آی گپ

مدیر پروژه پیام‌رسان بومی «آی‌گپ» با تأکید بر اینکه قابلیت رقابت با تلگرام و سیگنال را داریم، گفت: اگر کسی بتواند رمزنگاری آی‌گپ را بشکند، همانند مسئولان تلگرام به او جایزه بدهیم.

به گزارش مشرق، محمدرسول کاظمی درباره پیام‌رسان توسعه داده شده توسط متخصصان داخلی کشور با عنوان «آی‌گپ» که قادر است با قوی‌ترین پیام‌رسانهای موجود نظیر تلگرام رقابت کند، اظهار کرد: «آی‌گپ» یک پیام‌رسان رایگان و کاملا بومی توسعه یافته توسط شرکت روی خط مدیا است که پس از سه سال تلاش بی‌وقفه، برای رفع خلأ نیاز داخلی همچنین دستیابی به یک سیستم مدرن بر پایه تکنولوژی ارتباطی ایجاد شده است.

مدیرعامل این شرکت ادامه داد: با توجه به اینکه از ابتدا معتقد بودیم توسعه نرم‌افزارهای متن‌باز (Open Source) سهم چشم‌گیری در پیشرفت و تعالی سطح دانش برنامه‌نویسان داخلی خواهد داشت، آی‌گپ را به صورت متن باز منتشر کردیم و همه اسناد جامع نحوه کار با متن را در اختیار عموم قرار دادیم.

ویژگیهای آی‌گپ ایرانی

وی با تأکید بر اینکه پیام‌رسان فوری ایرانی آی‌گپ یک سیستم یکپارچه ارتباطی است، گفت: در حال حاضر نسخه‌های اندروید، IOS، وب و دسکتاپ این پیام‌رسان منتشر شده و در اختیار عموم قرار گرفته است؛ این پیام‌رسان به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا با یکدیگر به تبادل پیامهای متنی، عکس، ویدئو و موسیقی بپردازند.

این فعال فناور تصریح کرد: همچنین برای نخستین بار در ایران است که توسط این نرم‌افزار کاربردی، امکان برقراری تماس صوتی به صورت P2P از طریق بسترهای اینترنت برای کاربران فراهم شده تا با برقراری ارتباط مستقیم بدون هیچ واسطی بین تماس گیرنده و دریافت‌کننده تماس، کیفیت تماسهای صوتی افزایش یابد.

امنیت پیام‌رسان ایرانی در برابر دیگر رقبا

کاظمی به دیگر ویژگیهای آی‌گپ اشاره کرد و گفت: این پیام‌رسان برای حفظ امنیت داده‌ها و تبادل اطلاعات کاربران تمام گفتگوهای دو نفره و گروهی، کانالها و فایلها را با استفاده از استاندارد رمزنگاری پیشرفته AES و RSA 2048 بیتی رمزگذاری می‌کند.

وی درباره محافظت یکپارچه محتوا توسط این دو الگوریتم، عنوان کرد: محافظت یکپارچه به این معناست که نه‌تنها افراد شخص ثالث بلکه حتی خود توسعه‌دهندگان هم نمی‌توانند به مکالمات خصوصی دسترسی داشته باشند.

این فعال فناور با اشاره به اینکه از سه سال گذشته فعالیت خود را باری توسعه این پیام‌رسان شروع کردیم، درباره چرایی ورود به این مقوله گفت: در آن سال که کار را شروع کردیم به جز پیام‌رسانهای ساینا و بیسفون، نمونه دیگری وجود نداشت؛ با توجه به اینکه در کشورمان نسخه‌های قوی از پیام‌رسان که قابلیت رقابت با نمونه‌های خارجی را داشته باشد، وجود نداشت، تصمیم گرفتیم که به سمت توسعه نمونه داخلی قوی برویم.

وضعیت حال حاضر آی‌گپ

وی اذعان کرد: از صفر تا 100 توسعه این پیام‌رسان در داخل کشور و توسط تیم ایرانی صورت گرفته است.

کاظمی با اشاره به اینکه در حال حاضر 100 هزار کاربر فعال روی آی‌گپ حضور دارند، درباره چرایی کم بودن این تعداد کاربر گفت: شروع  اولیه ما مربوط به حدودا سه سال گذشته است اما واقعا در آن زمان به قدرت فعلی نبودیم؛ به مرور توسعه پیدا کردیم و تقریبا شروع جدید و با قدرتمان مربوط به دی ماه سال گذشته است.

وی ادامه داد: امر توسعه را آرام آرام در دستور کار داشتیم و در حین توسعه، سه مرتبه با تغییرات کلی در ساختار این پیام‌رسان مواجه شدیم؛ دلیل اصلی کم بودن تعداد کاربرانمان هم به عدم تبلیغات باز می‌گردد.

مدیر این پروژه بومی با تأکید بر اینکه نمونه کنونی آی‌گپ قابل رقابت با نرم‌افزارهای رایجی چون تلگرام و سیگنال است و در زمینه امنیت، همپای آن پیش می‌رود، ابراز کرد: حتی این نوید را هم می‌دهیم که اگر کسی بتواند رمزنگاری آی‌گپ را بشکند، همانند مسئولان تلگرام به او جایزه دهیم.

انتقاد از مسئولان اجرایی کشور

کاظمی همچنین انتقادی نسبت به وعده‌های مسئولان اجرایی کشور داشت و اظهار کرد: یک زمان از سمت مسئولان دولتی عنوان شد که قرار است حمایتهایی از توسعه‌دهندگان داخلی و محصولات توسعه‌یافته بومی داشته باشند که متأسفانه هیچ حمایتی نشد لذا آی‌گپ که نسبت به همه پیام‌رسانهای داخلی توسعه یافته متفاوت است، هدف خود را خارج از کشور قرار داد.

وی گفت: زمانی که با وعده‌های پوچ برخی مسئولان مواجه شدیم، تصمیم گرفتیم بازار هدف را برای کاربران خارج از ایران بگذاریم به نحویکه در حال حاضر چند هزار کاربر از آلمان و کشورهای عربی داریم که در حال استفاده کردن از آی‌گپ هستند.

مدیر این پروژه بومی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بخش خصوصی توان ریخت و پاش ندارد، انتظار داریم ارگانها و رسانه‌ها توجه به دستاوردهای این بخش داشته باشند؛ متأسفانه رسانه ملی، پیام‌رسان توسعه یافته توسط مجموعه متعلق به خودش را مدام تبلیغ می‌کند اما زمانیکه به ما می‌رسد، می‌گوید بنا نداریم پیام‌رسانها را تبلیغ کنیم؛ در چنین شرایطی اصلا فضای رقابتی برای امثال ما وجود ندارد.

شاید تلگرام برای مردم ایران محبوبیت زیادی داشته باشد اما وقتش رسیده که یک اپلیکیشن ایرانی هم‌تراز را هم امتحان کنیم.

به نظر می‌رسد آی‌گپ توانسته در کنار ارائه ویژگیهای مرسوم و روتین پیام‌رسانهای بین‌المللی، روی توسعه و افزودن ویژگیهای متمایز نیز تمرکز کند لذا قادر است به سرعت موجب جلب رضایت کاربران ایرانی و بین‌المللی شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس