محمدرضا خاتمی

محمدرضا خاتمی به تازگی گفته است: هیچ‌کس را ندیده‌ام که ملاک ارزیابی و موفقیت دولت و جریان اصلاح‌طلبی را تحقق رفع حصر بداند!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

«از انتخابات ناراضی‌اند»! تفسیر اصلاح‌طلبان از دفاعیات سپاه پاسداران در مقابل هجمه‌ها

حمیدرضا جلایی‌پور، از فعالان اصلاح‌طلب و از شرکت‌کنندگان در کنفرانس برلین، به تازگی طی مقاله‌ای در روزنامه اعتماد به تحلیل خاستگاه آرای رئیس‌جمهور روحانی در انتخابات ۹۶ پرداخته است.

او در بند یکم مقاله تحلیلی خود می‌نویسد: «این انتخابات با مشارکت بیش از ٧٠ درصد مردم ایران در جهان و منطقه لغزنده خاورمیانه، پایگاه اجتماعی دولت (دولت به معنای وسیع کلمه یا مجموعه نظام سیاسی) در ایران را تقویت کرد. واکنش های تند بعد از انتخابات (با توجه به سخنان بعضی از ائمه جمعه، مسوولان سپاه و مواضع سیاسی صدا و سیما) نشان می‌دهد که بخشی از نتایج این انتخابات باشکوه راضی نیستند.»[۱]

*تا جایی که نظّار سیاسی و افکار عمومی در ایران به یاد می‌آوردند، این دولت و اصلاح‌طلبان بوده‌اند که طی ماه‌های منتهی به انتخابات و بعد از انتخابات ادبیات شدیداللحنی را علیه سپاه پاسداران به کار برده‌اند.

چه اینکه این علی مطهری بود که چند ماه قبل از انتخابات، رزمایش‌های موشکی سپاه را «کم‌عقلی» توصیف کرد.

همچنین این شخص آقای جلایی‌پور بود که قبل از انتخابات طی اظهاراتی در اشاره به موشک‌های سپاه گفت: در شرایطی که سفارت آتش می‌زنند و یا موشک‌ها را با سروصدا آزمایش می‌کنند، روحانی خوب عمل کرده و اعتقادداریم دفاع از روحانی کار درستی است.[۲]

صحبت‌های رئیس‌جمهور روحانی در حین مناظرات و در پساانتخابات در انتقاد از رزمایش‌های موشکی سپاه و ماجرای مشهور «دولت با تفنگ»! نیز شهره خاص و عام است.

و در این میان، مقامات سپاه پاسداران فقط در دفاع از سپاه در مقابل این هجم از حملات، هر از گاهی جملاتی را بیان کرده‌اند.

لازم به ذکر است سردار سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران روز گذشته در اشاره به هجمه‌ها علیه سپاه گفته بود:

«این هجمه‌ها به سپاه از نظر ما موضوعات پیش پا افتاده و ناچیزی است و به آن‌ها وقعی نمی‌گذاریم و آن‌ها را مانعی برای حرکت خودمان نمی‌بینیم. اساسا سپاه عادت کرده است که به مسائل کوچک نگاه نکند. ان‌شاءالله به مسیر خودمان ادامه خواهیم داد.»[۳]

می‌توان اینطور ارزیابی کرد که یادداشت تحلیلی جلایی‌پور، تقلّایی در راستای پاسخ دادن به موضع سردار سلامی بوده است.

***

خاتمی: ملاک موفقیت دولت و اصلاح‌طلبان «رفع حصر» نیست!

محمدرضا خاتمی، برادر رئیس دولت اصلاحات و از فعالان جریان سیاسی خاص در قسمتی از گفت‌وگوی خود با شماره سه‌شنبه گذشته روزنامه شرق اظهار کرده است:

«مطالبات سیاسی که کاملا واقع‌گرایانه شده است. درست است که در میتینگ‌های انتخاباتی مباحثی گفته می‌شود اما من با جوانان حدود ٢٠ سال که صحبت می‌کنم هیچ‌کس را ندیده‌ام که ملاک ارزیابی و موفقیت دولت و جریان اصلاح‌طلبی را تحقق رفع حصر بداند. همه می‌دانند امکانات دولت چیست اما برای آنها مهم است که ما در پیگیری این مطالبات، چقدر صداقت داریم. من فکر می‌کنم مطالبات سیاسی ما را زمین‌گیر نمی‌کند.»[۴]

*مطالبه رفع حصر بدون توبه رسمی فتنه‌گران یک خواسته غیر عقلایی و دارای ضعف دلیل است.

اما این مسئله کاملا واضح است که یک طیف، حزب و یا دولت اگر نتواند شعارهای خود را در هر عرصه‌ای محقق کند، یقینا در آن عرصه ناموفق بوده و بایستی دارای این سطح از مردانگی و شعور باشد که به صحنه علنی بیاید و علت عدم توفیق خود را برای مخاطبانش و هم‌مسلکانش بیان کند نه اینکه بصورت بطئی و زیر پوستی تغییر موضع بدهد و یک ملاک ارزیابی را یواشکی از مدار خارج کند.

به سخن دیگر اینکه آقای روحانی از روز اول در سال ۹۲ که شعار رفع حصر را داد، نیک می‌دانست که این مسئله در حدّ اختیارات رئیس‌جمهور نیست اما به هر حال ترجیح داد از این شعار استفاده کند و پس از آنکه ناباورانه به کرسی ریاست‌جمهوری هم رسید، الحق و الانصاف هیچ توفیقی در زمینه تحقق این شعار (غلط) نداشته است.

وجه جالب ماجرا اما دگردیسی اصلاح‌طلبان و ستادی‌های جریان سیاسی خاص است که برای برون رفتن از فضای سنگین پسافتنه حتی محصورین خود را نیز عامدانه به دست فراموشی می‌سپارند و مثلاً همچون خاتمی عنوان می‌کنند که این مسئله ملاک موفقیت ما و دولت نیست!

می‌توان در اینجا از خاتمی سؤال کرد که اگر ملاک موفقیت دولت و اصلاح‌طلبان رفع حصر نیست، پس چه چیزی بایستی ملاک سیاست‌ورزی و موفقیت آنها ولو در وادی غلطی مثل مطالبه رفع حصر (بدون توبه رسمی فتنه‌گران از حوادث سال ۸۸) باشد؟!

گفتنیست، اظهارات خاتمی پیرامون نظر جوانان درباره رفع حصر و ملاک نبودن آن در موفقیت دولت و اصلاح‌طلبان! در حالی است که رسوبات جنبش سبز و معتقدان به وقوع چیزی به نام تقلب در سال ۸۸، همچنان در نقاط حضور خود (از جمله در شبکه‌های اجتماعی و مثلا در توییتر) از رفع حصر بعنوان بزرگترین خواسته خود و عیار نقد روحانی و ستاد اصلاحات یاد می‌کنند و برای آن موج و هشتگ راه می‌اندازند.

***

در ۴ سال دوم روحانی هم دوباره «تقصیر احمدی‌نژاد» است...

عبدا... رمضان‌زاده، سخنگوی دولت اصلاحات و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ به تازگی در بخشی از گفت‌وگوی خود با خبرگزاری دولتی ایرنا اظهار کرده است:

«هرچند دولت عملکرد خوبی در چهار سال گذشته داشته است اما آواربرداری روحانی هنوز تمام نشده است.»[۵]

همزمان با رمضان‌زاده، محمدرضا خاتمی نیز در بخشی از مصاحبه خود با روزنامه شرق می‌گوید:

«وقتی قرار شد وارد انتخابات ٩٢ شویم، هم ما و هم آقای روحانی بر این اعتقاد بودیم که باید هشت سال کار کنیم تا به شرایط قبل از دولت احمدی‌نژاد برگردیم. حالا مشخص شده شاید به زمان بیشتری هم نیاز باشد؛ اما شرایط ما در مقایسه با سال‌های ٨٤ تا ٩٢ تا حدی بهبود یافته است.»[۶]

*متأسفانه در دولت یازدهم و در پاسخ به تمام کم‌کاری‌ها، شکست‌ها و اهمال‌های دولت، بهانه‌های مختلفی از سوی اعتدالیون و اصلاح‌طلبان بیان می‌شد که بیشتر از همه نیز عبارت «تقصیر احمدی‌نژاد بود» به گوش مردم و منتقدان می‌رسید.

مثلاً و در اشاره به بهانه‌های مختلف دولت و اصلاح‌طلبان برای توجیه کم‌کاری‌ها و شکست‌ها، آقایان جهانگیری و سیف در مقطعی عنوان کردند که بی‌دستاوردی برجام کار «دست‌های پنهان» و «آن عده» بوده است.[۷]

خروج عربستان از رابطه دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران نیز به گردن اقدام چند خودسر در حمله سطحی به سفارت عربستان انداخته شد در حالیکه مدعیان هرگز بیان نکردند که چرا آمریکا با اینکه سفیر و چند دیپلماتش چند سال قبل در لیبی کشته هم شدند اما هرگز از این کشور بیرون نرفت؟!

تحریم‌های پیش و پسابرجامی نیز نوعاً به گردن چیزی به نام «رفتارهای تنش‌آمیز دولت قبل» انداخته شد و این در حالی است که اولاً دولت قبل نیز همانند این دولت به کدخدا بودن آمریکا و ضرورت ارتباط با آمریکا برای حل مشکلات فکر می‌کرد! و ثانیاً این ادعا یک معنی عجیب و غیر صحیح دارد و آن اینکه کأنه دشمن تا قبل از احمدی‌نژاد در حال تخفیف تحریمی به ما بوده اما با مشاهده احمدی‌نژاد تحریم‌های زیادی را علیه ما اعمال کرده است!

جالب آنکه در دولت یازدهم حتی اقتصاد مقاومتی هم به تحقق برجام گره خورد و این محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور بود که در مقطعی در این باره گفت: «امیدواریم با گشایش‌های بین‌المللی گره از پای فعالان اقتصادی برداشته شود و به تصمیمات راهبردی در تحقق اقتصاد مقاومتی به عنوان تنها راه دستیابی به اقتصاد رقابتی دست پیدا کنیم»![۸]

با تمام این حرف‌ها و این بهانه‌های سخیف اما به نظر می‌رسید که اکنون که آقای روحانی توانسته است پا به دولت دوم خود بگذارد، دیگر وقت این حرف‌ها سر آمده است.

تصوری که البته صحبت‌های رمضان‌زاده و خاتمی در کنار امیدهای همچنان دولت آقای روحانی به چیزی به نام برجام (که نشانه‌های شکست رسمی آن هویدا شده است) نشان می‌دهد تصور صحیحی نیست و در دولت دوازدهم نیز نه تنها شاهد عذرخواهی و پذیرش مسئولیت از جانب ستاد مشترک اصلاحات و اعتدال در قبال کم‌کاری‌ها نخواهیم بود بلکه باز هم باید دائماً شنونده عبارت مشهور «تقصیر دولت قبلی بود» باشیم...

***

1_ http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3590277

2_ mshrgh.ir/664111

3_ http://www.isna.ir/news/96041910687

4_ http://sharghdaily.ir/News/135753

5_ http://www.irna.ir/fa/News/82594526/

6_ http://sharghdaily.ir/News/135753

7_ http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13941117001342

8_ http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940810001494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 22
  • IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
    90 12
    البته تقصیر احمدی نژاد است فقط یک اسم رمز است. احمدی نژاد چرا مقصر است؟ چون ادبیات امام خمینی را تا حدی احیا کرد. این آقایان نمی توانند بگویند تقصیر امام خمینی و شهدا است می گویند تقصیر احمدی نژاد است. البته هر جا که بتوانند نفرت خود از شهدا و امام شهدا را نشان می دهند. میدان امیرچخماق هم با وجود هیاهو علیه دفن شهدا به سادگی در یونسکو ثبت شد.
    • امیر IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
      0 7
      فرض میکنیم همینطوریه که شما میگی , شورای نگهبان که دیگه اصلاح طلب و اعتدالی نیست , پس چرا شورای نگهبان هم احمدی نژاد رو و هم تمام نزدیکانش رو رد صلاحیت کرد ؟؟ عزیزم خودت رو به اون راه نزن , اون 8 سال سیاه احمدی نژاد تا 50 سال دیگه هم قابل جبران نیست ...
    • موسوی IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
      6 0
      ۸ سال جلو اختلاسها و دزدی هایشان را گرفتند باید هنوز عقده داشته باشند چنانکه از رییسی بخاطر محکوم کردن بعضی از حامیان مالیشان که اختلاس کرده بودند داغ داشتند.
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
    80 8
    اینها سپاه را نزنند روزشان شب نمیشود. به سپاه هجمه می کنند چون سپاه مثل رییس مجلس اهل سازش برای قدرت نیست.
    • IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
      26 4
      رییس مجلس؟
    • AE ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
      0 0
      رئیس مجلس که از خودشانه بچه های سپاه ایمانشان قوی تر از امثال رئیس مجلس است
  • US ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
    23 10
    "در ۴ سال دوم روحانی هم دوباره «تقصیر احمدی‌نژاد» است" (بنده طرفدار روحانی نیستم)
  • رسولی IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
    2 34
    انقلاب و جنگ جبران ناپذیر است. باید اکبر شاه داشته باشیم.
    • ناشناس IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
      0 0
      اگه جبران ناپذیره تشریف ببرین گفته های هیکل رو بخونین در مورد مصر و ایران بعد بیاین نظر بدین که چی به چیه البته انتظاری از جبهه تفکری شما نیست!
    • IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
      0 0
      شاه پرستا احساس قدرت کنن خداروبنده نیستن . و وقتی احساس ضعف کنن شغال میشن و ایران از یادشون میره و کاسه لیس غرب میشن
  • رضا IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
    39 6
    ٱقای روحانی و دولت محترم چرا اینقدر از نام احمدی نژاد می ترسید شما و دولتتان حتی جرات اینو ندارین که با ایشان رودر رو شوید ... آرزوی تمام مردم اینکه روزی احمدی نژاد مقابل امثال روحانی قرار بگیره ... به خدا قسم اینا به خاطر فرافکنی و دروغ پردارزی هایی که کرده اند از چنین روزی می ترسند...
  • محمد IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
    21 1
    الهم الشف مرضانا
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
    23 1
    مرگ بر منافق
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
    17 5
    در دولت دوزاردهم هنوزم میگن تقصیر دولت قبله! یادشون رفته دولت قبل یعنی دولت یازدهم یعنی دولت روحانی
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
    1 0
    با این کارا میخان همیشه قدرت در دست خودشون باشه و جالبه همیشه شعار تغییر و اصلاح میدن درحالیکه 31 سال بر قوه اجرایی کشور سیطره داشتن و معلوم هم نیست کجا رو اصلاح کردن به نام اصلاح افساد کردن جلوی پیشرفت کشورمونو گرفتن و 8 سال دستاورد هسته ای احمدی نژاد رو به باد فنا دادن
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
    4 0
    26 سال ویرانه کردید 8 سال دکتر احمدی نژاد اومد نه تنها آوار برداری کرد 100 سال کشور را به جلو برد طی چهار سال دوبار کشور رو 300 سال به عقب بردید.
  • IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
    3 0
    ی خبرگذاری مرد پیدا نمیشه با احمدی نژاد مصاحبه کنه ؟!
  • IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
    2 0
    ازدولت متنفرم چون داره ارگانهای انقلابی راتخریب میکنه
  • US ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
    2 0
    این که بازم میگن تقصیر احمدی نژاد هست یعنی برای 1400 هم نقشه دارن و میخوان از الان شروع کنن. مطلوم نمایی هم که از الان شروع شده باید مراقب بود
  • IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
    3 0
    اگر مرديد با احمدي نژاد مناظره كنيد . خاله زنك بازي بسته ديگه .خسته شديم .
  • سید IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
    1 0
    اصلاح طلبان تهوع آور
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
    1 1
    ما اگر از نتیجه انتخابات ناراضی باشیم که هستیم همان طور که در صدر اسلام مومنان واقعی از نتیجه سقیفه ناراضی بودند اما مثل شما نانجیب ها اعتراض نمی کنیم وکشور را به آشوب نمی کشانیم اما با منطق واستدلال قوی جلوی انحرا ف انقلاب امام وشهدا را خواهیم گرفت ونمی گذاریم که انقلاب را به دستان نااهلان ونامحرمان بسپارید
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
    0 0
    اگر محمود بد بود تشخیص مصلحت نمیشد رهبر یا مجلس و قضائیه کاری برایش میکردند که نکردند. این کار شما فرافکنی و شانه خالی کردن است
  • یزدی IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۳
    2 0
    ردصلاحیت أاقای دکتر احمدی نزاد به صلاح بود ولی خدمات ایشان در جهت کمک به قشر ضعیف جامعه بر هیچکسی پوشیده نیست او به کشور و مردم خیانت نکرد و به دشمنان باج نداد حتی در سفر به کشور شیطان بزرگ آنان رامسخره می نمود و هیات تدبیر و امید باج دادند وکشور را به خطر انداختند اگر سپاه و بسیج و نیروهای متعهد نبود وضعیت کشور مشخص بوذ مرگ بر انگلیس خبیث و نوکرانش
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۳
    0 1
    در مورد همۀ اخبار و تحلیل‌ها، گردانندگان و تحلیلگران سایت مشرق موجودات مفلوکی هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس