کد خبر 748524
تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۸
82595474-71736493.jpg

حاج 'سعد الله الدلیمی' پیرمرد هشتاد ساله در میان مخروبه های بخش غربی شهر آزاد شده موصل با کمک فرزندان و نوه ها، خانه اش را که بخشی از آن فرویخته، آب و جارو می کند تا زندگی را هر چه زودتر نو کرده و از

 به گزارش مشرق، حاج سعد الله دلیمی مسیر ورودی خانه را با گام هایی لرزان طی می کند و در میان مخروبه ها، اتاق ها و حیاط را نشان می دهد و درب کارگاه خیاطی فرزند بزرگش را باز می کند که تلنباری از گرد و غبار و جنگ و انفجار آن را پوشانده است.
در گوشه دیگر منزل، اتاقی را که به روی خیابان باز است و به مغازه تغییر کاربری داده شده، نشان می دهد که در آن چند یخچال افقی برای فروش بستنی و یک یخچال عمودی دیده می شود که براثر شدت انفجارها و موشکی که به منزلش اصابت کرده اند، آسیب دیده و بر آنچه بر سر خانه اش گذشته، لبخند می زند.


با وجود این که بخشی از منزل اش بر اثر انفجار بمب یا احتمالا بمباران هوایی فرو ریخته اما امید در چشمان آبی این پیرمرد هشتاد ساله موج می زند و با دستمالی که بر کمر بسته، آثار جنگ را از منزلش می زداید.
او درپاسخ این سوال که ویرانی خانه اش را چه خواهد کرد؟ لبخندی زد و به آرامی گفت: 'اینها همه آجر و آهن است، مهم این است که ما به عنوان انسان می خواهیم زندگی کنیم، آن هم در فضای آزادی و به دور از تفکر تکفیر و افراط گرایی '.
یکی از پسرانش گفت: بیش از سه ماه است که در ساحل شرقی که زودتر از ساحل غربی آزاد شد، در منزل خواهرش به سر می برند و حالا که بخش غربی هم آزاد شده می خواهند به سر خانه و زندگی باز گردند.


چند خیابان آن طرفتر محله 'حی العگدات' در غرب موصل واقع شده که برخلاف محله حاج سعد الله، خانه ها در این محله آسیب کمتری از جنگ دیده اند برای همین زندگی در آن موج می زند.
'حسن خضر اسماعیل العاصی' از سالمندان محله است که تعدادی جوان و همسن و سال حسن خضر او را احاطه کرده اند و سرگرم صحبت در باره آنچه بر سرشان در این چند سال اشغال داعش گذشته، هستند، به نظر می رسد برخی از حضار تازه به محله خود برگشته اند و صحبت بین آنها گل انداخته است.
حسن خضر، پیرمردی بازنشسته است و می گوید که در طول ایام جنگ برخی از اهالی در خانه های خود باقی ماندند و آن را ترک نکردند اما اکثریت از ترس داعش و جنگ های ماه های اخیر آن را ترک کردند.


وی تعداد خانواده های محله العگدات را بالغ بر ۴۰۰ خانواده می داند و می گوید: 'به محض آزادی این محله در طول ۱۰ روز گذشته بالغ بر ۲۰۰ خانواده آواره دوباره به منازل خود باز گشته اند. '
یکی ازهمسن و سال های حسن خضر در پاسخ این سوال که آیا از جوانان این محله هم با داعش همراه شدند و به آنها کمک کردند، می گوید که اکثر اهالی این محله از عشیره 'گلواد' هستند و هیچ کسی از جوانان و اهالی این محله با داعش همراه نشدند، برای همین داعش نتوانست در این جا در برابر نیروهای مسلح عراق مقاومت کند.
وی یکی از دلایل سالم ماندن بسیاری از منازل محله را به دلیل همین امر ذکر کرد و گفت که داعش فاقد پایگاه اجتماعی در این محله بود و ناچار شد سریعا اینجا را ترک کند و وقتی نیروهای مسلح عراق وارد شدند، مردم از آنها استقبال کردند.
صحبت با حسن خضر و دیگر اهالی محله گرم گرفته بود که از یکی از اهالی منازل با یک سینی شیرینی محلی موصلی بیرون آمد و به نشانه پیروزی در محله و بین حضار توزیع کرد.
هنوز زیر ساخت ها درعموم بخش غربی موصل به ویژه آب و برق وضعیت نابسامانی دارد، اما اهالی محله العگدات معتقدند که به زودی این اوضاع بر طرف می شود.


به گفته آنها، درحال حاضر یکی از اهالی محله یک ژنراتور بزرگ تولید برق راه اندازی کرده و به مردم از ساعت دو بعد از ظهر تا پنچ صبح روز بعد(۱۵ ساعت) برق می دهد و بابت هر آمپر ۱۳هزار دینار(تقریبا ۱۰دلار) ماهانه از مشترکان پول می گیرد.
حسن خضر به سیلندرهای گاز اشاره می کند و می گوید : هر سیلندر پر گاز مایع، به هشت هزار دینار بین اهالی توزیع می شود که معادل تقریبی قیمت بغداد است.
سیستم لوله کشی آب به دلیل جنگ دربسیاری مناطق آسیب دیده اما در برخی از منازل، شبکه لوله آب سالم مانده و آب در لوله ها جریان دارد، برای همین به دیگر منازل اطراف آب می دهند.
یکی از اهالی محله العگدات می گوید: مشکل اصلی این است که هنوز مدارس فعال نشده و تنها مدرسه 'ابوتمام' که در دو مقطع ابتدایی و راهنمایی بازگشایی شده و از این محله فاصله دارد، ضروری مدارس ابتدایی در این محله گشایش یابند.
آنها آمد و شد به خارج از موصل را در حال حاضر به دلایل شرایط امنیتی و وجود پست های ایست و بازرسی مشقت بار خواندند اما گفتند که ورود موادغذایی و دیگر مایحتاج مردم به محلاتی که مردم در آن ساکن هستند، به طور مرتب جریان دارد.
با اعلام توقف عملیات های نظامی و پایان گروه تروریستی داعش در این شهر، بخش غربی موصل به سرعت در حال بازیافت عافیت از دست رفته خود است و نیروهای پلیس برای تامین امنیت شهروندان در داخل شهر مستقر شده اند و پرونده امنیتی شهر را باردیگر در اختیار گرفته اند و ورود و خروج افراد به داخل شهر را به شدت کنترل می کنند.
عملیات آزادی بخش غربی موصل در۱۹ فوﺭﻳﻪ ۲۰۱۷ آغاز شد و دوشنبه گذشته (۱۰ ژوئیه ۲۰۱۷) با بیانیه پیروزی نهایی بر داعش توسط حیدر العبادی نخست وزیر و فرمانده کل قوای مسلح عراق به اتمام رسید.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
    3 0
    چقدرامنيت داريم ولي قدرنميدونيم درودخدابررزمندگان اسلام

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس