کد خبر 739847
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۸
توتال

مدیرعامل شرکت توتال گفت، این شرکت تابستان امسال توسعه یک میدان گازی عظیم در ایران را آغاز خواهد کرد. این اولین سرمایه گذاری یک شرکت بزرگ غربی در بخش انرژی ایران از زمان لغو تحریم ها خواهد بود.

به گزارش مشرق، مدیرعامل شرکت توتال به رویترز گفت، این شرکت تابستان امسال توسعه یک میدان گازی عظیم در ایران را آغاز خواهد کرد. این اولین سرمایه گذاری یک شرکت بزرگ غربی در بخش انرژی ایران از زمان لغو تحریم ها در ژانویه 2016 است.

پاتریک پویان گفت، پس از آنکه آمریکا معافیت ایران از تحریم های هسته ای به موجب برجام را تمدید کرد، توتال یک سرمایه گذاری اولیه یک میلیارد دلاری در این کشور انجام خواهد داد.

وی در این مصاحبه افزود: «ایران ارزش ریسک سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری را دارد، زیرا این سرمایه گذاری درهای یک بازار عظیم را باز می کند. ما کاملا از برخی ریسک ها آگاهی داریم. ما برگشت پذیری (تحریم ها) را مد نظر قرار داده ایم. ما باید تغییر قوانین و مقررات را مد نظر قرار دهیم.»

مدیرعامل توتال افزود: «معافیت های در نظر گرفته شده از سوی آمریکا تمدید شده و قرار است این معافیت ها هر شش تا هشت ماه یکبار تمدید مجدد شود. ما باید به زندگی با مقدار مشخصی از عدم قطعیت عادت کنیم.»

وی گفت، توتال 50.1 درصد از سهام پروژه ای در پارس جنوبی را در اختیار دارد و شرکت دولتی نشنال پترولیوم چین 30 درصد سهم دارد. سهم شرکت پتروپارس ایران هم 19.9 درصد است.

گروه فرانسوی توتال در سال های اخیر سرمایه گذاری های قابل توجهی نیز در ابوظبی، قطر و برزیل انجام داده و پویان کاهش قیمت انرژی در طی 3 سال گذشته را فرصتی برای انعقاد قرارداد به منظور بهره مندی از منابع ارزان انرژی جهت تضمین رشد قوی شرکت توتال می داند.

توتال قصد دارد به بازدهی بالای 15 درصد در هر پروژه جدیدی که در هر نقطه از جهان بر عهده می گیرد دست یابد. پروژه پارس جنوبی نیز از این قاعده مستثنی نیست و به گفته پاتریک پویان، شرایط قرارداد مورد مذاکره با دولت ایران بسیار بهتر از دوران قبل از تحریم هاست.

سرمایه گذاران همواره معتقد بودند که قراردادهای قبلی ایران سود کمی را برای شرکت های خارجی در نظر می گیرد. توتال در دهه 1990 میلادی در فاز های 2 و 3 پارس جنوبی کار کرده است.

پویان افزود، قراردادهای جدید نفتی ایران با قراردادهای قبلی متفاوت است و به جای درصد مشخصی از هزینه های توسعه پروژه، بر اساس میزان تولید برای مجری طرح پاداش در نظر گرفته است.

این قراردادها همچنین به جای 7 یا 8 سال، مدت زمانی 20 ساله دارد. پویان افزود: «قراردادهای جدید نفتی، واقعا یک نسخه بهبود یافته است... اگر پاداش مناسبی در کار نباشد، ما به ایران نخواهیم رفت.»

با توجه به پابرجا بودن تحریم های دلاری آمریکا، توتال این پروژه را از منابع مالی خود به یورو تامین مالی خواهد کرد.

پویان افزود، گاز تولیدی از پارس جنوبی تنها به بازار داخلی به سرعت در حال رشد داخل ایران خواهد رفت و هیچ مقداری از آن صادر نخواهد شد. سهم توتال نه به صورت نقدی بلکه در قالب میعانات پرداخت خواهد شد.

مدیرعامل توتال گفت، این شرکت همچنین در حال بررسی یک پروژه پتروشیمی در ایران است که مستلزم تامین مالی خارجی از بانک های آسیایی است، هرچند که مذاکرات این پروژه هنوز در مراحل اولیه قرار دارد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس