حسن روحانی

در حالیکه رئیس‌جمهور روحانی در چینش کابینه به اصلاح‌طلبان کم‌محلی کرده است؛ چهره‌های این جریان خاص مجبورند خود را از شرایط موجود راضی نشان بدهند!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

رفراندوم‌خواهی کدام اصلاح‌طلب اعتراض لاریجانی را برانگیخت؟

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه گذشته در همایش ملی قوه قضائیه، طی سخنانی گفت:

«من در یکی از رسانه ها دیدم که نوشته بود این انتخابات یک رفراندوم برای کشور بود! این حرف‌ها ایجاد حساسیت می‌کند آنها خلاف می‌گویند. انتخابات بود. رفراندومی نبود. اینها را هم باید در نظر گرفت تا ذهن‌ها بر روی موضوع اصلی کشور متمرکز شود.»

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وی افزود: از رئیس جمهور می‌خواهیم که معیار اصلی انتخاب کابینه آینده را انقلابی و کارا بودن وزرا قرار دهد.[۱]

*بر اساس خوانش ما، کسی یا لااقل یکی از کسانی که سخن او مبنی بر رفراندوم بودن انتخابات ۹۶! مورد اعتراض دکتر لاریجانی قرار گرفته، «عبدا... ناصری» عضو شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان است.

او روز پنجشنبه گذشته طی اظهاراتی در روزنامه اعتماد که با اشاره به شعار دادن چند نفر علیه رئیس‌جمهور روحانی در حاشیه راهپیمایی روز قدس بیان شدند، گفته است:

«جریان رقیب با تمام امکانات و قوای مدنی و حکومتی خود به صحنه رقابت با آقای روحانی به عنوان نامزد اصلاح طلبان و اصولگرایان معتدل آمده بود. لذا به همین جهت در انتخابات ٩٦ علاوه بر اینکه یک انتخابات متعارف سنتی بود، یک رفراندوم تاریخی نیز بود.»[۲]

ناصری که پیش از این اظهار کرده بود: «روحانی با سکوت خود در قبال حادثه روز قدس به حاکمیت پیام داد»! کسی است که چند سال قبل و در یک مصاحبه اعلام کرده بود که سعید حجاریان را معلم سیاسی خود می‌داند.

این فعال ستادی اصلاح‌طلب زمانی در پیشاانتخابات هم در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی ایرنا تلویحاً مدعی شده بود هرکس از روحانی حمایت نکند بی‌عقل است.

***

اظهار نظر مراجع تقلید بر اساس اطلاعات غلط، دولت و جامعه را دچار مشکل می‌کند!

«نجفقلی حبیبی» فعال اصلاح‌طلب و از اعضای حزب منحلّه مشارکت در مصاحبه با شماره سه‌شنبه گذشته روزنامه آرمان امروز در توضیح اینکه «رضا صالحی‌امیری» در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم با چه موانعی روبه‌رو خواهد بود، گفته است:

«به نظر می‌رسد بیش از هر چیز وزیر ارشاد باید با علما به مذاکره و گفت‌وگو بپردازد تا برخی از موانع موجود را رفع کند. بی‌شک فاصله‌ها به بدبینی‌ها دامن می‌زند به همین دلیل دولتمردان برای تحقق انتظارات جامعه در حوزه فرهنگ باید با علما و مراجع و دانشمندان و صاحبنظران گفت‌وگو کنند. بسیار رخ می‌دهد که در مورد مسائل و رخدادها اطلاعات غلط به بزرگان و از جمله علما و مراجع داده می‌شود و انتقال نادرست وقایع و اتفاقات ممکن است به اظهار نظری منتهی شود که دولت و جامعه را دچار مشکل کند.»

او تصریح می‌کند:

اگر انتقال واقعیت‌ها و اتفاقات درست صورت گیرد، داوری‌هایی مشکل‌ساز رخ نخواهد داد. از سویی دیگر اگر مطالبات مردم به صورت معقول و معتدل و منطقی پیگیری شود امنیت خاطری برای جامعه به وجود می‌آید و حریم‌ها نیز محفوظ می‌ماند. قطعا مردم به مصالح عالیه جامعه خود هم آگاه هستند و هم پایبند و بنابراین از دولت حمایت خواهند کرد. نمی‌توان در یک کشور اسلامی نه دین را کنار گذاشت و نه درها را به روی برخی مطالبات جامعه بست.[۳]

*نجفقلی حبیبی، چند سال قبل هم در یک برنامه تلویزیونی درباره عزاداری محرم گفته بود:

«سالانه در ایام عاشورا چه پول‌ها که در مملکت خرج می‌شود، اما بازده اینها چقدر است، هیچی، چهار نفر گریه می‌کنند و تمام می‌شود!»[۴]

در اشاره به صحبت‌های حبیبی لازم به توضیح است که وی نتوانسته حتی یک مورد از ارائه اطلاعات غلط به مراجع و علمای مبرّز کشور را نام ببرد و یا فقط به یک اظهار نظر اشاره کند که از سوی این چهره‌های معزز بیان شده و البته دولت و جامعه را نیز با مشکل مواجه کرده باشد!

از طرفی تنها مورد روشنی که از ارائه اطلاعات غلط به بیوت علما و اظهار نظرهای چالش‌برانگیز در اذهان مردم ایران وجود دارد، اطلاعات غلطیست که سازمان منافقین به ذهن مرحوم منتظری و بیت ایشان پمپاژ می‌کرد که دست آخر نیز به دلیل ساده‌لوحی آن مرحوم سبب‌ساز اتفاقات تلخ زیادی در کشور شد.

گفتنیست طی هفته‌های اخیر و در پساانتخابات، حملات گسترده‌ای علیه حوزه‌های علمیه و نظام اسلامی از جانب چهره‌های جریان سیاسی خاص صورت گرفته است که وبلاگ مشرق با رصد این موارد، تلاش کرده است آنها را در اختیار افکار عمومی قرار دهد.

در ادامه به این موارد رصد شده اشاره می‌کنیم:

۱_عمادالدین باقی: فقه شیعه نشانی از سیره امام علی و امام حسین ندارد.[۵]

۲_مجید انصاری: حوزه‏‏‌های علمیه ما باید به جای غرق شدن در ظواهر، افرادی مانند صدوقی تربیت کنند.[۶]

۳_محمد سروش‌محلاتی: مشکل جمهوری اسلامی عقل است.[۷]

۴_محمدجواد حجتی کرمانی: برخی رفتارهای انقلاب اسلامی بلوغ نامیمون دارند.[۸]

***

رضایت اجباری اصلاح‌طلبان از بی‌محلی روحانی به آنها در چینش کابینه

«علی شکوری‌راد» فعال اصلاح‌طلب و دبیر کل حزب اتحاد ملت ایران در مصاحبه با شماره سه‌شنبه گذشته روزنامه اعتماد پیرامون سلوک رئیس‌جمهور روحانی در عدم مشورت‌پذیری از اصلاح‌طلبان گفته است:

آقای روحانی هم در دوره یازدهم و هم در دوره فعلی نشان داده که بر مشی و مرام خودش استوار است و اتفاقا از هر جهتی که به او فشار بیاید در همان جهت مقاومت بیشتری می کند. اصلاح طلبان این را تا حد زیادی متوجه بودند و سعی کردند در دولت یازدهم و حتی در آستانه انتخابات دوازدهم فشاری به آقای روحانی وارد نکنند.

او همچنین می‌افزاید: اینکه ما اصرار می کردیم هیچ پیش شرطی برای روحانی نداریم به این دلیل بود که احساس می کردیم آقای روحانی کار خودش را خوب انجام می دهد. بنابراین شرط گذاشتن برای کسی که کارش را خوب انجام می دهد بی معنی است. ما انتظاری بیش از آنچه ایشان کار می کند نداشتیم و بنابراین شرطی هم نداشتیم. همین رویکرد باعث شد آقای روحانی اعتماد بیشتری به اصلاح طلبان کرد و شما شاهد بودید که در ایام انتخابات حتی به دستور ایشان حزب اعتدال و توسعه فتیله فعالیت هایش را پایین کشید تا اجازه دهد اصلاح طلبان میدان دار باشند. این کار با دستور خود آقای روحانی انجام شد و توصیه های دیگری هم که اصلاح طلبان برای انتخابات داشتند نوعا توسط مجموعه ای که با آقای روحانی نزدیک بودند رعایت شد.

شکوری‌راد در ادامه و در اشاره به مصادیق دیگری از توصیه‌های اصلاح‌طلبان به رئیس جمهور ادعا می‌کند: به عنوان نمونه ما گفتیم برخی از افراد خیلی جلوی چشم نباشند و در پیشانی کار قرار نگیرند. خب این کار انجام شد و دیدیم رعایت کردند. همچنین توصیه شد برخی رویکردها تقویت شود، برخی شعار ها به کار گرفته شود و خوشبختانه همه اینها رعایت شد. با وجود اینکه اصلاح‌طلبان ارتباط خیلی کمی با آقای روحانی داشتند اما این تعامل خیلی خوب جریان داشت. بعضی اوقات هم بدون اینکه طرح انتظار شود ایشان به آن مطالبات پاسخ داد.

او در ادامه مصاحبه خود و در پاسخ به اشاره خبرنگار اعتماد مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور روحانی در چینش کابینه با فراکسیون امید و احزاب اصلاح‌طلب مشورت نکرده است، نیز می گوید:

«مشورت به دو گونه است. یک زمانی با تشکل ها مشورت می شود و یک زمان با افراد. حتما آقای روحانی با افراد مشورت می کند. با کسانی که احساس کند می توانند به او کمک کنند تا کابینه بهتر بسته شود. قراین و شواهد هم همین را نشان می دهد: ما از این نظر مثلا فکر نمی کنیم آقای روحانی در فضای بسته کار می کند و نظر دیگران هیچ اهمیتی برایش ندارد. طرف مشورت قرار گرفتن به معنای اینکه رییس جمهور پیشنهادات را بپذیرد، نیست. هرکس می تواند نظرات خود را ارایه کند اما نباید انتظار داشت حتما رییس جمهور به آن پیشنهادات باید عمل کند».[۹]

*صحبت‌های آقای شکوری‌راد مصداق این مصراع است که می‌گوید: «تو هر کاری کنی خوبی»...!

تحلیلگران از ابتدای دولت آقای روحانی خبر داده بودند که وی حتی اگر دست به تبعید اصلاح‌طلبان نیز بزند این اقدام او تا اطلاع ثانوی! از جانب جریان خاص تقبیح نخواهد شد زیرا اصلاح‌طلبان مجبورند برای ادامه حیات سیاسی اجباراً خود را به رئیس جمهور روحانی متصل بنامند.

درباره صحبت‌های شکوری‌راد مبنی بر سلوک مشورتی آقای روحانی ذکر چند توضیح، ضروری به نظر می‌رسد:

یکم: آقای روحانی به اذعان اصلاح‌طلبان هرگز توصیه‌پذیر نیست و طی سال‌های گذشته هم هیچ خبری مبنی بر اینکه ایشان با یک شخصیت اصلاح‌طلب مشورت کرده باشند، وجود ندارد.
 

دوم: اظهارات شکوری‌راد مبنی بر اینکه آقای روحانی حتما با برخی افراد مشورت می‌کند، در نهایت خوشبینی ادا شده‌اند.

چه اینکه قبل از این نیز علی صوفی، از فعالان اصلاح‌طلب مدعی شده بود که آقای روحانی حکما در حال مشورت با حجت‌الاسلام ناطق نوری است![۱۰]

که البته صوفی هم دلیل و یا سندی بر گفته خود ارائه نکرده بود.
 

سوم: اصلاح‌طلبان طی روزهای اخیر مطالبات فراوانی را درباره کابینه دولت دوازدهم مطرح کرده‌اند که از جمله آنها تأکید بر تغییر ۵۰ درصدی کابینه و ضرورت گشتن رئیس‌جمهور روحانی به دنبال توانمندی اصلاح‌طلبان بود!

اما خبرهای رسیده و همچنین اعتراف تلخ شکوری‌راد مبنی بر اینکه روحانی توصیه و شرط‌پذیر نیست، نشان می‌دهد که این مطالبات عملی نشده‌اند.[۱۱]

از طرفی صحبت‌های شکوری‌راد مبنی بر اینکه شرطی برای آقای روحانی نداشتیم نیز محل تردید جدیست...

به این معنی که آنها بر اساس گفته‌های پیشاانتخاباتی کثیری از چهره‌های اصلاح‌طلب حاضر نبودند «چک سفیدامضا» به آقای روحانی بدهند! پس بنابراین با توجه به اظهارات متناقض شکوری‌راد به نظر می‌رسد یا اصلاح‌طلبان در پیشاانتخابات و درباره ماجرای چک سفیدامضا همچون سال ۸۸ به مردم کذب گفته‌اند، یا جمعی از ستادی‌های اصلاح‌طلب اساساً مخالف شرط‌گذاری بوده‌اند و یا اصلاح‌طلبان شرط گذاشته‌اند اما آقای روحانی محلی به شروط اصلاح‌طلبان نگذاشته است!

امر واضح آنست که این مسئله یقینا بر تعداد نمره‌های منفی رئیس‌جمهور در نزد اصلاح‌طلبان خواهد افزود.
 

و چهارم: جریان سیاسی خاص نشان داده است که به قاعده ذره‌ای هم از مطالبات سیاسی خود نمی‌گذرد مگر اینکه برای مقطعی مجبور باشد.

آنها خود را حامی اصلی آقای روحانی معرفی کرده‌اند اما اکنون هیچ سندی مبنی بر مشورت گرفتن رئیس‌جمهور از جریان خاص وجود ندارد و این مسئله هرگز نمی‌تواند در پشت لبخندهای تصنعی پنهان شود.

معنی این رخدادها آنست که این لبخندها یک روز فرصت اتمام پیدا خواهند کرد و آقای روحانی هم علی‌القاعده روزهای سختی را با اصلاح‌طلبان در پیش رو خواهد داشت.

روزهای سخت به این معنی که اکنون که روحانی با عدم مشورت با اصلاح‌طلبان، آنها را خودی نمی‌داند، اصلاح‌طلبان نیز به این دلیل که نه برای آقای روحانی ستاد انتخاباتی تشکیل دادند و نه حاضر شدند او را کاندیدای رسمی خود بنامند؛ او را طرد خواهند کرد و چه بسا که آقای روحانی آماج حملات این جریان خاص سیاسی نیز قرار بگیرد.


***

1_ http://www.iribnews.ir/fa/news/1698618

2_ http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3583691

3_ http://www.armandaily.ir/fa/news/main/190341

4_ http://www.jahannews.com/analysis/375352

5_ http://www.mashreghnews.ir/news/739076

6_ mshrgh.ir/744442

7_ mshrgh.ir/744923

8_ mshrgh.ir/744923

9_ http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3586140

10_ http://www.mashreghnews.ir/news/74444210

11_http://www.mashreghnews.ir/news/744923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    19 1
    ما که نفهمیدیم مملکت چه خبره. شنیده بودم ایرانها خائن نیستند اما الان داره نظرم عوض میشه
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    14 2
    بالاخره روحانی با ما است یا با اونا است؟
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      18 1
      خداییش یکی منو روشن کنه این روحانی جزو کدوم باند هستش؟؟
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      14 1
      خداییش یکی منو روشن کنه این روحانی جزو کدوم باند هستش؟؟
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    15 38
    تهوع آورتون امروز نیامده فحش بده
    • روح الله IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      27 15
      لعنت بر از زیر بوته عمل امده های طرفدار رزیم تروریستی امریکای شغال و ..........................................................................
    • روح الله IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      19 2
      لعنت بر از زیر بوته عمل امده های طرفدار رزیم تروریستی امریکای شغال و ..........................................................................
    • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      21 2
      شایدم تهوع آور شماس که واسه مظلوم نمایی هر روز میاد فوش میده به خودتون!
    • IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      21 4
      هیکلت تهوعه جوجه اصلاحاتی رقاص
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    18 27
    ما که شرطی برای آقای روحانی نداشتیم. چک هم ندادیم بهش. رای هم ندادیم بهش. به رئیسی هم رای ندادیم. کلا راحت الوجدانیم
    • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      40 5
      شما کلا ول معطلی رفیق
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    8 1
    ححححححححححح
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    13 4
    جالب نبود
  • عباس IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    12 3
    یادمون باشه نگاه اصلاح طلبان به شخص روحانی ونگاه روحانی به اصلاح طلبان دریک رفتو برگشت از منظر مرحوم هاشنی میباشد البته با یه خورده تفاوت
  • سید IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    43 13
    اصلاح طلبان تهوع آور
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    11 1
    خجالت آوره. مملکت داری شده جناح بازی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس