کد خبر 748215
تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۸
تشدید درگیری‌ها در هامبورگ

در حالی که آشوب‌ها در حاشیه نشست جی ۲۰ به تیتر اول بسیاری از رسانه‌های دنیا تبدیل شده است، اما سردرمداران آلمانی تلاش می‌کنند با تروریست خواندن معترضان این رسوایی تاریخی را لاپوشانی کنند.

 به گزارش مشرق، به اذعان بسیاری تحلیلگران و سیاستمداران آلمانی صدر اعظم آلمان در آستانه انتخابات پارلمانی این کشور می خواست با برگزاری نشست با شکوه جی ۲۰ در هامبورگ خودی نشان دهد و محبوبیت بیشتری کسب کند. اما آشوب ها و نا آرامی های بی سابقه ای که در حاشیه این نشست اتفاق افتاد برنامه های مرکل را بهم ریخت و رسانه های دنیا بیش از آنکه به دستاوردهای ناچیز این نشست بپردازند تصاویر تاریخی این اعتراضات و آشوب ها را به نمایش گذاشتند که به اذعان معاون صدر اعظم آلمان اعتبار بین المللی این کشور را در معرض خطر قرار داد.

انتقادات زیادی از طرف مقامات آلمانی با توجه به آشوب های گسترده در هامبورگ به برگزاری این نشست در این شهر وارد شده است.

وزیر دادگستری آلمان ضمن محکوم کردن ناآرامی های اخیر در شهر هامبورگ با برگزاری نشست هایی مانند جی ۲۰ در آینده در شهرهای بزرگ آلمان مخالفت کرد.

وی همچنین از همتایان اروپایی خود برای شفاف سازی درباره آشوب های هامبورگ درخواست کمک کرده است.

وی در گفتگو با نشریه "بیلد" آلمان تاکید کرد که در یک شهر بزرگ آلمان هرگز دوباره چنین نشستی برگزار نخواهد شد. یک سخنگوی وزارت دادگستری آلمان هم به این درخواست حزب سوسیال دموکرات اشاره کرد که خواستار برگزاری نشست جی ۲۰ در مقر سازمان ملل در نیویورک شده بودند.

"واگن کنشت" رئیس فراکسیون چپ ها در پارلمان آلمان نیز به صدر اعظم آلمان و شهردار هامبورگ در ارتباط با خشونت ها و ناآرامی ها در هامبورگ اتهامات جدی وارد کرده و انتقاد سختی از آن ها کرده و گفت: بالاخره این خانم مرکل بود که تصمیم گرفت نشست جی ۲۰ را به آلمان و هامبورگ بیاورد که این امر فاجعه ای را برای ساکنان این شهر به ارمغان آورد. گویا وی می خواست تصاویر زیبایی را برای مبارزات انتخاباتی خود خلق کند، اما در پایان نه تنها تصاویری زیبا بلکه تیره و تار شکل گرفت.

حالا در چنین شرایطی سردمداران دولت آلمان تلاش می کنند خود را از هر گونه اتهام و انتقادی تبرئه کرده و از زیر بار مسئولیت این ویرانی های که به اذعان بسیاری تحلیلگران در تاریخ آلمان بی سابقه بوده است شانه خالی کنند.

"توماس دمایزیر"، وزیر کشور آلمان معترضان نشست جی ۲۰ را با تروریست ها و نازیسم مقایسه کرده و  آم ها را مسئول ویرانی های شهر هامبورگ دانسته است. وی آشوب ها در حاشیه نشست جی ۲۰ را اقدامات تروریستی نامیده است. وی هر گونه انگیزه سیاسی معترضان را رد کرده و آن ها را با نئونازیسم و تروریست اسلام گرای افراطی مقایسه کرده است.

وی در این باره گفت: آن ها معترض نبودند بلکه آنارشیست جنایی بودند.

وزیر کشور آلمان همچنین گفت که وقایع حاشیه نشست جی ۲۰ باید همچنین نقطه عطفی برای نگاه ما به آمادگی خشونت صحنه های راست افراطی و چپ افراطی باشد. وی تلاش کرد آشوبگران و خشونت طلبان را مسئول اصلی این ناآرامی ها نشان دهد.

"آنگلا مرکل"، صدر اعظم آلمان نیز با توجه به ناآرامی های شهر هامبورگ روز گذشته در سخنانی مجددا وعده استخدام نیروهای پلیس بیشتر و تجهیزات بهتر برای آن ها را داد.

وی در این باره گفت: ما اواخر هفته گذشته دیدیم که مسئله امنیت داخلی تا چه اندازه اهمیت دارد و ما همچنین باید از نیروهای امنیتی خود برای اینکه با هر فرم خشونت مقابله می کنند متشکر باشیم.

مرکل با تاکید بر اینه این مسئله همواره بخش اصلی سیاست اتحادیه احزاب متحد مسیحی بوده است در عین حال گفت که اما این روند باید ادامه یابد چرا که ما در برابر چالش بزرگی قرار داریم.

صدر اعظم آلمان به عنوان رئیس حزب دموکرات مسیحی و سیهوفر  شریک وی در دولت ائتلافی و رئیس حزب سوسیال مسیحی هر دو از برگزاری نشست جی ۲۰ در هامبورگ در برابر انتقاداتی که به آن وارد شده است دفاع کردند.

مرکل همچنین تلاش کرد دستاوردهای ناچیز جی ۲۰ را بزرگ تر جلوه دهد و در این باره گفت که تعهد مهم ترین کشورهای صنعتی و در حال توسعه دنیا به مسئله تجارت آزاد برای آلمان به عنوان یک کشور صادر کننده بسیار اهمیت دارد.

رئیس حزب سوسیال مسیحی و شریک مرکل در دولت ائتلافی نیز از موفقیت های بسیار قابل توجه اجلاس  جی ۲۰ سخن گفته و در این باره به مرکل تبریک گفت.

این در حالی است که رئیس فراکسیون چپ ها در پارلمان آلمان نتایج نشست جی ۲۰ را بسیار ناچیز ارزیابی کرده و تنها اتفاقات معنادار در این نشست را دیدارهای دو جانبه از جمله بین رئیس جمهور آمریکا و روسیه دانست.

وی گفت: برای چنین دیدارهایی ما به نشست جی ۲۰ نیاز نداریم که صدها میلیون هزینه داشته و شهری مانند هامبورگ را به مدت سه روز در وضعیتی اضطراری قرار می دهد.

واگن کنشت خواستار این شد که مشاوره ها درباره مسائل جهانی در مقر سازمان ملل در نیویورک انجام شود.

 براساس اطلاعات پلیس در جریان اعتراضات نشست جی ۲۰ حدود ۴۷۶ نیروی پلیس مجروح، ۱۸۶ نفر دستگیر و ۲۲۵ نفر دیگر بازداشت شدند. درباره تعداد مجروحان در جبهه معترضان هنوز آمار مشخصی ارائه نشده است. بیش از صد اتومبیل نیز ب آتش کشیده شد و ویرانی های زیادی به بار آمد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس