کد خبر 749026
تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۰
جمیز ماتیس نمایه

در حالی که دادگاه ترور «رفیق الحریری» نخست وزیر پیشین لبنان هنوز نتیجه نهایی خود را اعلام نکرده، «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا بدون ارائه مدرکی، مدعی شد که ایران در ترور الحریری دست داشته است.

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه «المستقبل» وزیر دفاع آمریکا این سخنان را در مصاحبه تلفنی با نشریه دانش آموزی «اسلاندر» در شهر سیاتل آمریکا بیان کرده است.

وی در این مصاحبه درباره سیاست دولت جدید آمریکا در قبال بحران های کنونی و نقش ایران و روسیه در منطقه سخن گفت.

ماتیس افزود: ایران صلح و ثبات منطقه را تهدید می کند و نظام ایران مسئول ترور رفیق الحریری و کشتار گردشگران اسرائیلی در بلغارستان است.

رفیق الحریری نخست وزیر سابق لبنان و پدر «سعد الحریری» نخست وزیر فعلی این کشور در سال 2005 میلادی هنگام عبور کاروان حامل وی از خیابانی در بیروت، هدف انفجار تروریستی از پیش طراحی شده ای قرار گرفت و به همراه بیست و یک نفر از همراهان و محافظان خود کشته شد. این ترور در اثر جاسازی بمبی 1000 کیلویی در یک خودرو به وقوع پیوست.

به دنبال این ترور، دادگاه بین المللی برای رسیدگی به این پرونده تشکیل شد اما تاکنون نتیجه نهایی آن اعلام نشده است.

جیمز ماتیس در حالی ایران را به دست داشتن در این ترور متهم کرده که هیچ مدرک و سندی در این خصوص ارائه نکرده است.

وزیر دفاع آمریکا در ادامه اتهام زنی هایش مدعی شد تهران با هدف کشتن سفیران برخی کشورها، جاسوس به پاکستان و واشنگتن فرستاده است.

ماتیس تاکید کرد که باید بین مردم ایران و نظام این کشور که موشک به حزب الله و حوثی ها در یمن می دهد تفاوت قائل شد.

وزیر دفاع آمریکا در پاسخ به سوالی درباره وضعیت سوریه گفت: حمایت نظامی ایران و روسیه از نظام سوریه و استفاده مسکو از حق وتو در شورای امنیت باعث شده نظام «بشار الاسد» تا امروز بر سر کار باقی بماند. اگر این دو کشور نبودند مردم سوریه توانسته بودند پنج سال پیش الاسد را از قدرت برکنار کنند.

سخنان وزیر دفاع آمریکا در حالی است که ایران و روسیه اعلام کرده اند که بر اساس عرف بین المللی با دولت رسمی سوریه روابط دارند و این کشورهای دیگر همچون آمریکا هستند که با کمک به گروه های مسلح در سوریه، باعث آشوب و بحران شده اند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس