قالیباف

وعده‌هایی که قالیباف در دوران انتخابات ریاست جمهوری داد و توسط کاندیداهای دولتی عوام‌فریبانه خوانده شد، بعدها دولت با تغییر نام به اسم خود ثبت کرد.

سرویس سیاست مشرق در دوران تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری دوازدهم هر کدام از کاندیداها برنامه‌ها و وعده‌های انتخاباتی مختلفی را به مردم ارائه کردند. یکی از نامزدهای انتخاباتی که برنامه‌های مختلفی را در این دوران به مردم عرضه کرد، محمد باقر قالیباف بود. طرح‌های انتخاباتی وی اغلب از سوی کاندیداهای دولتی از جمله روحانی و جهانگیری نشدنی و غیر قابل اجرا و عوام‌فریبانه توصیف می‌شد. اما سپس دولت خود این طرح‌ها را با تغییر نام به نام خود زد و در صدد اجرای آن برآمد.  

طرح‌هایی که قالیباف در انتخابات دوازدهم ارائه کرد عبارتند از:‌

ایجاد ۴ میلیون شغل: قالیباف در دوران تبلیغات ریاست جمهوری دوازدهم وعده ایجاد ۵ میلیون شغل را داد. بعد از این مسئله بود که اسحاق جهانگیری با حمله به این وعده قالیباف گفت: «برخی می گویند و شعار می دهند که می خواهند این میزان شغل ایجاد کنند، این برادر عزیز یا شغل ایجاد نکرده یا عدد و رقم متوجه نمی شود.»[۱] این درحالی بود که در مناظره تلویزیونی قالیباف اعلام کرد که حسن روحانی خود بیان کرده که ۴ میلیون شغل ایجاد می‌کند اما روحانی اظهارات قالیباف را تکذیب کرد و گفت هیچگاه چنین وعده‌ای نداده است. بعد از آنکه روحانی، اظهارات قالیباف مبنی بر وعده وی برای تامین چهار میلیون شغل از ناحیه گردشگری را رد کرد، قالیباف پرینت اظهارات او را از سایت وی دریافت و در برنامه زنده به مردم نشان داد.[۲] اما این پایان ماجرا نبود. بعدها روحانی وعده سالانه یک میلیون شغل قالیباف را هم شدنی دانست و گفت: «طبق برنامه ششم توسعه ۹۵۵ هزار شغل سالانه ایجاد می‌شود و سازوکاری که ما برای اشتغال داریم این است که به غیر از ایجاد رونق اقتصادی در جامعه به خصوص در صنایع کوچک و متوسط، همچنین در زمینه گردشگری و فناوری و... طرح‌هایی هم برای مهارت‌آموزی جوانان داریم، جوانان فارغ‌التحصیل می‌توانند در سایت موردنظر ثبت‌نام کرده و به مدت ۴ الی ۶ ماه مهارت بیاموزند و همزمان در بنگاه اقتصادی مشغول کار می‌شوند.»[۳] حال سه ماه از سال ۹۶ گذشته است و با این اوصاف بایستی دولت تا به امروز یک چهارم از ۹۹۵ هزار شغل را محقق کرده باشد.

سامانه کارانه:‌ قالیباف وعده پرداخت ۲۵۰ هزار تومان کارانه را به بیکاران داده بود و سامانه کارانه را راه‌اندازی کرد که توسط دولت فیلتر شد. دولت یک روز پس از فیلترکردن سامانه کارانه قالیباف، اقدام به راه‌اندازی سامانه «کارورزی» کرد. [۴]سایت کارورزی توسط کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه به طور موقت فیلتر شد.معاون دادستان کل کشور با بیان اینکه سایت کارورزی به استناد ماده ۳۳ قانون انتخابات ریاست جمهوری که تطمیع در امر انتخابات را منع کرده فیلتر شده است، افزود:« وزارت کار نباید دقیقا بعد از فیلتر شدن سایت کارانه که متعلق به یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بود و همزمان با تبلیغات انتخابات و هماهنگ با وعده‌های انتخاباتی رئیس‌جمهور با عجله به راه اندازی این سایت اقدام می‌کرد».[۵]

کمک هزینه ۲۵۰ هزار تومانی:‌ قالیباف همچنین وعده داد ماهانه مبلغ ۲۵۰ هزار تومان به ثبت‌نام‌کنندگان سامانه ملی کارانه واریز می‌کنم. دولت در همین راستا بیان داشت که ۳۱۰ هزار تومان ماهانه به حساب هر بیکار از اول تیر ماه با شروع طرح کارورزی واریز می‌شود.[۶] دولت نیز سامانه رفاه را راه‌اندازی کرد که در این راستا مردم نیازمند ثبت نام کنند و به آنان کمک هزینه‌ای داده شود. اما چندی پیش معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن اعلام ثبت‌نام تعداد کثیری در سامانه «رفاه اجتماعی» ـ جهت شناسایی نیازمندان غیرتحت پوشش نهادهای حمایتی و پرداخت مستمری به کم‌درآمدها ـ ، از متوقف شدن این طرح در راستای انجام بررسی‌های بیشتر خبر داد.[۷] سیدپرویز فتاح، ‌رئیس کمیته امداد از طرح‌های تبلیغاتی دولت در انتخابات گلایه کرده بود و بیان کرد که رئیس جمهور فی‌البداهه قول ۵برابری مستمری مددجویان را داده و گفته که تا پایان دولت، فقر مطلق را ریشه‌کن می‌کند، این وعده ها خوب است اما باید مدیریت شود.

سه برابر کردن یارانه نقدی:‌ همچنین قالیباف بیان کرد که یارانه نقدی مردم را به ۱۵۰ هزار تومان افزایش می‌دهم. وی گفت: «تورم و گرانی هست و از سال ۸۹ تاکنون هزینه های زندگی ۳ برابر شده، خود دولت هم بودجه جاری اش را ۳ برابر افزایش داده است.این به معنی آن است که ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان درحال حاضر ارزش سال ۸۹ را ندارد و امروز در حقیقت این مبلغ ۱۵۰ هزار تومان شده است.»[۸] در این زمان این وعده انتخاباتی قالیباف مورد هجمه رسانه‌های دولتی قرار گرفت. در واقع روزنامه‌های نزدیک به دولت در شرایطی وعده افزایش یارانه محرومان را مورد هجمه قرار دادند که دولت روحانی در یک اقدام پیشدستانه و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری یارانه سه دهک پایین جامعه را به‌صورت چشم‌گیر افزایش داد.[۹]

طرح تغییر ساختار وزارتخارجه: شهردار تهران در دوران تبلیغات انتخاباتی از تشکیل وزارت خارجه و تجارت بین‌الملل در دولت مردم خبر داد و گفت: «باید دیپلماسی در خدمت اقتصاد کشور باشد و این مهم نیاز به تغییر ساختار وزارت خارجه دارد از این رو طرح تشکیل وزارت خارجه و گسترش تجارت بین الملل از اولویت‌های دولت من در صورت پیروزی است.»[۱۰] ظاهرا محمد جواد ظریف برای ماندن در پست خود در وزارت خارجه دولت دوازدهم شرط و شروطی برای تغییر ساختار این وزارتخانه داشته که مورد قبول نیز وارقع شده است. با پذیرش این شروط او در وزارت خارجه ماندنی شده است. گفته می‌شود یکی از این تغییر و تحولات تغییرات گسترده در معاونت اقتصادی وزارت خارجه و فعال‌ترکردن این بخش است.

وام با ضمانت دولت و با پشتوانه یارانه نقدی: قالیباف در برنامه گفتگوی ویژه خبری با بیان اینکه "ما برنامه‌ای برای ضمانت وام‌ها داریم"، گفت:‌ کسانی که شغل ندارند ۲۵۰ هزار کارانه یا ۱۵۰ هزار تومان یارانه را می‌گیرند، اگر وام تا سقف ۱۵ میلیون داشتند ما خودمان ضمانت اینها را می‌کنیم و از محل پرداخت یارانه‌ها، قسط وام‌ها را می‌دهیم، مخصوصاً اینجا جریان هدایت کار باید وجود داشته باشد به این معنی که اگر وام بیشتری خواستند بدهیم اما برای اشتغال. ولی چند روزی نگذشت که دولت حسن روحانی که پیشتر طرح کارانه قالیباف را سرقت کرده بود، طرح ضمانت وام یا حساب یارانه را نیز به نام خود کرد. بانک مرکزیِ دولت روحانی در خبری از ابلاغ طرح یاراکارت اعتباری خبر داد. بانک مرکزی بخشنامه پرداخت وام با ضمانت یارانه نقدی را در روز ۲۶ خردادماه ابلاغ کرد؛ بر این اساس سقف وام با توجه به میزان یارانه نقدی خانوارها ۵ میلیون تومان و بازپرداخت حداقل ۳۶ و حداکثر ۶۰ ماهه است. [۱۱]گفته شده پرداخت وام ۵میلیون تومانی با وثیقه حساب یارانه نقدی از روز سه شنبه ۳۰ خرداد با رونمایی از کارت اعتباری مخصوص آغاز می‌شود.[۱۲]

محمد باقر قالیباف در پست اینستاگرامی خود درباره اجرای این طرح‌ها توسط دولت روحانی بیان کرد:‌ «از این که برنامه‌های انتخاباتی‌ام که پیشتر به آن‌ها برچسب عوام‌فریبی می‌زدند، در حال اجرا توسط دولت است، خوشحالم و امیدوارم مردم از نتایج اجرای این طرح‌ها بهره ببرند.‌ فقط دو نگرانی دارم اول اینکه این طرح‌ها با دیگر برنامه‌ها یک بسته مرتبط به هم است و اجرای برخی به مفهوم اجرای ناقص کل بسته است و دومین نگرانی هم اجرای مناسب این طرح‌هاست که هر طرح خوب برای موفقیت نیاز به اجرای خوب دارد در هرصورت صمیمانه امیدوارم دولت در اجرای این طرح‌ها به نفع مردم موفق باشد. به عمل کار براید ... »[۱۳]


[1] http://www.irna.ir/fa/News/82504165

[2] https://www.tasnimnews.com/fa/news/1396/02/08/1391979

[3] http://www.farsnews.com/13960223000977

[4] https://www.tasnimnews.com/fa/news/1396/02/04/1388554

[5] http://www.isna.ir/news/96023019789

[6] http://www.aparat.com/v/1MhmC/%D9%88%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%B2_310

[7] http://www.isna.ir/news/96032815901

[8] https://www.tasnimnews.com/fa/news/1396/02/09/1393124

[9] https://www.tasnimnews.com/fa/news/1396/02/13/1396319

[10] https://www.tasnimnews.com/fa/news/1396/02/12/1395430

[11] http://www.mehrnews.com/news/4006012

[12] https://www.tasnimnews.com/fa/news/1396/03/30/1441110

[13] http://www.mashreghnews.ir/news/734042

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
    44 11
    دولت چی میگه آخه. اینها که رهبری و سپاه و بسیج و شهدا رو قبول دارند؟ ندارند؟
    • رضا IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
      2 0
      چه ایرادی داره بعد از انتخابات، رئیس جمهور منتخب بیان از برنامه های مفید سایر کاندیداها که قابلیت اجرایی دارن استفاده کنه .
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
    49 10
    واقعا قلب انسان به درد می آید از این همه دروغ و تهمتی که برای تحقق این وعده ها به دکتر قالیباف زدند ، حالا تک تک اونا داره اجرا میشه و کسی نیست این را تغلب بنامد ، همه رسانه هاشون سردار قالیباف رو تند خو و وعده هایش را عوامفریب نامیدند . حال با بی شرمی تمام همه آنها را به نفع خود مصادره کردند ، اما بدانید هم مرگ بر جهان شما نیز بگذرد ، هم رونق زمان شما نیز بگذرد . تحقق وعده های الهی انجام میپذیرد و عاقبت دنیا با صالحان است . زنده باد قالیباف جانم فدایت مرد جهاد و فداکاری .
  • فدائیه IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
    86 9
    جناب اقای قالیباف بگذار اینها اجرا کنند مردمو اذیت نکنن مطمئن باش خدا می بیند .انها اجرا کنند ه باشن طرحهای انقلابی زیاد است اما خدا نکنه این طرح از جیب اصلاح طلبان بیرون بیاد که خدا بخیر کنه
  • رضا IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
    56 13
    قالیباف یک چهره ماندگار است
  • IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
    50 1
    سال 1400 میبینیم !!! اگه همین مردمی که به روحانی رای دادن از درد و رنج و بدبختی بهش پشت نکردن ! بیاین تف بندازین صورت من !
    • IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
      2 56
      چهار سال دیگه کجا خدمت برسیم؟!!
  • مینا IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
    41 3
    از 1400 تا 1408 با قالیباف ;-)
    • IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
      102 1
      اگه جریانات همسو بذارن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس