کابینه روحانی

آشنا، واعظی و جنتی مجبور شده‌اند علیه «سهم‌خواهی اصلاح‌طلبان از کابینه» دست به قیام بزنند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

اجبار اصلاح‌طلبان در حمایت از روحانی و توضیحات رمضان‌زاده

خبرگزاری دولتی ایرنا اخیرا گفت‌وگویی را با عبدا... رمضان‌زاده، سخنگوی دولت اصلاحات و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ انجام داده است.

ایرنا در بخشی از این مصاحبه از رمضان‌زاده می‌پرسد: حمایت از روحانی انتخاب اصلاحات بود یا گزینه دیگری برای این جریان روی میز نبود؟ از این نظر این پرسش اهمیت دارد که برخی معتقدند جریان اصلاح طلبی در سال های ۹۲ و ۹۶ مجبور به حمایت از جریان اعتدال شده است، این گزاره تا چه اندازه به واقعیت موجود نزدیک است؟

رمضان‌زاده نیز در مواجهه با این سؤال می‌گوید:

«باید دید که طی چهارسال گذشته مواضع اعتدالی به اصلاحات نزدیک شده است یا اصلاحات به اعتدال، به نظر می آید آنچه امروز اعتدال نامیده می‌شود، بازگویی و یا به زبان دیگر مبانی و مواضع اصلاح طلبانه مطابق با اقتضائات روز است. بنابراین نمی توان گفت در ائتلاف و حمایت اصلاحات از اعتدال کدام یک مجبور یا منتفع شدند. نباید فراموش کرد که مسیر اصلاحات دگم نیست و اصلاح شدنی است. پس از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم مواضع اصلاحات و اعتدال با وجود اختلاف های جزیی، بسیار به هم نزدیک شد که این همان بلوغ سیاسی و اجتماعی است.»[۱]

*همانطور که مشخص است، رمضان‌زاده در پاسخ خود، تلویحاً گفتمان اعتدال و شخص آقای روحانی را رویه‌ی دیگر اصلاحات معرفی کرده و از پاسخ به سؤال خبرنگار دولت طفره رفته است.

این در حالی است که آقای روحانی به اذعان اصلاح‌طلبان حتی، نه تنها تواصی این جریان خاص سیاسی را نپذیرفته بلکه تاکنون هرگز نخواسته است که بعنوان یک اصلاح‌طلب خطاب شود.

اختلافات عمده ستاد اعتدال با اصلاح‌طلبان درباره چینش کابینه، فعالیت‌های انتخاباتی، مسئله فتنه و غیره نیز امور پنهانی نیستند و این روزها همه در جریان آنها قرار دارند.

با اینهمه اما شاهدیم که در ایستگاه آخر، این اصلاح‌طلبان هستند که مجبورند از تمام رفتارهای آقای روحانی به تمام قد دفاع کنند و آنها را مطلوب بدانند.

تا جایی که حتی رفتارهای اثباتا غلطی مثل مشورت نکردن رئیس‌جمهور نیز چندی قبل توسط علی شکوری‌راد مورد تحسین قرار گرفت![۲]

و یا این حسین مرعشی بود که چند سال قبل اعلام کرد آقای روحانی هرکار می‌کند قانونیست...[۳]

اختلاف دولت با اصلاح‌طلبان در کنار این تعریف و تمجیدهای عجیب چهره‌های جریان خاص از دولت و رئیس‌جمهور به روشنی اثبات کننده معنایی است که در سؤال خبرنگار خبرگزاری دولت مورد اشاره قرار گرفته است.

و آن اینکه اصلاح‌طلبان برای حمایت تمام قد از رئیس‌جمهور روحانی فعلا در حالت اجبار و اضطرار قرار دارند... اما اینکه انقضای این شرایط که از ۴ سال قبل آغاز شده چه زمانی سر برسد، مسئله دیگریست!

***

قیام آشنا، واعظی و جنتی علیه سهم‌خواهی اصلاح‌طلبان از کابینه

علی جنتی، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، به تازگی طی اظهاراتی در جمع فعالان حزب اعتدال و توسعه در مشهد گفته است:

«جریانهای سیاسی حامی دولت دوازدهم نباید به دنبال سهم خواهی باشند. در غیر این صورت در انتخابات آینده مجلس و ریاست جمهوری بازنده خواهیم شد.»

به گزارش ایرنا، جنتی درباره سند ۲۰۳۰ که دولت آقای روحانی آنرا امضا کرده است! نیز گفت: ترجمه این سند موجود است و تنها یک نکته مربوط به برابری جنسیتی وجود دارد که ما با تحفظ به صورت رسمی نظر خود را در این زمینه اعلام کردیم اما ببینید چه حاشیه هایی برای این مساله درست کردند، گفتند اگر روحانی سرکار بیاید می خواهد همجنس بازی را در کشور توسعه دهد لذا باید گفت در این دوره از انتخابات، اخلاق قربانی سیاست شد.[۴]

*اختلافات حلقه اطرافیان رئیس‌جمهور روحانی با اصلاح‌طلبان بر سر چینش کابینه دولت دوازدهم بالا گرفته است و دیگر قابل کتمان نیست.

غیر از کنایه جنتی به اصلاح‌طلبان، حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور روحانی هم به تازگی در یک توییت به این مسئله اشاره کرد.

او نوشت: درست است که گفتمان از جنس سهم‌خواهی نیست اما امان از سهم‌خواهی‌های افراد به اسم جریان.

آشنا این توییت را در پاسخ به یک توییت «محمدرضا عارف» نوشت که گفته بود: همراهی، هماهنگی و همدلی با جریان اصلاحات رمز موفقیت دولت دوازدهم است و گفتمان اصلاحات در این مسیر به دنبال سهم‌خواهی نیست![۵]

دیگر چهره دولتمردی که به سهم‌خواهی اصلاح‌طلبان واکنش نشان داده، محمود واعظی، وزیر ارتباطات است.

او در واکنش به سهم‌خواهی اصلاح‌طلبان  برای حضور در کابینه داوزدهم، می‌گوید: «من اصلا موافق سهم‌خواهی و سهم‌طلبی نیستم و نباید این‌گونه باشد.سهم‌خواهی از روحانی در چینش کابینه اصلا تفکر درستی نیست، مردم در ۲۹ اردیبهشت ۲۴ میلیون رای به آقای روحانی دادند و از رئیس‌جمهور انتظار دارند به وعده‌هایش عمل کند،  بنابراین دست رئیس‌جمهور در چینش کابینه باید باز باشد.»[۶]

نکته قابل تأمل این چالش بزرگ نیز آنست که چهره‌های جریان سیاسی خاص در عین آنکه سهم‌خواهی آشکاری از کابینه دارند اما به الفاظ مختلف منکر این سهم‌خواهی نیز هستند!

«داریوش قنبری» از فعالان این جریان زمانی در همین رابطه تصریح کرده بود: اصلاح‌طلبان هیچ‌گونه سهم‌خواهی از کابینه آقای روحانی ندارند، اما توقع دارند حال که آبروی جریان اصلاحات و اندیشه اصلاح‌طلبی را پای آقای روحانی گذاشته‌اند، رئیس‌جمهور نیز مسیر اصلاحات واقعی را برایی جامعه مهیا کند...[۷]

*** 

«کنایه راهب بودایی به روحانی و ظریف» درباره مسلمانان میانمار

علیرضا قزوه، شاعر و از چهره‌های ادبی کشورمان به تازگی در یک پست اینستاگرامی با اشاره به دیدارش با یک همکلاسی بودایی خود در دانشگاه نوشت:

با دوست دوره دانشجویی‌ام جینگ چونگ وان... این جینگ خان اصالتا مال طرفهای میانماره، البته اسمش یک چیز دیگه ای بود که ما به خاطر راحتی صداش می کردیم جینگ چونگ وان چون که علی رغم ظاهر آرامش با همه سر جنگ داشت و خیلی هم آدم رکی بود!

پدرش هم مثل خودش راهب بودایی بوده و اینها عادت دارن هر پنج سال خوراکشان را عوض کنند و گیاهخوارند. پدرش الان خوراکش خیار با پوست و از سال آینده لوبیای سبز نپخته است! جینگ اما عاشق هویج و گوجه فرنگی و کدو تنبله و عادت داره به رنگ لباسش غذا بخوره، در درس ها هم اصلا موفق نبود و تنبل ترین شاگرد کلاس مان او بود. همیشه وقت امتحان از روی دست من تقلب می کرد و در مذهب اینان تقلب اتفاقا خیلی هم پسندیده است و حتی ثواب هم دارد . بعد مدتها در میدانی در شهر سئول دیدمش. می گفت الان غذایش آب هویج و پوست کدوی سرخ است و کماکان خام خوار است و در معبدهای میانمار عبادت می کند!

قزوه در ادامه می‌نویسد:

گفتم مرد حسابی! از رفاقت با ما خجالت بکش! این همه سال در هند من و تو در باب مهربانی و خدمت به خلق و عدم آزار و اذیت ادیان دیگر حرف زدیم بعد تو درست در این روزهایی که در کشورت دارند مسلمانان را زنده زنده می سوزانند خفقان گرفته ای و رفته ای مشغول عبادت شده ای در معبد؟ توی کمرت بزند! و با مشت کوبیدم توی کمرش!! خلاصه این جینگ به واسطه همان مشت کمی متحول شد و قرار شد برود از طریق رییس معابد بودایی کشورش یک اقداماتی انجام بدهد! خیلی هم ناراحت شد و از آنجایی که مشغول عبادت و خوردن هویج و پوست کدو بود خیلی خبرها به او نرسیده بود!

در ادامه پست اینستاگرامی قزوه می‌خوانیم:

«خلاصه دیروز ایمیلش رسید، در کمال تعجب نوشته بود که من به بودایی ها و رهبرشان یک اعتراضی نوشتم اما خبرهای این حادثه را پیگیری کردم از طرف خود مسلمانان و مخصوصا انقلابیون دولت خود شما هم هیچ اعتراضی نشده، و انگار تمام نگرانی های کشور شما دعواهای سیاسی چپ و راست است! آخرش هم عکس یک هویج را فرستاده و گفته ما هویج می خوریم اما بعضی از مدعیان مسلمان امروز به اندازه هویج هم نیستند»!

این شاعر کشورمان در خاتمه می‌نویسد: البته از این حرفش خیلی ناراحت شدم و الان می خواهم جوابش را بدهم، یحتمل خواسته با این حرفش آن مشتی را که به کمرش زدم جبران کند! الان مانده ام به این جینگ خان چی بگم که هم روش کم شه هم خدا را خوش بیاد!

*متأسفانه دولت یازدهم و آقایان روحانی و ظریف در تریبون‌های رسمی، تقریباً اشاره‌های مؤثری به مظلومیت و کشتار مسلمانان روهینگیا در کشور میانمار ندارند.

این مسئله را البته بایستی در کنار برخی سؤالات از دولت آقای روحانی راجع به «محور مقاومت» و نیز «کشتار شیعیان در نیجریه» هم قرار داد.

کما اینکه مشاهده می‌کنیم از جانب دولت اعتدال، کنش دندانگیری در قبال زندانی شدن شیخ زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه دیده نمی‌شود و حتی در دیدار رسمی محمدجواد ظریف با مقامات نیجریایی نیز بر اساس آنچه در رسانه‌ها گزارش شد؛ این مسئله مورد اشاره قرار نمی‌گیرد.

ابهامات قضیه وقتی بیشتر می‌شود که مخاطبان بدانند محمدجواد ظریف، چند سال قبل بر خروج حزب‌الله از سوریه هم تأکید داشته[۸] و یا در برخی بندهایی که وزارت خارجه دولت روحانی در دو اجلاس وین ۱ و وین ۲ راجع به فعالیت‌های ایران اسلامی در سوریه، پای آنها را امضا کرده، ابهامات فراوانی درباره نحوه نگاه دولت به فعالیت‌های سپاه قدس و حاج قاسم سلیمانی وجود دارد.[۹]

***

1_ http://www.irna.ir/fa/News/82594526/

2_ mshrgh.ir/745388

3_ http://www.farsnews.com/printable.php?nn=13940903001665

4_ http://www.irna.ir/fa/News/82597645/

5_ mshrgh.ir/749235

6_ mshrgh.ir/745362

7_ mshrgh.ir/744923

8_ mshrgh.ir/279918

9_ http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13941004000858

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • سید IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
    اصلاح طلبان تهوع آور
    • علوی IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
      48 39
      ببخشید اشتباهی منفی زدم
    • یوسف IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
      35 21
      باید منطقی و مستدل با مخالفان برخورد کرد و مواجه شد نه با فحش و بدو بیراه!؟ که توهین به شخصیت خود فحش دهنده است!!؟؟
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
      20 71
      لال شو مردک
    • IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
      58 2
      بله البته منطق اولین گزینه است اما وقتی مرغ این جماعت به پا داره منطق همون برخورد قهری و بازدارنده است
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
    75 20
    زمان امام خمینی ایران از همه مسلمانان جهان حمایت می کرد و لهذا در این میان حمایت از فلسطین برای مردم عجیب نبود. اما اکنون حمایتهای ما منخصر به چند گروه فلسطینی و لبنانی شده است و هیج کاری در حمایت از مسلمانان دیگر نظیر کشمیر و میانمار و آفریقای مرکزی و... نمی کنیم. همین مساله صداقت نظام در حمایت از فلسطین را هم زیر سوال برده است.
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
    81 8
    این را چرا نمی گویی که اینها حتی برای مردم خود دلسوزی نمی کنند فقط تربیون را برای کدخدا می خواهند و حجاج را فراموش کردند و هتک حرمت خانواده این شهدا را نیز نمودند ،ملتی که خواب است بایستی زیر لگد دشمنش بیدار شود
  • مصطفی ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
    35 8
    دادچ از قول ما سلام نرسون بعد بهش بگو سیرابی اولا که خودم خبرت کردم، تو که داشتی آب هویج می گرفتی . دوما بهش بگو به رهبرانشون بگه، مسلمانان خوابن به درک شما مردم کشور را می کشید. فکر نمیکنید روزی مسلمانان از خواب بیدار بشن و کشور را وارد جنگ داخلی کنند. و شما در مقابل یک میلیار مسلمان توان گفتن اااا را هم ندارید. سوما شما انسانیت را فدای چه چیزی می کنید. کسی که امروز کودک نوزاد را زنده زنده قربانی می کند با چه فطرتی می خواهد در جامعه بودایی زندگی کند؟ آیا شما از این نمیترسید که روزی همین افراد بر شما مسلط شوند و آنچه شبهه داعش را در میان اقوام بودایی ایجاد کنند.
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
    73 9
    اگر خواستی به کسی معنی بی غیرتی و وطن فروشی را بفهمانی بگو اعتدال
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
    50 7
    ببینیم کنایه تلخ یک راهب بودایی موجب انفصال بی رگی دولت می شود یا نه؟!
  • علی IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
    42 13
    باید شدیدا برخورد کنیم همچنین در مورد مسلمانان چین، کشمیر هم همین موضع رو داشته باشیم
    • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
      16 11
      مسلمانان چین در سوریه جنایت میکنن . لشگر ترکستانی ها !
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
      21 1
      مسلمانان ترکستان و چچن از روز اول وهابی نبودند. چون از آنها حمایت نکردیم عملا آنها چذب وهابیون و دلارهای سعودی شدند.
  • GB ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
    21 73
    اخه میانمار به ما چه ربطی داره که واسش هزینه کنیم...‌ برد موشکهامون هم نمیرسه بش که شیش تا بزنیم ادب بشن. بهتره به فکر مملکت خودمون باشیم وقتی قدرت ادب کردنشونو نداریم.
    • IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
      46 5
      حیف از اسم سیب زمینی که روی تو بگذارند. تو کز محنت دیپران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی
    • سید محمد IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
      44 7
      ما کاری به میانمار نداریم . اونا به مسلمونا کار دارند . اگر یک مسلمان در یک گوشه دنیا هم اذیت بشه ما باید رگ غیرتمان بجوش بیاید نه مثل تو بی ...... باشیم . خاطرت جمع که موشکمان هم به اونجا میرسه
    • IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
      34 3
      آره دیگه برای همین هم روحانی و ظریف واکنش نشون نمیدن میترسن یه وقت کدخداشون ناراحت بشه. یه وقت براشون هزینه میشه ... به این صورت که تو دوره های بعدی رسانه هاشون دست از حمایت اصلاح طلبان برمیداره
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
    43 5
    اگه اروپایی بودن و مسلمان نبودن و مورد جنایت واقع میشدن روحانی و ظریف جلدی واکنش نشون میدادن.
  • ایرانی IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
    12 12
    خب چرا اردوغان با عرضه بوزکوردی پانترک پرمدعا که در باره همه چی نظر میده...خفه خون گرفته. ..؟مثل قطر برای ترکیه دلار ونفت وگاز نداره؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
    27 2
    هویچ نماد خوبی ببرای مدعیان اصلاحات هست ، سر هر میدون مجسمه هویچ بذارن تا با دیدنش احساس زیاد بودن و غلبه پیدا کنند.
  • ابوذر IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
    20 1
    دیروز یک کلیپ دیده بودم در مورد آزار وشکنجه کودک 2 ساله توسط یک بودایی نژاد پرست با یک شوکر! واقعا آزار دنده بود!...این بودایی ها نژاد پرست حتی بدتر از داعش هستند!
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
    10 31
    ما شدیم غیم کل مسلمونای دنیا؟
    • IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
      25 7
      بله هستیم. چون برادر آنها هستیم و نسبت به آنها بشدت مسوولیت داریم. حتی اینها اگر مسلمان نبودند اما چون مظلوم هستند اگر به آنها کمک نمی کردیم مسلمان نبودیم. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود هر کس صدای کمک خواهی مظلومی را بشنود اما به او کمک نکند مسلمان نیست.
    • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
      20 2
      غیم یعنی چه؟! تا به حال مطالعه ای در احادیث داشتی یا فقط اسمت مسلمان بوده
    • IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
      24 1
      غيم نه قيّم!!!!
    • DE ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
      23 2
      ماقیم تمام مظلومین دنیاییم نه فقط مسلمانان این ازاهداف انقلاب اسلامیه که فراموش شده
    • IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
      17 1
      بله! همون طور که آمریکا کدخدا هست و قیم دنیا! و حتی تو سیبری هم پایگاه نظامی داره و برا اسکیموهای بد بخت هم تعیین تکلیف می کنه!! ما هم باید نسبت به مسلمانان و حتی همه مظلومان تحت ستم لیبرالیسم موضع بگیریم
  • محمدحسین IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
    4 9
    بودایی ها مگه کافر نیستند؟ عکس کنار کافر و دوستی با اونها ؟
    • IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
      1 5
      نه گویا. مطلب خوندم که بودا هم مذهب الهی بوده که مثل بسیاری از ادیان دیگه تحریف شده
    • IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۵
      0 0
      اون هایی که خوششون نیومده که گفته شده بودا مذهب الهیه. یه سر به سایت اسلام کوئست تحت نظر آیت الله هادوی بزنید و درباره ی بودا سرچ کنید می بینید که درست میگن. تو اون سایت اشارتی مستدل و منطقی درباره دین بودایی وتحولاتش اومده!! بعضا بی سواد و متعصب تشریف دارند دوستان!!
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
    4 25
    مشرق اینقدر مفلوک شده که دست به دامان راهب بودایی شده
    • IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
      20 1
      پاسخ مستدل داری بیا حرف بزن نه مثل رییس جمهور بی ادبتان فقط فحاشی کنید
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
    4 0
    هویج فرنگی را خورش کرده ویا ابش را میگیرند ولی هویج قندی را فقط برای خوردن چهارپایان استفاده میکنند
  • سیدمجتبی IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
    12 0
    به نظرم به دوستتان (جینگ) بگید مسئولان ما هم آن قدر سیب زمینی خورده اند که خودشان هم سیب زمینی شده اند. باز هوویج یه خواصی دارد.
  • محمد بخارایی IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۵
    3 0
    خاک بر سر ما که راهب هویج خور بودایی باید بهمون درس غیرت بده!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس