به گزارش مشرق، در آغاز اين نشست حجت الاسلام محمودي روايات و تمثيل هايي را درباره اهميت فلسفه الهي و درك آن بيان كرد و گفت:بخشي از دين به فيض برمي گردد؛در اين حوزه برخي مكتب ديده اند و برخي محضر ديده.اگر بنا بود اين جشنواره فقط به طرح مسائل نظري بگذرد، مي توانستيم مراسم را در تهران برگزار كنيم و همين حرف ها و جلسات نيز آن جا برگزار شود اما دليل آن كه اين جشنواره با عنوان جشنواره ديني دارد در مشهد برگزار مي شود همان تفاوت ميان مكتب و محضر است.
وي ادامه داد:چه بسا انسان هاي ديني كه سال ها مكتب ديده اند اما بهره اي از دين نبرده اند و متاسفانه هنوز برخي جاها مي بينيم كه مفاهيم ديني به درستي مطرح نمي شود و هنوز درك نكرده ايم كه دين يك صفت است و يك وصف است فارغ از مليت و قوميت. و اگر هنوز بر سر تعريف سينماي ديني بحث است؛دليلش اين است كه هنوز شفاف سازي نشده است.
او گفت:تا كسي دين را به خوبي نشناسد، نمي تواند سينماي ديني را تعريف كند و كسي مي تواند اين نوع سينما را تعريف كند كه هم دين را بشناسد و هم سينما را.
در ادامه دكتر ابراهيم فياض،استاد دانشگاه گفت:وقتي صحبت از سينماي ديني مي شود، بحث گسترده اي پيش مي آيد، اما من اگر بخواهم سينماي ديني را در يك تعريف خلاصه كنم مي گويم سينمايي كه حقيقت؛معنا و نشانه را باهم جمع كرده باشد. اما سينماي غير ديني برعكس از طرف نشانه ها به سمت حقيقت و معنا مي رود.
فياض ادامه داد:مبناي سينماي ديني ذكر و يادآوري است؛ پس سينماي ديني نشانه اي حاكي از حقيقت است و ايجاد غفلت هم نمي كند.
در ادامه بار ديگر حجت الاسلام محمودي وارد بحث شد و عنوان كرد:روايات و منابع اسلامي مي گويند كه دين سه ضلع دارد؛باورها و اعتقادات كه به نام حقيقت شناخته مي شوند؛اخلاقيات كه به معناي فضيلت است و اعمال و عبادات كه به معناي رفتارها و شعائر ديني است؛براساس اين تعريف فيلم نمي تواند ديني يا غيرديني باشد بلكه ديني يا غيرديني و يا ضد دين است.
وي گفت:ژانري كه خرافه را ترويج دهد، مثل بسياري از فيلم هاي هاليوودي كه براساس تخيل و توهم ساخته مي شوند و هيچ حقيقتي را ارائه نمي دهند، ضد دين هستند و هرفيلمي كه حقيقت را توضيح دهد و گرايش به حقيقت و فضيلت را ترويج كند، فيلم ديني است. حالا الزاما نبايد از عناصر ديني برخوردار باشد.
حجت الاسلام محمودي در ادامه توضيح داد:فيلم هايي كه انسان را به سمت بندگي؛عبادت و رفتارهاي ديني ببرد نيز ديني محسوب مي شود، اما فيلم هايي كه فضيلت ديني را تحقير مي كند، حجاب را، عبادت را وديگر مسائل را مثل آنچه اين روزها به وفور مي بينيم متاسفانه ضد دين هستند.
حجت الاسلام رياحي نيز از ديگر كساني بودند كه در اين نشست صحبت را ادامه داد و گفت:من به طور كلي هنر را به دو دسته تقسيم مي كنم؛هنري كه با اهداف و آرمان هايي كه مورد اعتقاد ماست مخالفت دارد و هنري كه مخالفتي با آرمان هاي ما ندارد كه اين بخش دوم خود به دو دسته تقسيم مي شود؛هنري كه موافقت جدي دارد و به نوعي مبلغ ماست و هنري كه خيلي جدي به اين مسئله نمي پردازد و شكل مبلغ ندارد.
وي ادامه داد:ديدگاه اسلام نسبت به اين سه دسته واضح است؛دسته اول را منع مي كند و درباره دو نوع ديگر اسلام نظر مثبت دارد، اما درباره دسته دوم نيز اين گونه است كه آن را هنر متعالي مي نامد كه همان هنر ديني اسلامي است.
وي ادامه داد:وقتي ما از دين صحبت مي كنيم، طبيعي است كه منظورمان از نوع اسلامي است، اما نكته اي كه اينجا اهميت دارد، اين است كه براي طراحي يك مسئله ديني بايد به شكل آن، مقدمات آن و همه مسائلي كه منجر به شكل گيري آن مي شود توجه شود.فقط هنر خوب مهم نيست، بلكه ابزار رسيدن به آن نيز بايد خوب باشد. گفتني است، هفتمين جشنواره فيلم كوتاه ديني رويش از ديروز 29 مهر در مشهد مقدس آغاز شده و تا 2 آبان ادامه دارد.
نخستين نشست تخصصي نسبت دين و سينما با حضور كارشناسان دين و سينما در حاشيه جشنواره برگزار شد.