...
  • منور IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    8 8
    ازنظرمن نبایدبه مرگ خانمی که وطن خودرارهاکرده وبه ازدواج غیرایرانی هم دراومدغبطه خوردحتی هرهزینه ای ازبیت المال درخصوص تبلیغات برای چنین موردی اشکال شرعی داره ومتاسفم برای نمایندگان چاپلوس ومتملق گوی دنباله روی سیاست های آمریکایی این هاغیرت وعرق ملی ندارندنمی بخشیم آنهارا
    • IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
      7 7
      تو بي خودي آبروي شرع رو با حرف هاي بي تفكرت نزن . نظر شرعي رو مراجع مي دن نه شما .و هركس اختيار سرنوشت خودش رادارد
  • EHSAN IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    9 2
    این نماینده ها زمانی که خانم میرزا خانی زنده بود خواب بودن ؟؟ یک بار کسی ازش تو مجلس قدر دانی کرد ؟ دعوت شد به ایران دعوت شد برای انتقال اطلاعات و علم به دانشگاه های ایرانی خانم میرزا خانی عاشق ایران بوده که همچین درخواستی داشته ولی چرا تا زنده بود هیچ کس جوابی نداد نماینده ها هم یه حرکت پوپولیستی طبق معمول دارن انجام میدن این همه زمان گذشت بعد مرگش یادشون افتاد مریم میرزا خانی هست ؟ اینا که انقدر تحت جو هستند چطوری در مدیریت کلان جامعه دارن تصمیم گیری می کنن
    • IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
      8 3
      اگر عاشق ایران بود اقلا جسدش را به ایران می داد!
  • علی IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    6 2
    سلام خدا رحمتشون کنه. اما به جای متهم کردن نخبه ها به ترک وطن، از خودمان بپرسیم چه کمبودهایی در اینجا وجود دارد که باید رفع شود تا نخبه ها اینجا بمانند. فراموش نکنیم، رفع موانع اشتغال و کاستیهای مدیریتی وظیفه نخبگان علمی نیست. دغدغه اصلی محقق و پژوهشگر باید علم و اعتلای زندگی باشد نه اصلاح کاغذبازیهایی که جدا امان خیلیها را بریده. بنده که تازه نخبه هم نیستم بابت اخذ مجوز تاسیس آموزشگاه پس از فارغ التحصیلی که میتوانست برای چند نفر هم اشتغال ایجاد کند، 18 ماه اسیر بوروکراسی اداری شدم. نخبه این را تاب نمیاورد چون برای نخبه هر روز غنیمت است چه رسد به ماه و سال.
  • US ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    13 36
    برخي از كامنت گذاران مشخص است كه تحت تعليمات رسمي رژيم مرتجع حاكم مغزشان انباشته از اراجيف است بنابراين واكنش هاي متناسب با دركشان دارند .
    • IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
      27 3
      باشه بابا فهمیدیم شما پسا پست مدرنی
    • IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
      5 2
      درک شما به کجا رسیده که اینگونه به توهم دانایی مبتلا شدی لااقل تجربه شخصی بنده این بوده: شخصی که خودش را از دیگران داناتر بداند و این عقیده را با تمسخر دیگری ابراز کند از دانایی بهره ای نبرده
    • IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
      3 2
      درک شما به کجا رسیده که اینگونه به توهم دانایی مبتلا شدی لااقل تجربه شخصی بنده این بوده: شخصی که خودش را از دیگران داناتر بداند و این عقیده را با تمسخر دیگری ابراز کند از دانایی بهره ای نبرده
    • IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
      2 2
      درک شما به کجا رسیده که اینگونه به توهم دانایی مبتلا شدی لااقل تجربه شخصی بنده این بوده: شخصی که خودش را از دیگران داناتر بداند و این عقیده را با تمسخر دیگری ابراز کند از دانایی بهره ای نبرده
    • IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
      5 4
      خیلی جالبه که خودفروخته هایی مثل تو با پرچم اربابشون هنوز هم ادعای ارتجاع استقلال طلبها رو دارن الان دیگه شصت سال پیش نیست انگار تو باتلاق گذشته گیر کردی سلطنت طلبِ نوکر صفتِ خائن به وطن
    • IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
      1 1
      اوه شماها مشرق هم میخونید؟! فکر کردم فقط فیس بوک و اینستا تشریف دارید! چقدر دلم برا ادبیات مسخره تون تنگ شده بود خخخ رژیم مرتجع. حکومت تازیان! خخخ
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    12 0
    با احترام به خانم میرزا خانی باید عرض کنم مسئولین از جمله نمایندگان مجلس در دنیای مجازی غرق شدن و احتمالا چند وقت دیگه جلساتشون هم غیرحضوری و آنلاین برگرزار بشه واقعا رفتاراشون بچگاته است
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    16 5
    اخه یکی نیست بگه دختر میرزاخانی یا همون دانشمند چک تبار تابعیت ایرانو میخواد چیکار ؟!!!! خوش به حالمون بهترین کشورو داریم همه در حسرت گرفتن گرین کارت ایرانین خخخخخخخخخخخخخ
  • حامد IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    7 3
    ای کاش این نماینده ها فکری به حال من و 3100 نفر امثال من که در وزارت صنعت به عنوان بازرس با کمترین حقوق مشغول به کار هستند می کردنن.از این تعداد بیش از 45 نفر از ابتدای سال و به مدت 4 ماه هنوز یک ریال دریافت نکردن در حالی که حجم کار بالایی نیز در سازمان حمایت روی دوش انهاست
  • IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    6 2
    جالبه که علت دفن ایشون در آمریکا حضور دخترش توآمریکا گفته شده حالا نمایندگان دنبال اعطای تابعیت به این بچه هستندهرچند اصل خبر فوت هم مشکوکه
  • ناشناس IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    4 2
    کل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی اگر ایران بود سالها زنده میماند و به جامعه خدمت میکرد
  • ایرانی IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    14 12
    فرزند این دانشمند بزرگ را با افاغنه ای که بزور خودشون رو به ایران تحمیل میکنند و جز هزینه برای مملکت ما چیزی نداشته اند چرا مقایسه میکنید؟؟؟البته که باید جلوی تابعیت دو رگه های افغان را گرفت ...ولی به کودک مرحوم میرزاخانی تابعیت ایرانی هم داد....چرا اسمون ریسمون میکنه نویسنده این مقاله..؟ چه واقعیت تلخی؟...کار درست هم همینه...پدر افغانی باس بچه اش هم افغانی بمونه. اصلا هم توهینی براشون نیست خب بالاخره افغانیند....چون اینا بزور خودشون رو به ایرانیا تحمیل میکنند وهزینه دارن باسه مملکت ما...وقعیت موجود تلخ همینه....
    • IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
      0 6
      خدا لعنتت کند. از انسانیت بویی نبرده ای. صد رحمت به هیتلر. افغانستان همان ایران شرقی است و اتباع آن همان مردم خراسان بزرگ.
    • IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
      1 4
      اوی پسر جان! نژاد پرست نباش! ان اکرمکم عندالله اتقاکم.
    • IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
      0 4
      افغانیها هیچ کاری نکردند ؟! الآن برخی از کارها رو اگر افغانیها نکنند کسی حاضره انجام بده ؟ تازه توی سوره لشکر فاطمیون که سینه جلوی تکفیریها سپر کردند مال کجاند ؟ باید خط مقدمی ها رو بجای تشکر تحقیر کنیم و تو سرشون بزنیم ؟
  • مهدی.یک فوق لیسانس بیکار! IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    11 6
    بعضیا میگن چون امکانات فوق العاده و پول کلان بهش ندادن باید از کشور میرفته.... بندگان خدا اگه شرایط فوق العاده عالی باشه و افراد با ویژگی های خاص فرار کنن که خیلی عجیبه .مهم اینه افراد توی شرایط بسیار بسیار سخت چیزهایی که دوست دارن رو حفظ کنن. ایمان آوردن در هنگام فتح مکه مهم نیست مهم اینه در هنگام شعب ابیطالب مومن باشی.... منظورم این خانم مرحومه نیست به صورت کلی . برای تفکر جماعت غرب پرست اینو گفتم
    • IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
      1 1
      اتفاقا درد آور این است که امکانات فوق العاده به او داده بودند چه در دبیرستان و چه دانشگاه. دولت هیج کم و کسری برایش نگذاشته بود.
    • IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
      1 1
      درود بر آقا مهدی ؛ دقیقا ...
  • IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    11 9
    یک جریان مزور میخواد ابتدا از ایرانی جماعت مردمی دو تابعیتی با فرهنگ مختلط ایرانی غربی بسازه بعدشم برداشتن حجاب و آزادی مینی ژوپ برای گسترش توریسم و خلاصه فاتحه مع صلوتِ انقلاب و کشور
    • ایرانی IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
      1 3
      داداش چی زدی ؟؟؟؟؟
  • ..... IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    3 3
    به نظرم خانومای تو ایران اکثر بدحجاب ترن. ااین خانم. پروفسور خیلی ظاهر ساده ای دارن. خدا رحمتشون کنه، ایشون بااعث افتخارن همین که ظلمی به. کشور نکردن ولی اسم ایرانو بالابردن مهمه
  • قادر IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    2 4
    واقعابرای بعضیا وانصافشون متأسفم.خیلی ازحضرات تاچندروزپیش اسم ایشون ونشنیده بودن حالاازحجاب وازدواج وخصوصی ترین مسائل مرحومه اظهارفضل میکنن.واقعاواسه انصافتون متأسفم.
  • IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    0 5
    باشه بابا . فقط شما همه چیز فهم و کاربلدین.
  • علی دوست US ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    1 4
    این درست نیست که عین آب خوردن راه بریم به هر کی خوشمون نیومد اتهام بزنیم. خانم میرزا خانی بانوی مسلمان ایرانی بود که باعث افتخار همه ما شد و کاملا روشن است که ایشان ایران را دوست داشت و به دینش هم پایبند بود که اصرار داشتند همسرشان مسلمان شوند. بله رعایت حجاب هم زیبایی دیگر به کار ایشان می داد ولی ما که ایراد می گیریم چقدر برای ایران کار کردیم؟ چقدر مسلمانیم؟ یعنی تا به حال همیشخ همسایه و هم وطن ما از دست و زبان ما در امان بوده اند؟ اینکه به هر دلیلی شخصی خارج از ایران زندگی می کند دلیل بر وطن فروشی او نیست بسیاری هستند دلشان ایران است رفتند کسب علم یا روزی کنند ولی شاید روزی بخواهند برگردند شاید خانم میرزا خانی هم می خواست روزی برگردد و خدمت کند ولی قسمت نشد و زود از میان ما رفتند. من موافقم که برای همه این قانون را تصویب کنند. این کشور اسلامی باید باشد آنطور که امیر المومنین (ع)‌ عدالت را برای همه اجرا کرد. چه بسا در میان همین کودک های ایرانی-افغانی دکتر حسابی ها و چمران ها و میرزا خانی ها باشند و روزی نام ایران و اسلام را دوباره طنین انداز کنند.
  • IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    1 1
    بعضی از نظر دهنده گان نمیدونم از مشرق چه بهشون شده که هر تیتری بزند با الفاض بد ومختلفت صحبت میکنند بابا برای خنده هم که شده یک چند تایی متوسط نظر بذارید تا ماهم بخندیم
  • محمد IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    2 1
    البته مردم باید به این درک بالا برسند که چگونه نمایندگانی انتخاب نمایند تا جوگیر نشوند و هر انسانی در قبال رای خود مسئوا است
  • IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    3 0
    چه عالی برای فرزند آن مرحوم چقدر تلاش همدلی اما این نمایندگان کجا بودند کودک پروانه ای جان داد هیچ بیمارستانی پذیرش نکرد وقتی نیروهای آل سعود صیادان ایرانی را کشتند قرارداد های استعماری بسته شد کجا بودند این نمایندگان انسان دوست.....
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
    2 1
    اگر تو ایران تو شرایط سختش بمونی و بسازیش کار کارستون کردی. اگر نخبگان در هر زمینه ای ایران رو نسازن کی میخواد کشور مارو بسازه؟ اکثرشون به عشق رویای آمریکایی و زندگی مرفه تر عطای وطن رو به لقاش می بخشن متاسفانه. ایران فدای اشک و خنده ی تو...
  • هادی IR ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
    3 0
    نمیدونم مشرق چه مشکلی با من داره که اکثر مطالبم رو چاپ نمیکنه در هر صورت حرف من اینه: در بحث مسائل شرعی ایشون طبق گفته اطرافیان و دوستانش بسیار معتقد و پایبند بودند بجز حجاب که باز هم طبق نظر دوستانشون در بحثهایی که با هم داشتند ایشون توجیح خاصی داشتند که بین ایشون و پروردگار بوده و هست و همچنین به خدا و معصومین اعتقاد و علاقه داشتند و حتی همسرشون قبل از ازدواج مسلمان و شیعه شدند بحث بعدی راجع به علم ایشون خوب همه میدونند که لقب دانشمند واقعا برازنده ایشون بوده اما دیدم بعضیها میگند و کاملا بیسوادانه هم میگند که ایشون و دکترای ریاضی محض در ایران کاری نمیتونست بکنه اولا ایشون در آمریکا هم کار تحقیقی و تدریس میکردند که در ایران هم میشد این کار رو کرد منظورم راجع به خود استاد نیست منظورم کسایی هستند که نوشتند اصلا استاد تو ایران تلف میشد خیر نمیشد و تمام امکانات برای تحقیقات ریاضی محض در ایران فراهمه و هستند اساتید مبرز و بزرگی که اینجا فعالیت میکنند بسیار هم در سطح جهان شناخته شده هستند ولی این دلیل نمیشه استاد رو زیر سئوال ببریم چرا برنگشتند چون از نظر خودشون اونجا راحت تر بودند و کسی هم نمیتونه نظری بده چون علم ریاضی محض در هر کجای دنیا که باشی کشفیاتت خدمت به دنیاست چون بر خلاف مثلا رشته های کاربردی سریعا بصورت مقاله در دسترس همه قرار میگیره و اینطور نیست که پنهان بشه تا فقط همون کشور بتونه استفاده کنه ولی خارج از همه این مسائل بحث این مقاله این بود اگر شما دلسوز فرزندان این مملکت هستید آقایون نماینده مجلس و دنبال درست کردن کلاه ازین نمد برای خود نیستید چرا دلتون برای دیگر فرزندان این مملکت در این چند سال نسوخت که در بدترین شرایط بدون شناسنامه و به سختی بخاطر پدر غیر ایرانی دارن زندگی میکنن؟ تازه ازون بدتر 3 روز قبل از فوت استاد میرزاخانی کمسیون مربوطه طرح رو تصویب کرده بودن اگر دنبال خود نمایی نبودین دیگه این نامه بازیها چیه فشار میووردین طرح زودتر به صحن علنی برسه پس من موافق این متن هستم کاملا منطقی و بجا بود حالا شاید بعضی جزییاتش مورد قبول ماها نباشه ولی در کلیت حرف درستی بود متاسفانه خیلی از نظرها مثل همیشه به حاشیه پرداخته بود تا به متن
  • هادى IR ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
    4 2
    متاسفم از اين همه جو زدگى نه كه بايد گفت غرب زدگى اخه اين خانم چه گلى به سر مملكت و مردم عزيز ايران زده كه حالا همه از مرگش اينطور متاسف شدند دقيقا بعد از از اينكه مام ميهن اين دختر را در اغوش خودش رشد و نمو داد و اونو به جامعه علمى معرفى كرد درست زمانى كه بايد اين خانم دينشو به كشورش ادا ميكرده و جواب سالها زحمت و هزينه اى كه واسه مملكت داشته رو پس ميداده رفته تو اغوش كشور امريكا كه در اين سالها دشمن شماره يك كشور ماست و واسه دانشگاههاى اونجا زحمت كشيده و برا اونها كار مفيد انجام داده و ... خداييش يه كفاش كه الان ميشينه تو خيابونهاى اين مملكت و در حد يه واكس زدن داره به مردمش خدمت ميكنه به اين به اصطلاح خانوم دانشمند شرف داره از برادران و خواهران ايرانى خودم ميخوام خيلى احساساتى نشن و كمى تامل كنند تا وطن پرستى همچنان يه ارزش باشه تو كشورمون نه ضد ارزش.
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
    4 4
    نامگذاري اماكن و جوايز به نام نخبگان ناسپاس به وطن، ظلم فاحش است در حق نخبگان وفادار به وطن
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
    2 3
    پشت سر مرده حرف نزنيد، گناهه! ملت رو هم هى گشنه و بدبخت صدا نكنيد از كجا معلوم! زرنگ باشيد نخبه هاتونو ندزدن! مشرق محترم؛ انقدر فحش و توهين رو منتشر نكنيد ناسلامتي فرهنگ سازان اين جامعه هستيد، كامنت ها منتشر شده رو كه مرور مى كنيم همه همديگه رو شستن گذاشتن آفتاب، كمى ملايم تر!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس