حزب الله لبنان

تهدیدهای رژیم صهیونیستی علیه حزب الله لبنان بویژه پس از سخنرانی دبیر کل این جنبش در روز قدس افزایش یافته است.

 به گزارش مشرق، سخنرانی «سید حسن نصرالله » دبیرکل حزب‌الله لبنان در روز قدس با واکنش مقامات رژیم صهیونیستی در سطوح سیاسی و نظامی مختلف روبه‌رو شد.

اما تهدیدات نصرالله از یک سو و اتهامام‌زنی رژیم صهیونیستی از سوی دیگر مبنی بر اینکه حزب‌الله قصد ساخت پایگاه نظامی جدید و وارد کردن سلاح‌های پیشرفته در برخی مناطق جنوب لبنان را دارد، بهانه‌ای برای آن بود که تعدادی از وزرا و مقامات این رژیم بار دیگر تاکید کنند هر جنگ جدیدی مانند جنگ‌های قبلی نخواهد بود و بهای آن را نه حزب‌الله بلکه تمام لبنان خواهد پرداخت.

به عنوان مثال و در همین راستا «نفتالی بنت» وزیر آموزش و پرورش رژیم صهیونیستی در گفت‌وگویی با روزنامه هاآرتص اعلام کرد: نهادهای لبنان، زیرساخت‌ها، فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های تولید برق، پل‌ها، پایگاه‌های ارتش و غیره، همه و همه اهداف مشروع در جنگ احتمالی آینده خواهد بود. باید هم‌اکنون به لبنانی‌ها و به تمام جهان اعلام کنم اگر حزب‌الله اقدام به شلیک موشک به  سمت جبهه داخلی اسرائیل کند این به معنای آن است که لبنان به «قرون وسطی» باز خواهد گشت.

جنگ اعصاب

«عاموس هرئیل» تحلیلگر نظامی روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در این زمینه نوشت: اینها جنگ اعصابی است که اسرائیل علیه حزب‌الله به راه انداخته و فقط یک پاسخگویی  (به تهدیدات نصرالله) است. وی سپس ۳ دلیل زیر را برای این سخن خود ارائه داد:

اول: اسرائیل مطمئن است حزب اللهی که اکنون درگیر بحران سوریه است امکان ایجاد جبهه جدید (علیه اسرائیل) را ندارد.

دوم: اسرائیل اطمینان دارد در حال حاضر اجماع یا شبه اجماعی در لبنان وجود ندارد که تهدیدات نصرالله را حمایت کند یا لبنان را وارد جنگ جدیدی کنند.

سوم: اسرائیل نیز تمایل به جنگ جدید نه با حزب الله و نه با حماس در نوار غزه را ندارد و «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ بر این موضوع در هفته گذشته تاکید کرد.

حفظ وضعیت موجود

اسرائیل در حال حاضر خودش را ناچار به ورود به جنگ جدید نمی‌داند؛ قواعد بازی کنونی میان این رژیم و حزب الله فعال و بر دو اهرم استوار است: اسرائیل هر گونه اقدامی (نظامی) از سوی سوریه و لبنان یا غزه را چند برابر پاسخ می‌دهد و دوم اینکه حق «آزادی عمل» یا بازدارندگی برای جلوگیری از انتقال سلاح‌های پیشرفته (به نفع حزب‌الله) که در موازنه کنونی با حزب‌الله خلل وارد کند، برای خود محفوظ می‌داند.

بنابراین تل آویو اکنون ترجیح می‌دهد در هیچ ماجراجویی نظامی بزرگی در لبنان یا مکان‌های دیگر وارد نشود تا زمانی که دلایل قوی برای این موضوع وجود داشته باشد.

بر اساس این گزارش، این رژیم تحولات کنونی بین‌المللی و منطقه ای را فرصتی برای پیشرفت در راه‌حل سیاسی، در چارچوب منطقه‌ای می‌داند تا روابط خود را با کشورهای عربی عادی کند و با تحقق این موضوع، فرصت برای ترسیم دوباره ائتلاف‌های منطقه‌ای و بخش مهمی از آن مقابله با نفوذ ایران است، فراهم می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس